Dödsstraff? För eller emot?

kenyaboss
20 januari 2008 · 196 Inlägg

skrämmande att läsa hur ni ställer er till dödsstraff asså... väx upp och inse att det inte är rätt

jens
20 januari 2008 · 137 Inlägg

Om man dömer någon till döden så är det ju inte bara den dömde som blir drabbad, hela hans familj, släkt, vänner m.m blir också drabbade.

Alecci
20 januari 2008 · 2 014 Inlägg

kenyaboss skrev:
skrämmande att läsa hur ni ställer er till dödsstraff asså... väx upp och inse att det inte är rätt

I vanliga fall hade jag inte kommenterar ett sådant här inlägg, då jag anser att alla har rätt till en egen åsikt, vare sig jag håller med dem eller inte. Varsågod:

Väx upp och inse att din uppfattning om rätt och fel inte innebär detsamma för alla andra. Vem är du att avgöra, i andra individers namn, vad som är rätt och fel?

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
21 januari 2008 · 2 014 Inlägg

jens skrev:
Om man dömer någon till döden så är det ju inte bara den dömde som blir drabbad, hela hans familj, släkt, vänner m.m blir också drabbade.

Detta tänkande kan även appliceras på offrets familj. Brottet drabbar fler än den som direkt utsätts för det.

Dessutom kan man tycka att förövaren borde tänkt på detta i förväg, det är han/hon som i och med detta överför ett visst ansvar för sina handlingar till sin familj, släkt och vänner, inte de som utdömer straffen.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
laika
21 januari 2008 · 410 Inlägg

Alecci skrev:

jens skrev:
Om man dömer någon till döden så är det ju inte bara den dömde som blir drabbad, hela hans familj, släkt, vänner m.m blir också drabbade.

Detta tänkande kan även appliceras på offrets familj. Brottet drabbar fler än den som direkt utsätts för det.

Dessutom kan man tycka att förövaren borde tänkt på detta i förväg, det är han/hon som i och med detta överför ett visst ansvar för sina handlingar till sin familj, släkt och vänner, inte de som utdömer straffen.

jaja så istället för att ha en familj som mår dåligt så ser vi till att skapa ytterligare en familj som mår dåligt. Det tjänar ingen på, samhället i stort blir lidanden OCH bara för att du delar ut dödsstraff innebär inte det att offret/offrena kommer komma tillbaka. Sen undrar jag allmänt hur man bevisar något till hundra procent? det går ju inte kommer alltid att finnas tvivel. Jag menar så länge inte hela svenska poliskåren har sett hela händelseförloppet så går det inte att bevisa till hundra procent vad som hänt. Även ett erkänande är inte hundraprocentigt.

Skoda Fabia (2000)
jens
21 januari 2008 · 137 Inlägg

Alecci skrev:

jens skrev:
Om man dömer någon till döden så är det ju inte bara den dömde som blir drabbad, hela hans familj, släkt, vänner m.m blir också drabbade.

Detta tänkande kan även appliceras på offrets familj. Brottet drabbar fler än den som direkt utsätts för det.

Dessutom kan man tycka att förövaren borde tänkt på detta i förväg, det är han/hon som i och med detta överför ett visst ansvar för sina handlingar till sin familj, släkt och vänner, inte de som utdömer straffen.

Visst är det så, men jag tycker att dödstraff är fel sätt att straffa någon på.

kenyaboss
21 januari 2008 · 196 Inlägg

Alecci skrev:

kenyaboss skrev:
skrämmande att läsa hur ni ställer er till dödsstraff asså... väx upp och inse att det inte är rätt

I vanliga fall hade jag inte kommenterar ett sådant här inlägg, då jag anser att alla har rätt till en egen åsikt, vare sig jag håller med dem eller inte. Varsågod:

Väx upp och inse att din uppfattning om rätt och fel inte innebär detsamma för alla andra. Vem är du att avgöra, i andra individers namn, vad som är rätt och fel?

anledningen till varför jag skriver så är att detta är ju riktigt allvarliga saker vi pratar om.. döma en annan person till döden är ju oetiskt hur man än ser på det...  det finns ju inget försvar för det.. ofta är det psykiskt sjuka människor som begår mord och dom behöver mycket hjälp och vård, inte dömas till döden. jag jobbar inom rättspsykiatrin och har sett hur folk inser vad de har gjort och hur lider för det. Kan man hjälpa dem så är det ju självklart att man ska göra det.. inte ta livet av dem... De som bedöms "friska när de begår brottet ska ju naturligtvis ha långa fängelse straff där de förhoppningsvis också kan få hjälp med att förstå vad de gjort.

Katamso Superstar
21 januari 2008 · 511 Inlägg

Det är fel att mörda något... då kan vi ju inte legalisera det, vilket man istortsett gör med dödstraffet... Så tycker jag. Där emot tycker jag att livstid bör va livstid även i sverige.


//K

Mitsubishi Eclipse "Paul Walker Tribute" (1997)
Toyota Supra "One Last Ride" (1993)
blacken
21 januari 2008 ·

richardoo290 skrev:

blacken skrev:

richardoo290 skrev:

du tänker nog på USA där.. o några andra skit-länder..
men det är inte straffen som spelar in. utan hur folk i de länderna mår.
i USA mår folk betydligt sämre än i sverige.. knark o vapen överallt.
+ de måste jobba eller vara kriminella för att överleva.. många väljer fel väg
i sverige kan man leva på soc tills man kan ta hand om sig. villket gör att folk inte tvingas till kriminalitet.

hänger du me lite på va ja menar? straffen är inte problemet.
så i sverige tror ja inte våldet skulle öka, däremot skulle enligt mig, mer rättvisa skapas!

Folk mår ganska så pissigt även här. knark och vapen har vi MER än USA per capita räknat.  Så vi skulle få ungefär likadant här efter ett tag, om vi införde dödsstraff..

nej vi har inte mer knark o vapen än USA.. har aftonbladet skrivit de?
sen asså, svårt att förklara men vi är väldigt olika dem, på måånga sätt.
döds-straff bringar inte sverige mer våld. det lovar jag. däremot ifall vi skulle börja ta efter amerikanarna på olika sätt och få en regering 10x extremare än moderaterna.. klart många mer skulle må sämre på många olika sätt. och mer våld skapas..

men tro mig. en lag ..ändring .. gör inte så stor skillnad på hur folk uppför sig.
skulle tex: du eller nån du känner börja döda folk för att vi nyligen fått döds-straff i sverige?

Tro mig det finns mer vapen i detta land är vad du ens anar. OCH per capita sett så har vi mer än USA. Vi är ett av dom vapentätaste länderna världen. legalt sett, så är var fjärde innevånare vapeninnehavare, och sedan så har du alla illegala puffror på det,  USA:s vapenlobby brukar att använda sig av Sverige som argument och exempel när dom framhåller sina krav på sin existens. Och knark finn det HUR mycket som helst i Sverige.
Det måste till lagändringar för att få "bukt" med den brottslighet som vi har idag dvs när du gör ett brott så ska det vara ett straff och kännas som ett. Inte som vi har det nu "här lilla vän ta en klubba, inte får du väl råna den stackars pensionären heller" "eller stackare som blev frestad av hans bil" osv,osv. men dödsstraff tror jag inte på. Man ska också ha rätt att få försvara sig själv, sina närmaste och ägodelar på allla tillgängliga medel, utan att torska på det.

Alecci
21 januari 2008 · 2 014 Inlägg

laika skrev:
jaja så istället för att ha en familj som mår dåligt så ser vi till att skapa ytterligare en familj som mår dåligt. Det tjänar ingen på, samhället i stort blir lidanden OCH bara för att du delar ut dödsstraff innebär inte det att offret/offrena kommer komma tillbaka. Sen undrar jag allmänt hur man bevisar något till hundra procent? det går ju inte kommer alltid att finnas tvivel. Jag menar så länge inte hela svenska poliskåren har sett hela händelseförloppet så går det inte att bevisa till hundra procent vad som hänt. Även ett erkänande är inte hundraprocentigt.

En sak du i alla fall glömmer bort är att ett dödsstraff kan bringa offrets familj upprättelse. Att kunna glömma och/eller förlåta är i all sanning en beundransvärd egenskap, men man ska inte förneka att "hämnd" i vissa fall är enda sättet att få sinnesro.

Det finns gott om sätt att bevisa saker till 100%. Jag uppskattar ditt försök till att skapa diskussion, men jag vet av tidigare erfarenheter att du borde kunna bättre än att komma dragandes med något i stil med att "hela svenska poliskåren" bör har bevittnat det ena eller det andra. I dagens samhälle finns gott om utrustning för övervakning, du har situationer med flera av varandra helt oberoende vittnen, erkännanden i kombination med ofrånkomlig teknisk bevisning, etc.

Det är förvisso sant att det är väldigt svårt att bevisa något till 100%, men det innebär inte detsamma som att det är omöjligt. Om du dessutom läst mina tidigare inlägg i frågan hade du insett att min syn på dödsstraff innebär att de endast ska utdömas i de extrema, mycket sällsynta fall där inget tvivel finns. Läs om, läs rätt.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
21 januari 2008 · 2 014 Inlägg

jens skrev:
Visst är det så, men jag tycker att dödstraff är fel sätt att straffa någon på.

I grund och botten tycker jag detsamma. Visst, jag är för dödsstraff, men om du läser mina tidigare inlägg så inser du att jag har en mycket mer begränsande syn på det än väldigt många andra.

Dödsstraff ska enligt mig tillämpas när det gäller en multipel förövare som vid upprepade tillfällen, bortom allt tvivel, kunnat bevisas vara skyldig i situationer då denne ändå varit vid sina sinnens fulla bruk. Det är alltså en sista utväg, om allt annat förfelar, inte något man tar till av smidighet för att rensa samhällt på drägg.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
blacken
21 januari 2008 ·

Alecci skrev:

kenyaboss skrev:
skrämmande att läsa hur ni ställer er till dödsstraff asså... väx upp och inse att det inte är rätt

I vanliga fall hade jag inte kommenterar ett sådant här inlägg, då jag anser att alla har rätt till en egen åsikt, vare sig jag håller med dem eller inte. Varsågod:

Väx upp och inse att din uppfattning om rätt och fel inte innebär detsamma för alla andra. Vem är du att avgöra, i andra individers namn, vad som är rätt och fel?

Jag hajar vart du menar, men rätt är rätt och fel är fel och det är ganska så universiellt. det finns en norm/normer som alla kan enas om. Så även om en individ uppfattar en viss norm/regel som "fel" så är den inte fel.

Alecci
21 januari 2008 · 2 014 Inlägg

kenyaboss skrev:

Alecci skrev:

kenyaboss skrev:
skrämmande att läsa hur ni ställer er till dödsstraff asså... väx upp och inse att det inte är rätt

I vanliga fall hade jag inte kommenterar ett sådant här inlägg, då jag anser att alla har rätt till en egen åsikt, vare sig jag håller med dem eller inte. Varsågod:

Väx upp och inse att din uppfattning om rätt och fel inte innebär detsamma för alla andra. Vem är du att avgöra, i andra individers namn, vad som är rätt och fel?

anledningen till varför jag skriver så är att detta är ju riktigt allvarliga saker vi pratar om.. döma en annan person till döden är ju oetiskt hur man än ser på det...  det finns ju inget försvar för det.. ofta är det psykiskt sjuka människor som begår mord och dom behöver mycket hjälp och vård, inte dömas till döden. jag jobbar inom rättspsykiatrin och har sett hur folk inser vad de har gjort och hur lider för det. Kan man hjälpa dem så är det ju självklart att man ska göra det.. inte ta livet av dem... De som bedöms "friska när de begår brottet ska ju naturligtvis ha långa fängelse straff där de förhoppningsvis också kan få hjälp med att förstå vad de gjort.

Läs mitt ovanstående inlägg i svar till jens.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
blacken
21 januari 2008 ·

Alecci skrev:

jens skrev:
Visst är det så, men jag tycker att dödstraff är fel sätt att straffa någon på.

I grund och botten tycker jag detsamma. Visst, jag är för dödsstraff, men om du läser mina tidigare inlägg så inser du att jag har en mycket mer begränsande syn på det än väldigt många andra.

Dödsstraff ska enligt mig tillämpas när det gäller en multipel förövare som vid upprepade tillfällen, bortom allt tvivel, kunnat bevisas vara skyldig i situationer då denne ändå varit vid sina sinnens fulla bruk. Det är alltså en sista utväg, om allt annat förfelar, inte något man tar till av smidighet för att rensa samhällt på drägg.

"Och vem ska döma, när domaren själv släpas inför skranket?"

Texi Fundersam
21 januari 2008 · 126 Inlägg

dödsstraff om det är bevisat att man är skyldig för mord. Men sen o andra sidan tycker jag att de skyldiga skulle fått lida ordentligt istället, eller sitta 10 år för att vänta på sin död.

Och sen tycker jag att man kan skärpa till straffen ordentligt här i sverige!!

Girls don´t like boys, girls like cars and money!
Alecci
21 januari 2008 · 2 014 Inlägg

Katamso skrev:
Det är fel att mörda något... då kan vi ju inte legalisera det, vilket man istortsett gör med dödstraffet... Så tycker jag. Där emot tycker jag att livstid bör va livstid även i sverige.


//K

Beror mycket på hur man definierar mord, om det är fel att "mörda" någon/något eller inte.

Om du stjäl min plånbok, och jag sedan stjäl tillbaka den, gör det mig till en tjuv?

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
kenyaboss
21 januari 2008 · 196 Inlägg

Alecci skrev:

Katamso skrev:
Det är fel att mörda något... då kan vi ju inte legalisera det, vilket man istortsett gör med dödstraffet... Så tycker jag. Där emot tycker jag att livstid bör va livstid även i sverige.


//K

Beror mycket på hur man definierar mord, om det är fel att "mörda" någon/något eller inte.

Om du stjäl min plånbok, och jag sedan stjäl tillbaka den, gör det mig till en tjuv?

ja visst är du en tjuv.. utan tvekan... att ta lagen i egna händer är helt fel oavsett vad det gäller

Alecci
21 januari 2008 · 2 014 Inlägg

blacken skrev:
"Och vem ska döma, när domaren själv släpas inför skranket?"

Låt den som är utan synd kasta den första stenen.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
fordelvis Ford Racing
21 januari 2008 · 479 Inlägg

Det tycker jag inte.Sitta inlåst hela livet det vore något..

Ja Just!
blacken
21 januari 2008 ·

Alecci skrev:

blacken skrev:
"Och vem ska döma, när domaren själv släpas inför skranket?"

Låt den som är utan synd kasta den första stenen.

"Då kan jag ej heller döma dig, gå nu och synda icke mer"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang