3897
Sök

Obesiktat försäkring ?

Inläggskritiker
990 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
Hur funkar det ?
Då min nya motor MYCKET tveksamt kommer gå igenom besikningen, och jag vill givetvis inte köra oförsäkrat.

Hur gör alla som ökat med 15% eller mer i sina motorer för att köra "lagligt" så man har en försäkring.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

8 921 Inlägg
21 januari 2008
Förstår inte problemet, du behöver ju inte upplysa försäkringsbolaget om att du har ökat effekten.
Blir bilen inte godkänd på SB, ja då går det ju inte heller att försäkra den med ökad effekt.
Kommer själv att öka min 9-3 från 210 till 252hk och det helt lagligt big_smile
Senast redigerat av Hamilton (21 januari 2008)

Fotograf på Tierp iDag

Inläggskritiker
990 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
Hamilton skrev:
Förstår inte problemet, du behöver ju inte upplysa försäkringsbolaget om att du har ökat effekten.
Blir bilen inte godkänd på SB, ja då går det ju inte heller att försäkra den med ökad effekt.

Jag antog att det inte gick att försäkra en bil som inte är besiktad, eller det kanske går utmärkt ?
Dom kanske skiter i vilket lr ? Trodde det typ var ett krav att den ska vara besiktad och gärna skattad för att försäkringen ska gälla.
Senast redigerat av Hammarslag (21 januari 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
21 januari 2008
inte måste dom väll vara bes för att vara försäkrad heller??  jag har då haft bilar försäkrade som inte har varit besiktade smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Inläggskritiker
990 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
_Glenne_ skrev:
inte måste dom väll vara bes för att vara försäkrad heller??  jag har då haft bilar försäkrade som inte har varit besiktade smile

Okej, nä men tänkte om nåt hände om de kollar upp om bilen varit besiktad.

Tänkte på tex, att om man har en bil utan bromsar och sen smäller med nån så vill väl försäkrignsbolaget inte betala det, pga av att bilen varit oförsäkrad.

Men som sagt tänker ju inte berätta att det är  120% mer effekt än orginal i bilen smile

8 921 Inlägg
21 januari 2008
Du kan ha bilen försäkrad även om den inte är besiktigad dvs körförbud eller avstäld.
Råkar du däremot ut för en olycka som du beskriver i ditt inlägg så har du ingen gilltig försäkring, du får betala allt själv+evt böter för obesiktigat fordon.

Fotograf på Tierp iDag

8 156 Inlägg
21 januari 2008
Hamilton skrev:

Ganska så mycket ironi där wink

När det gäller lagligheten med att öka effekten så gäller det bara bilar som är av årsmodell '71 och äldre.
Där är det 10% effekthöjning som gäller, men SPB brukar tillåta upp till 20%. På nyare bilar så får man i princip inte höja effekten utan att bygga om bilen till ombyggt fordon. (Om inte biltillverkaren godkänt bilen för högre effekt)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 921 Inlägg
21 januari 2008
Phaetoon skrev:
Hamilton skrev:

Ganska så mycket ironi där wink

När det gäller lagligheten med att öka effekten så gäller det bara bilar som är av årsmodell '71 och äldre.
Där är det 10% effekthöjning som gäller, men SPB brukar tillåta upp till 20%. På nyare bilar så får man i princip inte höja effekten utan att bygga om bilen till ombyggt fordon. (Om inte biltillverkaren godkänt bilen för högre effekt)

Absolut ingen ironi i mitt inlägg, bara fakta

Fotograf på Tierp iDag

2 164 Inlägg
21 januari 2008
Så länge de inte syns hos besiktningen för mycket att man trimmat skiten ur bilen så är de ingen fara.
De går ju dölja en del med täck plåtar.

MVH

F

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
21 januari 2008
Om jag förstor rätt, du vill har 42hk mer än vad du har idag?
Vad ha du tänkt dig att det kommer att kosta?
jag har hört av fler att kostnad för en seriös arbetet kostar ca 1000:- per hk, då det skulle kosta dig ca 40.000, är det värt? eller är jag fel upplystade? cool

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

629 Inlägg
21 januari 2008
alain skrev:
jag har hört av fler att kostnad för en seriös arbetet kostar ca 1000:- per hk, då det skulle kosta dig ca 40.000, är det värt? eller är jag fel upplystade? cool

http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning … sub_page=3
http://www.maptun.com/webshop/products. … torder=100

t.ex...

ca. 1000 kr/hk gäller sugmotor-trim!
Senast redigerat av Oxygen (21 januari 2008)

12 086 Inlägg
22 januari 2008
Oxygen skrev:
alain skrev:

http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning … sub_page=3
http://www.maptun.com/webshop/products. … torder=100

t.ex...

ca. 1000 kr/hk gäller sugmotor-trim!

Jag trimmade min sugmotor kostade ca 6000kr och jag fick uppskattningsvis 60hk extra, det kallar jag valuta för pengarna!wink 100kr hästkraften big_smile

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
22 januari 2008
Phaetoon skrev:
På nyare bilar så får man i princip inte höja effekten utan att bygga om bilen till ombyggt fordon. (Om inte biltillverkaren godkänt bilen för högre effekt)

om man säger så här då, sierra finns ju som cosworth, om man skulle trimma en vanlig sierra, och slänga på cossie brommsar och fjäderben osv, då borde det ju inte vara nå problem då? eftersom karossen finns med ca 220hk orginal? och nej, jag har inga planer på att trimma min bil, vart bara lite nyfiken tongue
Senast redigerat av _Glenne_ (22 januari 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
22 januari 2008
Hammarslag skrev:
_Glenne_ skrev:

120% mer effekt än orginal i bilen smile

kommer du ha 495hk i bilen ?
Senast redigerat av UseDubbelTurbo (22 januari 2008)

Bmw osv..

5 710 Inlägg
22 januari 2008
Jag ringde mitt försäkringsbilag och sa som det var.....
-Hej...har en trimmad 9000 som jag bara åker bana med och lite nöjjesåkning, kan ni HELförsäkra den?

Svaret blev:
Nej!

MEN....som han sa:
-Vi kan inte hindra dig ifrån att ta en trafikförsäkring.

Så att helförsäkra en bil liknande din o min går inte men man kan ta en trafik som täcker någon annans skador kroppsligen eller på fordornet.
Kör du i diket får du skylla dig själv wink
Nu har jag en halvförsäkring..... om den blir stulen får man iaf något. (väl medveten om att jag inte kommer få ut nått extra för bilen bara för att det sitter en 18T osv under huven)

Om det går att försäkra en obesiktigad bil vet jag inte (ring o fråga) men å andra sidan så är det ju rätt olämligt att åka runt med en obesiktigad bil på gatorna.
O skall du bara ha den på bana/stripp så kan du ändå inte ha en vanlig försäkring då de inte täcker "tävlingsskörning".

MVH Jonas
..............

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
22 januari 2008
väldigt offtopic finns det ingen rik människa på garaget som kan starta ett försäkrings bolag för strippen/ban och hemma trimmare för olika fordom? skulle nog bli rätt populärt..

Bmw osv..

Inläggskritiker
990 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
UseDubbelTurbo skrev:
Hammarslag skrev:
_Glenne_ skrev:

120% mer effekt än orginal i bilen smile

kommer du ha 495hk i bilen ?

Kommer ha lite mer än så tror jag smile
så jag blir nyfiken på vad besiktningsmannen lär säga när han kommer över ett visst varvtal och HX40 turbon börjar brumma. (kommer dock vara något mindre i min bil pga av annat bränsle system,
Vill givetvis inte köra oförsäkrat med låda och motor för mycket pengar.
Senast redigerat av Hammarslag (22 januari 2008)

Inläggskritiker
990 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
jonTe skrev:
Jag ringde mitt försäkringsbilag och sa som det var.....
-Hej...har en trimmad 9000 som jag bara åker bana med och lite nöjjesåkning, kan ni HELförsäkra den?

Svaret blev:
Nej!

MEN....som han sa:
-Vi kan inte hindra dig ifrån att ta en trafikförsäkring.

Så att helförsäkra en bil liknande din o min går inte men man kan ta en trafik som täcker någon annans skador kroppsligen eller på fordornet.
Kör du i diket får du skylla dig själv wink
Nu har jag en halvförsäkring..... om den blir stulen får man iaf något. (väl medveten om att jag inte kommer få ut nått extra för bilen bara för att det sitter en 18T osv under huven)

Om det går att försäkra en obesiktigad bil vet jag inte (ring o fråga) men å andra sidan så är det ju rätt olämligt att åka runt med en obesiktigad bil på gatorna.
O skall du bara ha den på bana/stripp så kan du ändå inte ha en vanlig försäkring då de inte täcker "tävlingsskörning".

Olämpligt möjligtvis, men den skulle klara en besiktning utan problem om det inte vore för den lilla motorn turbon extraktorgrenrör osv.
Ska inte köra stripp eller bana med bilen.

Inläggskritiker
990 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
UseDubbelTurbo skrev:
väldigt offtopic finns det ingen rik människa på garaget som kan starta ett försäkrings bolag för strippen/ban och hemma trimmare för olika fordom? skulle nog bli rätt populärt..

Jo och en försäkringspremie på över 6000 i månan

Sök