Är alla gaser brandfarliga

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
21 januari 2008 · 6 170 Inlägg

Brinner syre??  *nej*

Brinner ved ?? nej

Va ?? tänker ni, e han alldeles dum i huvet den j*veln ??

Och ja kanske, men det finns en förklaring till varför jag skrev det där:

Syre bara för sig själv brinner inte och en vedklabbe för sig själv brinner inte, inte ens ved och syre tillsammans brinner såvida man inte har en värmekälla.

Alltså:

Brinner syre? nej.

Brinner ved? nej.

Brinner syre + ved + värme? jepp, något så in i h-vete big_smile

Brandtriangeln (alla kan väl den gamlingen) visar att man behöver syre, bränsle (veden) och värme för att något ska brinna, fattas en av dessa uteblir branden.

Det är ju även därför man blandar till syrgas vid svetsning, man vill helt enkelt få en bättre "brand" dvs. en mer intensiv svetslåga.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
22 januari 2008 · 1 781 Inlägg

själva O2 molekylen( syre) brinner inte av sig själv.. alltid måste det finnas en värmekälla som brinner..... rent syre gör att lågan blir större men själva gasen O2 brinner inte!

Team Insane Racing
Tore Student
22 januari 2008 · 232 Inlägg

frågan är brinner alla gaser man använder för att svetsa med?

om jag inte är helt ute och cyklar så använder man koldioxid när man mig svetsar.
koldioxid är kol som reagerat med syre det har alltså redan brunnit och bundit en starkare kemisk förening
så genom att bara värma CO2 så komemr de inte brinna men du kan säkert tillföra något annat ämne så att syreatomerna byter ämne det är bundet vid och det skulel nog kunna anses att det brinner igen då så i ren form brinner det inte men om man mixtrar lite så kan du nog fixa det

sen finns det alltid ädelgaser som redan är perfekt formade så de vill inte reagera med någonting annat och de kommer inte brinna.

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...
Germax
22 januari 2008 · 12 086 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Brandtriangeln (alla kan väl den gamlingen) visar att man behöver syre, bränsle (veden) och värme för att något ska brinna, fattas en av dessa uteblir branden.

Det är ju även därför man blandar till syrgas vid svetsning, man vill helt enkelt få en bättre "brand" dvs. en mer intensiv svetslåga.

Jag känner till den, lärde mig den i kemin!wink

Men det är fortf inte syret som brinner. Det är en förutsättning för brand, som triangel och din förklaring berättar! Fan va fint smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang