4117
Sök

Fordonsslag ?

258 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
Tjena, vart fundersam på vad som menas med LB ? alltså PB betyder ju personbil, men LB ?

Regnr: OCZ483 Färg: MBLÅ
Fabrikat: MAZDA B2000 PU MAXI CAB
Årsmodell: 1990 Fordonsslag: LB

alltså hur är besiktning ? regler ? skatt ?
Senast redigerat av takidas (21 januari 2008)

enpetar-klubben

Offroad Racing
3 123 Inlägg
21 januari 2008
Mycket enkelt: Lastbil. men sen finns det ju olika sorters lastbilar beroende på totalvikt. men just LB står som sagt helt enkelt för lastbil.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

3 235 Inlägg
21 januari 2008
Lastbilsreggad diesel?

tror det betyder det...

258 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
engolf skrev:
Lastbilsreggad diesel?

tror det betyder det...

aa diesel är det ju inte iaf....

men hur blir det med skatt/ försäkring / besiktning osv ? dyrare lr billigare ?

Men det kanske ändras efterssom jag ska ta motor/låda/kardan/bakaxel/avgas osv, från en 740 glt 16 ventilare och sätta på.

enpetar-klubben

123 Inlägg
21 januari 2008
Besiktingen blir en 500:ing istället för en 300:ing
Skatten har jag för mej blir lite billigare
Försäkringen har jag ingen aning om....

Kan inte tro att motorbytet påverkar någonting för det är ju bilen i sig som är lastbilsreggad och inte motorn

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också

Offroad Racing
3 123 Inlägg
21 januari 2008
Då får jag väl försöka skriva igen så alla förstår... Fordonsslag: LB betyder att fordonet i fråga är registerat som lastbil. Vad som sedan sitter i rent mekaniskt (bensin/diesel manuell/automat osv) har ingen betydelse eftersom det är bilen som är LB-reggad. Skatten brukar vara billigare än en motsvarande personbilsreggad, dock tvivlar jag på att det finns några bilar av just den modellen som är PB-reggade men det är ju en annan sak... Besiktningen är dyrare, Lastbil 480 kr - Personbil 300 kr. Sen så är det ju inte säkert att dom tycker om ett motorbyte på besiktningen utan att ha regbesiktigat med den motorn... Försäkringen är väldigt olika beroende på bil och på vem som har bilen försäkrad.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
21 januari 2008
Man kan inte idag byta en motor utan registrera den om den inte är exakt likadant som den gamla på alla sett och viss. det går inte nu eller att registrera en kombi eller sedan bil som LB .I ditt fall , det är en bil som är registrerade so lätt lastbil eftersom den har för total vikt 2.330kg. allting som övertiger 3.500kg räknas som tunglastbil därmed C kort.
Senast redigerat av alain (21 januari 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Sök