Dator och stereo eller enbart dator som huvudenhet? frågor om strömförsörjning till datorn.

Faniskogen Skogsfan
25 maj 2008 · 649 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det som kommer ut från lågnivåutgången på ett ljudkort är i så fall 500mV, det är 0,5V vilket inte är så mycket. Hur det blir med ett slutsteg vet jag inte, har inte provat. Man får antagligen vrida upp stegets gainkontroll ganska mycket för att det ska dunka på.

Nätadaptern till min bärbara dator är på 75W, det räcker iaf för att driva datorn. Acer Aspire 1362 är det, har ju några år på nacken och processorn är AMD Sempron 2800+. Grafikkortet vet jag inte vilket det är, knappast något avancerat iaf.

Nej det var det ju verkligen inte. Nu vet jag ju inte ifall det är så, är du helt säker på det du som nämnde det tidigare?
och ifall så är fallet, är det ända rätta då att faktiskt skaffa en stereo enbart för att förstärka signalen? Borde ju gå att göra på något billigare vis hmm

Åhå, ja men då borde detta räcka tycker jag. Och ett nätagg till en dator brukar väll ligga på ca 250-400w?
så då borde det räcka till med min som ger dryga 300 enligt specs.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
Drönirettab
25 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Jo, jag har för mig att vanliga ljudkort brukar ge ut runt 500mV. Så låg signalnivå har det även varit på gamla bilstereoapparater också, men det var för ganska många år sedan wink.

Faniskogen Skogsfan
25 maj 2008 · 649 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jo, jag har för mig att vanliga ljudkort brukar ge ut runt 500mV. Så låg signalnivå har det även varit på gamla bilstereoapparater också, men det var för ganska många år sedan wink.

åfasen. alltså så kommer jag behöva en stereo emellan då?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
Drönirettab
25 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Jag hoppas att andra ger råd, de som har provat det där. Det kommer ju att fungera, helt klart, men frågan är om det går att kunna spela någorlunda högt.

Faniskogen Skogsfan
25 maj 2008 · 649 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jag hoppas att andra ger råd, de som har provat det där. Det kommer ju att fungera, helt klart, men frågan är om det går att kunna spela någorlunda högt.

Yes, jag tror jag gör som såhär. Jag sätter in datorn utan något emellan först och testar helt enkelt, lär ju märkas då!
tack för svareN!

För volten i lågnivåutgången. Har det med hur högt man kommer kunna spela då eller har det också med ljudkvalitén att göra?

Tips på alternativ och lösningar tack!

Senast redigerat av Faniskogen (25 maj 2008)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
Faniskogen Skogsfan
25 maj 2008 · 649 Inlägg

Tradegy84 skrev:
ang tangentbord och mus borde ju denna vara optimal i en bil?!?!
Netonnet art.nr: 114412
http://www.netonnet.se/extraImages/Gall … 412-x2.jpg

Ja den var inte dålig! Ska ha den i åtanke! dock var det lite dyrt för mig i nuläget för att lägga ut på en kontroll men ja, den verkar fasen trevlig och behändig!
Tack för tipset!

Mer tips med hur det ska lösas med lågnigåutgången gott folk?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
kapi
25 maj 2008 · 70 Inlägg

köra 7 tums touchscreen eller trådlöst tagentbord och mus?
hårddisken finns massor av olika sätt att lösa det på, bara att gå in och kollar på olika datorsidor ^^
sen så ska det gå att koppla in datorn direkt till slutsteg hade en mp3 spelare på 0,5mW som jag gjorde det med funkade fint dock kunde jag inte brassa på fullt men vem fan behöver det?
strömförsörjningen går väll att ta ett vanligt nät agg öppna det och koppla förbi transformatorn som växlar ner till 12v då du redan har det ^^ sen så skulle jag väll sätta dit ngn kondensator och en likriktare så du får en finare kurva. Varför inte en konding som man brukar ha till ljudbyggen?

Finns ju massor av sätta att lösa detta bara din fantasi som sätter stopp för det.
lycka till nu //kapi

M1Get
25 maj 2008 · 360 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jo, jag har för mig att vanliga ljudkort brukar ge ut runt 500mV. Så låg signalnivå har det även varit på gamla bilstereoapparater också, men det var för ganska många år sedan wink.

Jag menade att uteffekten på ljudkort är i snitt ca: 500 mW inte att dom hade 500 millevolt i utspänning, har provat att driva ett gamalt steg med gamla högtalare från datan och det funka. Svårt att tro att det inte skulle funka med nya grejer ochså smile

Drönirettab
25 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Aha, du menade så smile.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
25 maj 2008 · 6 170 Inlägg

kapi skrev:
köra 7 tums touchscreen eller trådlöst tagentbord och mus?
hårddisken finns massor av olika sätt att lösa det på, bara att gå in och kollar på olika datorsidor ^^
sen så ska det gå att koppla in datorn direkt till slutsteg hade en mp3 spelare på 0,5mW som jag gjorde det med funkade fint dock kunde jag inte brassa på fullt men vem fan behöver det?
strömförsörjningen går väll att ta ett vanligt nät agg öppna det och koppla förbi transformatorn som växlar ner till 12v då du redan har det ^^ sen så skulle jag väll sätta dit ngn kondensator och en likriktare så du får en finare kurva. Varför inte en konding som man brukar ha till ljudbyggen?

Finns ju massor av sätta att lösa detta bara din fantasi som sätter stopp för det.
lycka till nu //kapi

Man måste ju ändå ha en trafo som gör om dom 12 volten i bilen till 3V och 5V för allting i en dator går som sagt *inte* på 12V.

Skulle vilja se en normal PC få 12V i alla komponenter, jävlar vilket fyrverkeri tongue

Moderkortet går ofta på 3V/5V, minnena går på 3V (strömmen anpassas vidare av moderkortet ner till 1,8-2,5V) och detta är bara två exempel på grejor i en dator som inte går på 12VDC.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
R_Stalhandske
25 maj 2008 · 399 Inlägg

3V in i minnena? Låter som ganska saftiga prestandaminnen då...

Ligger väl ungefär på samma Vcoren annars?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
25 maj 2008 · 6 170 Inlägg

Maildaemon skrev:
3V in i minnena? Låter som ganska saftiga prestandaminnen då...

Ligger väl ungefär på samma Vcoren annars?

Läste du inte vad jag skrev inom parantes ??  wink

Vcore (så kallas strömmen som går in i processorn för er som inte vet) är väldigt specifik från processor till processor och kan ligga på allt ifrån 0,5V i ULV-datorer och upp till 2V vad jag sett i någorlunda moderna datorer.

Att trycka in 3V i vilken random processor som helst och tro att alla går på samma volt skulle även det generera lite fina fyrverkerier och en stark lukt av bränd kylpasta lol

Senast redigerat av TBOC_Razor (25 maj 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Faniskogen Skogsfan
25 maj 2008 · 649 Inlägg

Tack för alla svar!

Ja en touchscreen blir det iaf! Och sen tangentbord och mus det får man väll tänka på och lösa på något vis:)

Som sagt så har jag en växelriktare som jag köpt på clas:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=35483744

Så min fråga som jag ställt mig nu är om denna kommer att räcka för att driva datorn med?

Och detta med lågnivåutgången var alltså inte så illa som 0,5V? Kanske fungerar utan stereo emellan ändå alltså?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
heddan99
26 maj 2008 · 43 Inlägg

Hej,
Skummade igenom den här tråden.
Jag kör med enbart en PC som enda ljudkälla i min bil kopplat till en 7" touchskärm.
Angående poweragg frågan skulle jag rekomendera ett riktigt 12 V agg så att det slår på och av med 12 volts trigger. Det finns två stycken som är billiga, M1-ATX och M2-ATX. M1 är på 90W och M2 på 160W. Vilken du ska välja beror på vilken volt din processor kör på. Om processorn kör på 5 Volt så är M1 bättre då den lämnar mer ström i 5 volt. Om du har en modernare processor som kör på 12 volt är M2 det du ska ha.

Du kan få ett M2-ATX på ebay för runt $70 US dollar.

Sedan när det kommer till skärmar bör du sattsa på en ny skärm med 600 nits i ljustyrka så att du kan se skärmen även i stark sol. Med de äldre skärmarna gör du det inte...jag vet av egen erfarenhet.


Om du vill ha en liten dator som drar lite ström för lite pengar är intels mini-itx kort Intel D201GLY2A det mest prisvärda. Det är bra prestandad och riktigt billigt, runt 500 kr.

Jag kör ett D201GLY2A kort kopplat till en ny 7" touchscreen. Som ljudkort har jag ett Auzentech X-Meridian med utbytta OP stärkare. Som hårdisk kör jag med en 2.5" S-ATA disk på 80Gb. 2.5" är att föredra men 3.5" diskar funkar också. Dock så är 2.5" oftast lite mer stöt tåliga och drar mindre ström också. USB bluetooh dongle, usb slot-in DVD tillsammans med en USB GPS puck är också kopplat till datorn. Detta driver jag med ett M2-ATX agg.
Fungerar klockrent. Har även en panasonic backkamera kopplad till skärmen. Har en skärm med trigger för tredje video ingången. Trigger och kamera är kopplade på back ljuset så att allt sätts igång automatiskt när du lägger i backen.

Ljudkortet är kopplat direkt till slutstegen. Det ljudkortet jag har ger dryga 5 volt ut och en väldigt ren signal. Signalmässigt ska du upp i väldigt dyra prisklasser på huvudenheter för att kunna matcha den signalen.
Kan rekomendera att köpa ett Soundblaset Audigy 2 ZX kort om du enbart ska köra genom datorn. Då finns det special drivrutiner så att du kan bestämma delningsfrekvens och även köra tidskompat och liknande.

Vad du än gör så kör inte enbart på det inbyggda ljudkortet. Då kommer det att låta skit.

Lycka till

a-traktorn Avstängd
26 maj 2008 · 200 Inlägg

heddan99 skrev:
Hej,
Skummade igenom den här tråden.
Jag kör med enbart en PC som enda ljudkälla i min bil kopplat till en 7" touchskärm.
Angående poweragg frågan skulle jag rekomendera ett riktigt 12 V agg så att det slår på och av med 12 volts trigger. Det finns två stycken som är billiga, M1-ATX och M2-ATX. M1 är på 90W och M2 på 160W. Vilken du ska välja beror på vilken volt din processor kör på. Om processorn kör på 5 Volt så är M1 bättre då den lämnar mer ström i 5 volt. Om du har en modernare processor som kör på 12 volt är M2 det du ska ha.

Du kan få ett M2-ATX på ebay för runt $70 US dollar.

Sedan när det kommer till skärmar bör du sattsa på en ny skärm med 600 nits i ljustyrka så att du kan se skärmen även i stark sol. Med de äldre skärmarna gör du det inte...jag vet av egen erfarenhet.


Om du vill ha en liten dator som drar lite ström för lite pengar är intels mini-itx kort Intel D201GLY2A det mest prisvärda. Det är bra prestandad och riktigt billigt, runt 500 kr.

Jag kör ett D201GLY2A kort kopplat till en ny 7" touchscreen. Som ljudkort har jag ett Auzentech X-Meridian med utbytta OP stärkare. Som hårdisk kör jag med en 2.5" S-ATA disk på 80Gb. 2.5" är att föredra men 3.5" diskar funkar också. Dock så är 2.5" oftast lite mer stöt tåliga och drar mindre ström också. USB bluetooh dongle, usb slot-in DVD tillsammans med en USB GPS puck är också kopplat till datorn. Detta driver jag med ett M2-ATX agg.
Fungerar klockrent. Har även en panasonic backkamera kopplad till skärmen. Har en skärm med trigger för tredje video ingången. Trigger och kamera är kopplade på back ljuset så att allt sätts igång automatiskt när du lägger i backen.

Ljudkortet är kopplat direkt till slutstegen. Det ljudkortet jag har ger dryga 5 volt ut och en väldigt ren signal. Signalmässigt ska du upp i väldigt dyra prisklasser på huvudenheter för att kunna matcha den signalen.
Kan rekomendera att köpa ett Soundblaset Audigy 2 ZX kort om du enbart ska köra genom datorn. Då finns det special drivrutiner så att du kan bestämma delningsfrekvens och även köra tidskompat och liknande.

Vad du än gör så kör inte enbart på det inbyggda ljudkortet. Då kommer det att låta skit.

Lycka till

men tror du biltemas inverter duger för att driva ett agg på 300 w

M1Get
26 maj 2008 · 360 Inlägg

En intressant fråga till dig heddan99, vad kör du för operativsystem i din bildator? smile

heddan99
26 maj 2008 · 43 Inlägg

a-traktorn skrev:
men tror du biltemas inverter duger för att driva ett agg på 300 w

Jag skulle försöka hålla mig ifrån inverters så länge det är möjligt. Strömmen ni får ut ifrån en inverter är mer en fyrkantsvåg än en sinus kurva. Försök köra på ett M1-ATX eller M2-ATX agg istället. Det hanterar 9V-25V inspänning och hanterar spänningsfall vid start utan problem

heddan99
26 maj 2008 · 43 Inlägg

M1Get skrev:
En intressant fråga till dig heddan99, vad kör du för operativsystem i din bildator? smile

Jag kör WinXP. Som frontend använder jag mig av roadrunner med digitalFX3 som skinn. DigitalFX3 skinnet är det bästa skinnet till roadrunner som jag hittat. Har allt jag behöver med det. Film, musik, navigering, internet radio, trafik kameror och liknande.

Faniskogen Skogsfan
26 maj 2008 · 649 Inlägg

Tack som fasen för ditt svar heddan99! Jag tror nog jag kommer köra på det där faktiskt, så gott som det går! ska skriva av det och ta med mig till hydro imorgon där jag har en god vän som jag brukar köpa datordelar av smile

Gick dit idag och det visade sig både bli nästan(iaf nästan lika) pris på att köpa helt nya grejjor som är anpassade för att vara strömsnåla och små i storleken osv än att köpa till saker som skulle driva det jag har nu på ett bra sätt. Så det blir ett sådant där litet moderkort med allt på, prolle, ram, ljudkort och allt vad det heter.
Jag har ett ljudkort nu, audigy zs 2 platinum pro.. men detta kanske är att förstöra lite då det ju är ganska stort, är zx ett bättre och mindre alternativ då kanske? var nämnilgen också skeptisk på det inbyggda ljudkortets kapacitet vad gäller volt, kvalité osv.

Hur har du löst det med starten och avstägningen på datorn?

Kör du enbart med touchscreen, inget tangentbord eller så?

Är det kanske värt att importera dessa grejjor? eller är det saker som lätt går sönder eller kanske börjar krångla så man kanske vill ha nära till stället man köpte sakerna på?

tack igen för ett jättebra svar!

PS. vad gav du för allt ditt ungefär? Vi kom fram till att det skulle gå på strax under 3k jag och han på hydro, är detta ett rimligt pris? för mig lät det iaf helt ok smile

Senast redigerat av Faniskogen (26 maj 2008)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
FL3JM Inga konstigheter
27 maj 2008 · 2 064 Inlägg

heddan99 skrev:
[...] M1 är på 90W och M2 på 160W. Vilken du ska välja beror på vilken volt din processor kör på. Om processorn kör på 5 Volt så är M1 bättre då den lämnar mer ström i 5 volt. Om du har en modernare processor som kör på 12 volt är M2 det du ska ha.

Öhm, vilken man ska välja beror INTE på vilken spänning processorn lirar på. Alla processorer ligger mellan 1V-2V, det som är intressant är däremot hur mycket effekt processorn samt alla andra prylar man trycker in ligger på.
Har man ett monstergrafikkort så drar bara det upp emot 100W i full belastning. Samma gäller processorer.
Minnen drar inte så mycket, inte heller hårddiskar (runt 10W).

Men då man oftast inte behöver feta grejjer i en bil kan man köra med väldigt strömsnåla grejjer. Dom är dessutom oftast väldigt billiga. Det man ska tänka på att äldre processorer inte alltid betyder att dom är strömsnåla, dom är bara slöare.

Ett 90W nätagg räcker gott och väl. Kolla bara på laddaren till laptops, den ska klara driva laptopen och samtidigt ladda batteriet, ändå ligger dom på runt 70W bara.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang