3729
Sök

Kostnad att ha en bil?

3 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
Hej! Jag funderar på att köpa min första bil. Börjar bli lite slitigt med två småbarn på tåg/buss varje gång man skall någonstans. Den stora frågan är dock vad det kommer kosta att ha en, och det vet säkert någon här.

Tänkte köpa en begagnad Toyota, säg en Corolla från runt år 2000. Och så var det allt det här med alla skatter och försäkringar och vad nu mer som måste betalas. Är det någon som har en bil i den stilen och åldern, och som har koll på vad månads/årskostnaden blir ungefär, inklusive allt? Kommer inte köra så jättemycket, någon/några ggr per vecka.

Hälsar Styrbjörn

3 138 Inlägg
29 januari 2008
Man kan nog räkna runt 30-60kr/mil i en toyota från -00 med drivmedel, skatt, service och värdeminskning, om du kör ca 800-1200 mil/år.
Senast redigerat av viccoA (29 januari 2008)

Körv
3 535 Inlägg
29 januari 2008
Rätt bil iaf.. Behöver inte bli så farligt dyrt.

Vad du än gör, skaffa inte en bil som drar runt litern.. herregud asså (volvo 740)

Truckdriving Man

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 januari 2008
viccoA skrev:
Man kan nog räkna runt 30-60kr/mil i en toyota från -00 med drivmedel, skatt, service och värdeminskning, om du kör ca 800-1200 mil/år.

Lite runda siffror?

Här kommer lite fler runda siffror:
bensin: 10000/år
skatt : 2500
försäkring: 3000 Du bör göra en förfrågan till olika försäkringsbolag innan du köper.
service: normalt 1500

totalt ~17000 per år utan värdeminskning.

Sedan kan något gå sönder.

Stora punkter är soppa och värdeminskning. Värdeminskningen betalar du ju aldrig om man ser det på ett sätt, (inga pengar behöver ut) och bränslet styr du själv. Jag räknar på 0,75 liter per mil och 1000 mil om året. Jag tror du kommer köra mindre i början och mer när du vant dig. Kör du inte till jobbet så kommer du inte köra 1000 mil per år.

Värdeminskning: beror ju på hur länge du har den. En Corolla 00 ligger väl på runt 40.000 när man prutat klart. Skulle tro du kan få en för 30k. Hela världen är full av gamla bilar så det är inga problem att pruta rejält om man har pengar på fickan.

Service: Behöver den servas lite större, t ex kamrem så blir det dyrare.

Jag tycker också du funderar på helt rätt bilmodell. Billigare kommer du inte hitta. Toyotorna är dyrare i inköp men de är också mest pålitliga.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

3 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
Tack, vilken respons! Precis de siffror jag undrade över.

>En Corolla 00 ligger väl på runt 40.000 när man prutat klart. Skulle tro du kan få en för 30k. Hela världen är full av gamla bilar så det är inga problem att pruta rejält om man har pengar på fickan.

Det låter ju bra, hoppas jag kan få till det på det viset. Såg en hos en bilhandlare för 54k, trodde att det var ungefärligt riktmärke, men det kanske alltså går att hitta något billigare. Den hade gått 11.000 mil och haft en ägare, tyckte det lät rätt lovande.

Det låter ju faktiskt som om jag skulle kunna fixa det, om jag inte har otur med saker som går sönder (det skulle kännas kymigt att lägga ut mycket på en rem, det som låter så billigt). Kanske man kan hitta gratisparkering någonstans söder om Söder om man är listig.

Tack igen för era svar! /Styrbjörn

VW-nörd?
4 332 Inlägg
30 januari 2008
kolla www.konsumentverket.se under bilar och ta deras bilkalkyl...

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 januari 2008
kvastfeningen skrev:
Det låter ju bra, hoppas jag kan få till det på det viset. Såg en hos en bilhandlare för 54k, trodde att det var ungefärligt riktmärke, men det kanske alltså går att hitta något billigare. Den hade gått 11.000 mil och haft en ägare, tyckte det lät rätt lovande.

Bilhandlare är betydligt dyrare men du får ju en viss begränsad garanti plus att bilarna ofta är bättre städade/renare.
Kan man ingenting om bilar bör man ha med någon kompis. Lika stor risk att bli lurad av en handlare som om man köper privat skulle jag påstå.

Mortalis tips låter som en bra idé.

Diamond
540 Inlägg
30 januari 2008
ska du köpa den bilen från bilhandlaren. se till att få den M-testad, då slipper du onödiga kostnader..

I'm Rick James Bitch!

1 079 Inlägg
30 januari 2008
caromania skrev:
viccoA skrev:

Lite runda siffror?

försäkring: 3000 Du bör göra en förfrågan till olika försäkringsbolag innan du köper.

Stora punkter är soppa och värdeminskning. Värdeminskningen betalar du ju aldrig om man ser det på ett sätt, (inga pengar behöver ut) och bränslet styr du själv. Jag räknar på 0,75 liter per mil och 1000 mil om året. Jag tror du kommer köra mindre i början och mer när du vant dig. Kör du inte till jobbet så kommer du inte köra 1000 mil per år.

Värdeminskning: beror ju på hur länge du har den. En Corolla 00 ligger väl på runt 40.000 när man prutat klart. Skulle tro du kan få en för 30k. Hela världen är full av gamla bilar så det är inga problem att pruta rejält om man har pengar på fickan.

Jag tycker också du funderar på helt rätt bilmodell. Billigare kommer du inte hitta. Toyotorna är dyrare i inköp men de är också mest pålitliga.

Pålitligaste bilen? Senaste idag såg jag en ganska ny Toyota med motorstopp i centrum.

V-Power
1 186 Inlägg
30 januari 2008
Syst3m skrev:
caromania skrev:
viccoA skrev:

Lite runda siffror?

Pålitligaste bilen? Senaste idag såg jag en ganska ny Toyota med motorstopp i centrum.

För några månader sen såg jag en ganska ny V70 som hade en överhettad motor och fick stanna till vid sidan av vägen.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 januari 2008
Syst3m skrev:
caromania skrev:
[

Det verkar vara en empiriskt säkerställd bedömning du gjort. Du har ju trots allt sett en Toyota med motorstopp. Därför måste det också stämma att Toyota är generellt dåliga. Själv baserar jag bara min enkla amatörmässiga teori på att Toyota och Mazda de senaste ~10-20 (?) åren har bäst statistik enligt Svensk Bilprovning.

Nej, jag ber att få ändra mig och rekommenderar istället en Volvo V50. Det är bra grejjer. Det är ju trots allt hela 50% av bilarna som inte varit inne på verkstad fastän bilarna funnits på marknaden en ansenlig tid.

Mr.RoadRage
428 Inlägg
30 januari 2008
caromania skrev:
Syst3m skrev:
caromania skrev:
[

Det verkar vara en empiriskt säkerställd bedömning du gjort. Du har ju trots allt sett en Toyota med motorstopp. Därför måste det också stämma att Toyota är generellt dåliga. Själv baserar jag bara min enkla amatörmässiga teori på att Toyota och Mazda de senaste ~10-20 (?) åren har bäst statistik enligt Svensk Bilprovning.

Nej, jag ber att få ändra mig och rekommenderar istället en Volvo V50. Det är bra grejjer. Det är ju trots allt hela 50% av bilarna som inte varit inne på verkstad fastän bilarna funnits på marknaden en ansenlig tid.

Och dom 50% är kunder som inte hunnit lämna in än på grund av verkstans väntetider! lol
Dom kommer dom oxå!

Nä, men de här med vilken bil som är bra o vilken som är dålig beror mycket på hur tidigare ägare skött bilen oxå, men en Corolla anser jag vara en helt ok bil för dom pengarna, visst den kan klydda oxå, men som någon tidigare här sa, gör ett Motormännen test, så kan dom oftast (inte alltid!) hitta om där skulle vara nått fel på gång!

Jag köpte en V70 för 45.000:- en 98a, med antagligen för många mil på mätaren, men den har varigt pålitlig som f*n, min Sambos nya Colt (06a) har redan vatt på verkstan 2ggr, medans min gammla v70 tuffar på utan bekymmer, hittentills iallafall!

Det tråkiga med den är dock bränsleförbrukningen!

Men va hård, när du förhandlar om priset hos en bilhandlare, bilen "står" dom alltid för MYCKET lägre pengar än vad dom begär! Är sen inte säljaren intresserad av att göra nått på priset, så finns det gott om sånna på blocket!

Lycka till med affären!

Mangeman a.k.a Mr.Roadrage.

8 921 Inlägg
30 januari 2008
Mangeman  skrev:
Men va hård, när du förhandlar om priset hos en bilhandlare, bilen "står" dom alltid för MYCKET lägre pengar än vad dom begär! Är sen inte säljaren intresserad av att göra nått på priset, så finns det gott om sånna på blocket!

Lycka till med affären!

Då tråden redan år offtopic.
Visst finns det billigare på blocket som du skriver, men garantier m.m är ju 0.
Så rent ekonomiskt skulle jag inte köpa från blocket om det nu inte är en bilhandlare.
Senast redigerat av Hamilton (30 januari 2008)

Fotograf på Tierp iDag

Sök