7917
Sök

Är Saab 9-5 kombi en bra bil att mecka med motor?

319 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
Ja som sagt jag undrar om Saab 9-5 kombi(2001-2002) är en bra bil att skruva på motor t.ex. byta delar och kunna samtidigt "lära" sig ett och annat om motorn är de i övrigt lätt att byta tändstift och filter? Jag har aldrig riktigt ner i motorummet på någon 9-5a kombi. Men som sagt nu låter jag er som kan de här berätta för mig smile
Senast redigerat av RPMDennis (29 januari 2008)

294 Inlägg
29 januari 2008
Om du köper rätt saab 9-5 så behöver du troligen inte meka med nått mer än tändstift å liknande delar, i övrigt är det en rätt så avancerad historia....

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

319 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
unpatterned skrev:
Om du köper rätt saab 9-5 så behöver du troligen inte meka med nått mer än tändstift å liknande delar, i övrigt är det en rätt så avancerad historia....

Vad anses som "rätt" saab?? Men vet du om de är en bra bil om man vill kolla kolvar och stakar och så??

Avstängd
57 Inlägg
29 januari 2008
saab 9-5 är ju en kanon bil att meka med, hur lätt som helst tycker jag iaf.. smile men det e ju jag det!

Sport eller comfort!

319 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
fegen skrev:
saab 9-5 är ju en kanon bil att meka med, hur lätt som helst tycker jag iaf.. smile men det e ju jag det!

Får man fråga är det en koplicerad motor att mecka med om man är lite av en "nybörjare"?? Eller är det bara du som huba grym på Saab tongue ?

4 299 Inlägg
29 januari 2008
RPMDennis skrev:
unpatterned skrev:

Vad anses som "rätt" saab?? Men vet du om de är en bra bil om man vill kolla kolvar och stakar och så??

Kolla kolvar och stakar e inte något man gärna gör i onödan. Har sett din andra tråd om volvo och kan säga de att om vi jämför 940in du va inne på me 9-5 så e 9-5an skitpillig att mecka me. Det är skittrångt att komma åt saker och ting.

Ang. "rätt" saab så menade han nog att om man hittar en som e välservad och välskött så kommer den gå långt utan större problem.

/Jacob

319 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
Rallyhalle skrev:
RPMDennis skrev:
unpatterned skrev:

Kolla kolvar och stakar e inte något man gärna gör i onödan. Har sett din andra tråd om volvo och kan säga de att om vi jämför 940in du va inne på me 9-5 så e 9-5an skitpillig att mecka me. Det är skittrångt att komma åt saker och ting.

Ang. "rätt" saab så menade han nog att om man hittar en som e välservad och välskött så kommer den gå långt utan större problem.

/Jacob

Ok smile Måste då bara kolla e då så att du kanske har några bilder på motorn? Får jag bara fråga är den lätt att trimma motorn på?

Bilmekaniker
199 Inlägg
29 januari 2008
Den är lika lätt att trimma som dom flesta andra bilar. Bara att byta styrbox. ska man sen ha massor effekt blir det också mer jobb

4 299 Inlägg
29 januari 2008
RPMDennis skrev:
Rallyhalle skrev:
RPMDennis skrev:

/Jacob

Ok smile Måste då bara kolla e då så att du kanske har några bilder på motorn? Får jag bara fråga är den lätt att trimma motorn på?

Hmm, tror inte jag har bild på 9-5ans motor hmm Men jag kan fixa de imorrn om du vill.

Trimma är väldigt lätt om man gör de enkla som , avgassystem, luftfilter, turbo etc etc. De e just de att de ibland kan va lite pilligt att komma åt. De e när du ska börja plocka bort topp och sånna saker som de börjar bli jobbigt då de e grymt mycke saker som ska bort hmm

/Jacob

4 299 Inlägg
29 januari 2008
Hitta ett motorrum på en 9-5 -07 lr -06. Kan va så att de ser lite annorlunda ut på äldre modeller, inte helt säker på den.

http://www.garaget.org/?car=30361&image=289130

Den här e då trimmad, vill du ha bild på ett original motorrum så kan jag som sagt fixa de imorrn wink

/Jacob

319 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
Rallyhalle skrev:
Hitta ett motorrum på en 9-5 -07 lr -06. Kan va så att de ser lite annorlunda ut på äldre modeller, inte helt säker på den.

Den här e då trimmad, vill du ha bild på ett original motorrum så kan jag som sagt fixa de imorrn wink

/Jacob

Vore jätte snällt om du ville göra dig besvsäret och fixa en bild smile. Men jag måste fråga den första "metallkåpan" är de till kolvarna? Och vad är det som ligger bakom den svarta plastkåpan?? Så du menar att motorn är rätt "lätt " att jobba med. Men de är mycket att plocka bort om man ska till det andra delarna. Vad är de som ligger under så att man skulle behöva plocka bort relativt mycket????

4 299 Inlägg
29 januari 2008
RPMDennis skrev:
Rallyhalle skrev:

/Jacob

Vore jätte snällt om du ville göra dig besvsäret och fixa en bild smile. Men jag måste fråga den första "metallkåpan" är de till kolvarna? Och vad är det som ligger bakom den svarta plastkåpan?? Så du menar att motorn är rätt "lätt " att jobba med. Men de är mycket att plocka bort om man ska till det andra delarna. Vad är de som ligger under så att man skulle behöva plocka bort relativt mycket????

Mmm, då ska jag fixa de wink
Menar du den undre kåpan så är det grenrör och turbo som finns där under. Bakom svarta plastkåpan gömmer de sig insprutning.

Motorn i övrigt är den ganska lätt och jobba med när de gäller service, och byten av delar som är lite synligare. Men byten av topp-packning, kamkedja och såna delar som sitter i motorn innebär en del jobb.

Men de är lite vanesak innan man lärt sig lite vad som sitter var och så där. Meckade tex ganska mycke volvomaskiner innan, och dom är kända för att vara lättmeckade. Så då kändes saabmotorn mer komplicerad då allt satt så tätt och de va så trångt att komma åt. Men efter ett tag blev de bättre då jag lärde mig att jobba i trånga utrymmen.

Så dom e inte så svåra egentligen, men inte riktigt så lätta som fegen påstår.

Hoppas detta hjälpt lite wink

/Jacob

huh?
10 427 Inlägg
29 januari 2008
Är det inte en bra utgångspunkt att man inte ska mecka med motorer som har plastkåpor som täcker allt? tongue

4 299 Inlägg
29 januari 2008
steifan skrev:
Är det inte en bra utgångspunkt att man inte ska mecka med motorer som har plastkåpor som täcker allt? tongue

Haha, de har du rätt i, för de som finns under e oftast en mardröm lol wink

/Jacob

319 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
Rallyhalle skrev:
RPMDennis skrev:
Rallyhalle skrev:

/Jacob

Mmm, då ska jag fixa de wink
Menar du den undre kåpan så är det grenrör och turbo som finns där under. Bakom svarta plastkåpan gömmer de sig insprutning.

Motorn i övrigt är den ganska lätt och jobba med när de gäller service, och byten av delar som är lite synligare. Men byten av topp-packning, kamkedja och såna delar som sitter i motorn innebär en del jobb.

Men de är lite vanesak innan man lärt sig lite vad som sitter var och så där. Meckade tex ganska mycke volvomaskiner innan, och dom är kända för att vara lättmeckade. Så då kändes saabmotorn mer komplicerad då allt satt så tätt och de va så trångt att komma åt. Men efter ett tag blev de bättre då jag lärde mig att jobba i trånga utrymmen.

Så dom e inte så svåra egentligen, men inte riktigt så lätta som fegen påstår.

Hoppas detta hjälpt lite wink

/Jacob

Jag har för mig att det fanns en massa negtivt med kamkjedja eller har ja fel??

319 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
Rallyhalle skrev:
steifan skrev:

Haha, de har du rätt i, för de som finns under e oftast en mardröm lol wink

/Jacob

Haha så sant så stiefan

4 299 Inlägg
29 januari 2008
RPMDennis skrev:
Rallyhalle skrev:
RPMDennis skrev:

text

text

Nää, vad skulle de va isf??? Kamkedjan håller längre än va en rem gör i regel. De skulle kanske va de att en kedje-motor låter lite mer vad jag hört. Men jag märker då fan ingen skillnad roll

Så oroa dig inte för kedjan wink

/Jacob

319 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
Ok smile tackar jätte mycket för alla fina svar

911 Inlägg
29 januari 2008
Rallyhalle skrev:
RPMDennis skrev:
Rallyhalle skrev:

text

Nää, vad skulle de va isf??? Kamkedjan håller längre än va en rem gör i regel. De skulle kanske va de att en kedje-motor låter lite mer vad jag hört. Men jag märker då fan ingen skillnad roll

Så oroa dig inte för kedjan wink

/Jacob

och samtidigt kostar ett kamkedjebyte omkring 15000 kr utfört av saab....

pic up the phone, wazzzaaa

2 164 Inlägg
30 januari 2008
Man kan göra väldigt mycket själv på moderna bilar om man har ork och inte tummen mitt i näven.
enda är väl elektroniken som kan va krånglig för den är så invecklad.
Hör med killarna på stcs forumet så får du jätte mycket hjälp av om de är nått.

MVH

F

Sök