2719
Sök

Cryo behandling av motor/växellådsdelar.

The real Swede
56 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
#1
Editerat med hänvisning till §9, ber om ursäkt trodde att det skulle vara något som var av intresse. Jag använder behandlingen dagligen och har gjort det i flera år när jag bodde i USA där behandlingen är hur stort som helst.
Senast redigerat av _swede_ (29 januari 2008)

Mvh,
Eric Hjelte

Smålänning
7 887 Inlägg
29 januari 2008
#2
Vad är en Cryobehandling? Tycker upp till 300% längre låter väldigt bra... hmm Håller dom upp till 300% bättre också då?

Har aldrig hört talas om det...

Dessutom tror jag detta inlägg bruter mot reglerna... men det är en mod. jobb att bestämma wink

§9 Marknadsföring och försäljning
Det är förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet. Försäljning och annonsering får inte förekomma på annan plats än Köp & sälj.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

12 086 Inlägg
29 januari 2008
#3
Ja, vad innebär cryobehandling? Nån slags härdningsprocess lr ytbehandling?

1 072 Inlägg
29 januari 2008
#4
Man ändrar austenit/martensit genom värmebehandling sen gör man det ett steg till med kyla.
Kan inte detta så bra men de ska inte vara värt de slantarna enligt vissa. Bromsskivor brukar få denna behandling för karaktärensskull och ska bli mindre sprickbenägna.

300% är rätt mycket dessutom. Då skulle inga drevsattser behövas tongue
Senast redigerat av sik (29 januari 2008)


The real Swede
56 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
#5
sik skrev:
Man ändrar austenit/martensit genom värmebehandling sen gör man det ett steg till med kyla.
Kan inte detta så bra men de ska inte vara värt de slantarna enligt vissa. Bromsskivor brukar få denna behandling för karaktärensskull och ska bli mindre sprickbenägna.

300% är rätt mycket dessutom. Då skulle inga drevsattser behövas tongue

http://www.onecryo.com/onecryo/motorsport-imssept98.htm

Mvh,
Eric Hjelte

1 072 Inlägg
29 januari 2008
#6
_swede_ skrev:
sik skrev:
Man ändrar austenit/martensit genom värmebehandling sen gör man det ett steg till med kyla.
Kan inte detta så bra men de ska inte vara värt de slantarna enligt vissa. Bromsskivor brukar få denna behandling för karaktärensskull och ska bli mindre sprickbenägna.

300% är rätt mycket dessutom. Då skulle inga drevsattser behövas tongue

http://www.onecryo.com/onecryo/motorsport-imssept98.htm

Men 300% är mycket.. De ger nog bättre slitstyrka men svaga delar lär alltid behöva bytas oavsett.


The real Swede
56 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
#7
sik skrev:
_swede_ skrev:
sik skrev:
Man ändrar austenit/martensit genom värmebehandling sen gör man det ett steg till med kyla.
Kan inte detta så bra men de ska inte vara värt de slantarna enligt vissa. Bromsskivor brukar få denna behandling för karaktärensskull och ska bli mindre sprickbenägna.

300% är rätt mycket dessutom. Då skulle inga drevsattser behövas tongue

http://www.onecryo.com/onecryo/motorsport-imssept98.htm

Men 300% är mycket.. De ger nog bättre slitstyrka men svaga delar lär alltid behöva bytas oavsett.

In specific applications, it increases tool steel life as much as 300 per cent. It isn't unusual to increase the life of carbide inserts 400 to 600 per cent, tests indicate.

Jag skrev:

med en riktigt utförd cryo behandlingen så håller vissa produkten upp till 300% längre än tidigare.
Senast redigerat av _swede_ (29 januari 2008)

Mvh,
Eric Hjelte


Sök