Biltemas oljefilter?

bmx
30 januari 2008 · 7 100 Inlägg

skit i alla som säger att biltema är skit!!KÖP FRÅN BILTEMA!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
evilaudio
30 januari 2008 · 16 195 Inlägg

för ALLA som sågar biltemas prylar så kan ja tala om att min jetta e "byggd" me biltemas glasfiberväv,polyseter,spackel samt slippapper..  hur jävla bra som helst smile  spacklet sjunker inte som måste dyra lättslipade spackelsorter gör.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
900 Power
31 januari 2008 · 214 Inlägg

Av erfarenhet så använder jag enbart original filter till Saabarna och Volvo med.

Har haft ett Mahle filter på min gamla bruksbil (en vanlig svenssonbil alltså) och då försvann oljetrycket helt och då bytte jag till ett Saab-filter och vips fick jag fint oljetryck.

Så varför skulle man kunna köra en svenssonbil utan oljetryck? big_smile

Och varför ens orka bry sig? Jag köper Mobil 1 olja billigare än Biltemas olja och filtret kostar samma eller så är det billigare också.

Köper man ett filter från nu tex. BMW så vet man ju vad man får och så är det anpassat och utprovat just för den modellen. På Biltema så får man ett filter som passar, men hur bra och länge det renar har man ju ingen aning om..

Tycker prisskillnaden är så löjligt liten att jag inte vågar chansa..

Lunkan89 Lunkan (wescrape)
31 januari 2008 · 207 Inlägg

Jag kör med biltema filter, och olja...funkar hur bra som hellst. Offtast så är det bara märket på grejjerna som är skillnad inte själva filtret, så är det med många utav deras artiklar.

Stance is romance
Opel Diplomat V8 A-Cupé "Nr. 221 av 347 byggda" (1967)
BMW 328 E36 Touring "Vanessa" (1998)
Opel Manta GSI "Angelina" (1985)
engolf
31 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Jag, min brorsa och farsa kör med biltemas olja/filter.
Har haft det i många olika bilar, och aldrig haft problem.

När jag byter olja brukar jag tömma det gamla filtret och se om pappret har lossnat eller gått sönder, men det ser alltid bra ut. Inte ehller oljetrycket har visat sig vara anant med andra oljor/filter än Biltemas.

Det finns massa fördomar om biltemas grejer, men jag tror det är folk som jobbar på verkstäder som sprider alla dessa lögner. Har själv upplevt många gånger att mekaniker har snackat nedlåtande om Biltemas produkter,(speciellt olja/filter), men när man frågar om vad de har för fakta att komma med, säger de nåt osammanhängande och byter ämne...

Köp Biltemas olja/filter, jag är helt säker du inte kommer att märka nån skillnad.

Runn WS7 Avstängd
31 januari 2008 · 1 031 Inlägg

Mycket av biltemas saker kommer ifrån samma fabrik som "original"

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Beaverus
31 januari 2008 · 257 Inlägg

Inte för att verka nedlåtande mot biltema för dom älskar jag. Men när jag hade min gamla peugeot 205 gti så var jag bara tvungen att testa skillnaden mellan originalfilter och deras. När jag hade original på så visade min oljetrycksmätare 4 bar, vilket den ska göra vid vanlig körning. Med biltemas så låg den på 2 bar. Jag vågade däremot inte testa med deras olja utan jag körde med likadan olja med båda filtren, samma viskositet  och kvalite och allt på oljan. Och nej det var inte bara det filtret för jag testade med 2 av varje (hade slagit vad med en kompis om att biltemas funkade lika bra).
Så min slutsats är alltså att något är väldigt fel med biltemas filter till iaf peugeot tongue

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
MrTurbo Better than God \o/
31 januari 2008 · 1 882 Inlägg

Snälla någon, är ett oljefilter som är så billigt original verkligen något att SNÅLA på??? Köp för fan ett riktigt oljefilter, Biltemas kinesiska barnarbetare är inget att lita på gällande sådana saker. Bara för att utsidan ser likadant ut som ett riktigt filter behöver inte det betyda att den viktiga delen på ett oljefilter INSIDAN är likadan...

Senast redigerat av MrTurbo (31 januari 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
camaro67 Meister
31 januari 2008 · 6 763 Inlägg

Runn WS7 skrev:
Mycket av biltemas saker kommer ifrån samma fabrik som "original"

Precis. De tog de upp på någont program för några år sen big_smile Kör på biltema och köp en påse godis sen big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
evil-one
6 februari 2008 · 350 Inlägg

på tal om biltema, köpte bränsle slang där för nån månad sen, nu visar d sej att jag får byta slangar igen .. dom har börjat spricka osv.

J-P-R DO IT LOW STYLE
7 februari 2008 · 1 342 Inlägg

Ingen som jag känner som kört på biltema filter har haft några problem. Oljan som dem säljer är det ju heller inget fel på. Skrönor och fördommar mot bättre vetande är vad folk lever med.

Racing_
7 februari 2008 · 228 Inlägg

J-P-R skrev:
Ingen som jag känner som kört på biltema filter har haft några problem. Oljan som dem säljer är det ju heller inget fel på. Skrönor och fördommar mot bättre vetande är vad folk lever med.

Precis! .. E nog mycke påhitt också för att dom vill va " en i gänget" tongue

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)
Volvo Knugen The one and only
7 februari 2008 · 1 091 Inlägg

Greatsnyggo skrev:

evilaudio skrev:

Volvo Knugen skrev:
Biltema har ingen backventil i sina filter så det tar en liten längre stund att få runt oljan i motorn när man precis startat.

sen när sitter de backventil i ett oljefilter??

hehe de har ja aldrig hört talas om heller , kanske nån nymodighet roll

Inte vet jag om det är en nymodighet men om man läser på volvos hemsida så finns detta att läsa: 

Kan det vara några större skillnader på så enkla saker som oljefilter?
Filtret skall fånga upp smutspartiklar i oljan och ha kapacitet för ett normalt bytesintervall, utan att sättas igen. Om filtret skulle bli igensatt skall en säkerhetsventil öppnas och ge motorn smörjning. En backventil i filtret hindrar att det töms. Motorn får då oljetryck snabbare. Filtret måste också klara det höga oljetrycket utan att läcka eller spricka. Spricker filtret eller börjar läcka förlorar motorn oljetryck och skär. Volvo Original oljefilter uppfyller alla dessa krav. Vilka egenskaper ett okänt filter har syns inte på utsidan. Volvo Original oljefilter kan fås komplett med plåthölje eller som filterinsats.



http://www.volvocars.se/salesandservice … /Original/


Så backventil i oljefilter är inte alltså INTE nåt påhitt från yttre rymden big_smile och den ska tydligen saknas i biltemas diton....





Racing_ skrev:

J-P-R skrev:
Ingen som jag känner som kört på biltema filter har haft några problem. Oljan som dem säljer är det ju heller inget fel på. Skrönor och fördommar mot bättre vetande är vad folk lever med.

Precis! .. E nog mycke påhitt också för att dom vill va " en i gänget"

Kvaliten på Biltemas prylar har höjts rejält dom senaste åren men ryktet om "skit-tema" lever kvar... Dock finns det saker som är skit rakt igenom fortdfarande smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
olirc
7 februari 2008 · 245 Inlägg

Kan ju vara så att Biltema blivit tvungen att höja kvaliten på sina reservdelar för idag har du som kund 3 års reklamationsrätt där säljaren dom första 6 mån ska bevisa att felet beror på dig för att slippa undan ansvar för uppkommna kostnader.

Då snackar vi om alla kostnader så även följdkostnader och om ett oljefilter rasar säger det sig själv att det kan bli rätt dyrbara reparationer på den motorn som Biltema vackert får stå för trots att dom försöker friskriva sig i sina köpvillkor men Konsumentköplagen kan inte avtalas bort så där kör Biltema mm säljare med en fuling som allt för många tyvärr tror på.

Se nedanstående saxat ur KKL från http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19900932.htm

---------
Avtalsvillkor som avviker från lagen

   

3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.



Skadestånd

   

30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.



31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Lag (2005:62).
-------------


Kan nämna att jag köpt kamremssats o vattenpump på Biltema som nu gått ca: 300mil efter montering utan problem och lär säkerligen hålla den tid som Opel anger för modellen dvs 6000 mil eller 4 år. Skulle den däremot gå sönder innan 6 mån så hade Biltema för att undkomma skadeståndsskyldighet bevisa att det är jag eller annan som monterat satsen eller vattenpumpen på felaktigt sätt och kan dom inte det får dom vackert stå för alla uppkommna kostnader såsom hotellrum, bärgning, verkstadskostnad mm.

S-Larsson
7 februari 2008 · 514 Inlägg

Nää jag vet av erfarenhet att mycke på biltema är crap. Man får vad man betalar för smile Som billigare verktyger som smäller av för minsta lilla (kan man ju räkna med iofs) trallskruvar som bara smäller av utan att dra dom så jättehårt (galet felhärdat shit) En polare köpte bromsskivor där som var slagna rätt ordentligt direkt ur kartongerna. Vattenpump som skovelhjulet skrapar i blocket (nej inte felmonterat)  Köpte torkarblad där som inte höll speciellt länge. Sprayburks färgen de har?? ffs bara förtunning i skiten..


Så själv håller jag mig från att köpa mycke grejer därifrån.. Lägger hellre på en del pengar och köper bättre grejer.  Dock så finns det ju endel prylar man kan handla på biltema.. Spackel och slippapper m,m funkar onekligen helt okej :smile


Min synpunkt på biltema..


Edit: Dock så är endel av dessa sakerna nåt år gamla. Som vattenpump och bromsskivor. Dom kanske har bättre kvalité idag som tidigare nämnts. Men jag törs då inte chansa alla fall cool

Senast redigerat av S-Larsson (7 februari 2008)

old volkswagens never die they just get lower
Volkswagen Passat 3BG Highline Variant "Das Stance Wagon" (2002)
evilaudio
7 februari 2008 · 16 195 Inlägg

S-Larsson skrev:
Nää jag vet av erfarenhet att mycke på biltema är crap. Man får vad man betalar för smile Som billigare verktyger som smäller av för minsta lilla (kan man ju räkna med iofs) trallskruvar som bara smäller av utan att dra dom så jättehårt (galet felhärdat shit) En polare köpte bromsskivor där som var slagna flera tiondels mm direkt ur kartongerna. Vattenpump som skovelhjulet skrapar i blocket (nej inte felmonterat)  Köpte torkarblad där som inte höll speciellt länge. Sprayburks färgen de har?? ffs bara förtunning i skiten..


Så själv håller jag mig från att köpa mycke grejer därifrån.. Lägger hellre på en del pengar och köper bättre grejer.  Dock så finns det ju endel prylar man kan handla på biltema.. Spackel och slippapper m,m funkar onekligen helt okej :smile


Min synpunkt på biltema..

vart du än går å köper tokigt billiga verktyg så kan ja lova att dom inte håller..

själv kör ja mest me biltemas "dyra" verktyg i garaget som har 10 år garanti.. än så länge har ja bara pajjat en hylsa å de berodde ju på att ja satte på ett lååångt jävla rör på dragskaftet men då finns de inte mycke som håller.. men de bara bara åka dit å hämta en ny hylsa big_smile

å torkar bladen kan man ju räkna ut att dom inte håller så länge me tanke på va dom kostar..

men man måste ju ALLTID relatera till priset man får betala..    du kan liksom inte betala för en rostig bubbla å begära en ferrari.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
sik
7 februari 2008 · 1 072 Inlägg

men man måste ju ALLTID relatera till priset man får betala..    du kan liksom inte betala för en rostig bubbla å begära en ferrari

Ska vi hoppa denna dissk eller fortsätta, nu påstår du mer eller mindre att de faktiskt skilljer på sakerna efter som de är billigare. SOM oljefilter, OLJA tongue

TTTTT
7 februari 2008 · 945 Inlägg

never,never,never snåla på filter kostnader, är ju dom som är bilens reningverk.
Såg att några i tråden säger att dom kommer från samma fabrik som original m.m, visst det kan dom säkert göra d, men det beyder ju inte att det är samma filter. Filtreringsegenskapen i filtren kan skilja sig åt ganska så markant. Dessutom så har jag läst test där originalfilter visar sig vara betydligt bättre än lågprisfilter.
Man kan ju åtminstone kosta på sig ett filter från mekonomen. Men d e ju min privata åsikt.

blinka blått om du vill rejsa!
evilaudio
7 februari 2008 · 16 195 Inlägg

sik skrev:
men man måste ju ALLTID relatera till priset man får betala..    du kan liksom inte betala för en rostig bubbla å begära en ferrari

Ska vi hoppa denna dissk eller fortsätta, nu påstår du mer eller mindre att de faktiskt skilljer på sakerna efter som de är billigare. SOM oljefilter, OLJA tongue

har ja ens sagt att de inte skiljer??


vet bara att de har funkar hur bra som helst i de bilar ja använt oljan å filter på.. tongue


till en vanlig j-vla svenssonbil så kvittar de i mina ögon..   körde me samma filter(biltemas) på förra i bilen i 3 år..   olja fyller man på när de tar slut den byter man inte..HAHA

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
cleo355
22 mars 2008 · 244 Inlägg

som sagt tidigare i tråden..

köp ett biltema filter och ett märkesfilter. såga isär dom i två delar så ser du skillnaden..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang