Biltemas oljefilter?

Gonken Fortare än kvickt
28 mars 2008 · 241 Inlägg

äh inget fel på biltema. köpte spindelleder till min volvo 850 där för 1/3 av priset som volvo tog för originaldelar. funkade hur bra som helst.

Akta lacken pappskalle!
NJ_
28 mars 2008 · 2 118 Inlägg

evilaudio skrev:

S-Larsson skrev:
Nää jag vet av erfarenhet att mycke på biltema är crap. Man får vad man betalar för smile Som billigare verktyger som smäller av för minsta lilla (kan man ju räkna med iofs) trallskruvar som bara smäller av utan att dra dom så jättehårt (galet felhärdat shit) En polare köpte bromsskivor där som var slagna flera tiondels mm direkt ur kartongerna. Vattenpump som skovelhjulet skrapar i blocket (nej inte felmonterat)  Köpte torkarblad där som inte höll speciellt länge. Sprayburks färgen de har?? ffs bara förtunning i skiten..


Så själv håller jag mig från att köpa mycke grejer därifrån.. Lägger hellre på en del pengar och köper bättre grejer.  Dock så finns det ju endel prylar man kan handla på biltema.. Spackel och slippapper m,m funkar onekligen helt okej :smile


Min synpunkt på biltema..

vart du än går å köper tokigt billiga verktyg så kan ja lova att dom inte håller..

själv kör ja mest me biltemas "dyra" verktyg i garaget som har 10 år garanti.. än så länge har ja bara pajjat en hylsa å de berodde ju på att ja satte på ett lååångt jävla rör på dragskaftet men då finns de inte mycke som håller.. men de bara bara åka dit å hämta en ny hylsa big_smile

å torkar bladen kan man ju räkna ut att dom inte håller så länge me tanke på va dom kostar..

men man måste ju ALLTID relatera till priset man får betala..    du kan liksom inte betala för en rostig bubbla å begära en ferrari.

en polare har haft ett par torkarblad från biltema i 6år nu..

D.i.l.l.i.g.a.f
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 mars 2008 · 13 736 Inlägg

olirc skrev:

Growe skrev:
-------------klipp--------------------

kom 3mil sedan släpte tätningen mellan oljefiltret och motorn och jag tömde ur all olja på vägen
kontrolerade när jag tog bort filtret att jag ej hade dubbla packningar
och det var ungefär 500:E oljefiltret jag monterat i mitt liv=inte fel monterat
så inte ens 3jävla mil klarade det att hålla tätt
hade någon stått brevid mig i det läget och påståt att filtrena var så jävla bra på biltema hade jag monterat ner det i halsen på den personen..inte så jävla roligt att tappa oljetrycket på en motor som setat i bilen i 2veckor och gått 12.000mil
hade bara tur som hade ett volvo orginal filter låg och väntade i bilen och fick tag i 4liter olja och tankade i efter vägen mörkt och jävligt som det var efter vägen där jag stog

-----------klipp----------------------

Var nog snarare så att Biltema hade tur för hade motorn rasat för dig hade dom fått stå för hela kalaset enligt konsumentlagstiftning då deras köpvillkor icke är förenlig med lagstiftningen på konsumentsidan!

Sen kan man inte säkerställa statistiskt att det är fel på en produkt från en säljare bara för att 1 filter gick sönder utan det hade lika gärna kunnat vara tvärtom att volvo original filtret hade gått sönder och biltemas filter hade räddat dig den dagen.

tanke på hur många orginal filter jag monterat och aldrig råkat ut för några problem
hade jag inte blivit så jävla förbannad hade jag nog stallt till ett riktigt liv för det där oljefiltret men i ilska drog jag iväg det långt åt helvete efter att ha legat på blöt asfalt och trängt mig in under en oljedränkt bil och utan lyse osv och när jag skriver oljeindränkt bil så menar jag verkligen det..eftersom oljestrålen stack ut genom höger framhjul och spreds efter hela sidan och hela bakdelen på en helt nytvättad bil dessutom
men har haft problem med andra produkter oxå så det är inte enbart just detta filtret som får mig att bli anti
verktyg och sånt fungerar där men det är ungefär gränsen går
har tex monterade jag ett avgassystem på en vw vento som ägaren köpte på biltema och där gick det inte att montera det utan att bända iväg hela skiten så det åtminstånde avgasystemet kom i närheten av hålet i kofongaren

även märkt på flertalet bilar med biltema oljefilter att oljalampan alltid lyser en stund när man startar
men direkt efter oljefilter bytet slocknat i samma ögonblick motorn hoppa igång
betalar hellre någon krona extra och slipper risken att få en grej det är fel på

har monterat rätt mycket saker i mina dagar och där jag jobbade körde vi uteslutande mekonomen 1gång har det hänt att en grej som gick sönder eller strulade vid montering och det var ett krängingshämmarstag som nog knappast var deras fel då jag monterade det med mutterknacken och drog lite hårt dock fick jag en ny utan problem ;-)

Senast redigerat av Growe (28 mars 2008)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Volvo Knugen The one and only
28 mars 2008 · 1 091 Inlägg

Gonken skrev:
äh inget fel på biltema. köpte spindelleder till min volvo 850 där för 1/3 av priset som volvo tog för originaldelar. funkade hur bra som helst.

Allt fungerar tills det går sönder. Många av biltemas produkter håller sämmre kvalite än orginal grejer och håller därför sämre. Men som du har lagt märke till så funkar dom lika bra den stunden dom fungerar smile


Kesler skrev:
Asså ärligt, vafan tror ni ska hända?? tror ni att biltemas olja endast innehåller vatten lr? å att filtret ska explodera när du kör över 50 lr??

Vaknat på fel sida? wink Ingen tror att biltema prylar ska explodera, men eftersom det ibland medför ökat slitage på bilen om man använder deras grejer så kanske man väljer bort biltema för andra märken smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
chrix
28 mars 2008 · 188 Inlägg

ALLTID kul med Fritid/Verktyg/Hemmatema trådar.
Tror väl att alla ställen ÄVEN org delar kan komma från olika tillverkare...
Tex köpt tändstift på VAG och fått både Beru och Bosch, självklart fick dom behålla Beru wink
Så ÄR det med BILTEMA oxå..
Sitter ju folk hela tiden å köper in saker från billigare leverantörer eller köper många så d blir billigare...
Men biltema har lite lägre krav på sina saker vilket gör att leverantören kan tillverka dom billigare, tyvärr är kontrollen lite sämre så visst kan en del som är sönder komma med till butik, där tex Org delarna hade blivit utsorterade...
Och i många fall görs ju typ Oljefilterna till biltema och Porsche på samma Fabrik men GARANTERAT INTE på samma line....


Och till sist!!!

Köper ni sängar på IKEA???

Ikea ett BILTEMA med möbler!!!!!

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu
Gulmun * Klåpare
28 mars 2008 · 1 718 Inlägg

Nja IKEAs möbler är billiga för att de kan transporteras i massor för att de inte är ihopmonterade. Och säljer IKEA en massa ski..öh, grejer med rejäl vinst så kan man tillåta en mindre förtjänst på dyrare grejer såsom sängar.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
spraYcanE TeamWCR.se
28 mars 2008 · 533 Inlägg

Är ingen ide att fråga om Biltemas saker på det här forumet för större delen av alla ska bara klaga. Tycker man har rätt att klaga men inte tracka ner på en person som tycker det är bra. Ingen som tracker ner på er för att ni tycker det är skit. alla har sina egna uppfattningar om saker och ting.

Jag har inga problem att handla på Biltema. Men när det gäller olja och filter handlar ja gärna Orginal då det inte är stora prisskillnaden. Det är även inte bra för motorn att man byter olja hit å dit. försöka hålla i samma fabrikat hela vägen.
Sen så gör inte ja mina servicar själv, Det gör Peugeot.

Om man gillar biltema. handla där, gillar man inte, handla inte där då. men sluta klaga.

Kesler
28 mars 2008 · 3 650 Inlägg

Volvo Knugen skrev:

Gonken skrev:
äh inget fel på biltema. köpte spindelleder till min volvo 850 där för 1/3 av priset som volvo tog för originaldelar. funkade hur bra som helst.

Allt fungerar tills det går sönder. Många av biltemas produkter håller sämmre kvalite än orginal grejer och håller därför sämre. Men som du har lagt märke till så funkar dom lika bra den stunden dom fungerar smile


Kesler skrev:
Asså ärligt, vafan tror ni ska hända?? tror ni att biltemas olja endast innehåller vatten lr? å att filtret ska explodera när du kör över 50 lr??

Vaknat på fel sida? wink Ingen tror att biltema prylar ska explodera, men eftersom det ibland medför ökat slitage på bilen om man använder deras grejer så kanske man väljer bort biltema för andra märken smile

hehe det kan man säga, va upp kl 8^^ å jag brukar inte gå upp så tidigt kan ja säga tongue

Knerten Metallica or die
28 mars 2008 · 108 Inlägg

Biltema is the shit wink

master_lars
28 mars 2008 · 1 159 Inlägg

Alla ni som tycker biltema är skit, handla inte där då.

Personligen har jag nästan bara goda erfarenheter därifrån, men lampor och slitagedelar köper jag inte där. Vad gäller filter och olja m.m så är det säkerligen inte dåliga saker, men inte värdlsklass heller. Jag tror att det är bättre att byta olja 4 ggr / år med biltemas olja och filter än att byta olja 1 gång per år med top of the line olja och filter. Motor lär ju må bättre, tror jag iaf.

Ska väl även tilläggas att jag inte handlar olja och filter på biltema då jag har råd att handla dyra oljor och filter direkt från Saab!

cleo355
28 mars 2008 · 244 Inlägg

master_lars skrev:
Alla ni som tycker biltema är skit, handla inte där då.

Personligen har jag nästan bara goda erfarenheter därifrån, men lampor och slitagedelar köper jag inte där. Vad gäller filter och olja m.m så är det säkerligen inte dåliga saker, men inte värdlsklass heller. Jag tror att det är bättre att byta olja 4 ggr / år med biltemas olja och filter än att byta olja 1 gång per år med top of the line olja och filter. Motor lär ju må bättre, tror jag iaf.

Ska väl även tilläggas att jag inte handlar olja och filter på biltema då jag har råd att handla dyra oljor och filter direkt från Saab!

som du säger blir tätare oljebyten, men det folk inte fattar då är att skiten blir ju dyrare.lol

Gulmun * Klåpare
28 mars 2008 · 1 718 Inlägg

Blir det väl väl med lika täta byten med original... roll

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
cleo355
28 mars 2008 · 244 Inlägg

Gulmun skrev:
Blir det väl väl med lika täta byten med original... roll

klart det blir, MEN du behöver inte göra så täta oljebyten med en bra olja.. big_smile

Gulmun * Klåpare
28 mars 2008 · 1 718 Inlägg

cleo355 skrev:

Gulmun skrev:
Blir det väl väl med lika täta byten med original... roll

klart det blir, MEN du behöver inte göra så täta oljebyten med en bra olja.. big_smile

Tsss.. Biltema säljer inte vatten i sina oljedunkar, har jag en halvgammal sugmotor fungerar det jättebra. Täta oljebyten är bättre än snäppet bättre olja.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
engolf
28 mars 2008 · 3 235 Inlägg

Många säger att de får sämre oljetryck med Biltemas filter, men oljetrycket är inte det viktigaste, utan oljeflödet. Om oljeflödet är bra, så är det inte så farligt att oljetrycket är en aning lägre.

Jag tycker också det är bättre med tätare oljebyten istället för dyr olja som man kör 15000 km med...

cleo355
28 mars 2008 · 244 Inlägg

engolf skrev:
Många säger att de får sämre oljetryck med Biltemas filter, men oljetrycket är inte det viktigaste, utan oljeflödet. Om oljeflödet är bra, så är det inte så farligt att oljetrycket är en aning lägre.

Jag tycker också det är bättre med tätare oljebyten istället för dyr olja som man kör 15000 km med...

men man tappar fortfarande dom bättre egenskaperna en dyrare olja har

Kesler
28 mars 2008 · 3 650 Inlägg

En snubbe på bilskroten idag sa att en biltema bensin pump bara håller i några dagar å att dom f.ö bara har skit där. Sen så skulle han ha 600 spänn för en beggad skabbig pumpjävel på skroten..Det blev biltema pumpen, inge krångel med biltema grejer här inte..

engolf
28 mars 2008 · 3 235 Inlägg

cleo355 skrev:

engolf skrev:
Många säger att de får sämre oljetryck med Biltemas filter, men oljetrycket är inte det viktigaste, utan oljeflödet. Om oljeflödet är bra, så är det inte så farligt att oljetrycket är en aning lägre.

Jag tycker också det är bättre med tätare oljebyten istället för dyr olja som man kör 15000 km med...

men man tappar fortfarande dom bättre egenskaperna en dyrare olja har

Biltemaolja har förmodligen minst lika bra egenskaper som en "dyrare" olja.
Att biltemas kostar ca 50% av priset betyder inte automatiskt att den är sämre.

cleo355
28 mars 2008 · 244 Inlägg

engolf skrev:

cleo355 skrev:

engolf skrev:
Många säger att de får sämre oljetryck med Biltemas filter, men oljetrycket är inte det viktigaste, utan oljeflödet. Om oljeflödet är bra, så är det inte så farligt att oljetrycket är en aning lägre.

Jag tycker också det är bättre med tätare oljebyten istället för dyr olja som man kör 15000 km med...

men man tappar fortfarande dom bättre egenskaperna en dyrare olja har

Biltemaolja har förmodligen minst lika bra egenskaper som en "dyrare" olja.
Att biltemas kostar ca 50% av priset betyder inte automatiskt att den är sämre.

förmodligen så har den inte samma egenskaper..
addjektiven är inte lika många..
det är fakta..

bakfull
29 mars 2008 · 14 Inlägg

Min Passat TDI-95 hade gått 15.000 mil när jag köpte den.
Nu har den gått 48.000mil, på biltema olja,oljefilter,luftfilter,bränslefilter,en omgång glödstift, handbromswire och bromsbelägg och den går fortfarande som tåget, inget ventilslammer som tyder på dålig smörjning!!!
byter iof olja och filter (helsyntet) var 1500mil (serviceboken säger 750mil)!

No turbo shit. Just real power!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang