Ja, men ingen svarar hur den funkar? Kommer inte ihåg exakt men har för mig att det är en fotoelekriskt givare, inte så noga men den känner iallfall av att det kommer vatten på rutan eftersom ljuset bryts fel genom vattendropparna och då startar torkarna. Rätta mig om jag har fel. MVH
Det är nåt sånt ja. Den ligger och belyser rutan med IRljus eller liknande och förväntar sig att rutan ska se ut på ett visst sätt, när det kommer vattendroppar på rutan så störs bilden sensorn och elektroniken har av rutan och torkarna startas.
Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Är bara en hållare på rutan och i den hållare fäster man en gel klump som sensorn behöver för att fungera. Rutan tar du på försäkringen med en självrisk som i regel ligger runt 1500kr "35%"
När man byter ruta brukar glasfirman fråga om man har regnsensor eller inte. Jag har regnsensor på min bil men skulle hellre vara utan och köra hederligt intervall vilket funkar bättre, har testat det både i min bil och i en ny Ford gillar det inte.
Har ingen själv men farsan hade på sin bmw -00a å den sensorn fungerade ypperligt.. dock så blev det nåt fel så den satte på vindrutetorkarna när ja körde in den i en stenmur i 150
Det finns ju även den varianten som har en liten grej på var sida av rutan och skickar ljus (ir lär det väl vara här med ?) genom rutan från sida till sida genom att studsa ljuset mellan glasets sidor (typ som fiberkabel funkar, ljuset kommer inte ut ur glaset om det inte kommer över en viss vinkel) och på andra sidan rutan sitter det en mottagare som då fattar att det inte regnar.
När det sen regnar på rutan bryts signalen mellan sändaren och mottagaren eftersom rutans "form" ändras när vattnet bryter ljuset annorlunda och gör att det studsar igenom rutan och aldrig kommer fram till mottagaren som då sätter igång torkarna.
Eller någe sånt iaf
"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P