5524
Sök

behöver lite tips. ska jobba natt =)

2 600 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
hej ja idag fick jag jobb smile ska dela ut tidningar mellan 22:00 och 04:00 på natten och ha aldrig gjort det innan. ha ni några tips på hur man klara av det bäst?  hur ni håller er vakna och hur ni sover om dagarna ?

gör som jag kör gubba racer=)

2 122 Inlägg
4 februari 2008
vad ska du göra ska du bara sitta och spärra på en skärm eller ska du gå runt ibland?

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

2 600 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
är ju lite att gå ut lämnar av vid butiker och lite så.  ska jobba i natt så jag få reda på lite mera då smile

654 Inlägg
4 februari 2008
Till första natten så försök sova lite på eftermiddagen, och sedan faller det sig ganska naturligt att jobba natt och sova morgon/förmiddag.

355 Inlägg
4 februari 2008
Försök vila en stund innan jobbet! Jag jobber 22-06 å när jag kommer hem så brukar jag sova till mellan 12-14 på dagen!

654 Inlägg
4 februari 2008
Kom och tänka på en bild där min dåvarande plut.chef Borg däckade av utmattning efter 21 timmars arbete. Det var -20 grader ute och vi var runt 10 pers som jobbade hela dagen+natten. När nästan allt var klart satte sig killen ner vid en hjullastare och somnade.

http://www.garaget.org/gallery/archive/25006/248314_p5q1d5.jpg
*Klockan är runt 04:30 och det är Småländsk februari med arbetsbelysning.
Senast redigerat av danhild (4 februari 2008)

2 600 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
hehe rolig bild tongue tack ska försöka vila lite om jag kan innan jag  börja jobba smile få dricka mycket kaffe tongue

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
4 februari 2008
Ge fan i kaffet och se till att hålla igån hela tiden istället så ordnar det sig.
Så gör jag kaffet blir man sjuk av efter ett tag så det hoppar jag över och ser till att sova 8 timmar per dygn och hålla igång när jag väl jobbar..

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

2 600 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
hehe ok få försöka att hålla igång smile problemet är väll att sova kankse sånt man märker sen.

blacken
4 februari 2008
Gä och lägg dig vid 19 bläcket och försök att vila dig till 21 bläcket. blada iväg till muppcentralen, baxa färdigt, när du kommer hem så försök att gå och knoppa bums, till 11-12 tiden. efter ett tag så kommer du att ställa om dig till dom nya tiderna.

1 703 Inlägg
4 februari 2008
Alla reagerar olika på att jobba natt, många får problem med maken, magkatarr etc etc.
Kroppen är ju gjort för att sova på natten och vara vaken på dagen, så i början känns allt skitskumt, svettig, sug i magen etc etc. Men man väljer sig. Se bara till att inte slarva med sömnen!

På natten ska du äta frukt, inget annat.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
4 februari 2008
Jag jobbar bara nätter o kör lastbil.
Var riktigt utvilad på första dag. Ät ingen pizza, hamburgare etc o ingen jogurt! Det är fel mat på den dygnet. Ost macka eller liknande o läsk, frukt funkar bäst. Nåt enkelt o lätt!
Energidrinkar funkar bra men bara kort tid, 1,5l vatten flaska är bra att ha, lagom med värme i bilen eller lite kyligt, skivor med bra musik så klarar du dig.
När du kommer hem lägg dig inte direkt!!! Ät nåt lätt typ flingor, läs en tidning eller nåt - ta det lung o slappna av då sover du som bäst o sov så länge du kan.
Inom 1-2 veckor kommer du i en rytm som passar dig, det märker du själv...

1 582 Inlägg
4 februari 2008
Efedrin tongue ne då ja skämta. Kör på redbull det funkar ganska så hyfsat smile

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
4 februari 2008
bara att jobba på, att ha något att göra hela tiden så man inte tänker på "vad trött jag är...."

586 Inlägg
4 februari 2008
Jag jobbar ständig natt, och jag gör som så att när jag gå på nattskiftet på söndag 20.00 till 05.54 så försöker jag verkligen sova ut så mycket jag kan på söndagen. Och vara uppe ganska sent på lördagen. Sedan är det kaffebryggaren som gäller, visst blir man trött men desto godare blir det att lägga sig när man kommer hem.

Sedan ska man INTE sova något timme innan man ska till jobbet, då försover du dig. Jag gör det jämnt om jag skulle försöka med det smile

Ett annat bra tips är att när du kommer hem, börja inte att se på tv, sitta framför datorn, städa eller vad man nu kan få för sig. Gå och lägg dig direkt, altenativt kanske äta litegrann. För börjar man pyssla med saker då är det kört sedan... då blir man pigg igen och det blir ljust ute... ännu svårare att sova. Eller så är det bara jag som är konstig tongue

Men man kommer in i det ganska fort, man vänjer sig smile
Senast redigerat av SpotniX (4 februari 2008)

2 600 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
tack så jätte mycket för alla tips ska försöka att följa råden jag ha fått ifrån er smile

1 417 Inlägg
4 februari 2008
Jag fick tipset om att äta innan 12.
Om du har matlåda med dig då vill säga. Dom menade på att om du äter efter 12, så har kroppen ändå fullt upp med att hålla dig vaken, och om du då sätter i dig massa mat som ska smältas så kommer det ta stopp för dig ganska fort och du orkar inget efter det.
Det funkade bra för mig iaf. Sen något lättare att äta efter 12.

Bildrulle
499 Inlägg
4 februari 2008
Skitkul att köra tidningar ju, bara o gasa ju, speciellt om man får köra tidningens egna bilar... Hoppas du får en linje ute på landet där man får riva runt ordentligt...

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

Evolution Garage
478 Inlägg
5 februari 2008
jobbar staändig natt här.
00:12-06:30
kommer hem ca 7 på morgonen, äter lite frukost, ngt enkelt typ rostade mackor o 1 glas juice läser tidningen.
Klar ca 8, då går jag o lägger mig vaknar runt 14 snåret och hålle ri princip igång tills det e dax o knyta sig igen.
På natten äter jag frukt, eller något annat enkelt, helst ingen lagad mat alls under natten.
Funkar för min del iaf.

"En kropp sägs vara jämnt accelererad när den med utgång från vilande tillstånd förvärvar samma ökning i hastighet under lika tidsintervaller".
Galileo Galilei
(1564 - 1642)

junsele
248 Inlägg
5 februari 2008
tid:20:50-07:10
mat: matlåda runt 00:30 därefter kakor,kaffe..  etc
sömn: 08-15, sover man sämre så går det alltid att slumra in till cops ett par timmar på kvällen.

det sägs att kroppen "sover" fast du är vaken på nätterna..blodtryck mm och att det inte är allt för bra att äta efter 00, det värsta är att ställa om sig efter du har gått av. jag sover till 13:33 och går genom första dagen i halvdvala och lägger mej 00-01.. råkar man somna in en halvtimme i tvsoffan på kvällen så är det kört! då har du en lång natt med vridning i sängen att se fram emot.. wink

Sök