ovanligt pigg 740gl -90

rooolerboy volvonörd
8 februari 2008 · 116 Inlägg

rolig läsning detta,måste som sann volvo raggare jag är erkänna att en b230F INTE är nån höjdarmotor om man vill köra fort,man tar sej från punkt A til B utan problem i många tusen mil,men inte mer,även med diverse trimm blir den inte roligare alls,om man nu inte trimmar DUKTIGT

att köra ifrån en audi A4 1.8T är omöjligt,även om motorn inte är körd en meter sen den va ny,ja har haft många 740is med 230F å ingen har vatt "pigg",sen kan dom gå mer eller mindre bra beroende på hur många mil d gått/serviceintervaller/hur många ägare bilen hafft mm mm men dom är inte pigga,å dom är inte byggda för å va pigga heller,tror inte volvo tänkte att "nu ska vi bygga en dräpare"när dom konstruerade 230F,dom tänkte nog mer att nu bygger vi en pålitlig maskin som går bra å tar bilen frammåt,å det lyckades dom bra med,riktigt bra

men,en volvo 740 me b230F/E/A/K är inte snabb,måste vell erkäna att en 740 turbo är inte snabb heller,men det finns potensial i en sådan bil att bli snabb iaf,å då kan om bli riktigt snabba oxå för den delen,går även få en F å bli snabb,men då behöver man en plånbok tyngre än ett betongblock

monno Elektriker
9 februari 2008 · 718 Inlägg

J-P-R skrev:

Pegga_405 skrev:

Mr_Gear skrev:

Starkt att erkänna att du inte tycker det är en snabb bil, misstolka mig rätt nu - har absolut inget emot bilen i sig, men när någon kommer och hävdar att deras 700/900 är snabb nog att köra ifrån evos med då är det så roligt att jag tror jag ska pissa på mig varje gång lol

Keep it up guys cool

va 185 bara:S min går ju 200 big_smile  körde ifrån en saab 9-3 idag å en skoda oktavia rs igår på motorvägen big_smile

Och sen vakna du och kudden var borta ? wink

Ärligt talat, tror ni på det ni skriver själva här? Har aldrig varit med om någon orginal volvo som varit något vidare motstånd, varken vid rödljuset eller på motorvägen.
Med Skodan rejsar jag aldrig, men när t.o.m en Caddy TDI lämnar en 740 gl efter sig tvivlar jag starkt på att en sådan kör ifrån nån saab 9-3, Audi 1,8T eller Octavia RS.

Jag körde faktiskt en 740 en gång, vet inte va de va för motor, men den gick då 200km/h utan nå jätte hinder faktiskt, va så man blev lite förvånad faktiskt:P Å nä de va ingen TIC;)
Har själv en B230f och vet att bror min kört ca 195km/h med den, utför på 4an.
Men man få säga hur man vill, en 740 är aldrig "pigg"

Som att kasta vatten i sjön.
Fubbarn
9 februari 2008 · 39 Inlägg

gode gud vad skoj de är att läsa allt haha..
jag kan bara säga att den där audin märkte nog inte att en volvo försökte *rejsa* haahaa
de har väl ca 180hk?
jag har fan hållt på i över 10 år nu o trimma 230f motorer o lovar att man får fan tömma
både plånbok o hjärna för de hästar man får ut..
jag har precis lyckats få ut precis någon enstaka hästkraft över 200 i min 740-90
o då har jag VERKLIGEN  gjort så mycket jag kunnat.  2.5liters marinvev specialkolvar, 531 topp som är rejält portad o polerade kanaler. kam o sen allt i bränsleväg är nytt..
jaja orkar inte berätta allt men jag kör typ jämt med en audi på 180hk kan jag tänka mig..
210km/h på 4.an de när 5.an läggs i kommer ett bollplank som heter vindmotstånd o sparkar in fronten.. har jag medvind så pinnar de på lite till... (M90, 1031 axel 3.54)..
jag har ägt över 100 bilar nu på 16år o de flesta volvos.. kan de bättre än mitt efternamn ta me fan.
om man är intresserad av bilar så vet man väl vad för trim eller inte man har på bilfan.
öppet filter och sportljudämpare gör möjligtvis några minus-hästar på en orginalmotor:)

varvstopp är bättre än sex:)
Volvo V70 Sport Edition "Polestar" (2015)
Team-Adolfsson Gödseldräng
10 februari 2008 · 4 529 Inlägg

tror kanppt ni har haft uppe en gammal 740 i 200
min toppar ca 170 och mer går fan inte ^^

J-P-R DO IT LOW STYLE
10 februari 2008 · 1 342 Inlägg

monno skrev:

J-P-R skrev:

Pegga_405 skrev:

va 185 bara:S min går ju 200 big_smile  körde ifrån en saab 9-3 idag å en skoda oktavia rs igår på motorvägen big_smile

Och sen vakna du och kudden var borta ? wink

Ärligt talat, tror ni på det ni skriver själva här? Har aldrig varit med om någon orginal volvo som varit något vidare motstånd, varken vid rödljuset eller på motorvägen.
Med Skodan rejsar jag aldrig, men när t.o.m en Caddy TDI lämnar en 740 gl efter sig tvivlar jag starkt på att en sådan kör ifrån nån saab 9-3, Audi 1,8T eller Octavia RS.

Jag körde faktiskt en 740 en gång, vet inte va de va för motor, men den gick då 200km/h utan nå jätte hinder faktiskt, va så man blev lite förvånad faktiskt:P Å nä de va ingen TIC;)
Har själv en B230f och vet att bror min kört ca 195km/h med den, utför på 4an.
Men man få säga hur man vill, en 740 är aldrig "pigg"

Jag betvivlar inte att det går att pina upp en 740 i nästan 200 km/h mätarfart. Eller jag vet att det går, även om det inte är någon angenäm upplevelse.
Det jag reagerar på är hur någon på fullaste allvar skulle kunna tro att dens helt orginal 740 GL/T/E skulle hänga på en Octavia RS. Och nej jag anser inte något öppet filter eller stuprör till avgassystem som trim.

Om det är någon i krokarna som är sugen på ett test i sommar så är jag öppen för förslag. Kan t.o.m dra mig så långt som att personen får växla bäst den vill medans jag ska segdra ifrån en viss bestämd hastighet på 5:an.

absolute_teddan
10 februari 2008 · 247 Inlägg

J-P-R skrev:

monno skrev:

J-P-R skrev:

Och sen vakna du och kudden var borta ? wink

Ärligt talat, tror ni på det ni skriver själva här? Har aldrig varit med om någon orginal volvo som varit något vidare motstånd, varken vid rödljuset eller på motorvägen.
Med Skodan rejsar jag aldrig, men när t.o.m en Caddy TDI lämnar en 740 gl efter sig tvivlar jag starkt på att en sådan kör ifrån nån saab 9-3, Audi 1,8T eller Octavia RS.

Jag körde faktiskt en 740 en gång, vet inte va de va för motor, men den gick då 200km/h utan nå jätte hinder faktiskt, va så man blev lite förvånad faktiskt:P Å nä de va ingen TIC;)
Har själv en B230f och vet att bror min kört ca 195km/h med den, utför på 4an.
Men man få säga hur man vill, en 740 är aldrig "pigg"

Jag betvivlar inte att det går att pina upp en 740 i nästan 200 km/h mätarfart. Eller jag vet att det går, även om det inte är någon angenäm upplevelse.
Det jag reagerar på är hur någon på fullaste allvar skulle kunna tro att dens helt orginal 740 GL/T/E skulle hänga på en Octavia RS. Och nej jag anser inte något öppet filter eller stuprör till avgassystem som trim.

Om det är någon i krokarna som är sugen på ett test i sommar så är jag öppen för förslag. Kan t.o.m dra mig så långt som att personen får växla bäst den vill medans jag ska segdra ifrån en viss bestämd hastighet på 5:an.

snälla välj mig att rejsa mot med din racer skoda,

J-P-R DO IT LOW STYLE
10 februari 2008 · 1 342 Inlägg

absolute_teddan skrev:

J-P-R skrev:

monno skrev:

Jag körde faktiskt en 740 en gång, vet inte va de va för motor, men den gick då 200km/h utan nå jätte hinder faktiskt, va så man blev lite förvånad faktiskt:P Å nä de va ingen TIC;)
Har själv en B230f och vet att bror min kört ca 195km/h med den, utför på 4an.
Men man få säga hur man vill, en 740 är aldrig "pigg"

Jag betvivlar inte att det går att pina upp en 740 i nästan 200 km/h mätarfart. Eller jag vet att det går, även om det inte är någon angenäm upplevelse.
Det jag reagerar på är hur någon på fullaste allvar skulle kunna tro att dens helt orginal 740 GL/T/E skulle hänga på en Octavia RS. Och nej jag anser inte något öppet filter eller stuprör till avgassystem som trim.

Om det är någon i krokarna som är sugen på ett test i sommar så är jag öppen för förslag. Kan t.o.m dra mig så långt som att personen får växla bäst den vill medans jag ska segdra ifrån en viss bestämd hastighet på 5:an.

snälla välj mig att rejsa mot med din racer skoda,

Kul att du anser din bil vara en orginal 740 gl wink Spela inte dum, du är inte tuff för det heller.
Alla vet vi att det finns gamla Volvosar med klös i, men nu handlade inte tråden om det.

decib3L Körv
10 februari 2008 · 3 535 Inlägg

min lilla diesel-golf med 75 hästar kör ifrån min gamla 740 med b230e.. visserligen tomatlåda, men ändå.. 131 häst mot 75..

(å andra sidan är det visserligen nästan 2 ton mot 1200 kg golf)

Men ändå! Från 0-100 så fick min gamla volvo pisk lol

Truckdriving Man
Ekbl0m Stövarn
10 februari 2008 · 225 Inlägg

caromania skrev:

Ekbl0m skrev:

steifan skrev:
B230F-motorn tycker jag är nästan helt oförmögen att ge ens bra omkörningsmöjligheter.

Att en original B230F-bil skulle kunna köra ifrån en Audi A4 1.8T låter väldigt skumt.
Kanske någon meter, men 1.8T-motorerna drar jäkligt jämt över hela registret så
dom sticker iväg duktigt.

beror ju på bil och vart man växlar med mera, polaren och jag han köra ca 100 - 150 meter sen vart det möte, på den sträckan tog jag mig förbi han ca 4 meter sen lära jag bromsa, men som sagt beror nog mycket på bilen, den jag har passerar snart 17,000 mil och har inga konstigheter att köra om på 5,ens växel om det behövs.
har visseligen provat andra 740 och sånt och det finns dom som är bra slöa men har man rullat närmare 30,000 mil så får man räkna med det:P

1: Du måste tala om för din polare med Audin att han inte ska växla vid 2000rpm
2: Baserar du årets skröna på ett 100meter långt race där din kompis fick möte?

haha jadu vet inte vad han gjorde men tyst var han efter och årets skröna vill jag inte säga direkt, bara sanning, låter det knas så fattar jag det men har inte direkt bildbevis påre

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget
lingua
10 februari 2008 · 2 271 Inlägg

Fan va kul! min 745 -90 med B230F känns ungefär som att åka uppförsbacke med en Ciao, och polarn bak.big_smile Riktigt nerköp från B234F jag hade innan, men fan vad mycket skit jag får plats med.tongue

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Tall3n Nätverkstekniker(snart)
11 februari 2008 · 164 Inlägg

Har fått många positiva reaktioner om min 740 GL.. den varkar också vara original gubbkörd. Den driver på som den ska göra, rätt så pigg FÖR att vara 740 tongue När jag fick den orka den inte varva upp sig mer än att den gjorde 120 på 3an, nu varvar den ur till varvstoppen o gör 150 på trean.. men gräbbs, 740 original är inge rääcer åk direkt, de enda jag lyckats piska var nån gammel merca vid rödljuset inne istan, o ja jämlika volvos också tongue De positiva me gamla volvomotorer är väl att om man inte pillar någe själv så pajjar dom inte heller.. håller fan för va som hellst(inom rimliga gränser) smile

Den som spårar ur hittar ofta en klocka ;)
MrLego Volvonörd
11 februari 2008 · 1 187 Inlägg

Mycket kan man säga om 740 men pigg är dem inte.. Alltså det kan vara skillnad på motor från motor men snabb å pigg? NEJ. Jag åker själv en 740 90a å tycker den är ganska pigg men det är ingen bil jag försöker tävla mot andra bilar med... Har ju lixom insett det innan jag ens satte mig i bilen att det inte är nån dräpare... Å mot nån Audi 1,8t kan man inte vinna om denne inte startar på typ 2an ifrån stillastående då kanske du kan "vinna" ett par meter men sen är det kört... Så vakna till liv å inse att du tar dej från A till B ganska komfortabelt om man använder gasen på rätt sätt... Drömma går ju, synd bara att man vaknar när det är som bäst... wink Men även som alla andra har skrivit så beror det på mil, service osv...

Senast redigerat av TheRefunder (11 februari 2008)

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391
Volvo V70 2,4D "Evil Pain Garage Taxi" (2008)
John87 Stolt Volvoägare
11 februari 2008 · 4 913 Inlägg

TheRefunder skrev:
Mycket kan man säga om 740 men pigg är dem inte..

Den kan ju vara ovanligt pigg jämfört med andra 740's.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Andreas 940 -utan 940
11 februari 2008 · 1 728 Inlägg

Fubbarn skrev:
jag har fan hållt på i över 10 år nu o trimma 230f motorer o lovar att man får fan tömma
både plånbok o hjärna för de hästar man får ut..
jag har precis lyckats få ut precis någon enstaka hästkraft över 200 i min 740-90
o då har jag VERKLIGEN  gjort så mycket jag kunnat.  2.5liters marinvev specialkolvar, 531 topp som är rejält portad o polerade kanaler. kam o sen allt i bränsleväg är nytt..
jaja orkar inte berätta allt men jag kör typ jämt med en audi på 180hk kan jag tänka mig..

Kul att du faktiskt har lagt ner tid och pengar på att sugtrimma en 740. Annars är det bara de som inte har råd att köpa en turbobil som snackar om "riktiga" hästar och hur häftigt det är med trimmade sugmotorer. Sen när de har sparat ihop lite pengar köper de en turbobil...

_Bobban_
11 februari 2008 · 39 Inlägg

men lägg ner, har haft många 740 o de är bara en som är värd o säga att den va hyffsat "pigg" o de va en gle -85. resten kändes som en 4 tons blyklump med zundapp motor

Senast redigerat av _Bobban_ (11 februari 2008)

Frosted
11 februari 2008 · 1 878 Inlägg

_Bobban_ skrev:
men lägg ner, har haft många 740 o de är bara en som är värd o säga att den va hyffsat "pigg" o de va en gle -85. resten kändes som en 4 tons blyklump med zundapp motor

hej nerklankarn.
har du bara kört förknasare eller?

GLT/GL/GLE 88 och uppåt är pigga rässers som första bil. tills man hittar nåt med större motor i.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Jimm
11 februari 2008 · 1 661 Inlägg

Andreas 940 skrev:

Fubbarn skrev:
jag har fan hållt på i över 10 år nu o trimma 230f motorer o lovar att man får fan tömma
både plånbok o hjärna för de hästar man får ut..
jag har precis lyckats få ut precis någon enstaka hästkraft över 200 i min 740-90
o då har jag VERKLIGEN  gjort så mycket jag kunnat.  2.5liters marinvev specialkolvar, 531 topp som är rejält portad o polerade kanaler. kam o sen allt i bränsleväg är nytt..
jaja orkar inte berätta allt men jag kör typ jämt med en audi på 180hk kan jag tänka mig..

Kul att du faktiskt har lagt ner tid och pengar på att sugtrimma en 740. Annars är det bara de som inte har råd att köpa en turbobil som snackar om "riktiga" hästar och hur häftigt det är med trimmade sugmotorer. Sen när de har sparat ihop lite pengar köper de en turbobil...

haha! klockrent

_Wallis_
11 februari 2008 · 4 506 Inlägg

Fubbarn

Så omöjligt är det inte att plocka ut hk ur en F sugis.
Men! det kostar hur mycket som hellst, och
det gör det ju för vilken sugmotor du än ska trimma
om du ska upp i betydande effekt.

Med SAM toppen, & marinvev så borde du vara en bit
på vägen mot de 200hk du pratar om. Eller så bläddrar
du lite i KG's katalog så hittar man de man behöver ochså.
Men det kostar ju skjortan, Pengar som i en turbo bil hade
kunnat ge den dubbla effekten o lite till kanske smile hehe.

Men sedan så är det faktist jävligt tufft med ordentligt vässade
sugmotorer, Synd att det ska kosta så jäkligt bara.

Kan du andas kan du dö.
Mr_Gear Biltokig
11 februari 2008 · 870 Inlägg

Pegga_405 skrev:

Mr_Gear skrev:

Marcus_89 skrev:
Jo, det vet jag mycket väl wink Men det är ju ändå ingen racer wink Jag har B230fb (131hk), M46 och 3,54 i utväxling i bakaxeln. Räcker till 185km/h och går väl sådär. Men jag tycker inte den är pigg, men det är väl för att jag har kört andra bilar med wink

Starkt att erkänna att du inte tycker det är en snabb bil, misstolka mig rätt nu - har absolut inget emot bilen i sig, men när någon kommer och hävdar att deras 700/900 är snabb nog att köra ifrån evos med då är det så roligt att jag tror jag ska pissa på mig varje gång lol

Keep it up guys cool

va 185 bara:S min går ju 200 big_smile  körde ifrån en saab 9-3 idag å en skoda oktavia rs igår på motorvägen big_smile

Dom märkte nog inte att du "rejsade" med dom för de var för upptagna med att pilla med radion big_smile

_Wallis_ klart, alla älskar ju trimmade sugisar... i alla fall alla som förstår att uppskatta hur mycket pengar/jobb som antagligen har gått åt för att klämma ur de där hästarna! tongue

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
steifan DR!FTT3KN!K3R
11 februari 2008 · 10 427 Inlägg

decib3L skrev:
min lilla diesel-golf med 75 hästar kör ifrån min gamla 740 med b230e.. visserligen tomatlåda, men ändå.. 131 häst mot 75..

(å andra sidan är det visserligen nästan 2 ton mot 1200 kg golf)

Men ändå! Från 0-100 så fick min gamla volvo pisk lol

Vadå två ton? tongue En 740 GLE väger strax under 1400kg.

Den GLEn måste nog ha vart redigt trött tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang