Visstidsanställd och ta lån på ca 80-100.000 ?

NissanMotorsport
5 februari 2008 ·

Har jobbat nu i  ca 4 månader med visstidsanställning, och tänkte iaf vänta 2 månader till innan jag försöker ta lånet, jag har blivit lovad tillsvidareanställning om ett år, chefen sa ordagrant att jag fick stanna hur länge ja ville.

tänkte spara ihop ganska mycke innan jag försöker, då dom ser att jag har lite money..
och tror de blir swedbank ja tar lånet hos isåfall, har lönen där också.

bor hemma och har inga betalningsanmärkningar, är 20 och lånet ska gå till en bil smile

vad tror ni? är inte så insatt i lån..

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
5 februari 2008 · 6 170 Inlägg

Bör inte vara några större problem om du har en rejäl *egen* insats eller vad man ska kalla det men kom ihåg att chefen kan ge dig sparken vilken dag som helst bara han känner för det.

Jag var visstidsanställd på morsans jobb och en dag kom chefen bara och sa att dom inte hade lika mycket att göra längre så jag behövdes inte mer *jahopp* tänkte jag och sen var det bara till att dra hem och lägga sig på soffan igen.

Banken vet ju såklart också att ditt jobb inte är mycket att lita på så antingen vill dom att du har en summa pengar själv eller så får du skaffa borgenär för lånet (morsan kanske ??).

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Tengu1969
5 februari 2008 · 1 396 Inlägg

Kan bli jobbigt med tanke på att du inte har någon taxerad inkomst.

Annars spelar tillsvidare/visstids-anställning ingen roll när du vill ha lån på en så "liten" summa, sålänge dom ser att du har haft fast inkomst in på kontot varje månad!

Swedbank har jag med och ska du ta lån på den summan så borde det ta ungefär 10-15 min i telefon med banken.

Edit: Lita ALDRIG på din chef när det gäller sådana saker.

Senast redigerat av NiclasT (5 februari 2008)

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
blacken
5 februari 2008 ·

Se till att du har en fast anställning innan du tar ett lån, kan bli ganska så struligt ifall jobbet inte "räcker" till så att säga.

Tengu1969
5 februari 2008 · 1 396 Inlägg

blacken skrev:
Se till att du har en fast anställning innan du tar ett lån, kan bli ganska så struligt ifall jobbet inte "räcker" till så att säga.

Har du rätt i, men skulle allt gå åt helvete så finns sista utvägen, A-kassan och att sälja av bilen.

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
Bjork OEM <3
5 februari 2008 · 6 957 Inlägg

Tar man ett lån på Swedbank så ingår en försäkring som gör att din avbetalning kan dröja.
Blir du uppsagd så har du fortfarande tid å chans att skaffa nytt jobb.
Sen fortsätta som vanligt med avbetalningarna.

Ja tog lån när ja va fast anställd + att ja hade sparat rätt mkt innan oxå, så lånet blev ju inte
megastort smile

OEM <3
HardCore
5 februari 2008 · 321 Inlägg

Inom vad jobbar du? Är väl emot kollektivavtalen att ha visstidsanställda mer än sex månader utan att erbjuda tillvidareanställning?

Bjork skrev:
Tar man ett lån på Swedbank så ingår en försäkring som gör att din avbetalning kan dröja.
Blir du uppsagd så har du fortfarande tid å chans att skaffa nytt jobb.
Sen fortsätta som vanligt med avbetalningarna.

Ja tog lån när ja va fast anställd + att ja hade sparat rätt mkt innan oxå, så lånet blev ju inte
megastort smile

Är väl om man tar medlemslån?

Rojpen
5 februari 2008 · 2 230 Inlägg

inga problem alls att ta lån. jag skulle ta på 200+ och det var inga probelm alls haddeingen taxerad inkomnst mer än 15k.. dock var det en annan sak som satt stop men det häör inte hit:) har man fast så är det inga prblem alls möjligen att dom vill ha anstälnings intyg.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
NissanMotorsport
5 februari 2008 ·

Tackar för alla svar smile fortsätt gärna skriva å, har planerat nu att jag ska spara ihop så mycke som möjligt nu under dom två månaderna, samt höra me morsan eller farsan om nån av dom kan vara borgenär, så de borde ju gå tycker man..  ska också kolla på hur det där medlemslånet funkar? smile

ska man ringa eller ansöka via internet om lån? eller boka ett möte me banken? vilket är bäst tro?

Senast redigerat av SupraDupraFly (5 februari 2008)

Hamilton
5 februari 2008 · 8 864 Inlägg

Har du bara en anställning sedan 6månader tillbaka så är det inget hinder att få låna, de flesta banker kräver dock 1 eller 2år. Din anställning övergår automatiskt till att bli "tillsvidareanställd"
Fast antällning existerar inte längre, så det begreppet kan du glömma.
Alla är "tillsvidareanställda" även om du jobbat 1 eller 30år på samma ställe.

Fotograf på tierpidag.se
steifan DR!FTT3KN!K3R
5 februari 2008 · 10 427 Inlägg

Jag fick då ett trevligt medlemslån i höstas wink

Visstidsanställd i typ ~1,25 år vid det tillfället.

Ingenting är omöjligt tongue

Bostrom RS
5 februari 2008 · 886 Inlägg

SupraDupraFly skrev:
Tackar för alla svar smile fortsätt gärna skriva å, har planerat nu att jag ska spara ihop så mycke som möjligt nu under dom två månaderna, samt höra me morsan eller farsan om nån av dom kan vara borgenär, så de borde ju gå tycker man..  ska också kolla på hur det där medlemslånet funkar? smile

ska man ringa eller ansöka via internet om lån? eller boka ett möte me banken? vilket är bäst tro?

Möte såklart! Så länge banken ser att man får nån typ av inkomst varje månad, samt att man har nån som borgenär, tex föräldrar, så är det inga problem att låna under 100,000 skulle jag tro!

Focus RS
Bjork OEM <3
6 februari 2008 · 6 957 Inlägg

HardCore skrev:
Inom vad jobbar du? Är väl emot kollektivavtalen att ha visstidsanställda mer än sex månader utan att erbjuda tillvidareanställning?

Bjork skrev:
Tar man ett lån på Swedbank så ingår en försäkring som gör att din avbetalning kan dröja.
Blir du uppsagd så har du fortfarande tid å chans att skaffa nytt jobb.
Sen fortsätta som vanligt med avbetalningarna.

Ja tog lån när ja va fast anställd + att ja hade sparat rätt mkt innan oxå, så lånet blev ju inte
megastort smile

Är väl om man tar medlemslån?

Nope, inget sånt inblandat, men tror detta var specifikt för billlånen

OEM <3
HardCore
6 februari 2008 · 321 Inlägg

Bjork skrev:

HardCore skrev:
Inom vad jobbar du? Är väl emot kollektivavtalen att ha visstidsanställda mer än sex månader utan att erbjuda tillvidareanställning?

Bjork skrev:
Tar man ett lån på Swedbank så ingår en försäkring som gör att din avbetalning kan dröja.
Blir du uppsagd så har du fortfarande tid å chans att skaffa nytt jobb.
Sen fortsätta som vanligt med avbetalningarna.

Ja tog lån när ja va fast anställd + att ja hade sparat rätt mkt innan oxå, så lånet blev ju inte
megastort smile

Är väl om man tar medlemslån?

Nope, inget sånt inblandat, men tror detta var specifikt för billlånen

Så lånet är låst till bilen eller dylikt?

Senast redigerat av HardCore (6 februari 2008)

NissanMotorsport
6 februari 2008 ·

steifan skrev:
Jag fick då ett trevligt medlemslån i höstas wink

Visstidsanställd i typ ~1,25 år vid det tillfället.

Ingenting är omöjligt tongue

hur stort lån då? om man får fråga tongue

Muttley
6 februari 2008 ·

HardCore skrev:
Inom vad jobbar du? Är väl emot kollektivavtalen att ha visstidsanställda mer än sex månader utan att erbjuda tillvidareanställning?

Bjork skrev:
Tar man ett lån på Swedbank så ingår en försäkring som gör att din avbetalning kan dröja.
Blir du uppsagd så har du fortfarande tid å chans att skaffa nytt jobb.
Sen fortsätta som vanligt med avbetalningarna.

Ja tog lån när ja va fast anställd + att ja hade sparat rätt mkt innan oxå, så lånet blev ju inte
megastort smile

Är väl om man tar medlemslån?

faktiskt så är 1 år godkänt innan tillsvidare, har själv fått vänta ett år.!

Pearlfoto -:Player in the street:-
6 februari 2008 · 234 Inlägg

Gå te swedbank så får tdu ta lån,inga problem

-: The photoman, just ask and i shoot your car :-
: Nikon D300s with MB-D10 battery pack:-
-:The Blue Pearl:-
Saab 9-3 Aero TTID "SilverGhost" (2010)
Saab 9-3 2.0t Biopower SC "BlackKnight" (2010)
Pearlfoto -:Player in the street:-
6 februari 2008 · 234 Inlägg

ja tog lån på 110 000:- på swedbank då var ja anställd som d var så de ska inte vara nåra problem swedbank bruakr vara kanon när de gälelr lån

-: The photoman, just ask and i shoot your car :-
: Nikon D300s with MB-D10 battery pack:-
-:The Blue Pearl:-
Saab 9-3 Aero TTID "SilverGhost" (2010)
Saab 9-3 2.0t Biopower SC "BlackKnight" (2010)
NissanMotorsport
6 februari 2008 ·

Lekberg skrev:
Gå te swedbank så får tdu ta lån,inga problem

hur kan du va så säker på det då? tongue

NissanMotorsport
6 februari 2008 ·

Lekberg skrev:
ja tog lån på 110 000:- på swedbank då var ja anställd som d var så de ska inte vara nåra problem swedbank bruakr vara kanon när de gälelr lån

jaha okej, va du tillsvidareanställd? som de heter nu tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang