Ja, det blev ju väldigt rörigt det här.. Känslig fråga, tydligen. Ska försöka svara så gott jag kan. Och jag passar på att säga att det var aldrig meningen med någon smutskastning eller förnedring av såväl varken enskilda användare som stora skaror! Ber om ursäkt om texten är lite luddig, får skylla på klockan..
Mr_EmCom skrev:
Då ska väll jag försöka reda ut det lite iallfall.
Till att börja med kan ni läsa tråden jag gjorde innan jag köpte bilen! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=70426(hade jag då vetat att fel motor låg i hade jag alldrig köp den)
Bilen köpte jag av en bekant som fått med den i ett byte i någon annan affär.
Jag tyckte den verkade väldans fräsch, lite småfel så som nått blinkers-relä, intrumetbelysning och varvmätare. De tråkiga var ju det där med switchen till lådan. Killen som jag köpte den av sa då att det bara var fel på den lilla dosan som man väljer eco, sport och winter läge på. (har inte testat att byta denna än)
Inredningen var jättefin, snygga fälgar, lite trasig frontspoiler men annars var den klockren.
Så jag köpte den!
Efter att ha låtit en kompis farbror titta på den såg han att det inte stämde med motornummret - regpappret. dvs att det var 2.5 l motorn på endast 170 hk. Då började jag kolla runt lite efter 3.0 grejer och fick tag på vev samt kolvar å stakar ganska billigt, nu återstod det bara att borra upp blocket... sagt och gjort!
Men det jag inte fattar är vad det är för snack om växelådan? "skabbiga lägen"?? Du kan ju inte vara helt frisk i huvet? Lådan är fräsch och den fungerar! Har du inte hört talats om ordet justeringar?
Du skrev även att jag hade raderat meddelanden om vad du hade skrit om vad det var för motor? Har jag någonting att dölja för det?
Bilen ska iallafall säljas då den drar för mycket bensin för min inkomst på 1200 kr per månad.
Bilen i sig är det inga fel på. Men jag lovar er alla, när jag har kontakt med en ev köpare ska jag informera om att motorn är borrad.
Hoppas ni har en lite ljusare bild av mig nu

(Ps nästa gång ni tänker hoppa på mig, länka gärna till tråden i ett mail då

)
Okej okej. För det första så var det inte menat som något påhopp från min sida. Jag ville ta upp diskussionen och gav ett exempel jag varit med om, men tydligen var detta ett känsligt ämne för alla. Jag tycker bara det är så dålig stil!
Nåväl, får man fråga vad du gav för bilen? Du har alltså råd att köpa bilen, du har råd, tid och ork att byta vev, kolvar och stakar och borra upp blocket. Men du har inte råd att ha bilen kvar pga bensinkostnad? Det går inte riktigt ihop för mig. Att du sedan lägger upp bilder och skryter om att du sätter på en japsdämpare men inte ett ord eller bild om allt detta motorjobb är ju också nåt jag inte förstår. Något som i mina ögon är något mycket mer värt att "skryta" (ja, det hade jag gjort i alla fall) och ta cred för än att byta ljuddämpare. Men det är ju upp till var och en..
Skabbiga lägen med citattecken? Var ser du att jag skrivit detta? Nej, just det. Hur kan du citera när någon inte ens skrivit det? Hur som helst så var det ju problem med först och främst lägesdosan, sedan var frågan om det var fel på mer elektronik eller om det var stopp där. Vi vågade heller aldrig prova.. det visade sig bara vara mer och mer fel på den bilen än man kunde ana efter allt vi gjorde.
Att du skriver i din köp-tråd att han som byggt bilen var mycket kunnig skulle nog inte jag säga. Elen är ju fruktansvärt illa dragen. Vi var in på volvo för att kolla datakoll samt el för torkare, varvräknare och tempmätare. Det visade ju sig att alla kablar var avklippta till allting, även för datorn. Krävdes helt ny kabelstam för att få allt att fungera riktigt. Och för att inte tala om lacken? På flera ställen har han lackat över redan tidigare lacksläpp samt rost. Vem gör detta om man är seriös? Om du tycker att den är i bra skick nu så skulle du sett när mina kompisar köpte den.. (Det gick bara en halvtimme efter vi åkt och köpt den som vi fick lov att spendera över fyra timmar i en gör det själv-hall för att lokalisera ett rejält oljeläckage samt kylarläckage och annat småplock. Låter det tala för sig själv..) Jag vill nog påstå att det är vi som är kunniga och inte han. Vi la ner mycket jobb på den bilen, för att bara upptäcka fler och fler fel.. Som kanske du också gjort?
Och att du tagit bort våra tre kommentarer och ett mail utan spår med påståenden och frågor om motorstorlek och motorbyte.. Vi fick en bild av att du ville undanhålla för dina blocketbesökare att det var en 2,5 litersmotor. Om du bara svarat oss och skrivit att du nu då hade borrat upp och donat så hade ju problemet varit ur världen, då hade vi aldrig opponerat oss. Att du sedan inte redan skrivit att den verkligen är borrad är ju en annan sak, men i alla fall. Du måste förstå varför vi reagerade så här. Och förresten så svarade du ju på sista påståendet från vastrom om att det var en 2,5 liter. Men varför svarar du "det är inte vad det står i reggpapprena... vet du nått om det?", om du nu själv gjort om den till en 3,0 liter? Varför inte säga det och att regpapprena (äntligen) stämmer istället?
Att du blev exemplet i vårt försök till en seriös diskussion är väl kanske inte konstigt då du väckte den diskussionen hos oss, men av de två gånger jag har köpt bil så har jag blivit lurad mer eller mindre båda gångerna. Så frågan var också, vad är att bli lurad? Undanhålla information eller rent ut sagt ljuga? Om du säger som det verkligen är nu så undanhåller du bara att du borrat (och det är ju ingen stor sak i sig), men att du raderade våra kommentarer illa kvickt tydde ju inte på nåt annat än att du medvetet ljög i din annons.
Att diskutera hurvida du hittat på eller fått uppgifter om att motorn är från en 97:ans S90 är väl inte värt att ta upp ens, antar att det finns bara ett svar från din sida i det fallet.. Hurvida det är sant eller inte får ingen någonsin veta. Så det skippar vi!
JRudin skrev:
Tja du proffsmekaren du som har lagt upp den här tråden på grund av att du är avensjuk elr bara rent slut i huvet !? men varför talar du massa om sånt du inte vet någonting om ? hur fan kan du veta vad som är gjort med motorn NU? enbart för att du böt toppackning när du ägde bilen ! Snacka om att tala om sånt man inte förstår sej på ? äran för vad någon annan har gjort? vad fan menar du med det ?`
Jag sejer då det det finns för mkt nötter på ´garaget ! ;P
Proffsmek, aldrig påstått? Avundsjuk, på den bilen? Jag kan gissa att jag har nog fått en godare titt på den än du nånsin fått. Aldrig påstått att jag ägde bilen heller. LÄS vad man skriver innan du häver ur dig allt det där. Om du gjort det hade du också sett att vi till och med FRÅGAT Mr_EmCom hurvida han bytt motor eller ej, men fick bara en total ignonering till svar. Vad tyder det på om inte man har något att dölja? Så snacka inte om sånt du inte vet, själv!
Bodegan skrev:
Mycket moget att kasta skit på en användare så här :S Skulle någon göra så mot mig skulle jag fan bli galen
Ja, det kan vinklas som att jag kastade skit rakt på honom. Visst, jag kan säga att jag var bara så frustrerad över att han gjorde som han gjorde, så han "råkade" bli mitt exempel. Det här kunde han inte radera i alla fall. Hurvida folk ser det som en smutskastning är ju upp till var och en, men hela trådens syfte var inte att kasta skit på Mr_EmCom hur som helst.
URC skrev:
Tycker verkligen inte om sånt här, att personer ska hängas ut hur som helst!
Tror inte det är lagligt heller.
"Diskbengt" du kanske sitter och ljuger, vad vet vi....vi känner dig ju inte.
Detta är trots allt internet, och allt som man läser här är ju sant..eller?!

Nu fick vi alla ett svar av "Mr_EmCom" snabbt å lätt hur det låg till.
Men tycker absolut inte att han ska behöva står till svars inför hela garagets användare,
folk från hela sverige hänger ju här.
Hänga ut säger du? Det är inte lagligt såvida man använder folks riktiga identiteter.
Nej, jag kan sitta och ljuga. MEN, det jag opponerade mig mest mot var de felaktiga uppgifterna på motorn och Mr_EmCom "erkände" ju i sitt meddelande att det faktiskt stämde att det satt en 2,5 litersmotor i. Om han nu verkligen borrat upp den som han säger får vi aldrig veta såvida vi inte tittar själva. Men hur som helst så har ju inte jag ljugit i alla fall.
Och att påstå att alla på garaget beter sig på det viset var ju verkligen inte det jag sa. Det jag frågade om var hur folk ställer sig till såna som uppenbart ljuger och tar creds för sånt som andra gjort. I och för sig svarar väl förhoppningsvis alla samma på den frågan, men man kan ju ha olika vinklingar på det!