byte av handbromsbackar, hjälp

Niickepicke
8 februari 2008 · 46 Inlägg

Hej jag satt idag inne i garaget hemma å skulle byta handbromsbackarna, med hjälp av hayens gör det själv bok på min 855:a men så står det att bultarna som håller i oket ska man köpa nya till om man skruvar bort dom, vilket man självklart måste göra om man ska kunna byta backarna. eftersom att jag aldrig har hört talas om att man ska göra de så frågar jag er här på garaget

Senast redigerat av Niickepicke (8 februari 2008)

Det vet man inte förns efteråt ?!
Volvo 855 T-Gul "T-5R" (1995)
Volvo V70 2,5ft R-Design "Gubb-åket" (2011)
Rawad C20LET
8 februari 2008 · 1 041 Inlägg

man behöver inte byta bultarna när man ska byta skiva eller broms klossar, kör bara lite koppar pasta på de så att de int blir rostiga bara.
så byt inte bultarna för sånt gör man bara när gängerna går sönder för det mesta!

Lycka till nu

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
Lotus712
8 februari 2008 · 6 Inlägg

yikes Använd helst inte koppar pasta på bultarna iaf inte om det är dom som håller oket.
Har dock aldrig hört talas om att man måste byta ut dom för att man tar lös dom.
Men kolla så att dom inte är rostiga eller skadade så ska det nog inte vara någon fara,
sen ska man egentligen använda skruvlåsning på bultarna till bromsoken, även det skyddar mot rost.

Rawad C20LET
8 februari 2008 · 1 041 Inlägg

varför inta koppar pasta, det e inte så att bultarna lossnar av lite smörjning, det håller de fräscha ju så de inte rostar!

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang