Tips på bra bilar för drifting ?

Team-Adolfsson Gödseldräng
12 februari 2008 · 4 529 Inlägg

_Wallis_ skrev:
400kvadrat garage låter smaskigt big_smile tongue

hehe jo det är fint smile tror nästan det är större tongue
dock är det inget varmgarage
men det har vi ett som inte är så stor går in ca 3 bilar i varmgaraget tongue

Team-Adolfsson Gödseldräng
12 februari 2008 · 4 529 Inlägg

sik skrev:
Jag är såld på saaben för den är så ful! Tänk den och en Supra motor av nyare modell. Lättare mods och 400hk och framtung som fan haha.. Kan de bli annat än sladd??

haha sant ^^
men hur bra håller den för att drifta med ?
men sånt man märker skruva bilar är alltid roligt wink

KHRacing
12 februari 2008 ·

Vad vill du själv ha egentligen då ? vad tänker du mest på för bil när det gäller drifting ?

En driftingbil, för en "nybörjare" skall ha lång hjulbas, det har exempelvis inte en Sierra direkt.
En bil med kort hjulbas är så mkt svårare att sladda seriöst med.

Varför måste det finnas sponsorer för ?

Däck skaffar man på skroten, kanske 50kr st med fälg, fråga skroten om de vill ge dig 5 par fälgar (10st) med slitna däck på om du har deras dekal på bilen när du tävlar, så har du ändå en sponsor :-)

Läs gärna det nya reglementet på www.sbf.se som nyligen lagts upp, där är en hel drös med nya regler & annat som du måste lära dig utav.

http://web.sbf.se/regler/visaregler.php?id=5

mvh/
.........Kristian

Team-Adolfsson Gödseldräng
12 februari 2008 · 4 529 Inlägg

KHRacing skrev:
Vad vill du själv ha egentligen då ? vad tänker du mest på för bil när det gäller drifting ?

En driftingbil, för en "nybörjare" skall ha lång hjulbas, det har exempelvis inte en Sierra direkt.
En bil med kort hjulbas är så mkt svårare att sladda seriöst med.

Varför måste det finnas sponsorer för ?

Däck skaffar man på skroten, kanske 50kr st med fälg, fråga skroten om de vill ge dig 5 par fälgar (10st) med slitna däck på om du har deras dekal på bilen när du tävlar, så har du ändå en sponsor :-)

Läs gärna det nya reglementet på www.sbf.se som nyligen lagts upp, där är en hel drös med nya regler & annat som du måste lära dig utav.

http://web.sbf.se/regler/visaregler.php?id=5

mvh/
.........Kristian

tackar för rätt mycket info big_smile
ska ju vara en bil som inte är alltför ful och inte rasar så fort man pillat lite på den
och som man inte måste lägga ut 100k för att klämma ut 250hk
och helt nybörjare är jag inte heller för den delen wink har kört lite egna drifting tävlingar med folk/kompisar på utmärkta banor på fabriksområden
dock med en trimmad 244 ^^
ska genast spana in länken du skickade smile

och det jag vill ha mest själv är ju en trimmvänlig bil som sagt
och det man tänker på när man hör drifting är ju direkt japanska bilar smile
men hur är supras hjulbas ? ser ju inte ut att vara så kort

Senast redigerat av Team-Adolfsson (12 februari 2008)

FoXxIe
12 februari 2008 · 495 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
nu blev jag grymt sugen på denna här yikes färdig drifting bil för 20 lök cool
http://www.blocket.se/vi/14667429.htm?ca=17_s

nånting måste ju vara fel
sänk från 65 till 20 neutral

Ja den där såg faktiskt grym ut! men ja tycker ändå nissan 180zx för att dom är så fulsnygg:) och samt att du kan få tag på delar från s13 till dom! var också inne på börja drifta och då tänkte ja har en 180zx:)

mig <3 vtec = sant
twin_cam Smålänning
12 februari 2008 · 7 877 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

sik skrev:
Jag är såld på saaben för den är så ful! Tänk den och en Supra motor av nyare modell. Lättare mods och 400hk och framtung som fan haha.. Kan de bli annat än sladd??

haha sant ^^
men hur bra håller den för att drifta med ?
men sånt man märker skruva bilar är alltid roligt wink

Hehe, eller varför inte göra en adapter eller köra opellåda och saabmotor i en driftingbil? wink

Sierra är väll inte fula smile 4-dörr sedanen är ju riktigt snygg, och med DOHC motorn så är den riktigt kul att köra. Bara gasa till en gång så är det ställ, sen släpper man så är det inte ställ smile Perfekt för drifting ju, och turbokonvertera DOHC motorn så får du en grymt go motor som duger smile håller gör den tydligen också big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
fejjan
12 februari 2008 · 8 Inlägg

Skulle ändå valt en S13 även fast dom är vanliga, just för att dom är billiga och det finns så mycket delar till dom, både begagnat och nytt.

Men i andra hand skulle jag valt en BMW E30 eller den nyare E36:an fast då får man nog turbo konvertera big_smile

Team-Adolfsson Gödseldräng
12 februari 2008 · 4 529 Inlägg

fejjan skrev:
Skulle ändå valt en S13 även fast dom är vanliga, just för att dom är billiga och det finns så mycket delar till dom, både begagnat och nytt.

Men i andra hand skulle jag valt en BMW E30 eller den nyare E36:an fast då får man nog turbo konvertera big_smile

jo har ju som sagt kollat en hel del på 200sx s13 men vet inte redigt ^^
men har fastnat som fan för en supra nu yikes dom är ju snyggare än s13 tongue

Tobbe A Bilbyggare och medmänniska
12 februari 2008 · 100 Inlägg

Jag har skaffat en S13.....billig och det finns delar och få tag på så man kan nästan gödsla med dom.
Däck lär det gå åt, jag har börjat samla 17".......undrar om 14st räcker????

Men hade jag inte haft någon idag så hade jag lätt köpt supra med 450 häst för 20 lök!!!big_smile

Senast redigerat av Tobbe A (12 februari 2008)

Team-Adolfsson Gödseldräng
12 februari 2008 · 4 529 Inlägg

jo s13 är billiga att köpa
men köper man en billig lär man ju få lägga ner massor på renovering
men blir en japs iallafall smile
nissan eller toyota det är den stora frågan ^^

LoFET Almännt tokig
12 februari 2008 · 481 Inlägg

var och köpte en gammel supra i helgen för att bygga sladd bil av den skall dock bes och vara gatlaglig.
den jag köpte var i sunkigt skick men i gengäld billig.

för delar med supran är :
hyffsat lätt trimmad.
bra vridmoment.
Lamell diff org lite svag men går att spänna upp.

nack delar:
svag topplocks packning får bytas om det skall laddas över 0,6 bar..........
tung väger 1720 tjänstevikt.......
små svajigt chassie pga targa......

den är ändå ett tänkvärt alternativ. andra är som sagt bmw e30, e28, e34, 200sx, sierra, äldre volvos,opel omega 3000, mb 300E,

Inline sixes ist sie scheisse.......
AeroMalm BMW fantast
12 februari 2008 · 1 172 Inlägg

gamla suprorna är ju inte snyggare än s13.... köp en s13 wink

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Team-Adolfsson Gödseldräng
12 februari 2008 · 4 529 Inlägg

LoFET skrev:
var och köpte en gammel supra i helgen för att bygga sladd bil av den skall dock bes och vara gatlaglig.
den jag köpte var i sunkigt skick men i gengäld billig.

för delar med supran är :
hyffsat lätt trimmad.
bra vridmoment.
Lamell diff org lite svag men går att spänna upp.

nack delar:
svag topplocks packning får bytas om det skall laddas över 0,6 bar..........
tung väger 1720 tjänstevikt.......
små svajigt chassie pga targa......

den är ändå ett tänkvärt alternativ. andra är som sagt bmw e30, e28, e34, 200sx, sierra, äldre volvos,opel omega 3000, mb 300E,

är det turbo i alla såna gammla supror ?
tänkte mig den här smile
http://www.blocket.se/vi/15126841.htm?ca=17_s
men topplockspackigen lär ju ryka bland det första ^^
motorn kommer plocka ner i molekyler samt trycka i smidda kolvar -stakar annat sprut större turbo etc
så mycket på motorn kommer ju inte vara orginal så den är inget att oroa sig för
tänkte bara hur den är att drifta med och chassit styvas ju upp och sänks max

Team-Adolfsson Gödseldräng
12 februari 2008 · 4 529 Inlägg

AeroMalm skrev:
gamla suprorna är ju inte snyggare än s13.... köp en s13 wink

smaken är som baken wink tongue
s13 ser man ju lite här och var
här jag bor finns inga såna supror men rullat x antal s13 tongue
dock kommer min bara vara gatreggad ett tag tills man fått tag på allt som ska sitta i motorn
men motorn kommer vara orginal tills man bygt färdigt bur och styvat upp chassiet
dock kommer motor sakerna inhandlas lite i taget och inte allt på en gång
och en reservmotor skulle ju vara bra att ha smile

Rille0
12 februari 2008 · 2 021 Inlägg

supra mk3 e rätt så tung ahr ja för mig tongue
en mk2 (celica-supra) med turbokonverterad 5m-ge skulle va nått cool

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Hee-Maan
12 februari 2008 · 3 113 Inlägg

det bästa jag kommer på är...
Nissan 180ZX S12
Nissan 200SX S13

dock Toyota Supra ("Celica" lr MK3) .. fast dom är rätt tunga! de ovanstående är något lättare smile

Semper Fi
Rinnegan Malleus Malificarum
12 februari 2008 · 2 401 Inlägg

sik skrev:
Jag är såld på saaben för den är så ful! Tänk den och en Supra motor av nyare modell. Lättare mods och 400hk och framtung som fan haha.. Kan de bli annat än sladd??

Om du tänker på 2JZGTE motorn, rak sexan med dubbelturbo så väger den lika mycket, om inte mindre än 16v orginal motorn.

Men, 2JZGTE motorn kan packa kraft som in i bara fan.

Om du vill drifta, köp en S13 och sätt ner en SR20 motor från en S15, eller en 2JZGTE motor. Orginal så har 2JZGTE motorn 330 hästar, med chippning, insug och avgassystem så är du uppe i 450 hästar ungefär.

Allting går, gäller bara att ha pengar och tid.

Toyota Supra MK3 har en tjänstevikt på 1720 kilo. Alldeles för svag motor för den vikten.

Senast redigerat av Siarnaq (12 februari 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
utah
12 februari 2008 · 43 Inlägg

Är inte helt säker på detta! men har inte supran sämre utväxling på styrväxeln också? så det blir ännu mer rattande om du ska drifta! och Vikten är ju en klar nackdel på den också!
Jag va också inne på en supra men valet föll på en S13 till slut big_smile

Team-Adolfsson Gödseldräng
13 februari 2008 · 4 529 Inlägg

såg att supran ligger på 1700kg
men vart ligger all vikt i den bilen ? vet ju att sexan är tung men inte så mycket
går ju alltid strippa bilen på all onödig skit ^^
dock är ju S13 ett bättre alternativ låter det som smile

LoFET Almännt tokig
13 februari 2008 · 481 Inlägg

nej alla supror är inte turbo men merparten.
den du länkade till är en turbo.

7m-ge utan turbo ger drygt 200hk org.

orginal ger en 7m-GTE 235 hk med standard botten del, portad topp och en riktig topp packning sam en bra turbo setup kan man ta ut ca 450 hk. vilket räcker gott för drifting.

lätta den på allt onödigt och sätt i en full bur så bör den bli stabil och fin. kanske komma ner på 1500kg
vikten ligger till stor del i förstärkningar i chassiet för att klara av påfrestningarna när man tar bort taket (targaluckan).

Senast redigerat av LoFET (13 februari 2008)

Inline sixes ist sie scheisse.......
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang