globala uppvärmningen är bluff

Rojpen
13 februari 2008 · 2 230 Inlägg

menar mamuntarna(stavning?) dog ju ut för att isen smälte(tror dom) och menar det fanns då inge bilar och avgaser då, så är nog inte bilarna fel bara att världen funkar så hära.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Ruuska_
13 februari 2008 · 474 Inlägg

Jag har sett nån film med Al Gore och den verkade ju ganska trovärdig. Men att allt ska ske så fort som dom tror det ska göra tror jag är bluff. Men att vi är på väg mot varmare klimat tror jag på. Vi har ju knappt haft snö här nere på 3 vintrar nu sad

Volvo S60 2.5T AWD
BMW 320D (2011)
CrazY_SweD
13 februari 2008 · 155 Inlägg

HAde klimatdag i skolan nu i veckan fick då se Al Gores Film.. Gjorde iaf så att jag började fundera lite på att teorin om globalauppvärmingen kan stämma...  Men som sagt man vet ju aldrig... Kan vara skitsnack.. Behöver inte vara det.
mvh Christofer

jerky "the real jerk"
13 februari 2008 · 301 Inlägg

själv tror jag på global uppvärmning för isarna glaciererna smälter och bryts loss lite här och där jag har sett en del filmer som talar för och emot och båda sidor har "fakta" men som jag ser det är det inte normal när det växer blommor här hemma vid jul och har gjort det några år nu med tanke på att vi ligger så nära nordpolen som vi gör så borde det vara lite kallare vid e här tiden på året. och att man kan dö av koldioxid förgiftning vet man ju så varför inte minska ner på utsläppen. men alla har rätt till en åsikt och alla måste få avgöra själv vad dom vill tro.

as long as mankind has existed she has yearned to fly. when she had conquerd the sky she realised she wanted to go fast and in stil, thus creating saab !!!
chrno RE-雨宮
13 februari 2008 · 481 Inlägg

Det är väl ingen som säger att global uppvärmning inte existerar. Det jag är emot är att det är bilarnas fel. När det alltid varit temperaturskillnader. Växter å träd behöver koldioxid för att växa, och man kan dö av förmkt syrgas, förmkt vatten, förmkt rök, förmkt mat.. å jag. du förstår var jag vill komma.

Det är mindre snö och varmare nu. Men det är inte bilarnas fel imho.

RE-Amemiya Kitted FD3S
MrTobias
13 februari 2008 · 1 297 Inlägg

Vi har haft en riktigt dålig vinter i år. De pratas om global uppvärmning som anledning till problemet. Frågade farsan som har left några år längre än mig och han berättade att det går i cykler. För 10,20,30 år sedan så hade de lika dålig vinter som i år.

sik
13 februari 2008 · 1 072 Inlägg

jerky skrev:
själv tror jag på global uppvärmning för isarna glaciererna smälter och bryts loss lite här och där jag har sett en del filmer som talar för och emot och båda sidor har "fakta" men som jag ser det är det inte normal när det växer blommor här hemma vid jul och har gjort det några år nu med tanke på att vi ligger så nära nordpolen som vi gör så borde det vara lite kallare vid e här tiden på året. och att man kan dö av koldioxid förgiftning vet man ju så varför inte minska ner på utsläppen. men alla har rätt till en åsikt och alla måste få avgöra själv vad dom vill tro.

Enligt forskare som inte är mutade av buschisss. Så växer isen på höjden mer än va som smälter bort på bredden. Naturens gång helt enkelt.

Izual
13 februari 2008 · 4 571 Inlägg

Global uppvärming är ju båda sidor överens om att det är just nu klart som fan att det är sant.

Det är orsakerna till den som de bråkas om!

Eller som de säger i den filmen,
Man made Global warming vs Naturens/solens normala cykel

ghost_boy83 CREW
13 februari 2008 · 2 594 Inlägg

Rojpen skrev:
menar mamuntarna(stavning?) dog ju ut för att isen smälte(tror dom) och menar det fanns då inge bilar och avgaser då, så är nog inte bilarna fel bara att världen funkar så hära.

bullshit mammutarna dog ju ut för att de inte fanns några papputar, trodde alla visste de tongue

nä men allvarligt tror som en forskare säger att vi går mot en ny istid om ca 50år kommer den nya istiden och kommer hålla på  ett jäkla tag sen blir det varmare och så håller det på liksom som en sykel vi är snart i toppen av den  varma perioden enligt forskaren vilket jag inte minns nammnet på. och det tycker jag låter som den vettigaste förklaringen hitentills

twin_cam Smålänning
13 februari 2008 · 7 877 Inlägg

Eftersom alla "tror" olika så får man ju välja vem man vill tro på... Jag tror på att det är naturligt... smile Kanske med hjälp, men marginellt av bilar i så fall...

Alla måste ju ha en tro, och jag tror jag tar en cola till tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
vwRod
13 februari 2008 · 21 Inlägg

Såg en intressant documentär om detta.
De tog bla. upp att om polisarna smälter så kommer haven att kylas ner, vilket påverkar alla stora havsströmar så som golfströmen som ändrar riktning/upphör. Detta i sin tur leder till att norrpolen resp. sydpolen kommer kylas ner och isen byggs på igen...
Finns en anledning till att det har funnits x antal istider och att på 1600-talet kunde vi odla druvor i svergie...
Tempraturen är som allt annat i livet; har sina upp och ner gångar

Sen att vi människor släpper ut massor av gifter som vi  själva har konstgjort och  är främmande för naturen har sina negativa egenskaper...

// Linus

Senast redigerat av vwRod (13 februari 2008)

Less is more!!
Flat4Power!!
Hakan_J
13 februari 2008 · 380 Inlägg

Personligen så tror jag att det mesta av klimatförändringarna är en del i en naturlig cykel,men självklart så påverkas naturen av allt vi gör men inte så mycket som våra politiker påstår,för det är bara en andledning att pungslå oss medborgare på pengar i form av miljöskatter,ta en titt på länken nedan tror att det gubben har en poäng,tror betydligt mer på det än att koldioxiden är den stora boven.


http://www.aftonbladet.se/debatt/article1740743.ab

Garic
13 februari 2008 · 539 Inlägg

vill inte vara egoistisk men jag personligen bryr mig inte om utsläpp av koldioxid eller globala uppvärmingen smile min miljöansvar innebär att jag sorterar avfall och det räcker tongue

CrazY_SweD
13 februari 2008 · 155 Inlägg

sik skrev:

jerky skrev:
själv tror jag på global uppvärmning för isarna glaciererna smälter och bryts loss lite här och där jag har sett en del filmer som talar för och emot och båda sidor har "fakta" men som jag ser det är det inte normal när det växer blommor här hemma vid jul och har gjort det några år nu med tanke på att vi ligger så nära nordpolen som vi gör så borde det vara lite kallare vid e här tiden på året. och att man kan dö av koldioxid förgiftning vet man ju så varför inte minska ner på utsläppen. men alla har rätt till en åsikt och alla måste få avgöra själv vad dom vill tro.

Enligt forskare som inte är mutade av buschisss. Så växer isen på höjden mer än va som smälter bort på bredden. Naturens gång helt enkelt.

Och hur vet vi att det inte är dem som är mutade av honom??^^, Men som någon annan sa att  han inte tyckte det var bilarnas fel.. Det är väl delvis rätt antar jag.. Bilarna i sig är nog bara en liten del av anledningen(?) men dom bidrar ju ändå...
mvh Christofer

Senast redigerat av CrazY_SweD (13 februari 2008)

chrno RE-雨宮
13 februari 2008 · 481 Inlägg

Garic skrev:
vill inte vara egoistisk men jag personligen bryr mig inte om utsläpp av koldioxid eller globala uppvärmingen smile min miljöansvar innebär att jag sorterar avfall och det räcker tongue

Sopsortering är inte spec miljövänligt... wink

RE-Amemiya Kitted FD3S
Ruuska_
13 februari 2008 · 474 Inlägg

jag tror även att media gör så att det låter bra mycket värre än vad det är.

För att gå lite offtopic och ge ett exempel på vad media gör, vart tog fågelinfluensan vägen???????????

Volvo S60 2.5T AWD
BMW 320D (2011)
jonesono Personal- och beteendevetare
13 februari 2008 · 1 082 Inlägg

Ruuska_ skrev:
För att gå lite offtopic och ge ett exempel på vad media gör, vart tog fågelinfluensan vägen???????????

Den finns kvar i allra högsta grad, om än att det kanske inte är hög aktivitet/många smittade just nu.
Det är något som återkommer med jämna mellanrum. Läste för inte alls länge sedan om nya smittade.
Självklart blossar media upp.. det är där den egna kritiska granskningen tar vid. En del klarar det, andra vet inte vad det innebär.

Bilism bidrar självklart i det stora hela, men det är fråga om i vilken omfattning och i förhållande till en mängd andra faktorer som spyr ut, som man inte vet. Poängen är att livsstilen som vi har nu, inte funkar i längden om man inte utvecklar nya sätt att kringgå utsläppen.

En annan poäng är att mycket ligger i vem som vinner det kommande valet i USA. Det kan komma att ha en riktigt stor påverkan på industrier/bilismen mm "over there". Och detta i sin tur lär sprida sig i än större grad än vad som sker idag. Men det är klart beroende om det blir en demokrat eller republikan.

Det är för övrigt hysteriskt "roligt" att läsa om Statoils "klimatneutrala" policy.
"Vi planterar tre träd för dina utsläppsrätter du köper av oss och du kan lugnt ta en resa till thailand" - på ett ungefär.

Så, nu hällde jag kanske lite mer is-vatten på kvarn och diskussionen kan fortsätta. smile

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
civic Naturally Aspiranted
13 februari 2008 · 543 Inlägg

Massmedia vinklar allt till precis vad de vill. Som ni ser/läser så kommer det alltid ett nytt "hot" minst en gång i veckan. Man kan ju alltid dra det till att det hela är en konspiration av media/bolag/regering osv för att göra sig pengar.


Enligt mig är denna hysteri en hype, och vad gör folket? Tror på det! Den stora massan säger ju detta, klart det måste va sant.. eller?

Ett exempel:
Vecka 21: Aftonbladet; "Forskare varnar för att sola, stor cancerrisk"
Vecka 30 (2 år senare): Aftonbladet; "Forskare rekommenderar vistelse i solen, bra för kroppen" - sen är det 3 sidor med billiga resor till grekland, spanien och så vidare.
MEDIA MEDIA MEDIA! Vad ska man tro på till slut?


Att isen smälter.. Jo.
Men forskare fastslår att isen blir Högre också, normalt.

http://earthobservatory.nasa.gov/Study/TimeShelf/Images/vostok_graph.gif


IPCC:s rapport snackar om en temperaturhöjning på 0.6 grader till 2050. Det är extremt lite och faktiskt oväsentligt, särskilt som grunden till den politiskt influerade rapporten bevisats vara felaktig - temperaturhöjningar gör att halten koldioxid ökar, inte tvärtom.
Detta enligt de forskare vars arbete IPCC baserat sin rapport på.

Växthuseffekten är i allra högsta grad verklig, däremot påverkar människan inte den eller klimatet i någon märkbar utrsträckning.
Än en gång, människan står för 3.5% av koldioxidutsläppen, och då ska man betänka att jordbruket och boskapshållningen står för en av dessa procentenheter.


En politiker- och anslagsbaserad bluff. Att verka handlingskraftig och rikta blickarna mot "miljön" utgör politikerbluffen. För att eliminera fokus på nationella, inhemska problem, ett välkänt knep.


Du bör notera att ingen, allra minst miljö och klimatforskare, någonsin har påstått att vi inte har, inte kommer att ha, och inte har haft istider. Utan tvärt om, de är just dessa forskare som har lärt oss att vi: Alltid haft istider. Jordens medeltemperatur har fluktuerat under hela sin existens. Och sannolikt även fortsättningsvis kommer att ha istider.

Sätt saker i ett reellt globalt perspektiv: Jorden är 4,6 miljarder år gammal. Hur länge har människorna funnits? Hur stor procent av den totala tiden blir det?


För 400000 år sedan var det ungefär lika varmt som nu.
För 325000 år sedan var det svinkallt, vilket följdes av en kraftig och mycket snabb temperaturstegring som gjorde klimatet varmare än det är idag.
För 260000 år sedan var det svinkallt igen.
För 230000 år sedan var det ungefär lika varmt som idag.
Sedan hattade det på mittemellan tills det för 140000 år sedan blev vansinnigt kallt - vilket följdes av en kraftig och snabb temperaturstegring tills det blev tokvarmt.
För ca: 20000 år sedan var det svinkallt igen och den sedvanliga temperaturhöjningen pågår alltså nu.

Efter varje kall period har en hastig stegring i temperaturen skett.

Nu invänder någon med koldioxidgaserna och det kan man ju fundera lite över, eftersom det inte funnits så mycket koldioxid i atmosfären på 400000 år.

I lite kortare perspektiv kan vi ju tillbaka på en mild och behaglig bronsålder, en kylslagen järnålder och en mild medeltid. Sedan kom den lilla istiden på 1600-talet.

Vi lever idag mellan två istider.
Klimatet har alltid förändrats så. Det blir istid - det blir varmt - det blir istid - det blir varmt - det blir istid....


SAXAT FRÅN OLIKA SIDOR

Mortalis VW-nörd?
13 februari 2008 · 4 332 Inlägg

Äh de blir en ny istid, börjar alltid såhär tydligen innan de kommer en, men de vill ju tjäna cash på co2, e ju ett modeord så..inge vi kan göra åt de

GiGanT
13 februari 2008 · 242 Inlägg

Har även hört att jorden inte snurrar helt runt sin egen axel... utan.. ja va ska man säga.. den vobblar lite... där av skilnaderna i temp... så de är säkert lite kallare i längst ner i afrika än "Vanligt" men de e inte märkvärt då de inte kan jämnföra med snö till exempel... vi säger ju... "kommer ni ihåg när de var snö till julen".. jo visst de gör jag med! smile men ja ja... lite av mig smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang