killar och tjejer som har autism eller likande

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
13 februari 2008 · 6 170 Inlägg

ironhead skrev:
Autism utmärks av begränsningar i förmågan till ömsesidigt socialt samspel och verbal och icke-verbal kommunikation samt en kraftig begränsning av fantasi, lek, beteenden och intressen. Förutom symptomen som dessa begränsningar medför, finns ofta ett antal medföljande symptom som bland annat perceptionsstörningar (störningar av uppfattningsförmågan), hyperaktivitet, hypoaktivitet och sömnproblem. Dessa kan dock vara olika från individ till individ och är ej nödvändiga för en diagnos.

Vet inte om jag har något av det som diskuteras här men allt som jag gjort "fett" stämmer in på mig iaf, det där med perception vet jag inte, det beror på hur dom menar men jag har iaf jävligt kasst minne. Väldigt mycket av det jag ser, hör och läser fastnar helt enkelt inte utan bara försvinner ur skallen.

Om jag e hyperaktiv vet jag inte direkt men jag brukar lätt bli rastlös om jag inte har något att göra och tex när jag sitter vid datorn (vilket är alltid roll) har jag typ alltid *minst* fyra-fem grejor uppe som jag håller på med samtidigt, kan inte ens dra igång en film på datorn och kolla på utan att hålla på med annat samtidigt, ska det ses på film måste jag typ glo på den på TVn så att jag inte kan hålla på med annat.


bollen1986 skrev:
kände igen mig i massa saker som nämts
intressen, sociala biten

undra om nån känner igen sig i detta:
på sommaren när alla var ute å lekte med alla andra så satt jag inne å pilla med lego eller spelade tv-spel.
Och kompisar osv har ju inte varit starka sidan precis, jag var och är en ensamvarg fast umgås nu med mer kompisar fast inte många.
skolan var jobbig tid, tur att man gått ut

intressen brukar va tydligt för nån med autism/asberger sk specialintressen som te.x bilar, dator

ljudkänsliga kan vissa vara.

Stämmer äckligt bra på mig, hatar att vara bland folk. På Haki käkar vi middag på restaurang runt jul och käkar julmat osv allihop och det enda jag vill är att komma därifrån och inte för att jag har tråkigt eller så utan mer att jag blir svettig, nervös, rastlös och känner mig helt enkelt illa till mods.

Är datornörd och totalt asocial, sitter tex hellre inne vid datorn på jobbet på sommrarna och surfar runt än sitta ute med gubbarna i presshallen. Har alltid varit och kommer alltid att vara en ensamvarg även om det hade varit kul att vara mer "normal" och haft lite kompisar att vara med ibland.


Så även om jag inte skulle vara autistisk eller ha aspergers så verkar ju väldigt mycket stämma bra på mig.

Senast redigerat av TBOC_Razor (13 februari 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
fegge_89
13 februari 2008 · 1 302 Inlägg

TBOC_Razor Jag käner igen mig i det du skriver,  jag var mera sådan förr men är fortfarande till största del en ensamvarg.

Men är dyselexi och autism sama sak eller ? hmm

Senast redigerat av fegge_89 (13 februari 2008)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
13 februari 2008 · 6 170 Inlägg

fegge_89 skrev:
Är dyselexi och autism sama sak ? hmm

Nej ?

Är man dyslektiker har man problem med att läsa och skriva.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
ironhead volvoraggare
13 februari 2008 · 4 776 Inlägg

fegge_89 skrev:
TBOC_Razor Jag käner igen mig i det du skriver,  jag var mera sådan förr men är fortfarande till största del en ensamvarg.

Men är dyselexi och autism sama sak eller ? hmm

www.wikipedia.com en mycket bra ställe

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
ironhead volvoraggare
13 februari 2008 · 4 776 Inlägg

Sam176 skrev:
Fast för min del så har det växt bort en del saker smile

Mvh/Sam176

samma är det för mig märktes mer när man vara liten

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Deathcore Master
13 februari 2008 · 179 Inlägg

Min mamma jobbar som personlig assistent och hade av någon orsak lånat hem en bok som handlade om just Aspergers syndrom och jag var givetvis tvungen att läsa lite och det är faktiskt så att 1% av befolkningen, vet inte om det var i Sverige eller Världen, lider av Aspergers syndrom utan att man vet om det. Och det är ännu fler som har en väldigt liten skada i hjärnan som gör att det är lite autistiska/Aspergers-skadade. Då snackar vi väldigt liten skada.

Så jag tror inte det är så ovanligt trots allt.

Men jag tänkte på en annan sak, i min klass när jag var yngre gick en kille som hade damp/ADHD och, vad jag vet, så hade han väl liknande symptomer med + väldigt svårt att koncentrera sig.
Vad är det för skillnad på ADHD/damp och Aspergers/autism? har inte pallat kolla wikipedia än..

ironhead volvoraggare
13 februari 2008 · 4 776 Inlägg

det är nog fler som lider av dessa symptom fast dom inte  ens kanske har fått nå vetskap om det

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Phaetoon
13 februari 2008 · 8 156 Inlägg

Deathcore skrev:
Min mamma jobbar som personlig assistent och hade av någon orsak lånat hem en bok som handlade om just Aspergers syndrom och jag var givetvis tvungen att läsa lite och det är faktiskt så att 1% av befolkningen, vet inte om det var i Sverige eller Världen, lider av Aspergers syndrom utan att man vet om det. Och det är ännu fler som har en väldigt liten skada i hjärnan som gör att det är lite autistiska/Aspergers-skadade. Då snackar vi väldigt liten skada.

Så jag tror inte det är så ovanligt trots allt.

Men jag tänkte på en annan sak, i min klass när jag var yngre gick en kille som hade damp/ADHD och, vad jag vet, så hade han väl liknande symptomer med + väldigt svårt att koncentrera sig.
Vad är det för skillnad på ADHD/damp och Aspergers/autism? har inte pallat kolla wikipedia än..

Här har du en länk till en av dom bästa sidorna jag vet när det gäller just ADHD/Damp/Asperger.
http://user.tninet.se/~fxg297r/inledning.htm

Det finns en bra film om autism. Rainman (Dustin Hoffman och Tom Cruise)
Tog hem 4 Oscars.
http://www.imdb.com/title/tt0095953/

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
13 februari 2008 · 8 156 Inlägg

När det gäller Damp så är det en tilläggsdiagnos till ADHD. Det innebär att man även har problem med motoriken, speciellt finmotoriken.
Det är därför en del är lite extra klumpiga och lufsar fram som björnar. Balanssinnet påverkas ju lite också.

Vissa saker går att träna bort. Men inte allt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
ironhead volvoraggare
13 februari 2008 · 4 776 Inlägg

Phaetoon skrev:
När det gäller Damp så är det en tilläggsdiagnos till ADHD. Det innebär att man även har problem med motoriken, speciellt finmotoriken.
Det är därför en del är lite extra klumpiga och lufsar fram som björnar. Balanssinnet påverkas ju lite också.

Vissa saker går att träna bort. Men inte allt.

i bland händer det att jag snubblar till men det är inte ofta det.

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
John87 Stolt Volvoägare
13 februari 2008 · 4 913 Inlägg

ironhead skrev:

Phaetoon skrev:
När det gäller Damp så är det en tilläggsdiagnos till ADHD. Det innebär att man även har problem med motoriken, speciellt finmotoriken.
Det är därför en del är lite extra klumpiga och lufsar fram som björnar. Balanssinnet påverkas ju lite också.

Vissa saker går att träna bort. Men inte allt.

i bland händer det att jag snubblar till men det är inte ofta det.

Det gör ju alla.
En som har Damp snubblar inte till ibland, de har oftast väldigt dålig balans/motorik.

Snubbla till ibland är bara normalt.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
ironhead volvoraggare
13 februari 2008 · 4 776 Inlägg

John87 skrev:

ironhead skrev:

Phaetoon skrev:
När det gäller Damp så är det en tilläggsdiagnos till ADHD. Det innebär att man även har problem med motoriken, speciellt finmotoriken.
Det är därför en del är lite extra klumpiga och lufsar fram som björnar. Balanssinnet påverkas ju lite också.

Vissa saker går att träna bort. Men inte allt.

i bland händer det att jag snubblar till men det är inte ofta det.

Det gör ju alla.
En som har Damp snubblar inte till ibland, de har oftast väldigt dålig balans/motorik.

Snubbla till ibland är bara normalt.

ja visst det är normalt  förut undra folk om jag var full för att jag gick så konstigt hehe

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
mockajacka
13 februari 2008 · 4 Inlägg

Ett uttryck jag hört en del sista tiden är: "-Aspbergeristiskt kunnande" vilket väl skulle kunna översättas med: extrem detaljkunskap. Personer med Aspberger är tydligen poppis på arbetsmarknaden, i vissa fall. Hoppas på en större förståelse och acceptans i samhället för ALLA personer inkl. deras särdrag.

Phaetoon
13 februari 2008 · 8 156 Inlägg

John87 skrev:

ironhead skrev:

Phaetoon skrev:
När det gäller Damp så är det en tilläggsdiagnos till ADHD. Det innebär att man även har problem med motoriken, speciellt finmotoriken.
Det är därför en del är lite extra klumpiga och lufsar fram som björnar. Balanssinnet påverkas ju lite också.

Vissa saker går att träna bort. Men inte allt.

i bland händer det att jag snubblar till men det är inte ofta det.

Det gör ju alla.
En som har Damp snubblar inte till ibland, de har oftast väldigt dålig balans/motorik.

Snubbla till ibland är bara normalt.

Nu märks det knappt, men när jag var mindre kunde jag inte göra kullerbyttor, eller stå på ett ben.
Nu har jag inga som helst problem med det. Däremot kan jag inte prova vad jag tar i bänkpress, eftersom jag inte kan kontrollera mer än en muskel i taget. Det är svårt redan utan vikter på stången.
Dom flesta andra muskler har jag tränat upp, likaså balansen, men koordinationen suger fortfarande.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
13 februari 2008 · 8 156 Inlägg

ironhead skrev:
ja visst det är normalt  förut undra folk om jag var full för att jag gick så konstigt hehe

Så du lunkar också fram? En annan sak som tydligen ska vara ett symptom är att man trippar fram på tårna när man springer, istället för att sätta ner hela foten?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
ironhead volvoraggare
14 februari 2008 · 4 776 Inlägg

Phaetoon skrev:

ironhead skrev:
ja visst det är normalt  förut undra folk om jag var full för att jag gick så konstigt hehe

Så du lunkar också fram? En annan sak som tydligen ska vara ett symptom är att man trippar fram på tårna när man springer, istället för att sätta ner hela foten?

jag sätter ner hela foten jag men men jag har börjar me karate också men har jag inte hållt på på ett tag garaget tar för mycket tid men jag ta mig i kragen och sätta fart me det

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
ironhead volvoraggare
14 februari 2008 · 4 776 Inlägg

Phaetoon skrev:

John87 skrev:

ironhead skrev:

i bland händer det att jag snubblar till men det är inte ofta det.

Det gör ju alla.
En som har Damp snubblar inte till ibland, de har oftast väldigt dålig balans/motorik.

Snubbla till ibland är bara normalt.

Nu märks det knappt, men när jag var mindre kunde jag inte göra kullerbyttor, eller stå på ett ben.
Nu har jag inga som helst problem med det. Däremot kan jag inte prova vad jag tar i bänkpress, eftersom jag inte kan kontrollera mer än en muskel i taget. Det är svårt redan utan vikter på stången.
Dom flesta andra muskler har jag tränat upp, likaså balansen, men koordinationen suger fortfarande.

jag 50 kilo jag när jag börja me bankpress. det lättaste sättet att träna upp dessa muskler är ju att nån står bakom och ni kör i en fast stång.

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
_MaCCe_ Majestas
14 februari 2008 · 1 319 Inlägg

Jag fick Diagnos, DAMP Tourette och vissa Autistiska drag i 10 års åldern. Gick i särskola med många lärare f.o.m 4:an...

Jag har nog aldrig haft några synbara problem med just motoriken, har alltid tyckt om bollsporter och att röra på mig.

Däremot så fick man "Vulkanutbrott" när man var mindre, Tomatansikte och flåsande som hette duga!
Vissa Tics har ( och vissa finns en ) funnits, t.ex blinka öga, öppna stänga munnen osv osv.

Samma som dom flesta sakt tidigare så var även jag Ensamvarg.
Mkt tv-spel och lego.

Det mesta har man vuxit ifrån idag. Då man lärt sig leva med det och kunna kontrollera allt på ett anorlunda sätt.

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
ironhead volvoraggare
18 februari 2008 · 4 776 Inlägg

_MaCCe_ skrev:
Jag fick Diagnos, DAMP Tourette och vissa Autistiska drag i 10 års åldern. Gick i särskola med många lärare f.o.m 4:an...

Jag har nog aldrig haft några synbara problem med just motoriken, har alltid tyckt om bollsporter och att röra på mig.

Däremot så fick man "Vulkanutbrott" när man var mindre, Tomatansikte och flåsande som hette duga!
Vissa Tics har ( och vissa finns en ) funnits, t.ex blinka öga, öppna stänga munnen osv osv.

Samma som dom flesta sakt tidigare så var även jag Ensamvarg.
Mkt tv-spel och lego.

Det mesta har man vuxit ifrån idag. Då man lärt sig leva med det och kunna kontrollera allt på ett anorlunda sätt.

exakt det försvinner med åren hehe tänk alla som sa  DU KOMMER INTE FIXA KÖRKORTET FÖR ATT DU HAR DET OCH DE.ja sen  när såna som du och jag fixa  körkoret ja då tappa ju folket hakan ner till backen ju

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
_Wallis_
18 februari 2008 · 4 506 Inlägg

Jag har fått Dyskalkulexi eller hur det stavas.
Det får man ej säga igentligen för det är tydligen
inte bevisat att det finns något sådant.

Det är som dyselexi fasst med siffror.
Jag har problem med mattematik.
Inte tele nr eller koder eller så. Men när
det kommer till att räkna, Så går det inte
så mkt mer än högstadie nivå för mig knappt
det.

+ & - går bra. men inget annat typ..

För min del får jag tillägga, Sedan finns det
nog dem som har det svårare än så och har
svårt för + & - ochså.

Det är hopplöst för mig att försöka lära mig
mer, Tar lång lång tid, och det försvinner ur
skallen lika fort hur mkt jag en kämpar.
Så det är väldigt segt.

Kurratorer & Psykologer har gett mig diagnosen
men det hjälper ej så mkt eftersom dom ej får
skriva det, eller man ej kan få det på papper än..

Kan du andas kan du dö.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang