Stefan Varberg skrev:
ambarbofolkis skrev:
hotrodder skrev:
Tjae, jag har kört fjärrtrafik sedan jag tog trafikkortet -85 och det senaste året jobbat som testförare åt bland annat Scania...
Skulle välja en puscherbil alla dagar i veckan framför en vanlig och då har jag kört en hel del på bland annat Norge.
Varför går en puscher bättre än en konventionell boggibil? Förklara gärna skillnaderna. Skulle vara intressant att höra. Själv aldrig kört puscher utan har bara erfarenhet av konventionell boggi och tandemboggi.
Min upplevelse av pusher e att den är goare vid att köra med pushern uppe än motsvarande med boggie då axelavståndet är längre och då även e stadigare på vägen.
Du kan lasta mer innan man måste sänka pusheraxeln.
Enda gången jag hade nere den nä jag körde med pusher va när man hade riktigt tunga grejer långt fram eller när hela ekipaget va tungt lastat.
Ska man ha pusher ska den va styrbar.
sen lyfter man pusheraxeln vid halt väglag med last på tappar man ingen vikt på framaxeln som man gör med en boggie.
Mindre tryck på driven men kan man inte styra så spelar det ingen roll.
Och för dom som fortfarande inte fatta skillnaden mellan pusher och boggiaxel så finns en enkel regel.
ikke drivande stödaxel FRAMFÖR den drivande axeln kallas pusher
ikke drivande stödaxel BAKOM den drivande axeln kallas boggi
en ikke drivande axel framför drivande axel ska sitta nära den drivande axeln annars så brukar den ses som en extra framaxel och inte pusher.
Om vi nu disskuterar halt väglag så är en stor fördel med en pusherbil som sagt att du har fortfarande rejält framaxeltryck även med helt hissad axel genom att kingpin sitter
framför den drivande axeln. En vanlig boggibil med hissad löpaxel har kingpin
bakom den drivande axeln, vilket innebär framförallt med islagen diffspärr att bilen strävar efter att gå rakt fram. En pusherbil går även mycket stadigare och framförallt mjukare (den "slår" i chassit på ett helt annat sätt efter vägen) då hjulbasen blir längre. Är dessutom pusheraxeln styrbar så reduceras däckslitaget rejält jämfört med en konventionell boggibil.
En optimal Norgetrailer har sin sista axeln enskilt monterad i princip längst bak och det i kombination med att den främsta traileraxeln är höjbar, gör att drivaxeltrycket på en pusherbil blir bättre än på en motsvarande boggibil som i detta läge i princip skulle bli ostyrbar med hissad boggie. Du får alltså ett följsamt ekipage med både styrning och förmåga att klättra när det är brant och halt även med helt hissad axel. Ovan beskrivna trailer funkar även kalas efter en tandembil.
Senast redigerat av hotrodder (27 september 2009)
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab