2785
Sök

allmänt Scania snack Bild På nya R-Serien Topline!.

562 Inlägg
26 september 2009
Hur långt rullar en vanlig "R500" bil, som går som fjärrtrafik, innan det är dags att skrota dom?

Och hur länge brukar åkare köra med samma bil, dom lär ju rulla en hel del! smile

Släng gärna in en bild på hur långt den bilen ni kör har gått!

9-5 Aero Sedan -05

Gorgilus addictus
4 770 Inlägg
26 september 2009
micke-opel skrev:
Hur långt rullar en vanlig "R500" bil, som går som fjärrtrafik, innan det är dags att skrota dom?

Och hur länge brukar åkare köra med samma bil, dom lär ju rulla en hel del! smile

En av lastbilarna vi har på jobbet har snart rullat 139 000 mil.
Så den är snart inkörd då alltså... tongue

Allt för den där jävla hatten!

562 Inlägg
26 september 2009
THEBADGUY skrev:
micke-opel skrev:

Det är inte illa, hehe, men så rullar dom väl för det mesta hela tiden. Jag menar, inte många kallstarter på dom 139K milen om man jämför vad som är "normalt".

9-5 Aero Sedan -05

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
26 september 2009
Donken86 skrev:
mkt möjligt att komforten blir bättre men jag har hört att pusher axel e totalt värdelöst på vintern. min f.d kollega sa de då han är en gammal pommefrites raggare o kört mkt med pusher big_smile

Tjae, jag har kört fjärrtrafik sedan jag tog trafikkortet -85 och det senaste året jobbat som testförare åt bland annat Scania...
Skulle välja en puscherbil alla dagar i veckan framför en vanlig och då har jag kört en hel del på bland annat Norge.
Senast redigerat av hotrodder (26 september 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Gorgilus addictus
4 770 Inlägg
26 september 2009
micke-opel skrev:
THEBADGUY skrev:
micke-opel skrev:

Det är inte illa, hehe, men så rullar dom väl för det mesta hela tiden. Jag menar, inte många kallstarter på dom 139K milen om man jämför vad som är "normalt".

Denna bilen har gått på Karlshamn-Stockholm sågott som nonstop. Så det blir ju som du säger, inte överdrivet med kallstarter.

49 Inlägg
26 september 2009
THEBADGUY skrev:
micke-opel skrev:

JND:en lr? wink

Gorgilus addictus
4 770 Inlägg
26 september 2009
Berntsson skrev:
THEBADGUY skrev:
micke-opel skrev:

JND:en lr? wink

Ajjamensan tongue. Dom andra går ju knappt inget.
Bara Azc som gått en liten bit, tror den ligger på 35 000 mil eller något sådant.

562 Inlägg
26 september 2009
THEBADGUY skrev:
micke-opel skrev:
THEBADGUY skrev:

Denna bilen har gått på Karlshamn-Stockholm sågott som nonstop. Så det blir ju som du säger, inte överdrivet med kallstarter.

Kan tänka mig att dom flesta mest rullar på! Sedan kanske det finns någon som kan svara på hur ofta en sån här rackare (bilar som rullar fjärrtrafik), hur ofta man byter olja på dom tongue

9-5 Aero Sedan -05

Yrkesförare
1 073 Inlägg
26 september 2009
Vår ena FH12:a hade rullat ca 160 000 mil när den såldes (en 05:a) och den fick oljebyte var 4000:e mil.

562 Inlägg
26 september 2009
Tega skrev:
Vår ena FH12:a hade rullat ca 160 000 mil när den såldes (en 05:a) och den fick oljebyte var 4000:e mil.

Okej, intressant big_smile men 160k sen 2005 är inte illa yikes det blir alltså 40 oljebyten på den tiden!

9-5 Aero Sedan -05

Yrkesförare
1 073 Inlägg
26 september 2009
micke-opel skrev:
Tega skrev:

Okej, intressant big_smile men 160k sen 2005 är inte illa yikes det blir alltså 40 oljebyten på den tiden!

Japp, det stämmer. Bilen trafikerade Skåne-Jämtland med flera chaffisar som turades om att avlösa varandra. Bilen blev i stort sett aldrig kall förutom vid service mm

562 Inlägg
26 september 2009
Tega skrev:
micke-opel skrev:
Tega skrev:

Japp, det stämmer. Bilen trafikerade Skåne-Jämtland med flera chaffisar som turades om att avlösa varandra. Bilen blev i stort sett aldrig kall förutom vid service mm

Kan tänka mig att det inte sliter på motorn så mycket då, om den bara rullar och rullar. Är oljebyten och service bara skött så! smile

9-5 Aero Sedan -05

325 Inlägg
27 september 2009
hotrodder skrev:
Donken86 skrev:
mkt möjligt att komforten blir bättre men jag har hört att pusher axel e totalt värdelöst på vintern. min f.d kollega sa de då han är en gammal pommefrites raggare o kört mkt med pusher big_smile

Tjae, jag har kört fjärrtrafik sedan jag tog trafikkortet -85 och det senaste året jobbat som testförare åt bland annat Scania...
Skulle välja en puscherbil alla dagar i veckan framför en vanlig och då har jag kört en hel del på bland annat Norge.

Varför går en puscher bättre än en konventionell boggibil? Förklara gärna skillnaderna. Skulle vara intressant att höra. Själv aldrig kört puscher utan har bara erfarenhet av konventionell boggi och tandemboggi.

OPEL

Supraman
2 300 Inlägg
27 september 2009
ambarbofolkis skrev:
hotrodder skrev:
Donken86 skrev:

Varför går en puscher bättre än en konventionell boggibil? Förklara gärna skillnaderna. Skulle vara intressant att höra. Själv aldrig kört puscher utan har bara erfarenhet av konventionell boggi och tandemboggi.

Min upplevelse av pusher e att den är goare vid att köra med pushern uppe än motsvarande med boggie då axelavståndet är längre och då även e stadigare på vägen.
Du kan lasta mer innan man måste sänka pusheraxeln.
Enda gången jag hade nere den nä jag körde med pusher va när man hade riktigt tunga grejer långt fram eller när hela ekipaget va tungt lastat.
Ska man ha pusher ska den va styrbar.
sen lyfter man pusheraxeln vid halt väglag med last på tappar man ingen vikt på framaxeln som man gör med en boggie.
Mindre tryck på driven men kan man inte styra så spelar det ingen roll.

Och för dom som fortfarande inte fatta skillnaden mellan pusher och boggiaxel så finns en enkel regel.
ikke drivande stödaxel FRAMFÖR den drivande axeln kallas pusher
ikke drivande stödaxel BAKOM den drivande axeln kallas boggi

en ikke drivande axel framför drivande axel ska sitta nära den drivande axeln annars så brukar den ses som en extra framaxel och inte pusher.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
27 september 2009
Stefan Varberg skrev:
ambarbofolkis skrev:
hotrodder skrev:

Min upplevelse av pusher e att den är goare vid att köra med pushern uppe än motsvarande med boggie då axelavståndet är längre och då även e stadigare på vägen.
Du kan lasta mer innan man måste sänka pusheraxeln.
Enda gången jag hade nere den nä jag körde med pusher va när man hade riktigt tunga grejer långt fram eller när hela ekipaget va tungt lastat.
Ska man ha pusher ska den va styrbar.
sen lyfter man pusheraxeln vid halt väglag med last på tappar man ingen vikt på framaxeln som man gör med en boggie.
Mindre tryck på driven men kan man inte styra så spelar det ingen roll.

Och för dom som fortfarande inte fatta skillnaden mellan pusher och boggiaxel så finns en enkel regel.
ikke drivande stödaxel FRAMFÖR den drivande axeln kallas pusher
ikke drivande stödaxel BAKOM den drivande axeln kallas boggi

en ikke drivande axel framför drivande axel ska sitta nära den drivande axeln annars så brukar den ses som en extra framaxel och inte pusher.

Om vi nu disskuterar halt väglag så är en stor fördel med en pusherbil som sagt att du har fortfarande rejält framaxeltryck även med helt hissad axel genom att kingpin sitter framför den drivande axeln. En vanlig boggibil med hissad löpaxel har kingpin bakom den drivande axeln, vilket innebär framförallt med islagen diffspärr att bilen strävar efter att gå rakt fram. En pusherbil går även mycket stadigare och framförallt mjukare (den "slår" i chassit på ett helt annat sätt efter vägen) då hjulbasen blir längre. Är dessutom pusheraxeln styrbar så reduceras däckslitaget rejält jämfört med en konventionell boggibil.
En optimal Norgetrailer har sin sista axeln enskilt monterad i princip längst bak och det i kombination med att den främsta traileraxeln är höjbar, gör att drivaxeltrycket på en pusherbil blir bättre än på en motsvarande boggibil som i detta läge i princip skulle bli ostyrbar med hissad boggie. Du får alltså ett följsamt ekipage med både styrning och förmåga att klättra när det är brant och halt även med helt hissad axel. Ovan beskrivna trailer funkar även kalas efter en tandembil.
Senast redigerat av hotrodder (27 september 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
29 september 2009
Angående serviceintervall så är de vad jag vet 3000mil på Scania. Å angående långmilare så har ett åkeri här i stan en 143 470 som nu borde ha rullat en bit över 200.000mil... Prata me chauffören för ca 3 år sedan, å då hade den rullat 195.000 mil utan att nåt gjorts åt motorn... big_smile

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

369 Inlägg
30 september 2009
En kille jag känner som har nårra grusbilar har en gammal fh16 som rullat 260 000 mil nu, bytt lådan en gång och det är allt! 

Mvh

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Den hade då gått lite den!
RobinNilsson skrev:
En kille jag känner som har nårra grusbilar har en gammal fh16 som rullat 260 000 mil nu, bytt lådan en gång och det är allt! 

Mvh

Erik H

T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
Laddar upp en bild På en nos bil! med bergfalk kanske?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46861/788849_v7i51o.jpg
En Scania Nos bil!

Erik H

Avstängd
1 031 Inlägg
25 oktober 2009
snygg, nosbilar är tuffast :-)

Sök