18 februari 2008
Trådstartare
Hej för några år sen så köpte jag på mig en husqvarna 125cc -83. När jag kom hem med den så renoverades motorn. Alla lager, kolv, vevstake, packningar, stift dvs det mesta byttes (dock gjorde jag inte det själv).
sen när den var klar så kördes den med för mycket olja ca 1 timme sen dog den. jag tappade ur oljan och fyllde på rätt nivå. Då gick det starta den efter en lång bits puttande. Fick då ett tips på ett annat forum om att det inte var någon fara utan att den överflödiga oljan som kunde ligga kvar skulle brännas bort efter ett tag om jag körde.
Jag körde ut crossen till en stor yta där jag låg och körde en bra stund men den gick varken bättre eller sämre. efter ett tag så slutade den driva( men motorn gick fortfarande) och då stängde jag av och sen har den blivit stående.
Nu i lördags så tog jag tag i det och skruvade ner motorn. Det första jag hittar när jag plockar av cylindern är att kolven är kass. Ingen ring kvar och det har lossnat små bitar från den. jag hittade dock endel skrot i avgasröret som jag misstänker är föredetta kolv ring och delar från kolven. så den byts men sen är det ju det här med drivningen.
jag har fått ett tips om att det kan vara så att jag fått olja på lamellerna och att kopplingen slirar därför. När jag fick se lamellerna så mycket riktigt är det olja på dom men så har jag läst att endel lameller ska vara olja på ?
Sen så kommer det en axel från veven som det sitter ett kugghjul på som går emot kopplingskorgen. utanpå denna sitter det en mutter som satt så löst att jag kunde skruva bort den med handen ska den vara så lös ? jag har märkt att om jag drar åt den muttern lite grann så hänger växlarna med också om jag snurrar på veven. kan det vara pga denna som det inte driver ?
Detta är den första motorn som jag renoverar själv och det hade varit bra med lite hjälp
Mvh HolmQvist