upprepade fortkörningar

ROLY
22 februari 2008 · 1 Inlägg

hej,
jag har under ett och samma år orsakat 2 fortkörningar. haft körkort i 8år..
första: 61km/h vid 50väg
andra: 81km/h vid 70väg ..så inga grova trafikbrott in my opinion.
om jag nu, mot förmodan, skulle av misstag susa förbi ett kameraskåp en tredje gång = återkallat körkort eller? har kollat lite med länsstyrelsen men hade lika bra kunnat höra med konsum gällande min fråga.
någon som har koll på reglerna

J-P-R DO IT LOW STYLE
22 februari 2008 · 1 342 Inlägg

Allt är relativt, det beror på vilken utredare du får på länsstyrelsen. Men i teorin så JA, du blir av med körkortet efter tre upprepade förseelser inom två år. Spärrtiden är upp till tre månader. Har man tur eller är duktig på att skriva brev kan man dock klara sig med en varning.

Är själv i samma sits, dock har jag precis fått min tredje hastighetsbot inom loppet av ett år. Jag väntar med spänning.

Lindberg88
22 februari 2008 · 1 418 Inlägg

J-P-R skrev:
du blir av med körkortet efter tre upprepade förseelser inom två år.

en kompis har inte haft kortet mer än ca 1 år och han är uppe i 12 böter och han då inte fått det indraget smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
andreasivarsson
22 februari 2008 · 98 Inlägg

Det var ganska bra jobbat med nästan en i månaden. Men enligt regler så ska man få det indraget efter tre.

BMW E36 "Time Attack Team 91" (1992)
Thorssa
22 februari 2008 ·

Lindberg88 skrev:

J-P-R skrev:
du blir av med körkortet efter tre upprepade förseelser inom två år.

en kompis har inte haft kortet mer än ca 1 år och han är uppe i 12 böter och han då inte fått det indraget smile

Betvivlar att han har fått den sorts böter som krävs för körkortsåterkallelse. Fortkörningar, vårdslöshet osv kan leda till återkallelse, inte böter för dimljus, avsaknad av skyltar osv. Som sagt, tre fortkörningar på två år så vill Länsstyrelsen vara med och leka. Är dock bedömning från fall till fall så det är inte 100% säkert att du tappar det om du skulle åka dit igen.

red daddy
25 mars 2008 ·

Lindberg88 skrev:

J-P-R skrev:
du blir av med körkortet efter tre upprepade förseelser inom två år.

en kompis har inte haft kortet mer än ca 1 år och han är uppe i 12 böter och han då inte fått det indraget smile

Duktig polare du har... Hittade han körkortet i ett flingpaket eller? wink

red daddy
25 mars 2008 ·

Lindberg88 skrev:

J-P-R skrev:
du blir av med körkortet efter tre upprepade förseelser inom två år.

en kompis har inte haft kortet mer än ca 1 år och han är uppe i 12 böter och han då inte fått det indraget smile

Duktig polare du har... Hittade han körkortet i ett flingpaket eller? wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang