Bas 8ohm?

Spawner
17 december 2005 · 505 Inlägg

Hejsan, jag har ett coustic steg liggandes här, det är ett Power Logic AMP 207 som är ett 2kanals steg... Jag var in och läste manualen på nätet och det står att man kan brygga det så man får en mono.. Men nu till frågan.. Det står Bridged for single woofer connection (8 ohms) alldeles under bilden där det står hur man kopplar.. jag funda lite på just 8ohm? har en jbl 12" i en bandpass låda.. ligger inte normalt en bas på 4ohm? vad händer om jag bryggar den till steget? eller är det alltid så att det blir 8ohm?

MVH Matte

Calibra Turbo 4x4
frasse4
17 december 2005 · 736 Inlägg

Med risk för att ha lite fel säger jag:
Om du bryggar båda kanalerna på ett slutsteg dubblas impedansen ex om slutsteget vad 2x 4 ohm blir det 1x8 ohm. I allmänhet är bilbasar på 4 ohm. Om du kopplar inte basen direkt så blir det som att sätta på två 2 ohms högtalare. Det som du riskerar då är att slutsteget kommer att bli överbelastat och gå sönder. Att sätta på "för mycket ohm" brukar inte vara någon fara medan för låg impedans är det. Rekommenderat sätter du på två stycken 4 ohms bashögtalare i serie eller provar att koppla in basen på en av kanalerna utan att brygga och ser om det räcker med kraft!

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
gulleponken
17 december 2005 · 174 Inlägg

kör på bara... inga bekymmer me de... bara att basen e mer lättdriven, så du får ist mer tryck i en 4 ohms bas än i en 8 ohms bas... steget klarar av att driva din jbl-bas bra nog... steget blir inte överbellastat om inte effekten på basen långt överstiger effekten på basen (tex 500W bas på ett 100W steg blir över bellastning... så kör på bara!!!

freddan70 Team Tondöv
17 december 2005 · 649 Inlägg

gulleponken skrev:
kör på bara... inga bekymmer me de... bara att basen e mer lättdriven, så du får ist mer tryck i en 4 ohms bas än i en 8 ohms bas... steget klarar av att driva din jbl-bas bra nog... steget blir inte överbellastat om inte effekten på basen långt överstiger effekten på basen (tex 500W bas på ett 100W steg blir över bellastning... så kör på bara!!!

Överbelastning på ett steg har inte ett skit med effekt på basar att göra!!
Du kan slänga på en bas som pallar med 1000W på ett 25W-steg och det blir inte överbelastat!
Däremot om impedansen på lasten sjunker under vad steget klarar av, t ex om steget är 2-ohmsstabilt och man belastar det med 1 ohm.

Drönirettab
17 december 2005 · 21 761 Inlägg

Jag kollade på Coustics sida och alla 207-modeller klarar 4ohm i bryggkopplat läge så det är ingen fara att driva din bandpasslåda.

Spawner
18 december 2005 · 505 Inlägg

Hmm, mycket märkligt detta... Jag testade coustic steget i morsans bil, kopplade allt rätt... och testade på relativt låg volym, funkade kanon tänkte jag.. Sedan skulle jag kolla hur pass mycket plastdetaljer, regskylt, tanklock, you name it som skulle vibrera och skaka sönder, sant som sagt, t.o.m bagageluckan hoppade och lät illa, riktig plåtdunk raggar ljud:) Då öppnade jag luckan och hörde att det inte bara var bilen som gjorde oljud... Basen spelade jätte illa, det lät som att slå på tallrikar så dom spricker varje gång basen slog, och på steget så blinkade Peak lampan med jämna mellanrum, även på låg volym.

den blinkade tills jag sänkte ljudet så att missljudet från lådan inte lät något mer, då slutade peaken blinka.. Vad kan det vara?
Jag testade lådan med ett annat steget som jag drev den med annars, och även nu lät det skit.. Jag öppnade bandpassaren och spelade litegrann, det är en metallkåpan som magneten sitter i som låter illa.. vad kan jag göra åt det? eller är det bara att skicka skiten nu?

Calibra Turbo 4x4
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang