4187
Sök

Saab 9-3 aero vs Golf GTI vs Audi A4 1,8T

3 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
Ska byta bil till sommaren och har grymt svårt att bestämma mej. Jobbar som VAG mek så det naturliga valet borde ju vara en VW eller Audi. Jag har kikat lite på Golf GTI T 98-00 och Audi A4 98-01. Detta är ju bra bilar, och är smidigt att laga när det går sönder. Tyvärr brukar dom ju inte vara så rikligt utrustade. Golfen har väl samma interiör som vanliga golfar förutom recarostolar i tyg, och motorn är ju inte så imponerande med sina 150hk. A4:n har ju samma motor i princip. Interiören känns ju inte så värst sportig eller modern. Har kikat lite på S4:an men den ligger lite över min budget på ca 60000kr. Har även smygtittat lite på Saab 9-3 Aero 01-02 som verkar mycket prisvärda. Tyvärr riktigt ful instrumenpanel men mycket utrustning, skapligt med mos i motorn och var faktiskt billigare att försäkra än VW:n o Audin. Men ska man satsa på ett "säkert kort" och köpa en VW/Audi, som man vet det mesta om, håller rätt så bra och kan laga själv till ett bättre pris om det går sönder. Eller ska man våga satsa på en Saab? Vill gärna höra om era erfarenheter av främst Saaben. Kan man köpa en som gått snart 20000mil utan att va livrädd att kamkedjan ska gå av eller att oljan geggar ihop och motorn rasar? Vilken låda ska man välja? Är lite sugen på en automat, hur är hållbarheten? Kom med lite tips.

V-Power
1 186 Inlägg
23 februari 2008
När de gäller Saab och vilken låda du ska välja så kan jag bara säga: manuell, manuell och åter igen manuell.

Saab kan inte bygga automatare för 5 öre. Om man provkör 9-5 Aero så fattar man hur mycket man förlorar i kraft på automatare.

Personligen tycker jag bara Mercedes kan bygga riktigt bra automatare.
Senast redigerat av Konbanan (23 februari 2008)

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
23 februari 2008
Köper du en Saab så se till att bilen är servad enligt service-intervallerna till punkt och pricka!!