4187
Sök

Saab 9-3 aero vs Golf GTI vs Audi A4 1,8T

3 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
Ska byta bil till sommaren och har grymt svårt att bestämma mej. Jobbar som VAG mek så det naturliga valet borde ju vara en VW eller Audi. Jag har kikat lite på Golf GTI T 98-00 och Audi A4 98-01. Detta är ju bra bilar, och är smidigt att laga när det går sönder. Tyvärr brukar dom ju inte vara så rikligt utrustade. Golfen har väl samma interiör som vanliga golfar förutom recarostolar i tyg, och motorn är ju inte så imponerande med sina 150hk. A4:n har ju samma motor i princip. Interiören känns ju inte så värst sportig eller modern. Har kikat lite på S4:an men den ligger lite över min budget på ca 60000kr. Har även smygtittat lite på Saab 9-3 Aero 01-02 som verkar mycket prisvärda. Tyvärr riktigt ful instrumenpanel men mycket utrustning, skapligt med mos i motorn och var faktiskt billigare att försäkra än VW:n o Audin. Men ska man satsa på ett "säkert kort" och köpa en VW/Audi, som man vet det mesta om, håller rätt så bra och kan laga själv till ett bättre pris om det går sönder. Eller ska man våga satsa på en Saab? Vill gärna höra om era erfarenheter av främst Saaben. Kan man köpa en som gått snart 20000mil utan att va livrädd att kamkedjan ska gå av eller att oljan geggar ihop och motorn rasar? Vilken låda ska man välja? Är lite sugen på en automat, hur är hållbarheten? Kom med lite tips.

V-Power
1 186 Inlägg
23 februari 2008
När de gäller Saab och vilken låda du ska välja så kan jag bara säga: manuell, manuell och åter igen manuell.

Saab kan inte bygga automatare för 5 öre. Om man provkör 9-5 Aero så fattar man hur mycket man förlorar i kraft på automatare.

Personligen tycker jag bara Mercedes kan bygga riktigt bra automatare.
Senast redigerat av Konbanan (23 februari 2008)

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
23 februari 2008
Köper du en Saab så se till att bilen är servad enligt service-intervallerna till punkt och pricka!!

För då har du åtta års retroaktiv motorgaranti på den wink  gäller bla kamkedjan vad jag vet.

En annan grej är ju att du ska kolla att det sitter senaste versionen av vevhusuppgraderingen på bilen så att du slipper dom eventuella problemen med "oil-sludge".

Ang. den tråkiga/fula i-panelen så kan kanske denna avhjälpa det problemet:

http://www.saabsverige.com/main/image/2008/accessories/large/400112561.jpg

Eller varför inte denna:

http://www.saabsverige.com/main/image/2008/accessories/large/400131520.jpg
(Ja, bilden visar 9-5-versionen tongue )

Kolfiberpanelen kostar ca 4500kr och alu-panelen kostar ca 2000kr.

Kan säga mer om hur Saabs kolfiber paneler ser ut "live" när jag hämtat min nya CF-panel till 9-5:an nästa vecka, beställde den idag (eller ja, igår blir det ju nu tongue ) och jag kan hämta den hos saab-handlarn på tisdag smile

Och förresten, ska du köpa Saab-grejor som tex nån av dom här panelerna eller någon annan grej så glöm inte jämföra priser mellan olika saab-handlare. Jag fick ett pris på 6716kr hos handlaren där jag beställde min panel och hos en annan saab-handlare ville dom ha 6919kr för samma sak. Så det kan löna sig att ringa runt till ett par olika handlare, även om det i detta fallet bara var några hundralappar billigare.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Idiot..
285 Inlägg
23 februari 2008
Jag tror han menar "Mätarhuset"..
För det blev jag grymt besviken på första gången jag satte mig i en saab,likadant för några polare..

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
23 februari 2008
Nattugglan skrev:
För det blev jag grymt besviken på första gången jag satte mig i en saab,likadant för några polare..

Vad är det som är så farligt med instrumentklustret då ??

Inget särskilt med det varken åt det positiva eller negativa hållet tycker jag.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

3 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
Nattugglan skrev:

Precis, ser ju ut som det är taget direkt från någon saab från tidigt 90-tal. Är inte så imponerad av instrumentpanelen i sej heller. Tycker den ser så tråkig ut på nåt sätt, men kolfiberpanelen livade upp en hel del måste jag säga. Va ju rätt dyr bara. Äkta kolfiber?

OEM <3
6 957 Inlägg
23 februari 2008
PatteK skrev:
Men ska man satsa på ett "säkert kort" och köpa en VW/Audi, som man vet det mesta om, håller rätt så bra och kan laga själv till ett bättre pris om det går sönder. Eller ska man våga satsa på en Saab? Vill gärna höra om era erfarenheter av främst Saaben. Kan man köpa en som gått snart 20000mil utan att va livrädd att kamkedjan ska gå av eller att oljan geggar ihop och motorn rasar? Vilken låda ska man välja? Är lite sugen på en automat, hur är hållbarheten? Kom med lite tips.

Köp INTE en automat Saab. dötråkig...
Varför är inte Saab ett s k "säkert kort" för dig då? Sen skulle ja satsa på att spara lite
till om du nu skulle köpa en saab så att du får lite mindre mil på mätaren.
Om du nu jobbar som mek, så borde du väl kunna kolla upp bilen via jobbet? Hur den är servad osv.?
Och kolla slitagedelar m.m.

Hör med en Saabverkstad va som bör ses över vid dom milen.

Intsrumenteringen är inte den häftigaste men långtifrån tråkig, motorn går grymt fint, stolarna
krossar ju VW/Audis stolar va gäller skålning, utseende och komfort.
Sen är dom ju lätta att snygga till om du köper en 01-02 wink

Mvh

OEM <3

2 164 Inlägg
23 februari 2008
Jag skulle säga en 9-3a Aero.
Finns ju även -00 som ligger lite lägre i pris
Låg milare finns men dom kostar mer.
En annan sak är just kolvarna som kan va dåliga.
Men är de en frisk motor som inte har dragit olja så är de ingen fara.

Har för övrigt en kompis som säljer en -00a.
Den har en annan skinnklädsel i som är unik just för -00!

PMa mig vid intresse om mer info.

MVH

F

Saabvilde!
1 708 Inlägg
23 februari 2008
Lite OT vad gäller din fråga men jag håller faktist med om att Saabs "äldre paneler" (ng900, första och andra generationens 9-3 och 9-5 inte är allt för roliga faktist tongue Fast de nya är grymma ! wink

EDIT: Finns även kromringar till instrumentet på Speedparts..Då blir det riktigt grymt ! big_smile
Senast redigerat av Larsson_Power (23 februari 2008)

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

3 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
Hur är det med rosten på 9-3:orna? Några speciella områden man ska kolla extra på?

OEM <3
6 957 Inlägg
24 februari 2008
PatteK skrev:
Hur är det med rosten på 9-3:orna? Några speciella områden man ska kolla extra på?

Skarven vid bakdörren å bakskärmen va ja vet

OEM <3

Sök