5172
Sök

Fototips inför Elmia mässan.

580 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
Hej

Tänkte höra med er om ni har några fototips för en nybörjare som mig. Har en Canon 400D med ett tamron 28-75 objektiv. Mer vidvinkel hade väl inte varit fel på mässa men tror inte jag får nå pengar över att köpa ett innan.

Men tänkte om ni hade nå tips om det är svårt att fota i lokalen svårt ljus osv. Har ett monopod-stativ är det lämpligt att använda det eller blir den bara jobbig att bära omkring på bland allt jävla folk?. För man vill ju köra på så låg iso som möjligt utan att det blir suddigt. Eller om ni har nå andra bra tips man bör tänka på.

mvh, Jens
Senast redigerat av 744tic (25 februari 2008)

Sideways.nu
873 Inlägg
26 februari 2008
Jag undrar det samma smile

www.sideways.nu - Nytt svensk driftingforum
Besök oss gärna, det kostar inget.

9 108 Inlägg
26 februari 2008
Det bästa är att känna någon som ställer ut och hjälpa till i någon monter, då kan man ränna runt med världens stativ efter mässans stängningsdags (eller innan det öppnar) och experimentera wink

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
26 februari 2008
ja hoppas du ska gå på mässan på söndag eller ev måndagen. annars lär du aaaaldrig kunna fota me stativ där inne! 100 folk ivägen hela tiden.

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
26 februari 2008
Som Millen säger, går det så är det ju det bästa! wink
Annars kan du sätta på dig en sån där gul självlysande väst som sticker i ögonen och skriv, "Fotograf" på så folk ser dig och kanske flyttar lite på sig när du plockar fram kamerautrustningen. Annars kommer alla vara ivägen för dig. tongue

Kan ju tipsa om att köra inställningar på A programmet, (bländarförval) och utan blixt och så rätt vitbalans beroende på vilken ljuskälla som erbjuds för bäste färg/ljusåtergivning. wink

//Edge

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
26 februari 2008
Det är väl ändå ganska ljust där? Har iofs bara varit på en mässa o fottat o där var det nada problem med ljusmängd. Körde lägsta isot o sidodär 1/20 sek slutartid med min Nikon D40.

Whine whine!

580 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
Tyvärr blir det på lördagen. Då jag åker med ett gäng kompisar samt att vi vill ju se all action som händer i jönköping by night.

schtek
478 Inlägg
26 februari 2008
Förösk köpa ett sigma 10-20mm objektiv till mässan så kan du använda stativ och stå rejält jävla nära bilarna (då kan inte folk gå emellan) dessutom gör sig bilar bäst i extremvidvinkel.
Då behöverman inte oroa sig över slutrartider och ISO.. kör på 100 och på AV programmet, kör med bländare på f/5-f/6 så blir det skitbra.

Om du inte får tag i ett vidvinkel köp Canon EF50mmf/1.8II (exakt benämning) kostar under 1000:- plastigt, men ack vilken ruggigt bra glugg. med den stora bländaröppningen på 1.8 kan du får rejält korta slutartider i dovt ljus.

I.o.m. att det är en fastbrännvidd på gluggen så är skärpan ruggigt bra!
bra för detalj fotografering, typ handtag,lampor, front,bak fälgar och skit.
Då 50mm är svårt att få en helbild av bilen utan att gå för långt ifrån (folk kmr gå ivägen)

Hoppas jag gjorde dig/er klokare! keep it up. Kristoffer

Edit: Kan tillägga att jag använder 50mm gluggen när jag fotograferar konserter åt tidningar
Ex. My Chemical Romance Arenan (sthlm, fryshuset) 8/11-06
ISO 1600 och fick slutartider på 1/4000s (kortaste på 350D) vilket medförde grym skärpa, perfekt skärpedjup och fina skuggor bruset gjorde sig bra i konsertmiljön.
Senast redigerat av Alister (26 februari 2008)

Smålänning
7 887 Inlägg
26 februari 2008
Är väll inte så mörkt på elmia har jag för mig?

Va på bilsportmässan, och där va det mörkt, men stadig hand och 1/8 sek slutartid så blev det bra bilder där det va som mörkast... Räckte med att gå ner till ISO 200 i känslighet.

Ett tips är att undvika att zooma, för då minskar bländaren... (på Nikkor 18-55 är det 3,5 i vid och 5,6 i tele, gissar att det är liknande på ditt) Så kör vidvinkel...

Annars är stadig hand ett stort + wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Miklen
26 februari 2008
Det är bara att ta plats.. 28mm är väl i längsta kortaste laget på mässor men.. Ja tänker då ta me mitt tripod å knö som fan iaf om det behövs.. Tryck upp nån tröja me nån fotograf mambo jambo.. Det funkar faktiskt om man inte går runt me liten kompaktkamera eller telefonkamera..

Administratör
11 968 Inlägg
26 februari 2008
Edge83 skrev:
Som Millen säger, går det så är det ju det bästa! wink
Annars kan du sätta på dig en sån där gul självlysande väst som sticker i ögonen och skriv, "Fotograf" på så folk ser dig och kanske flyttar lite på sig när du plockar fram kamerautrustningen. Annars kommer alla vara ivägen för dig. tongue

Kan ju tipsa om att köra inställningar på A programmet, (bländarförval) och utan blixt och så rätt vitbalans beroende på vilken ljuskälla som erbjuds för bäste färg/ljusåtergivning. wink

Jag skulle snarare rekommendera slutarprioritet (S-programmet) och ställa det så lågt/högt man känner sig bekväm med och vet att man är kapabel till att bruka handhållet. På så vis anpassar kameran övriga variabler som bländare och ISO efter slutaren och du får så brusfria och bra bilder som möjligt. I kombination med bildstabilisator är det så jag i princip alltid fotar inomhus. Med bildstabilisator (Nikkor 18-200 IS) känner jag mig hyffsat säker på att ställa ned slutaren på så mycket som 1/5 sek i värsta fall (handhållet fortfarande). Utan stabilisator skulle jag våga mig på 1/30, kanske 1/15 som absolut lägst på en mässa. Det borde man klara hålla still hyffsat bra, men jag skulle alltid ta åtminstone 3-4 bilder på varje motiv för att vara säker på att åtminstone en bild blir skarp. Bättre att ställa liiite högre än var gränsen ligger så slipper man få överraskningen att 50% av bilderna har skakninsoskärpa. Hellre skarpa och något brusigare bilder än brusfria och suddiga smile

Detta är då vid 18mm, vid 28mm är det lite svårare att hålla still, så jag skulle inte rekommendera under 1/30 iallafall. Vid 10mm är det hyfsat lugnt att hålla 1/10 stilla helt utan bildstabilisator.

Jag har för mig att nån har sagt att man kan räkna på 1/brännvidden i slutartid för att  slippa skakningsoskärpa handhållet. Dvs, fotar man i 200mm så får man räkna med att det behövs slutartid på cirkus 1/200 för att slippa skakningsoskärpa. 28mm ger ca 1/30, 18mm, ca 1/20 som lägst. Vilket iofs stämmer överens rätt bra med mina erfarenheter smile

Det var mina små tips iaf.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
26 februari 2008
Chrizz, sköter sig ISO verkligen med automatik på s-programmet? eller har du ställt in autoiso med annan inställning?

//Edge

schtek
478 Inlägg
26 februari 2008
Auto ISO är idiotiskt.. kmr man hem med bilder som ser ut som myrornas krig..

paparazzi
349 Inlägg
27 februari 2008
nån sa att man inte ska ha blixt.. men jag skulle aldrig åka dit utan blixt tongue

kommer ta me mig enbensstativ och trebens...  kanske lämnar trebenarn i bilen dock.. får se..
men enbenarn blir me..  och 10-20 samt 24-105 L ISen..  om frakten går som den ska tar jag med mig 70-200 till kvällens aktiviteter på lördagen smile

och angående ISO..  varför är ni så rädda för att höja den ?  kör på!

Kontakta mig om ni vill få bilen fotad i Karlstad med omnejd.
------------ www.ENfoto.nu -------------
www.karlstadracing.nu - för bilfolk i Karlstad med omnejd.

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
27 februari 2008
nygren_iv skrev:
nån sa att man inte ska ha blixt.. men jag skulle aldrig åka dit utan blixt tongue

kommer ta me mig enbensstativ och trebens...  kanske lämnar trebenarn i bilen dock.. får se..
men enbenarn blir me..  och 10-20 samt 24-105 L ISen..  om frakten går som den ska tar jag med mig 70-200 till kvällens aktiviteter på lördagen smile

och angående ISO..  varför är ni så rädda för att höja den ?  kör på!

Blixt är vidrigt. Lycka till att visa ens en blixtbild som ser bra ut.
Och varför skulle man vilja höjja iso? Om man skulle vilja ha brusiga bilder så lägger man på det i photoshop. Finns NOLL anledning att vilja ha det direkt ifrån kameran.

Whine whine!

Administratör
11 968 Inlägg
27 februari 2008
Alister skrev:
Auto ISO är idiotiskt.. kmr man hem med bilder som ser ut som myrornas krig..

Auto ISO är ju helt fantastiskt. Ställer du iso på lägsta så får du ju antingen räkna med underexponerade eller helt suddiga bilder av skakningsoskärpa.

Använder man stativ så är det en helt annan sak, då har man helt andra förutsättningar och vill således förmodligen ställa ISO på lägsta möjliga för kameran.

Handhållet kör jag mes S-prio inomhus just för att släppa in så mycket ljus som möjligt (för att ha så lågt ISO som möjligt) och som jag vet jag klarar handhållet. Kameran väljer därefter bländare, och visar det sig att största möjliga bländare med den slutartid jag vald inte räcker för att få korrekt exponering så höjer kameran ISO automatiskt tills det blir korrekt exponerat. Hur det skulle vara "idiotisk" har jag mycket svårt att se........

I vilket fall, så som jag använder kameran så blir ISO sällan högre än 800, även i relativt mörka lokaler, och klarar inte din kamera ISO 800 utan att skapa myrornas krig så överväg att köpa en bättre kamera smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Fotograf
966 Inlägg
bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
27 februari 2008
Urkas skrev:
Blixt är vidrigt. Lycka till att visa ens en blixtbild som ser bra ut.
Och varför skulle man vilja höjja iso? Om man skulle vilja ha brusiga bilder så lägger man på det i photoshop. Finns NOLL anledning att vilja ha det direkt ifrån kameran.

Inbyggd blixt är kasst.
Körde nästan uteslutande med SB-600:an på Elmia förra året. Men nu har jag bytt till 17-55 2,8 så i år skiter jag nog i blixten. ISO 800 är absolut inga problem på min D50...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

7 100 Inlägg
27 februari 2008
nu fick ja lite tips ochså smile
ska ta med mej en nikon d40

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
27 februari 2008
ISO är fint att höja ibland, samt köra med blixt med andra ridån kan ju hjälpa till lite, inte alltid man vill smacka på med full blixt, (har visserligen inte testat detta i mässammanhang).
Fördelen är ju att ha en exten blixt då eftersom den inbyggda inte klarar mer än ett par meter egentligen.
Ett annat trevligt objektiv för ljuskänslighet är Nikons 50mm f1,8. Visserligen fast brännvidd men väldigt ljuskänsligt. wink

//Edge

Sök