1748
Sök

MDS 2x12-låda , nåt att ha ?

2 201 Inlägg
26 februari 2008
jag håller delvis med ovanstående, kan du bygga själv en rätt uträknad, så bygg en bandpass. bandpass är bäst i denna typ av bil.

3 127 Inlägg
26 februari 2008
karlstroem skrev:
Fick i en annan tråd , en rekommendation på en Impact-baslåda med 2st 10"or, länk; http://www.bilradiohuset.se/sv/article/78/impact_br210

Den kostar iofs 3195kr,  men är den bättre än CarPower-lådan?

Den låter helt okej! smile

103 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
Black-Angel skrev:
Om det är sedanen du har varför inte bygga en bandpasslåda o skicka upp ljudet i hyllan el skidluckan.
Hade ju själv en sedan med 2 st 12" i bandpass o la 6"aeroporten upp igenom hatthyllan o detta lirade på mycket bra o högt...

Det är också ett alternativ, men jag totalt ny inom området och vet inte ifall jag törs ge mig in på att bygga. Men isåntfall ska helst aeroporten sitta mitt i hatthyllan(?) och där är det plåt under , går det inte att sätta två mindre portar i de redan färdigöppnade hålen i plåten där 6x9-or egentligen ska sitta ? Och vilka högtalare kan användas till ett sådant bygge? Finns det förslag på ritningar? En ritning skulle underlätta så mycket isåntfall smile

Har också läst att det blir fel basljud ifall man har aeroporten i hatthyllan, typ fasfel eller nåt sånt, basljudet dog ut?

474 Inlägg
26 februari 2008
jag har en sån 12" mds bas som du nämnde i min 740. Och det tycker jag dunkar på bra

Volvo S60 2.5T AWD

329 Inlägg
26 februari 2008
NEJ

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

103 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
Herr Nilsson skrev:
NEJ

Haha tongue du kanske kan svara på vilken av lådorna som är bäst mellan Impact-lådan du rådgav mig och Carpower-lådan som nämns i tråden? smile

21 761 Inlägg
26 februari 2008
Ett kort svar på rubriken antar jag wink.

karlstroem: Orion HP12 är exempel på bas som går att köra i bandpasslåda och kan spela högt. Med rätt uträknad låda så ska den kunna spela både djupbas och dunk, bör nog delas vid tex 70 Hz kan jag tänka mig.

103 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ett kort svar på rubriken antar jag wink.

karlstroem: Orion HP12 är exempel på bas som går att köra i bandpasslåda och kan spela högt. Med rätt uträknad låda så ska den kunna spela både djupbas och dunk, bör nog delas vid tex 70 Hz kan jag tänka mig.

Haha , krävs inte mycket för att förklara sina åsikter wink Okeej , ska leta reda på info om den basen smile

Team Carkings
2 300 Inlägg
26 februari 2008
Har byggt ett riktigt lågbudgetbygge med 2x12" MDS(billigaste) & endast ett litet slutsteg, inte det bästa ljudet precis men å andra sidan så var jag ju mest ute efter att det skulle "se ut att låta bra" snarare än ha världens bästa ljud. Blev nöjd med bygget som ögonfångare iaf men kan i ärlighetens namn INTE rekomendera billiga MDS-basar. Är det bra ljud man är ute efter så ska man köpa riktiga grejor!
Allt e ju relativt.....1900kr för mitt bygge har det iaf varit värt;)

21 761 Inlägg
26 februari 2008
NMI här på forumet borde kunna ge lite mer info om Orionbasen, han och jag diskuterade litegrann om lådvolymer och sånt för att testa 2 st HP12 i bandpasslåda. Jag vet inte exakt hur den slutliga testlådans volymer och portar blev, men han sa att det nästan inte gick att sitta kvar i bilen när de vred upp volymen rejält därför att det började göra ont i bröstet wink.

Basen passar mycket bra i basreflex (har själv suttit i en 854 med dubbla såna basar) och även också i sluten.

Visst finns det andra basar som kan spela högre, men HP12 är en prisvärd bas kan man säga.
Senast redigerat av Drönirettab (26 februari 2008)

103 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
CarbonFieSTa1 skrev:
Har byggt ett riktigt lågbudgetbygge med 2x12" MDS(billigaste) & endast ett litet slutsteg, inte det bästa ljudet precis men å andra sidan så var jag ju mest ute efter att det skulle "se ut att låta bra" snarare än ha världens bästa ljud. Blev nöjd med bygget som ögonfångare iaf men kan i ärlighetens namn INTE rekomendera billiga MDS-basar. Är det bra ljud man är ute efter så ska man köpa riktiga grejor!
Allt e ju relativt.....1900kr för mitt bygge har det iaf varit värt;)

Okeej , haha, ser rätt okej ut ändå ju =P Det jag är ute efter är att basen "trycker till" på rätt ställe i den musiken jag lyssnar på, så den inte bara brumlar runt och får bakluckan att vilja lyfta tongue

103 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
NMI här på forumet borde kunna ge lite mer info om Orionbasen, han och jag diskuterade litegrann om lådvolymer och sånt för att testa 2 st HP12 i bandpasslåda. Jag vet inte exakt hur den slutliga testlådans volymer och portar blev, men han sa att det nästan inte gick att sitta kvar i bilen när de vred upp volymen rejält därför att det började göra ont i bröstet wink.

Basen passar mycket bra i basreflex (har själv suttit i en 854 med dubbla såna basar) och även också i sluten.

Visst finns det andra basar som kan spela högre, men HP12 är en prisvärd bas kan man säga.

I den 854:an , var porten utdragen i skidluckan då ? Eller hur såg det ut ?

329 Inlägg
26 februari 2008
ni pratar om att "dom basarna spelar så bra" men säg också vilka förutsättningar ni har till dom hur många tusen Watt får dom det är ju inte bara tro att man kan köpa en bra bas och tro att det kommer spela på som fan om man inte har steg som passar... och sen har man ett antal lådor att bygga innan man får det att spela som man vill om man nu är ute efter att det ska låta bra eller om man är på db jakt.
man ska inte tro att man kan köpa en färdig byggd låda och tro att basarna precterar max.. för när dom räknar på sådana lådor så räknar dom ju så att dom ska passa till all musik och i alla olika bilar.
Senast redigerat av Herr Nilsson (26 februari 2008)

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

21 761 Inlägg
26 februari 2008
karlstroem skrev:

Han som äger bilen brukar fälla fram baksätet när han ska spela riktigt högt, lådan är ordentligt tätad mot ryggstödet med fogskum så att inte ljudet åker runt i bagaget. Men från början så var basarna vända mot bakluckan och det lät ganska mycket då också. Eftersom det sitter 3 st 4" rör med koniska trattar så går det inte att dra ut rören genom skidluckan.

Den där baslådan har spelat 144,9dB på tävling med Orion HCCA5000D slutsteg, ganska hyffsat ändå med tanke på att det inte är en ren SPL låda. Tycker jag iaf.

103 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
karlstroem skrev:

Han som äger bilen brukar fälla fram baksätet när han ska spela riktigt högt, lådan är ordentligt tätad mot ryggstödet med fogskum så att inte ljudet åker runt i bagaget. Men från början så var basarna vända mot bakluckan och det lät ganska mycket då också. Eftersom det sitter 3 st 4" rör med koniska trattar så går det inte att dra ut rören genom skidluckan.

Den där baslådan har spelat 144,9dB på tävling med Orion HCCA5000D slutsteg, ganska hyffsat ändå med tanke på att det inte är en ren SPL låda. Tycker jag iaf.

Ahaa , okej ! Men mitt mål är inte att kunna spela skyhögt utan att kunna känna av tryck i låtarna typ , mer åt hifi-hållet smile Gör inte så mycket om det flåsar på, men bara det är majoritet med hifi-känsla , om du förstår hur jag menar tongue

21 761 Inlägg
26 februari 2008
Basarna kan även spela ganska djupt i den lådan, avstämningen ligger på omkring 35 Hz enligt beräkningarna. Hänger med bra i bastonerna utan att vara släpig.

Håller med, man behöver inte kunna spela så att öronen trillar av wink.

103 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Basarna kan även spela ganska djupt i den lådan, avstämningen ligger på omkring 35 Hz enligt beräkningarna. Hänger med bra i bastonerna utan att vara släpig.

Håller med, man behöver inte kunna spela så att öronen trillar av wink.

Hehe ;D men nu är den tråkiga biten i alltihopa att mitt slutsteg bara lämnar ifrån sig 2x280wrms vid 4 ohm (bryggat 4kanalare)... Så den basen är inte så lämplig då =P

21 761 Inlägg
26 februari 2008
Det går säkert att få ganska hyffsat tryck även med det steget, men naturligtvis kan inte basen utnyttjas full ut smile. Den är specad till 500WRMS, men tål betydligt mer.

103 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det går säkert att få ganska hyffsat tryck även med det steget, men naturligtvis kan inte basen utnyttjas full ut smile. Den är specad till 500WRMS, men tål betydligt mer.

Menart! smile

801 Inlägg
26 februari 2008
köp rockford punch dubbla tolvor, det är som att få en hästspark i ryggen när dem drar igång

Sök