Vad att tänka på angående golf vr6?

hummer89
28 februari 2008 · 442 Inlägg

Hejsan!

Ska köpa en vr6:a nu när jag hittar ngn(ska bara fixa ett arbete i sommar så jag vet att jag får in stabilt med pengar då), blev av med min GTI nyss sad.

Men som sagt vad ska man tänka på just angående denna bil? höga försäkringar, drar 0.8-2l?, slutkörda.. ja helt enkelt allt som man ska kolla efter. Är ju trots allt typ en sportbil så dom har nog gått hårt.

Kom med tips smile

Mortalis VW-nörd?
28 februari 2008 · 4 332 Inlägg

Klassiska grejer man iaf kan kolla på såna bilar e väl ändå så att framvagnen mår bra, fjädring, bussningar med mera, eftersom de e framhjulsdrivna med ganska mkt ös under så lär det ju slita mest där..
Annars är, vad jag förstått, motorerna som de flesta VW motorer, slitstarka.
Lyssna dock efter knatter från ventilstyrningen efter att du kört motorn varm, när de e kalla kan de ju knattra ett tag i början men de e ju inge o bry sig om utan de e när den blivit körd ett tag.

Ananrs lämnar ja över ordet till andra tongue

ozzy ★★★★★
28 februari 2008 · 455 Inlägg

kolla kamkedjan om den är bytt. rost framför allt på bagage luckan, dom flesta är ju ungdomskörda många ungdommar som har vr6 så kolla så inte motorn e helt slut, min drar ca 1,1l statskörning lugnt o uppåt beroende på högerfoten.

Mortalis VW-nörd?
28 februari 2008 · 4 332 Inlägg

Ja just de, rost i skärmkanter, dörrar, trösklar också smile

KG
28 februari 2008 · 385 Inlägg

Är inte toppackningen ganska känslig på dem??

hummer89
28 februari 2008 · 442 Inlägg

mm bra tips smile kamkedjan är viktigast för mig eftersom det kostar typ 10 000 att byta den har jag hört.. så den är prioriterad. Och vem jag köper den av så det inte är rallykalle nr1. Bensinen har jag förstått att den ligger mellan 0-8-1.2l nu när jag kollade runt lite här på garaget(fanns mkt med fakta smile). Och rosten är det som vanligt med golfarna, bagaget är det mest drabbade stället enligt mig.

Kan nog inte köpa ngn inom typ 1 mån ändå tror jag, annars hade jag tagit denna pärla direkt(åkt och tittat på den iaf). http://www.blocket.se/vi/11116143.htm?ca=4_s

Camitz
28 februari 2008 · 646 Inlägg

Hämtat från vr6.nu

En annan sak som kan vara interessant o veta: tyskarna lär byta kamkejda oftast vid 10000-12000 mil. Dessutom lär tyska VR6:orna vara i det bästa motoriska skicket (statistiskt). Detta är eftersom tyska VAG-verkstäderna har mycket mera erfarenhet med VR6:or än svenska VAG verkstäder.

men om du vill ha en checklista för att köpa en VR6 kan jag ge en åt dig...

1. Kolla bilens handlingar: stämmer registreringsnumret med det som står i bilpapprena? Stämmer chassinumret på torpedväggen med det som finns på en liten bricka ovanför den högra strålkastaren? Är popnitarna som fäster brickan svarta eller gråa/förzinkade? När bilen var ny var popnitarna svarta, men om den har varit inblandad i en olycka med frontskada kan de har bytts ut mot icke original. Chassinumret tolkas på detta sätt: http://www.nininet.de/fahrgestellnummer.html

2. Finns det räkningar och annat bevis (servicebok!) på utfört underhåll och reparationer?

3. Fråga säljaren varför bilen säljs.

4. Allmänna intrycket: verkar bilen välskött?

5. Hur är lacken? Finns det många stenskott?

6. Hur verkar karosspassningarna? Är dörrarna rätt upphängda, är gliporna mellan dörrar och
karossen lika stora, likaså när det gäller huven och bagageluckan?

7. Är det lika lätt/tungt att öppna alla dörrar?

8. Leta efter sprutdimma och andra kännetecken efter skada som har reparerats. Kolla runt lister och tätningsgummi.

9. Kolla tillverkningsdatumstämpeln i lyktor och lyktglasen. Stämmer det med bilens årsmodell? Om inte, så kan det vara ett tecken på eventuell skada som har reparerats.

10. Kolla om det finns fukt innanför lyktglasen. Fukt i strålkastarna innebär kuggning hos bilprovningen. Tätningsgummit i strålkastaren (mellan lampglaset och lamphuset) kan INTE bytas i en Golf 3. En ny strålkastare kostar en tusenlapp men en trasig strålkastare är inget skäl att inte köpa en bil.

11. Däckens skick: hur mycket mönster finns kvar och verkar slitbanan ha slitits på ett normalt sätt?
15 tums (original 205/50-15”) sommardäck kostar en tusenlapp styck så slitna däck borde medföra avdrag när det gäller bilens pris. Om däcket har slitits snett så kan risken finnas att hjulinställningen är felaktig eller hela hjulupphängningen är sned. Trasiga spindelleder kan också medföra konstigt däckslitage, så forsök hitta orsaken. Sprillans nya däck på en bil som skall säljas bör alltid bemötas med misstanke eftersom det inte är logiskt att kosta på nya däck när en bil skall säljas (privat!). Nya däck kan vara ett sätt att dölja fel i hjulupphängningen.

12. Titta på bromskivornas skick. Verkar de vara raka/släta eller finns det spår i dem? Känn efter med nageln om det går. Slitna skivor är inget problem men det bör återspeglas i priset. Tjockleken på beläggen kan du nog inte kolla utan att demontera fälgarna så det får vara. Belägg kostar inte mycket.

13. Inspektera drivknutsdamaskerna på sprickor och annat elände. Reparation är inte svårt men däremot dyrt eftersom mycket måste demonteras.

14. Leta efter oljeläckage vid motorn och växellådan. Läckage vid oljetråget är inget bekymmer, men läckage vid den bakre vevaxeltätningen är dyrt att åtgärda. En trasig ventilkåpspackning är inte heller ett problem.

15. Är klädseln hel? På en Golf med sportstolar slits sidostödet på förarstolen mest eftersom byxorna skaver over sidostödet vid i- och urstigning. Sliten klädsel och/eller hål i den innebär prisavdrag.

16. Fungerar alla elprylar som elhissar/stolvärmen/centrallåset/innerbelysningen/elspeglarna/färddatorn osv.? Trasiga prylar = lägre pris.

17. Fungerar AC-n? Den bör producera bastuvärme och arktisk kyla utan besvär och med lite mellanrum.

18. Innan motorn startas bör oljestickan inspekteras för att se oljans tillstånd. Kolla även oljepåfyllningslocket. Lukta på oljan. Den skall inte lukta bensin eller något annat, endast olja. Oljans färg bör vara mellan riktigt ljusbrun (nästan genomsynlig eller ljusgul) och mörkbrun. Svart olja tyder på sot vilket härstammar från felaktig bensin/luftblandning. Olja som är som kaffe med mjölk tyder på kylvatten i oljan eller enormt mycket kondens på grund av för många korta avstånd då motorn inte hinner bli varm. Grå olja innebär metallrester i oljan. Är oljan grå? Tacka för besöket och åk hem.

19. Går motorn jämnt både i kallt och varmt tillstånd? En VR6-a skall gå jämnt i alla lägen. Lyssna noga efter oljud som rasslande kamkedja.

20. Hur ser avgaserna ut? Gasa lite grann. Blåa avgaser tyder på oljeförbrukning, svarta innebär för hög bränslehalt i blandningen, vita avgaser kan tyda på en trasig topplockspackning.

21. Bubblar det i kylvattnet eller ej medan motorn går? Om så fallet är, så kommer det in luft i kylsystemet. Varning för trasig topplockspackning!

22. Dra ut oljestickan medan motorn går på tomgång och titta om det kommer ut avgaser den vägen. Om det kommer ut gaser via den vägen så är troligen kolvringarna slitna.

23. Kör med fullt rattutslag åt varenda håll och lyssna efter ett klickande/knäppande oljud från drivknutar.

24. Under provkörningen bör du lyssna noga efter oljud osv.

25. Hur känns växelspaken när du växlar medan motorn är kall/varm? Växla upp/ned ofta och vid olika varvtal.

26. Kolla kopplingen genom att dra åt handbromsen och lägg i treans växel varefter du släpper upp kopplingen. Motorn bör dö ganska omgående.
27. Drar motorn jämnt i alla lägen?

28. Motorbromsa och titta efter om det ryker ur avgasröret. Om allt är väl kommer det inte ut något alls. Blå rök tyder på oljeförbrukning (se punkt 12)

29. Bromsa normalt på en rak väg vid t.ex. 40-50 Km/h och släpp ratten för att se om bromsarna tar jämnt.

30. Bromsa lätt vid 90-100 Km/h oh känn om det vibrerar I ratten. Om det skakar vid lätt bromsning är troligen bromsskivorna skeva.

31. Bromsa hårt från c:a 70 Km/h för att se om ABS-systemet fungerar.

32. Leta efter en plan raksträcka och släpp ratten för att se om bilen drar åt ett visst håll. Var misstänksam om den inte går rakt.

hummer89
28 februari 2008 · 442 Inlägg

Camitz skrev:
Hämtat från vr6.nu

En annan sak som kan vara interessant o veta: tyskarna lär byta kamkejda oftast vid 10000-12000 mil. Dessutom lär tyska VR6:orna vara i det bästa motoriska skicket (statistiskt). Detta är eftersom tyska VAG-verkstäderna har mycket mera erfarenhet med VR6:or än svenska VAG verkstäder.

men om du vill ha en checklista för att köpa en VR6 kan jag ge en åt dig...

Det var perfekt big_smile tack så mycket,

det finns speciela ställen man kan ta bilen till och göra motortester i fast det finns ju inte alltid där man ska köpa bilen tyvär, annars är dom ställena bra smile iaf när det gäller såna hära bilar.

Camitz
28 februari 2008 · 646 Inlägg

Var så lite så! smile

hummer89
28 februari 2008 · 442 Inlägg

Men förresten. är bagageutrymmet lika stort i en 5D som en 3D?? måste ha minst lika stort som i en 3:a men vill ha en 5D egentligen.

Bobo
28 februari 2008 ·

Köp en syncro VR6

hummer89
29 februari 2008 · 442 Inlägg

Bobo skrev:
Köp en syncro VR6

neej. dom kostar multum, både bensin o delar och sånt.. annars kanske jag hade velat ha en, tror det är 4hjulsdrivna och vill inte ha det.

Robban_Hedlund
3 mars 2008 · 175 Inlägg

Köpt någon vr6 ännu?? Jag har nyss bytt till mig en. Men växellådan är paj på den tongue. Är rätt nöjd ändå!!

Aldrig mer en japanare!
hummer89
10 mars 2008 · 442 Inlägg

Nej har inte köpt ngn ännu sad LÄääängtar!!

Men har hittat en som verkar intressant så har en fråga... Den har gått 17 000mil och är rätt säker på att inte kamkedjan är bytt, så jag undrar ungefär när den bör bytas(vet att det beror på hur snällt den har gått)? Kan de stämma att runt 22000. Vill absolut inte betala den kostnaden.

Robban_Hedlund
10 mars 2008 · 175 Inlägg

hummer89 skrev:
Nej har inte köpt ngn ännu sad LÄääängtar!!

Men har hittat en som verkar intressant så har en fråga... Den har gått 17 000mil och är rätt säker på att inte kamkedjan är bytt, så jag undrar ungefär när den bör bytas(vet att det beror på hur snällt den har gått)? Kan de stämma att runt 22000. Vill absolut inte betala den kostnaden.

Är den importerad? Jag har hört att på tyska bilar är det vanligt att de byter vid 12000. Hur låter kamkedjan? Om jag har fattat det rätt så ska man höra ganska väl om kedjan är slut. Rätta mig om jag har fel. Och en sak till jag tror inte att en vr6:a kan gå "snällt" ofta mycket ungt folk som kör skiten ur dem wink. Lycka till med köpet!!!

Aldrig mer en japanare!
hummer89
10 mars 2008 · 442 Inlägg

Robban_Hedlund skrev:

hummer89 skrev:
Nej har inte köpt ngn ännu sad LÄääängtar!!

Men har hittat en som verkar intressant så har en fråga... Den har gått 17 000mil och är rätt säker på att inte kamkedjan är bytt, så jag undrar ungefär när den bör bytas(vet att det beror på hur snällt den har gått)? Kan de stämma att runt 22000. Vill absolut inte betala den kostnaden.

Är den importerad? Jag har hört att på tyska bilar är det vanligt att de byter vid 12000. Hur låter kamkedjan? Om jag har fattat det rätt så ska man höra ganska väl om kedjan är slut. Rätta mig om jag har fel. Och en sak till jag tror inte att en vr6:a kan gå "snällt" ofta mycket ungt folk som kör skiten ur dem wink. Lycka till med köpet!!!

har inte varit och kollat på den ännu, kollar upp den först om det ens är mening att göra det smile njaa de är svårt tror jag men hade en här där jag bor som såldes på 6 timmar yikes den hade gått SNÄLLT och va i topklass hmm

Men kollade försäkringen nu på den och fick detta meddelande "Det saknas uppgifter om din bil i VTR (Vägtrafikregistret). Eftersom uppgifterna är nödvändiga för oss, kan vi tyvärr inte försäkra din bil." Har ju funkat på andra importbilar.???

chilibyte
10 mars 2008 · 338 Inlägg

Min kedja byttes vid 22k wink Inget byte innan dess, men då har den ju gått snällt hos en äldre tant innan. Du kan få köpa min, gått 200 mil eller nåt sen kedjebytet, nytt avgassystem och nya fälgar+däck på väg hem wink Iofs syncro och det ville du ju inte ha tongue

hummer89
10 mars 2008 · 442 Inlägg

chilibyte skrev:
Min kedja byttes vid 22k wink Inget byte innan dess, men då har den ju gått snällt hos en äldre tant innan. Du kan få köpa min, gått 200 mil eller nåt sen kedjebytet, nytt avgassystem och nya fälgar+däck på väg hem wink Iofs syncro och det ville du ju inte ha tongue

okey smile naah dom kostar mer än vanliga 6:or och så annars är dom bättre wink lite roligt att en tant ägt den xD

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang