evo_z9 skrev: Byt stift. byter du dem ej i tid så kan de helt enkelt fastna i toppen och gängorna följa med upp när de ska bytas nästa gång. Har hänt mig!
Det lät inte så roligt :S Men de är bytta för 1000 mil sen så jag tror inte jag behöver byta dem av den orsaken, däremot har jag hört att det ska vara speciella stift till dessa motorer så jag tänkte om den skulle må bättre av att lägga i några andra stift
Idag ska kåporna lackas och sen monterar jag dem ikväll, bilder kommer senare
För det första ber jag om ursäkt för den usla bildkvalitén på vissa av bilderna, hade ingen bättre kamera till förfogande
Försökte få bort träpanelerna idag men kom inte längre än så här:
Eftersom bilen är ganska dåligt utrustad finns inte heller sätesvärmare, dock slog det mej idag att de kanske ändå har kablarna färdigt dragna åt värmarna och det tror jag också stämmer. Åtminstone hittade jag två kontakter som bra skulle passa att vara till sätesvärmarknapparna, någon som kan bekräfta? Och någon som vet om det är inkopplat så att man skulle kunna få värme i sätena om man byter dem? Eller kanske det redan är säten med värme i, bara att det inte är inkopplat? Skulle iaf inte vara så konstigt. Så här såg kontakterna ut:
Här är kontakterna under stolen:
Där är en brytare som sitter fast under stolen:
Samma funderar jag med färddatorn, denna kontakt satt fast bakom "facket" där färddatorn ska vara:
Hade också bort baksätet och planerade omklädningen lite:
Det enda jag hittade som kan ställa till problem är järnrören som sitter fast med krokar i skumgummit, väldigt dålig bild men man ser lite hur det ser ut:
Som ett svar på din fråga så är det ofta så att alla kablar är dragna men utrustningen i änden på dom är inte inkopplatt. T.e.x givare, färddator, värme, knappar o.s.v så du kan köpa till allt men du kan inte bara sätta dit en knapp. Lika så så behöver du inte byta eller dra nya kablar om du kopplar in stolsvärme. Hoppas de gav nått i alla fall.
Nu är plaskåporna runt motorn målade, ska lackas ännu. Blev det nån skillnad eller borde jag målat dem nån annan färg? Kåporna ser mycket bättre ut i verkligeheten, det var svårt att få nån vettig bild igår på grund av dåligt ljus. Men i alla fall så glänser de fint, och bättre blir det efter att jag lackar dem
Motokåpan har jag slipat ner och ska måla den senare i veckan:
Jyrran och Elmer hälsade på igår och hjälpte till ett som annat, vi började bland annat på med mätarhållaren till a-stolpen:
IDAG:
Planerade lite hur man ska montera luftfiltret, nån som har bra tips? Anslutningsdiametern på LMM var 80mm och filtret jag tänkte lägga på är 77mm så det kan bli lite trångt. Tänkte om man skulle försöka träda på en 3" silikonslang, har dock inga såna hemma nu så det blir att vänta med det:
Luftfiltren såg ju inte alltför fräscht ut:
Målade de andra två kåporna jag har haft bort metallic silver, blev ganska bra tycker jag men silver/svart i motorrummet:
Har en fråga som jag väldigt gärna vill ha svar på, vet att många är emot sportluftfilter men jag skulle vilja ha ett vettigt svar. Är det lönt att lägga på ett koniskt sportluftfilter? Vad jag menar med lönt är inte att jag hoppas på 20hk till utan jag undrar om ett sportluftfilter kan vara lika effektivt som ett orginal? På grund av bilens syfte som demobil skulle det nog vara ganska viktigt med dumpljudet
Sen blir det troligen att lägga på en dumpventil också. Jag har läst att en öppen kan vara dålig mot motorn eftersom motorn förväntar att luften ska komma tillbaka, men vad tror ni om denna?
Hybriddump 25mm
Återcirkulerande. öppen eller både och!
Levereras med dubbla fjädrar, 8- & 10cm
Anslutningar: 25mm
Mässingskolv med konad botten
Ovan kolv är det totalt 3st oringar som står för tätningen.
Slaktarin skrev: Har en fråga som jag väldigt gärna vill ha svar på, vet att många är emot sportluftfilter men jag skulle vilja ha ett vettigt svar. Är det lönt att lägga på ett koniskt sportluftfilter? Vad jag menar med lönt är inte att jag hoppas på 20hk till utan jag undrar om ett sportluftfilter kan vara lika effektivt som ett orginal? På grund av bilens syfte som demobil skulle det nog vara ganska viktigt med dumpljudet :P
Sen blir det troligen att lägga på en dumpventil också. Jag har läst att en öppen kan vara dålig mot motorn eftersom motorn förväntar att luften ska komma tillbaka, men vad tror ni om denna?
Hybriddump 25mm
Återcirkulerande. öppen eller både och!
Levereras med dubbla fjädrar, 8- & 10cm
Anslutningar: 25mm
Mässingskolv med konad botten
Ovan kolv är det totalt 3st oringar som står för tätningen.
Slaktarin skrev: Har en fråga som jag väldigt gärna vill ha svar på, vet att många är emot sportluftfilter men jag skulle vilja ha ett vettigt svar. Är det lönt att lägga på ett koniskt sportluftfilter? Vad jag menar med lönt är inte att jag hoppas på 20hk till utan jag undrar om ett sportluftfilter kan vara lika effektivt som ett orginal? På grund av bilens syfte som demobil skulle det nog vara ganska viktigt med dumpljudet
Sen blir det troligen att lägga på en dumpventil också. Jag har läst att en öppen kan vara dålig mot motorn eftersom motorn förväntar att luften ska komma tillbaka, men vad tror ni om denna?
Hybriddump 25mm
Återcirkulerande. öppen eller både och!
Levereras med dubbla fjädrar, 8- & 10cm
Anslutningar: 25mm
Mässingskolv med konad botten
Ovan kolv är det totalt 3st oringar som står för tätningen.
Nice projekt! Kommer följa ditt arbete med dumpen ganska bra, då jag själv är på väg o byta på min T4, så gärna mycket bilder på det jobbet!
Tack! Väntar på någons utlåtande först innan jag lägger på den när jag inte vet hur en sån här motor mår av ett sportluftfilter och en dump Många bilder kommer kan jag lova
Slaktarin skrev: Har en fråga som jag väldigt gärna vill ha svar på, vet att många är emot sportluftfilter men jag skulle vilja ha ett vettigt svar. Är det lönt att lägga på ett koniskt sportluftfilter? Vad jag menar med lönt är inte att jag hoppas på 20hk till utan jag undrar om ett sportluftfilter kan vara lika effektivt som ett orginal? På grund av bilens syfte som demobil skulle det nog vara ganska viktigt med dumpljudet
Sen blir det troligen att lägga på en dumpventil också. Jag har läst att en öppen kan vara dålig mot motorn eftersom motorn förväntar att luften ska komma tillbaka, men vad tror ni om denna?
Hybriddump 25mm
Återcirkulerande. öppen eller både och!
Levereras med dubbla fjädrar, 8- & 10cm
Anslutningar: 25mm
Mässingskolv med konad botten
Ovan kolv är det totalt 3st oringar som står för tätningen.
Nice projekt! Kommer följa ditt arbete med dumpen ganska bra, då jag själv är på väg o byta på min T4, så gärna mycket bilder på det jobbet!
Tack! Väntar på någons utlåtande först innan jag lägger på den när jag inte vet hur en sån här motor mår av ett sportluftfilter och en dump Många bilder kommer kan jag lova
Sportluftfilter mår dom bara bra utav, vet jag. MEN du bör passa dig för Öppet filter. Vissa årsmodeller går inte alls ihop med öppna, för lmm säger upp sig... Men jag ska ju inte svära på det, det råder så delade meningar om det här inne...
Nice projekt! Kommer följa ditt arbete med dumpen ganska bra, då jag själv är på väg o byta på min T4, så gärna mycket bilder på det jobbet!
Tack! Väntar på någons utlåtande först innan jag lägger på den när jag inte vet hur en sån här motor mår av ett sportluftfilter och en dump Många bilder kommer kan jag lova
Sportluftfilter mår dom bara bra utav, vet jag. MEN du bör passa dig för Öppet filter. Vissa årsmodeller går inte alls ihop med öppna, för lmm säger upp sig... Men jag ska ju inte svära på det, det råder så delade meningar om det här inne...
Jo, och det är just ett öppet jag tänker lägga, så därför skulle jag vilja ha åsikt från nån med mer erfarenhet än mej själv
En liten uppdatering kommer Har fått hem lite godis som ska på
APEXi Turbotimer
Hybriddumpen:
Luftfiltret provade jag ikväll, passade bättre än jag trodde. Det är bara att skruva loss underdelen av luftfilterboxen nu och göra ett stag åt filtret så blir det att lägga dit det
Försökte hitta en bra placering av dumpen, det är lite trångt men nog ska den väl rymmas bara man flyttar om lite slangar: