Besikta trimmad bil!?

Mazdaa626
29 februari 2008 · 45 Inlägg

Hejsan, var och besiktade min bil idag och det gick....inte så bra.
Började med att han flippade ur på vingen och vart sur på den, sen så började han leta fel på allting.
påstog att bilen var chippad med mera men det kan han ju inte bevisa.

Sen när han hissade upp bilen såg han att jag hade en större turbo än orginal..det gav han mig en anmärkning på att jag hade en ändring i motorn. Så undrar hur jag ska få igenom bilen på besiktningen? Någon som fått samma sak och vet hur man enklast gör eller har ngt bra tips?! Bilen har alltså gått igenom flera år med samma turbo och chip..

Tacksam för alla svar!
/ Christian

TTTTT
29 februari 2008 · 945 Inlägg

bil och års modell då da tack!

blinka blått om du vill rejsa!
John87 Stolt Volvoägare
29 februari 2008 · 4 913 Inlägg

Det är en helbilsgodkänd bil. Du får inte ändra nåt egentligen hmm

Bara att skruva i orginalturbon..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Mazdaa626
29 februari 2008 · 45 Inlägg

Det är min volvo s40 (01)

Mazdaa626
29 februari 2008 · 45 Inlägg

John87 skrev:
Det är en helbilsgodkänd bil. Du får inte ändra nåt egentligen hmm

Bara att skruva i orginalturbon..

Det var det jag var rädd för att behöva göra. för att jag har inte orginal kvar hmm

Allx
29 februari 2008 · 321 Inlägg

Om han inte vet effekten i bilen ska han inte anmärka på ändring i motor. Man får ju somsagt ha 20% mer effekt utan ombesiktning. Att bara byta turbo betyder ju inte heller att motorn är trimmad. Kanske var bättre pris på en större bara.

Åk till en annan besiktning och påpeka att bilen gått igenom flera år med samma setup.
Eller dra en fräckis och säg att det har blivit utbytt mot förra besiktningen:P

EViLution!
bluelight turboabstinens
29 februari 2008 · 442 Inlägg

Finns väl lite olika utgångar.. Antingen skruvar du på original och besiktigar sen skruvar på trimmet igen. Chansa kan du ju också göra, men om du har ombes på ändrad motor så kollar dom nog den ganska fort. Annars går det ju alltid att släcka såna där småsaker om du känner rätt folk.

ocertifierad klåpmekare
TTTTT
29 februari 2008 · 945 Inlägg

Mazdaa626 skrev:
Det är min volvo s40 (01)

-01 = helbilsgodkänd, sorry, men du har bara två val.
1 återställa till original.
2 åka obestikigat, vilket inte är så bra idè kanske.
Fick du nerslag på vingen åxå eller jonade han sig bara om den?

blinka blått om du vill rejsa!
TTTTT
29 februari 2008 · 945 Inlägg

Allx skrev:
Om han inte vet effekten i bilen ska han inte anmärka på ändring i motor. Man får ju somsagt ha 20% mer effekt utan ombesiktning. Att bara byta turbo betyder ju inte heller att motorn är trimmad. Kanske var bättre pris på en större bara.

Åk till en annan besiktning och påpeka att bilen gått igenom flera år med samma setup.
Eller dra en fräckis och säg att det har blivit utbytt mot förra besiktningen:P

Är du verkligen till 100% säker på att du får öka effekten med 20% på ett helbilsgodkänt fordon?
Det är nämligen inte jag, men jag kan ha fel!

blinka blått om du vill rejsa!
Mazdaa626
29 februari 2008 · 45 Inlägg

Allx skrev:
Om han inte vet effekten i bilen ska han inte anmärka på ändring i motor. Man får ju somsagt ha 20% mer effekt utan ombesiktning. Att bara byta turbo betyder ju inte heller att motorn är trimmad. Kanske var bättre pris på en större bara.

Åk till en annan besiktning och påpeka att bilen gått igenom flera år med samma setup.
Eller dra en fräckis och säg att det har blivit utbytt mot förra besiktningen:P

Ja jag vet att man får ha lite men. Det funderade jag på också om man kunde göra en sån chansning bara dra till närmsta och säga att det sitter en annan turbo i nu, fast det kanske han vet ganska väl hur orginal ser ut.

Mazdaa626
29 februari 2008 · 45 Inlägg

TTTTT skrev:

Mazdaa626 skrev:
Det är min volvo s40 (01)

-01 = helbilsgodkänd, sorry, men du har bara två val.
1 återställa till original.
2 åka obestikigat, vilket inte är så bra idè kanske.
Fick du nerslag på vingen åxå eller jonade han sig bara om den?

ja jäkla skit att han skulle sura till sådär..dom har ju missat det varje år innan.
tror nog det är bäst att byta tillbaka i så fall!

jo fick nedslag på vingen med, men den är lite smidigare att ta bort.
han var iaf snäll och släpte igenom fälgarna smile

Mazdaa626
29 februari 2008 · 45 Inlägg

bluelight skrev:
Finns väl lite olika utgångar.. Antingen skruvar du på original och besiktigar sen skruvar på trimmet igen. Chansa kan du ju också göra, men om du har ombes på ändrad motor så kollar dom nog den ganska fort. Annars går det ju alltid att släcka såna där småsaker om du känner rätt folk.

Ja det är ju skruvandet jag helst vill slippa men känns ändå som att dom kollar ganska noga på just den biten. jo eller så får man ta med sig ett helrör och börja fjäska...

TTTTT
29 februari 2008 · 945 Inlägg

Mazdaa626 skrev:

bluelight skrev:
Finns väl lite olika utgångar.. Antingen skruvar du på original och besiktigar sen skruvar på trimmet igen. Chansa kan du ju också göra, men om du har ombes på ändrad motor så kollar dom nog den ganska fort. Annars går det ju alltid att släcka såna där småsaker om du känner rätt folk.

Ja det är ju skruvandet jag helst vill slippa men känns ändå som att dom kollar ganska noga på just den biten. jo eller så får man ta med sig ett helrör och börja fjäska...

hahahaha, jag har en polare som gjorde d när han reg bes sin rod...men det skulle jag inte rekomendera, det kallas bestickning och är olagligt :S
Finns faktiskt en ganska så ny tråd om det här på gorg, nån kille som erbjudir besiktigaren cash, han vart polisanmäld av SBP  :S....kanske nåt at tänka på

blinka blått om du vill rejsa!
Mazdaa626
29 februari 2008 · 45 Inlägg

TTTTT skrev:

Mazdaa626 skrev:

bluelight skrev:
Finns väl lite olika utgångar.. Antingen skruvar du på original och besiktigar sen skruvar på trimmet igen. Chansa kan du ju också göra, men om du har ombes på ändrad motor så kollar dom nog den ganska fort. Annars går det ju alltid att släcka såna där småsaker om du känner rätt folk.

Ja det är ju skruvandet jag helst vill slippa men känns ändå som att dom kollar ganska noga på just den biten. jo eller så får man ta med sig ett helrör och börja fjäska...

hahahaha, jag har en polare som gjorde d när han reg bes sin rod...men det skulle jag inte rekomendera, det kallas bestickning och är olagligt :S
Finns faktiskt en ganska så ny tråd om det här på gorg, nån kille som erbjudir besiktigaren cash, han vart polisanmäld av SBP  :S....kanske nåt at tänka på

Aj då kanske inte var ngn bra idé då, fan..men då slapp ju jag prova det först iaf tongue
undra vad straffet kan vara för ngt sånt.

TTTTT
29 februari 2008 · 945 Inlägg

här får du lite info om effektökning på fordon. Det är skrivet av en kille som jobbar på sfro.
- Skrönan om att man får öka effekten med 10% utan regbesiktning är fel (det undantaget gäller inte för bilar av 1971 års modell eller nyare som har en motor med mer effekt än 30 hk). För bilar äldre än 1971 stämmer det dock.

- Normalt sett tillåts vid regbesiktning ökning av effekten med 20% och vridet med 10% utan andra ändringar. Detta är dock en "töjning" av lagen från Bilprovningens sida.

- Om tillverkaren har intygat en annan maximal siffra för effekt/vrid (som exempelvis Volvo gjort för bland annat 240) så gäller den, med de krav som tillverkaren eventuellt ställt.

- Om bilen är så ombyggd att den kan räknas som ombyggt fordon (till exempel om man bytt hela drivlinan och hela bromssystemet) kan man istället för ovanstående gränser få ha max 15kW/100kg tjänstevikt . Det förutsätter att SFRO anser att bilen klarar effekten och vridet (det finns ingen maxgräns för vrid). För ombyggt fordon krävs SFRO-besiktning (kostar idag 3000:-) med bromsprov etc.

blinka blått om du vill rejsa!
Hellquist
29 februari 2008 · 499 Inlägg

Jag hade försökt besiktiga på någon annan station. Jag kunde besiktiga min bil i Jönköping. Besiktningsmannen och jag pratade Volvotrim medans han provkörde min bil. Det gäller att ha tur när man besiktigar bilen!

/Fredrik

Ricky
29 februari 2008 · 1 062 Inlägg

ja hade ställt ner ladd trycket och åkt till en annan station

Senast redigerat av Ricky (29 februari 2008)

Mazdaa626
29 februari 2008 · 45 Inlägg

TTTTT skrev:
här får du lite info om effektökning på fordon. Det är skrivet av en kille som jobbar på sfro.
- Skrönan om att man får öka effekten med 10% utan regbesiktning är fel (det undantaget gäller inte för bilar av 1971 års modell eller nyare som har en motor med mer effekt än 30 hk). För bilar äldre än 1971 stämmer det dock.

- Normalt sett tillåts vid regbesiktning ökning av effekten med 20% och vridet med 10% utan andra ändringar. Detta är dock en "töjning" av lagen från Bilprovningens sida.

- Om tillverkaren har intygat en annan maximal siffra för effekt/vrid (som exempelvis Volvo gjort för bland annat 240) så gäller den, med de krav som tillverkaren eventuellt ställt.

- Om bilen är så ombyggd att den kan räknas som ombyggt fordon (till exempel om man bytt hela drivlinan och hela bromssystemet) kan man istället för ovanstående gränser få ha max 15kW/100kg tjänstevikt . Det förutsätter att SFRO anser att bilen klarar effekten och vridet (det finns ingen maxgräns för vrid). För ombyggt fordon krävs SFRO-besiktning (kostar idag 3000:-) med bromsprov etc.

Ja det där låter rimligt faktiskt..pratade med kundtjänst efteråt om registreringsbesiktning och det var tydligen ganska så omöjligt att få igenom eftersom man måste få godkänt ifrån volvo.

Mazdaa626
29 februari 2008 · 45 Inlägg

Hellquist skrev:
Jag hade försökt besiktiga på någon annan station. Jag kunde besiktiga min bil i Jönköping. Besiktningsmannen och jag pratade Volvotrim medans han provkörde min bil. Det gäller att ha tur när man besiktigar bilen!

/Fredrik

Jo det gäller ju det sen vara vara trevlig..man märker ju direkt om besiktnings mannen/kvinnan är på bra humör eller inte. som idag flippade han ju ur direkt på vingen.

Mazdaa626
29 februari 2008 · 45 Inlägg

Ricky skrev:
ja hade ställt ner ladd trycket och åkt till en annan station

Kanske kan vara värt att testa, det kan ju inte skada mer än 200 fattigare i plånkan tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang