Ljusgenomsläpp på toning runt om.

vanten06
2 mars 2008 · 342 Inlägg

Hej!

hade tänkt tona bilen runt om (ej framrutan) nästa helg.

Tänkte testa biltemas dyraste film som finns i 3 olika styrkor.

vilken tror ni blir bäst om man ska köra alla rutor lika mycket. Vill inte ha för mörka och inte för ljusa.

Finns 50%, 65% och 80%
Hade tänkt 50% först men det kanske blir för ljust. Kanske ska gå på 65%.

någon som har tonat och har lite bilder på deras bilar med hyffsat ljustoning runt om?

Här är toningen då:
http://www.biltema.se/products/product. … emId=77272

TTTTT
2 mars 2008 · 945 Inlägg

bara så att du vet, det kan bli probs på SBP med tonade sidorutor fram.
men man kan ju chansa, d tänker iaf jag göra. Jag har lite ljusare fil på sidorutorna fram. Du kan ju kolla på min svarta RS hur det ser. Annars blir det till att sätta i klargalas och åka tillbaka en gång till big_smile
så här säger dom på VV.
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Senast redigerat av TTTTT (2 mars 2008)

blinka blått om du vill rejsa!
vanten06
2 mars 2008 · 342 Inlägg

TTTTT skrev:
bara så att du vet, det kan bli probs på SBP med tonade sidorutor fram.
men man kan ju chansa, d tänker iaf jag göra. Jag har lite ljusare fil på sidorutorna fram. Du kan ju kolla på min svarta RS hur det ser. Annars blir det till att sätta i klargalas och åka tillbaka en gång till big_smile
så här säger dom på VV.
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Jo det vet jag. Men det är värt böterna.

Vet du vad du har för genomsläpp på dina rutor?

nozzen den enda som e som jag
2 mars 2008 · 274 Inlägg

va ja hört behöver man inte ha framsidorutor vid besiktning så hissa ner dom å dra säkringen. tongue

Din dröm är min verklighet
CrazY_SweD
2 mars 2008 · 155 Inlägg

Hmmm.. lånar tråden lite om det är okej=? Finns säkert en tråd om detta men vad är det för böter på tonade framrutor?
Mvh Christofer

FL3JM Inga konstigheter
3 mars 2008 · 2 064 Inlägg

Vad händer om man har fade'ande toning på rutorna på sidan? Dvs precis vid huvet är det jättemörkt, sen blir det ljusare och ljusare och sen vid backspegeln så är det helt genomskinligt. Då beror det ju på var polisen mäter genomsläppet?

exiZ
3 mars 2008 · 533 Inlägg

Jag har fått för mig att bötern för tonade sidorutor fram är minst 900 kr (fast har för mig att det är närmare 1500 kr). Sen om det är per ruta eller för båda är jag osäker på.

I like money right where I can see it, standing in my front yard...
Volvo XC60 D4 AWD Ocean Race "Pansarvagnen" (2016)
J-P-R DO IT LOW STYLE
3 mars 2008 · 1 342 Inlägg

exiZ skrev:
Jag har fått för mig att bötern för tonade sidorutor fram är minst 900 kr (fast har för mig att det är närmare 1500 kr). Sen om det är per ruta eller för båda är jag osäker på.

Dumheter, inga böter alls. Ombesiktning är det som gäller.

kolvas
3 mars 2008 · 4 001 Inlägg

J-P-R skrev:

exiZ skrev:
Jag har fått för mig att bötern för tonade sidorutor fram är minst 900 kr (fast har för mig att det är närmare 1500 kr). Sen om det är per ruta eller för båda är jag osäker på.

Dumheter, inga böter alls. Ombesiktning är det som gäller.

En kompis till mig fick slita bort toningsfilmen på plats, polisen gav honom körförbud direkt annars.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
VoS
3 mars 2008 · 76 Inlägg

jag fick ombesiktning, fick inte rycka av det på plats utan jag fick lov att åka in till besiktningen.

kolvas
3 mars 2008 · 4 001 Inlägg

VoS skrev:
jag fick ombesiktning, fick inte rycka av det på plats utan jag fick lov att åka in till besiktningen.

beror nog på hur tjurig polis, när min kompis blev stoppad så var det vid en flygande besiktning och han hade riktigt mörka rutor.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
snoddas
3 mars 2008 · 1 142 Inlägg

men vaddå får man ingen böter på tonat runtom???

Mortalis VW-nörd?
3 mars 2008 · 4 332 Inlägg

nozzen skrev:
va ja hört behöver man inte ha framsidorutor vid besiktning så hissa ner dom å dra säkringen. tongue

Var inne ett par stöddiga killar på besiktningen här med nedhissade och sen tejpat med silvertejp uta helvete, bes männen stod o titta ett tag o sen beslöt de sig för att de här killarna skulle inte få fortsätta sin besiktning förrän de tagit bort tejpen o visat rutorna, så de fick backa ut tongue

TTTTT
3 mars 2008 · 945 Inlägg

vanten06 skrev:

TTTTT skrev:
bara så att du vet, det kan bli probs på SBP med tonade sidorutor fram.
men man kan ju chansa, d tänker iaf jag göra. Jag har lite ljusare fil på sidorutorna fram. Du kan ju kolla på min svarta RS hur det ser. Annars blir det till att sätta i klargalas och åka tillbaka en gång till big_smile
så här säger dom på VV.
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Jo det vet jag. Men det är värt böterna.

Vet du vad du har för genomsläpp på dina rutor?

tyvärr så vet jag inte toningsgraden på rutorna, men dom kommer säkerligen inte att gå igenom.dom enda framrutor med toning dom släpper igenom ska tydligen vara rutor som är tonade från fabriken, alltså original.
Vad det gäller böter och om bes, så har jag vare sig fått böter eller ombes när jag har blivit stoppad av polisen.

blinka blått om du vill rejsa!
TTTTT
3 mars 2008 · 945 Inlägg

kolvas skrev:

VoS skrev:
jag fick ombesiktning, fick inte rycka av det på plats utan jag fick lov att åka in till besiktningen.

beror nog på hur tjurig polis, när min kompis blev stoppad så var det vid en flygande besiktning och han hade riktigt mörka rutor.

men va då rycka filmen på plats, vad hade han för film på rutorna ?!?
målad gladpack eller?
Så jävla lätt brukar det inte gå att få bort den iaf inte om det är ordentligt tonat med nedslipad glaskant.

blinka blått om du vill rejsa!
La-Facone
3 mars 2008 · 40 Inlägg

vanten06 skrev:
Hej!

hade tänkt tona bilen runt om (ej framrutan) nästa helg.

Tänkte testa biltemas dyraste film som finns i 3 olika styrkor.

vilken tror ni blir bäst om man ska köra alla rutor lika mycket. Vill inte ha för mörka och inte för ljusa.

Finns 50%, 65% och 80%
Hade tänkt 50% först men det kanske blir för ljust. Kanske ska gå på 65%.

någon som har tonat och har lite bilder på deras bilar med hyffsat ljustoning runt om?

Här är toningen då:
http://www.biltema.se/products/product. … emId=77272

Tonar du med 50% å tonar alla rutor så kommer det att se mörkare ut.. men jag tror at 50 % blir jävligt fint..
Titta på min saab jag har 25% tonat fram å 65% bak...

Capo Di Capo La grande Facone
båge montör och hobby mekaniker
3 mars 2008 · 2 672 Inlägg

prova med 50% skulle du vilja ha mer så är det ju bara att tona om! wink kostar ju inte så mkt! sen e d ganska snyggt om man tonar runt om att inte ha för mörkt smile ja funderar iaf på den jusaste på framrutorna på bmwn!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Mr_EmCom Med.lem
3 mars 2008 · 3 759 Inlägg

TTTTT skrev:

vanten06 skrev:

TTTTT skrev:
bara så att du vet, det kan bli probs på SBP med tonade sidorutor fram.
men man kan ju chansa, d tänker iaf jag göra. Jag har lite ljusare fil på sidorutorna fram. Du kan ju kolla på min svarta RS hur det ser. Annars blir det till att sätta i klargalas och åka tillbaka en gång till big_smile
så här säger dom på VV.
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Jo det vet jag. Men det är värt böterna.

Vet du vad du har för genomsläpp på dina rutor?

tyvärr så vet jag inte toningsgraden på rutorna, men dom kommer säkerligen inte att gå igenom.dom enda framrutor med toning dom släpper igenom ska tydligen vara rutor som är tonade från fabriken, alltså original.
Vad det gäller böter och om bes, så har jag vare sig fått böter eller ombes när jag har blivit stoppad av polisen.

Tänk på att det är upp till besiktnings-mannen som avgör om det är för mörkt, dom har inget instrument för att mäta. Så att säga 20% är ju inte helr 100 så att säga.

Böterna var förut 900kr (nu 1400 nånting) det där med att man får ombeiktning på en gång har jag alldrig hört talas om.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
kolvas
3 mars 2008 · 4 001 Inlägg

TTTTT skrev:

kolvas skrev:

VoS skrev:
jag fick ombesiktning, fick inte rycka av det på plats utan jag fick lov att åka in till besiktningen.

beror nog på hur tjurig polis, när min kompis blev stoppad så var det vid en flygande besiktning och han hade riktigt mörka rutor.

men va då rycka filmen på plats, vad hade han för film på rutorna ?!?
målad gladpack eller?
Så jävla lätt brukar det inte gå att få bort den iaf inte om det är ordentligt tonat med nedslipad glaskant.

Han hade Mekonomens svarta toningsfilm och han fick inte köra bilen ifrån platsen förrän polisen godkänt rutorna, alternativet var att ta bärgare så dom hade å göra i nästan 1 timme innan dom fick åka.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
TTTTT
3 mars 2008 · 945 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

TTTTT skrev:

vanten06 skrev:
Jo det vet jag. Men det är värt böterna.

Vet du vad du har för genomsläpp på dina rutor?

tyvärr så vet jag inte toningsgraden på rutorna, men dom kommer säkerligen inte att gå igenom.dom enda framrutor med toning dom släpper igenom ska tydligen vara rutor som är tonade från fabriken, alltså original.
Vad det gäller böter och om bes, så har jag vare sig fått böter eller ombes när jag har blivit stoppad av polisen.

Tänk på att det är upp till besiktnings-mannen som avgör om det är för mörkt, dom har inget instrument för att mäta. Så att säga 20% är ju inte helr 100 så att säga.

Böterna var förut 900kr (nu 1400 nånting) det där med att man får ombeiktning på en gång har jag alldrig hört talas om.

Givetvis har du helt rätt, bara att hoppas på en tillmötesgående besiktningsman.
Annars tillbaka med klarglasrutor som sagt big_smile
det där med att rycka säkringen vet jag inte om det funkar.
Jag har hört båda delarna om den saken. Folk som påstår att det funkar, andra som har blivit uppmanade att komma tilbaka och visa upp främresidorutorna när dom har "lagat" felet.
Tror åxå det beror på hur bilen ser ut i övrigt. Alltså ser den hyffsat original ut och inte brötar som satan så kanske dom skiter i det,

Senast redigerat av TTTTT (3 mars 2008)

blinka blått om du vill rejsa!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang