Ljusgenomsläpp på toning runt om.

TTTTT
3 mars 2008 · 945 Inlägg

kolvas skrev:

TTTTT skrev:

kolvas skrev:

beror nog på hur tjurig polis, när min kompis blev stoppad så var det vid en flygande besiktning och han hade riktigt mörka rutor.

men va då rycka filmen på plats, vad hade han för film på rutorna ?!?
målad gladpack eller?
Så jävla lätt brukar det inte gå att få bort den iaf inte om det är ordentligt tonat med nedslipad glaskant.

Han hade Mekonomens svarta toningsfilm och han fick inte köra bilen ifrån platsen förrän polisen godkänt rutorna, alternativet var att ta bärgare så dom hade å göra i nästan 1 timme innan dom fick åka.

oki men hur fan fick han bort den?
brukar ju som sagt inte vara helt lätt, kan ju sitta som satan!

blinka blått om du vill rejsa!
kolvas
3 mars 2008 · 4 001 Inlägg

han fick slita bort så mycket det gick och sen använda en klickskrapa att få bort det mesta med, sen när han kom hem så var det förtunning för att få bort alltihop.
Jag vet inte hur seriöst det var ditsatt ifrån början

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
TTTTT
3 mars 2008 · 945 Inlägg

kolvas skrev:
han fick slita bort så mycket det gick och sen använda en klickskrapa att få bort det mesta med, sen när han kom hem så var det förtunning för att få bort alltihop.
Jag vet inte hur seriöst det var ditsatt ifrån början

hmmm, finns tydligen en och annan nitisk polisman.
Man kanske ska föreslå att polisen för en rakbladsskrapa i sin personliga utrustning så att man får låna den i fall man skulle bli tvungan att "filma av" på plats big_smile

Senast redigerat av TTTTT (3 mars 2008)

blinka blått om du vill rejsa!
Notorgo Bilgalen
3 mars 2008 · 89 Inlägg

fram rutorna är ofta svagt tonade från fabrik. Dock skulle jag tro att man kan man ha en bård liknande toning i ovan kant på vindrutan.

Rakasta, kärsi ja unhoita, se se elämää on!
J-P-R DO IT LOW STYLE
3 mars 2008 · 1 342 Inlägg

Men vart fan får folk att det skulle vara böter någonstans ifrån ? Har ALDRIG fått böter för tonade rutor, ombesiktning eller rycka på plats har varit det som gäller.

Opelmadness German cars, quality and beyond
3 mars 2008 · 8 197 Inlägg

J-P-R skrev:
Men vart fan får folk att det skulle vara böter någonstans ifrån ? Har ALDRIG fått böter för tonade rutor, ombesiktning eller rycka på plats har varit det som gäller.

Har flera polare som har fått runt 500 i böter för tonade sidorutor och/eller för djup bård i framrutan.

Det måste vara 70% ljusgenomsläpp på sidorna fram, 75% på framrutan .
Det brukar stå på stämpeln i rutan hur många procent den släpper genom. T.ex min bil står det 70% på, så där får man inte tona mer. tongue

EDIT: Miss i planeringen.. wink

Senast redigerat av Irmscher Vectra (3 mars 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
eplamojje Billackerare/Billjudmontör
3 mars 2008 · 1 171 Inlägg

köp inte biltemas toning! jag köpte den dyrare varianten och tonade framrutorna, blev kanon bra, när jag monterat rutorna i bilen va dom randiga, jag trodde jag gjort nånting fel, men när jag rullade ut en bit toning från rullen så va det ränder i toningen..typ som pressveck efter att den varit ihoprullad. så det va till å slita av all toning igen, det va deras ljusaste och den va perfekt för framrutorna förutom att det blev randigt som en zebra

Volkswagen Fox TDI "Foxy Star" (2007)
Ford Mondeo "Familjebilen" (2010)
J-P-R DO IT LOW STYLE
3 mars 2008 · 1 342 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

J-P-R skrev:
Men vart fan får folk att det skulle vara böter någonstans ifrån ? Har ALDRIG fått böter för tonade rutor, ombesiktning eller rycka på plats har varit det som gäller.

Har flera polare som har fått runt 500 i böter för tonade sidorutor och/eller för djup bård i framrutan.

Det måste vara 70% ljusgenomsläpp på sidorna fram, 75% på framrutan .
Det brukar stå på stämpeln i rutan hur många procent den släpper genom. T.ex min bil står det 70% på, så där får man inte tona mer. tongue

EDIT: Miss i planeringen.. wink

Vad skrev dem som orsak på ordningsboten ?

Lite O.T, men brukar ju vara ett övrigt populärt ämne, men blev stoppad i flygande idag där dem gnällde över mina orange lysande p-ljus på firmabilen, jag fick inga böter eller ombesiktning utan en "fixa själv".

SOLFILM Ocean Race NR:1
4 mars 2008 · 475 Inlägg

Böter på solfilm/framdörrar är 500:-, men oftast är det ombesikting eller riva av på plats!

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa
BMW 228 Cab "M Performance" (2015)
gutfucker Norrlänning
4 mars 2008 · 643 Inlägg

I princip ingen mening att sätta på på framruta/framdörrar...
Och har man en fabrikstonad som har för låga procent blir det ju bara dyrare...

Är man jävlig med tjänstemännen finns ju risken att dom blir jävliga tillbaka, besiktigar man med nervevade sidorutor och borttagna vevar och har dålig attityd så finns ju risken att dom får upp dem på ett lite våldsammare sätt, så man inte får på nån vev igen..

Squadron
4 mars 2008 · 1 833 Inlägg

Jag har 35% på 7rutor.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
beta
4 mars 2008 · 804 Inlägg

"Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter."

Så rutorna får vara tonade, dock inte med film eller färg. Finns där något sätt att tona dom "lagligt"?

TTTTT
4 mars 2008 · 945 Inlägg

baaki skrev:
"Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter."

Så rutorna får vara tonade, dock inte med film eller färg. Finns där något sätt att tona dom "lagligt"?

Toningen som är från fabrik är det enda som gäller! (alltså den som finns original)
Men sen vad vad har är ju en annan sak tongue

blinka blått om du vill rejsa!
Opelmadness German cars, quality and beyond
4 mars 2008 · 8 197 Inlägg

J-P-R skrev:

Irmscher Vectra skrev:

J-P-R skrev:
Men vart fan får folk att det skulle vara böter någonstans ifrån ? Har ALDRIG fått böter för tonade rutor, ombesiktning eller rycka på plats har varit det som gäller.

Har flera polare som har fått runt 500 i böter för tonade sidorutor och/eller för djup bård i framrutan.

Det måste vara 70% ljusgenomsläpp på sidorna fram, 75% på framrutan .
Det brukar stå på stämpeln i rutan hur många procent den släpper genom. T.ex min bil står det 70% på, så där får man inte tona mer. tongue

EDIT: Miss i planeringen.. wink

Vad skrev dem som orsak på ordningsboten ?

Lite O.T, men brukar ju vara ett övrigt populärt ämne, men blev stoppad i flygande idag där dem gnällde över mina orange lysande p-ljus på firmabilen, jag fick inga böter eller ombesiktning utan en "fixa själv".

Har för mig det stod bristfällig sikt eller något liknande. Det är några år sen, men jag kan kolla med dom. smile

Jag kör med 20% lätt röktoning bak på GTS'en. Lagom mörkt när man ska backa på kvällstid.
Men det står 70% på rutorna, så det kanske motsvarar 90% då, eller? lol Inte undra på att det är mörkt.

Senast redigerat av Irmscher Vectra (4 mars 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Icyveins Götterdämmerung
27 april 2008 · 450 Inlägg

Snack om toning (lånar denna tråd) jag har tonat min bakruta samt sidorna hadde tänkt och tona framsidorna men får man ha ljus toning ? Ungefär som toningen högst upp på framrutan.(Kommer polisen kan man juh sänka ner rutorna big_smile Tack

Senast redigerat av Volvo_Jocke23 (27 april 2008)

Can´t kill it join It
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang