Vindrutetorkarna lever sitt egna liv på min 740.

Sour
3 mars 2008 · 107 Inlägg

hejsan smile

jo det är nu så att mina vindrutetorkare verkar leva lite som dom vill.

det finns tre steg på dem -

första är torkning var 15 sekund.
andra är typ snabbt
tredje skitfort.

iallafall så måste jag ner till steg tre för att sen köra dem andra stegen och ibland så fungerar det inte alls, och ibland funkar det helt och håller problemfritt utan att jag måste dra ner spaken till steg tre.

vad ska jag göra för att få detta att fungera normalt?

vet inte om det har någonting med detta att göra men torkarspaken låter väldigt mycket, måste ta i lite för att röra den till olika positioner, inte som med blinkersen som flyter på problemfritt, kan detta lösas också samt minimera det enorma KNAK ljudet?

mvh Sour

TheAvatar
3 mars 2008 · 23 Inlägg

Låter som att det antingen är ett relä som är trasigt alternativt att det är direkt anknutet till spaken eller kanske en kombination?

Sour
3 mars 2008 · 107 Inlägg

hur kan jag åtgärda det? smile

TheAvatar
3 mars 2008 · 23 Inlägg

Torkararmen kommer du nog lätt åt genom att skruva lös dom 2 skruvarna som sitter mellan ratten och instrumenteringen, på "rattstången" or whatever det nu kallas. Var reläet sitter vet jag inte, men gissningsvis vid säkringarna, säker någon mer 740bevandrad snubbes om kan svara på det.

Sour
3 mars 2008 · 107 Inlägg

okey tack så mycket smile

Golf_bunny The Queen
3 mars 2008 · 200 Inlägg

Ja, typ samma problem har jag med min golf 2:a dock inte att man måste ta hårt i spaken för vindruterorkaren. men tre steg som sagt, mellan steget funkar inte alls på min. Och i bland när jag stänger av torkarna så står de mitt i rutan och i bland så är det längst ner i rutan fast högre upp än vad de borde göra. Och om det hamnar så så tar jag på snabbaste läget och trycker ner spaken på "stoppläget" så att de hamnar längst ner i rutan. Vad kan det vara för fel? elfel eller något?

Golf Racing*
Sour
3 mars 2008 · 107 Inlägg

jag har fortfarande inte lyckats lösa det :S

Kmarcus
3 mars 2008 · 854 Inlägg

fungerar all annan el i bilen? lampor m.m ? Jag hade jordfel i vänster framlampa och då började allt leva sitt eget liv, bl.a vindrutetorkarna som gick hela tiden, kunde bara öka/sänka farten mellan dom två hastigheterna, intervall och av fungerade inte. Det löste sig när jag gick igenom och gjorde i ordning kontakterna.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Ruuska_
3 mars 2008 · 474 Inlägg

Sour skrev:
vet inte om det har någonting med detta att göra men torkarspaken låter väldigt mycket, måste ta i lite för att röra den till olika positioner, inte som med blinkersen som flyter på problemfritt, kan detta lösas också samt minimera det enorma KNAK ljudet?

mvh Sour

Med tanke på att spaken går trögt och låter mycket så tycker jag att det låter som om själva "vindrutetorkarspaks-relät" eller vad man ska kalla det för är trasigt.. om ett nytt inte är allt för dyrt så skulle nog jag iaf testa byta ut den.

Volvo S60 2.5T AWD
BMW 320D (2011)
Kmarcus
3 mars 2008 · 854 Inlägg

Går att plocka billigt på en skrot, kostar inte många kronor.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Raggerkung_ VolvoRaggare
3 mars 2008 · 55 Inlägg

jag gissar på att de är antingen jordfel vid innerskärmen eller att brytarna i spaken är trasiga, som sagt spaken bytes lätt genom att ta loss ratten, och senda sitter spaken med 2 stjärnor och 744 = en anslutning 745 = två anslutningar.
spaken kostar några kronor på skroten

Volvo For Life - Never Leave The B Engines
Sour
4 mars 2008 · 107 Inlägg

tackar än en gång för svaren och tipsen big_smile

Rally86 Skåne
10 november 2008 · 269 Inlägg

vet någon vart 740 framtorkare reläet sitter??

Man lever bara en gång......
Rally86 Skåne
10 november 2008 · 269 Inlägg

jo men vilket av dom tongue

Man lever bara en gång......
Rally86 Skåne
10 november 2008 · 269 Inlägg

Någon som har en bild eller nått, som kan vissa de ?

Man lever bara en gång......
nordstromj
10 november 2008 · 1 772 Inlägg

Smedhult skrev:
bakom askoppen väl??

Yes, i mitten av dom tre längst bak. Nr 117, tror ja wink


Rally86 skrev:
Någon som har en bild eller nått, som kan vissa de ?

http://i38.tinypic.com/1zebdit.jpg

Senast redigerat av NordstromJ (10 november 2008)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Rally86 Skåne
10 november 2008 · 269 Inlägg

NordstromJ skrev:

Smedhult skrev:
bakom askoppen väl??

Yes, i mitten av dom tre längst bak. Nr 117, tror ja wink


Rally86 skrev:
Någon som har en bild eller nått, som kan vissa de ?

http://i38.tinypic.com/1zebdit.jpg

Tackar för de big_smile

Man lever bara en gång......
Boggieman Volvoskadad
11 november 2008 · 127 Inlägg

Jag har fått fel på mina torkare i min 240, först så stannade dom inte när man stängde av till det avstängda läget utan den tog något "extra varv" först. Med tiden blev det fler "extra varv" innan dom stannade. Sen börja dom starta av sig själv. Nu går dom jämt och ständigt hur man än gör. Har provat att byta motor och spak..
Någon som har nån idé att dela med sig? wink

I'm living the life I was born to live
Volvo_Mannen Volvoskadad
11 november 2008 · 6 017 Inlägg

testa att byta relä

Jonas
Boggieman Volvoskadad
11 november 2008 · 127 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:
testa att byta relä

Jo jag hade en fundering på de men det är så mycket ungdomar som fingrat på denna el så man vet ju inte vart en enda kabel går. Men ska titta på det! tack

I'm living the life I was born to live
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang