För tunn kabelarea till + och -

EKENZ
4 mars 2008 · 8 Inlägg

Hej. undrar om jag har för tunn kabelarea till slutstegets strömkablar?

använder mig av 8mm2 till ett 4-kanaligt steg. 4x80watt RMS.
Vet att det är i minsta laget.... undrar dock om det kan vara så illa att steget går in i protection?

Herr_Nilzzon
4 mars 2008 · 329 Inlägg

EKENZ skrev:
Hej. undrar om jag har för tunn kabelarea till slutstegets strömkablar?

använder mig av 8mm2 till ett 4-kanaligt steg. 4x80watt RMS.
Vet att det är i minsta laget.... undrar dock om det kan vara så illa att steget går in i protection?

vad är det för steg lite mer info kanske så blir det lättare och svara på...
men tror nog det ska räcka.. men men vet ju ej vad det är för steg...  och om det bara går i protect så är det väl lungt men steg kan brinna upp av för lite ström också :-)

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu
Jeep Grand Cherokee "Trackhawk" (2019)
Volvo 760 "V8" (1983)
Volvo 960 "950 T5" (1991)
EKENZ
4 mars 2008 · 8 Inlägg

steget är ett AB class. av märket boschmann. köpte det beggat. förre ägaren hävdade att det aldrig var använt.

skall lämna tillbaka det eftersom det bara går i protect.

det går i protect även när jag bara har strömkablarna inkopplade. därför började jag undra om det var mitt kabelval som var felaktigt.

Herr_Nilzzon
4 mars 2008 · 329 Inlägg

EKENZ skrev:
steget är ett AB class. av märket boschmann. köpte det beggat. förre ägaren hävdade att det aldrig var använt.

skall lämna tillbaka det eftersom det bara går i protect.

det går i protect även när jag bara har strömkablarna inkopplade. därför började jag undra om det var mitt kabelval som var felaktigt.

nä det ska det inte göra... det är om man spelar väldigt hårt med som det kan hända och om det går in i protect innan du börjar spela så är det antingen fel på högtalarna som är inkoplade eller steget.

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu
Jeep Grand Cherokee "Trackhawk" (2019)
Volvo 760 "V8" (1983)
Volvo 960 "950 T5" (1991)
Drönirettab
4 mars 2008 · 21 761 Inlägg

Och eftersom det går i protect fastän högtalarkablarna inte är inkopplade så lutar det väl åt att steget är trasigt.

EKENZ: Har du kollat det där jag skrev, att inte pluskabeln (eller remoten) kan kortsluta mot jord vid kopplingsplinten?

bumpe Lastbilsmekaniker
4 mars 2008 · 3 878 Inlägg

Chassit på steget ligger inte mot jord? Inga högtalarkablar/signalkablar i?

Går den i protect då så bör du lämna tillbaka den...

EKENZ
4 mars 2008 · 8 Inlägg

nepp. det ligger inte emot jord. skall lämna tillbaka det till den förra ägaren. känns lite surt bara.

Senast redigerat av EKENZ (4 mars 2008)

bumpe Lastbilsmekaniker
4 mars 2008 · 3 878 Inlägg

EKENZ skrev:
känns lite surt bara.

Det sura kan komma när du är hos förra ägaren o han försöker garantera att det är nytt... Så du är förberedd på det bara...

EKENZ
4 mars 2008 · 8 Inlägg

jag ringde honom och la upp korten. han sa att jag självklart skulle få tillbaka pengarna.

Herr_Nilzzon
5 mars 2008 · 329 Inlägg

EKENZ skrev:
jag ringde honom och la upp korten. han sa att jag självklart skulle få tillbaka pengarna.

förmodligen så viste han ju om det då ju..
kan ju vara nytt han kaske kortslöt det själv första gången han skulle montera det då har det ju aldrig varit spelat med :-)

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu
Volvo 760 "V8" (1983)
Volvo 960 "950 T5" (1991)
Jeep Grand Cherokee "Trackhawk" (2019)
Kmarcus
5 mars 2008 · 854 Inlägg

Lånar tråden eftersom min fråga handlar om kablar...

Jag undrar om det finns någon annan nackdel än smidigheten med att köra med en vanlig (RK) 50 kvadratskabel istället för en som är lämpad för bilstereo och som kostar oerhört mycket mer? För er som inte vet vad det innebär med "vanlig" så är det färre tjockare trådar. Eftersom det fortfarande är samma area (50 mm2) så borde väl det vara den ända nackdelen?

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
CroZZeN
5 mars 2008 · 400 Inlägg

tycker RK kabeln är precis lika sladdrig som vanlig bilstereo kabel...
har 70mm2 kabel hemma nu å den är som en vattenslang, om inte mjukare..

Ride Like You´ve Never Been Hurt
dagg
5 mars 2008 · 657 Inlägg

Kmarcus skrev:
Lånar tråden eftersom min fråga handlar om kablar...

Jag undrar om det finns någon annan nackdel än smidigheten med att köra med en vanlig (RK) 50 kvadratskabel istället för en som är lämpad för bilstereo och som kostar oerhört mycket mer? För er som inte vet vad det innebär med "vanlig" så är det färre tjockare trådar. Eftersom det fortfarande är samma area (50 mm2) så borde väl det vara den ända nackdelen?

du menar väl FK?

CroZZeN
5 mars 2008 · 400 Inlägg

OnA skrev:

Kmarcus skrev:
Lånar tråden eftersom min fråga handlar om kablar...

Jag undrar om det finns någon annan nackdel än smidigheten med att köra med en vanlig (RK) 50 kvadratskabel istället för en som är lämpad för bilstereo och som kostar oerhört mycket mer? För er som inte vet vad det innebär med "vanlig" så är det färre tjockare trådar. Eftersom det fortfarande är samma area (50 mm2) så borde väl det vara den ända nackdelen?

Jag tror inte att det är någon större skillnad på rk och kabel som är lämpad för bilsterio. Det enda jag kan tänka mej är att den som är lämpad för billjud är mer skärmad. alltså så den inte ger ifrån sig lika mycket störning. men tror inte det spelar så stor roll. är nog bara att köra på!

Har inte sett en enda strömkabel som är skärmad...bara koppar överdraget med färgglad pvc plast big_smile

Ride Like You´ve Never Been Hurt
Kmarcus
5 mars 2008 · 854 Inlägg

dagg skrev:

Kmarcus skrev:
Lånar tråden eftersom min fråga handlar om kablar...

Jag undrar om det finns någon annan nackdel än smidigheten med att köra med en vanlig (RK) 50 kvadratskabel istället för en som är lämpad för bilstereo och som kostar oerhört mycket mer? För er som inte vet vad det innebär med "vanlig" så är det färre tjockare trådar. Eftersom det fortfarande är samma area (50 mm2) så borde väl det vara den ända nackdelen?

du menar väl FK?

Nej RK, den har fler trådar än FK.

Strömkablar är väl knappast skärmade? eller...

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Kmarcus
6 mars 2008 · 854 Inlägg

I så fall så borde man väl snacka om hur många trådar en kabel har istället för hur stor area? Och hur kommer det sig då att man har kablar som enbart har en tjock ledare, vore väl slöseri med koppar som är så dyrt när man i så fall kan få en kabel med mindre koppar att leda lika bra?
Rätta mig om jag är helt ute och cyklar...

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
dagg
6 mars 2008 · 657 Inlägg

Kmarcus skrev:

dagg skrev:

Kmarcus skrev:
Lånar tråden eftersom min fråga handlar om kablar...

Jag undrar om det finns någon annan nackdel än smidigheten med att köra med en vanlig (RK) 50 kvadratskabel istället för en som är lämpad för bilstereo och som kostar oerhört mycket mer? För er som inte vet vad det innebär med "vanlig" så är det färre tjockare trådar. Eftersom det fortfarande är samma area (50 mm2) så borde väl det vara den ända nackdelen?

du menar väl FK?

Nej RK, den har fler trådar än FK.

Strömkablar är väl knappast skärmade? eller...

skärmade? nej ?
RK har fler och tunnare kardeler än FK...

Edit: varför skulle en strömkabel inte kunna vara skärmad?

Senast redigerat av dagg (6 mars 2008)

Kmarcus
6 mars 2008 · 854 Inlägg

dagg skrev:

Kmarcus skrev:

dagg skrev:
du menar väl FK?

Nej RK, den har fler trådar än FK.

Strömkablar är väl knappast skärmade? eller...

skärmade? nej ?
RK har fler och tunnare kardeler än FK...

Edit: varför skulle en strömkabel inte kunna vara skärmad?

Var det inte det jag skrev?
Jo, visst kan en strömkabel vara skärmad, men jag har då aldrig sätt någon som är tänkt till bilstereo.
Nån annan?

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
dagg
6 mars 2008 · 657 Inlägg

Kmarcus skrev:

dagg skrev:

Kmarcus skrev:

Nej RK, den har fler trådar än FK.

Strömkablar är väl knappast skärmade? eller...

skärmade? nej ?
RK har fler och tunnare kardeler än FK...

Edit: varför skulle en strömkabel inte kunna vara skärmad?

Var det inte det jag skrev?
Jo, visst kan en strömkabel vara skärmad, men jag har då aldrig sätt någon som är tänkt till bilstereo.
Nån annan?

oj =P blev en liten missunderstanding där... sorry
helt rätt

loudness
6 mars 2008 · 4 554 Inlägg

Kmarcus skrev:
I så fall så borde man väl snacka om hur många trådar en kabel har istället för hur stor area? Och hur kommer det sig då att man har kablar som enbart har en tjock ledare, vore väl slöseri med koppar som är så dyrt när man i så fall kan få en kabel med mindre koppar att leda lika bra?
Rätta mig om jag är helt ute och cyklar...

i större ställverk har man inte alltid kopparkärna men nu snackar vi strömmar uppåt 1kA och mer är det en vanlig villanläggning osv spelar de ingen roll då det är så små strömmar, med bilstereo så kan de kanske när man spelar som mest antyda till den sk skineffekten men har svårt att tro att de blir något då det är frekvensberoende

läs mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect

och rätta mig gärna om jag har fel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang