För tunn kabelarea till + och -

dagg
8 mars 2008 · 657 Inlägg

loudness skrev:

Kmarcus skrev:
I så fall så borde man väl snacka om hur många trådar en kabel har istället för hur stor area? Och hur kommer det sig då att man har kablar som enbart har en tjock ledare, vore väl slöseri med koppar som är så dyrt när man i så fall kan få en kabel med mindre koppar att leda lika bra?
Rätta mig om jag är helt ute och cyklar...

i större ställverk har man inte alltid kopparkärna men nu snackar vi strömmar uppåt 1kA och mer är det en vanlig villanläggning osv spelar de ingen roll då det är så små strömmar, med bilstereo så kan de kanske när man spelar som mest antyda till den sk skineffekten men har svårt att tro att de blir något då det är frekvensberoende

läs mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect

och rätta mig gärna om jag har fel

anledningen till att man inte har koppar är ju pga av kostnaden och även att tex en 240kvadrats kopparkabel skulle inte vara speciellt lätt att arbeta med.. Men man kompenserar med att gå upp i area eftersom alu inte leder lika bra som koppar.. lite OT men =P

viper0 Elektriker
8 mars 2008 · 169 Inlägg

Lite OT men jag håller nu på med 4x240 alu halogenfri, vi ska snart börja med parrallella 4x240 koppar fy fan säger jag, kan jämföras med att böja ett järnrör,

Listpriset för 240 koppar är 10000:-kr/m och väger ca 12kg meter.

Har svårt att förstå hur en kabel med fler kardeler skulle leda bättre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang