Polisens Kompetens

Soederberg BilBeroende
5 mars 2008 · 39 Inlägg

Nån som kollar på nyhetsmogon?

Dom gör nämligen ett repotage om hur polisens kompetens är. Tydligen finns det inga studier på det.

Så i princip kan de bete sig som de vill :roll

Dom har säkert gjort allt för att inte bli granskade?

tongue

"Att ha en cool signatur är som att vara efterbliven, det är inget fel i det, men man vill helst inte.."
TDRacing.se
BMW 525i (1995)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
5 mars 2008 · 946 Inlägg

Bäste Herr Allmänhet,

Du verkar ha listat ut vem jag är och jag tycks passa väldigt bra in i den kategorin du placerat mig. Jag är stereotyp, standardiserad, karakteriserad, klassificerad, grupperad och alltid typisk. Tyvärr kan jag inte säga det samma - jag har aldrig listat ut vem du är.

Från födseln lär du dina barn att vara rädd för mig och sedan blir du chockad när de identifierar sig med traditionella motståndare - busen!

Du anklagar mig för att "gulla med buset" ända tills jag griper dina barn för något.
Du tar gärna en timmes lunch och flertal kafferaster varje dag men kallar mig för dagdrivare om jag dricker en kopp kaffe.

Du anser dig vara väluppfostrad men har inga som helst betänkligheter över att störa mig mitt i maten med dina problem. Du gapar och skriker åt den medtrafikant som tränger dig i trafiken men om jag skulle stoppa dig för samma sak är det bara för att jag vill djävlas.

Du kan alla trafikregler men har aldrig fått en ordningsbot som du gjort dig förtjänt av.

Du skriker "straff" om du skulle se mig överträda hastighetsbegränsningen på väg till ett jobb, men för ett himla liv om jag inte är på plats tio sekunder efter att du har ringt.

Du säger att det ingår i jobbet om någon misshandlar mig men skriker "polisbrutalitet" om jag försvarar mig.

Det skulle aldrig falla dig in att tala om för tandläkaren hur tänder ska lagas eller läkaren hur man opererar blindtarmen men du är alltid väldigt välvillig med att ge mig råd om hur lagen fungerar.

Du talar gärna till mig på ett sätt som skulle ha slutat med en "fet smäll" om det vore någon annan men väntar dig att jag ska ta emot utan att ens lyfta på ögonbrynet. Du kräver högljutt att något måste göras åt kriminaliteten men vill inte själv bli inblandad.

Du har ingen som helst användning för mig med det är naturligtvis helt okej om jag byter däck åt din fru när hon fått punktering eller förlöser ditt barn i baksätet på radiobilen eller kanske till och med räddar din son med "mun-mot-mun"-metoden eller arbetar övertid för att leta efter din försvunna dotter.

Så bäste Herr Allmänhet, stå du där på din tvålkopp och gapa och skrik om hur jag sköter mitt jobb och kalla mig för alla namn du kan komma på, men glöm inte bort att din egendom, din familj och kanske till och med ditt liv är beroende av mig och mina kollegor.


Just det, Herr Allmänhet, det är jag - Snuten.

Mitchell Brown, Virginia State Police

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
blacken
5 mars 2008 ·

Dave_C70 skrev:
Bäste Herr Allmänhet,

Du verkar ha listat ut vem jag är och jag tycks passa väldigt bra in i den kategorin du placerat mig. Jag är stereotyp, standardiserad, karakteriserad, klassificerad, grupperad och alltid typisk. Tyvärr kan jag inte säga det samma - jag har aldrig listat ut vem du är.

Från födseln lär du dina barn att vara rädd för mig och sedan blir du chockad när de identifierar sig med traditionella motståndare - busen!

Du anklagar mig för att "gulla med buset" ända tills jag griper dina barn för något.
Du tar gärna en timmes lunch och flertal kafferaster varje dag men kallar mig för dagdrivare om jag dricker en kopp kaffe.

Du anser dig vara väluppfostrad men har inga som helst betänkligheter över att störa mig mitt i maten med dina problem. Du gapar och skriker åt den medtrafikant som tränger dig i trafiken men om jag skulle stoppa dig för samma sak är det bara för att jag vill djävlas.

Du kan alla trafikregler men har aldrig fått en ordningsbot som du gjort dig förtjänt av.

Du skriker "straff" om du skulle se mig överträda hastighetsbegränsningen på väg till ett jobb, men för ett himla liv om jag inte är på plats tio sekunder efter att du har ringt.

Du säger att det ingår i jobbet om någon misshandlar mig men skriker "polisbrutalitet" om jag försvarar mig.

Det skulle aldrig falla dig in att tala om för tandläkaren hur tänder ska lagas eller läkaren hur man opererar blindtarmen men du är alltid väldigt välvillig med att ge mig råd om hur lagen fungerar.

Du talar gärna till mig på ett sätt som skulle ha slutat med en "fet smäll" om det vore någon annan men väntar dig att jag ska ta emot utan att ens lyfta på ögonbrynet. Du kräver högljutt att något måste göras åt kriminaliteten men vill inte själv bli inblandad.

Du har ingen som helst användning för mig med det är naturligtvis helt okej om jag byter däck åt din fru när hon fått punktering eller förlöser ditt barn i baksätet på radiobilen eller kanske till och med räddar din son med "mun-mot-mun"-metoden eller arbetar övertid för att leta efter din försvunna dotter.

Så bäste Herr Allmänhet, stå du där på din tvålkopp och gapa och skrik om hur jag sköter mitt jobb och kalla mig för alla namn du kan komma på, men glöm inte bort att din egendom, din familj och kanske till och med ditt liv är beroende av mig och mina kollegor.


Just det, Herr Allmänhet, det är jag - Snuten.

Mitchell Brown, Virginia State Police

Det är det som är skillnaden på Svensk polis och Amerikansk. I USA så är det inte ovanligt att en polis gör sådana saker som det omnämns i ovanstående "brev". Att en Svensk polis skulle göra något sådant är ungefär lika troligt och vanligt som att hitta en påse höns tänder.
Sedan vad gällande svenska polisens kompetens, så kan man se till hur bra deras brottsuppklarings statistik är. Den talar för sig själv.

Senast redigerat av blacken (5 mars 2008)

Super_Micke Bildrulle
5 mars 2008 · 499 Inlägg

Dave_C70 skrev:
Bäste Herr Allmänhet,

Du verkar ha listat ut vem jag är och jag tycks passa väldigt bra in i den kategorin du placerat mig. Jag är stereotyp, standardiserad, karakteriserad, klassificerad, grupperad och alltid typisk. Tyvärr kan jag inte säga det samma - jag har aldrig listat ut vem du är.

Från födseln lär du dina barn att vara rädd för mig och sedan blir du chockad när de identifierar sig med traditionella motståndare - busen!

Du anklagar mig för att "gulla med buset" ända tills jag griper dina barn för något.
Du tar gärna en timmes lunch och flertal kafferaster varje dag men kallar mig för dagdrivare om jag dricker en kopp kaffe.

Du anser dig vara väluppfostrad men har inga som helst betänkligheter över att störa mig mitt i maten med dina problem. Du gapar och skriker åt den medtrafikant som tränger dig i trafiken men om jag skulle stoppa dig för samma sak är det bara för att jag vill djävlas.

Du kan alla trafikregler men har aldrig fått en ordningsbot som du gjort dig förtjänt av.

Du skriker "straff" om du skulle se mig överträda hastighetsbegränsningen på väg till ett jobb, men för ett himla liv om jag inte är på plats tio sekunder efter att du har ringt.

Du säger att det ingår i jobbet om någon misshandlar mig men skriker "polisbrutalitet" om jag försvarar mig.

Det skulle aldrig falla dig in att tala om för tandläkaren hur tänder ska lagas eller läkaren hur man opererar blindtarmen men du är alltid väldigt välvillig med att ge mig råd om hur lagen fungerar.

Du talar gärna till mig på ett sätt som skulle ha slutat med en "fet smäll" om det vore någon annan men väntar dig att jag ska ta emot utan att ens lyfta på ögonbrynet. Du kräver högljutt att något måste göras åt kriminaliteten men vill inte själv bli inblandad.

Du har ingen som helst användning för mig med det är naturligtvis helt okej om jag byter däck åt din fru när hon fått punktering eller förlöser ditt barn i baksätet på radiobilen eller kanske till och med räddar din son med "mun-mot-mun"-metoden eller arbetar övertid för att leta efter din försvunna dotter.

Så bäste Herr Allmänhet, stå du där på din tvålkopp och gapa och skrik om hur jag sköter mitt jobb och kalla mig för alla namn du kan komma på, men glöm inte bort att din egendom, din familj och kanske till och med ditt liv är beroende av mig och mina kollegor.


Just det, Herr Allmänhet, det är jag - Snuten.

Mitchell Brown, Virginia State Police

Det där stämmer ju faktiskt. Många tycker polisen är ena jävla nötter som bara jävlas med en, det har man själv tyckt också. Men så fort något händer ska dom stå där inom 3 röda, gärna hela poliskåren x 2 med blandarna igång och dragna pistoler. Visst kan man ifrågasätta deras prio, men deras budget dikterar mycket av deras arbete, dom försöker, precis som alla andra att vara kostnadseffektiva i sitt arbete. Tyvärr visar det sig negativt i statistiken över uppklarade brott.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
5 mars 2008 · 946 Inlägg

Supra_Micke skrev:
Det där stämmer ju faktiskt. Många tycker polisen är ena jävla nötter som bara jävlas med en, det har man själv tyckt också. Men så fort något händer ska dom stå där inom 3 röda, gärna hela poliskåren x 2 med blandarna igång och dragna pistoler. Visst kan man ifrågasätta deras prio, men deras budget dikterar mycket av deras arbete, dom försöker, precis som alla andra att vara kostnadseffektiva i sitt arbete. Tyvärr visar det sig negativt i statistiken över uppklarade brott.

Precis. Att statistiken visar ett negativt resultat är knappast poliserna i tjänsts fel. Det är ju som överallt, ett gäng slipsnissar som sitter och bestämmer över det mesta - inkl budgeten. Tror att både 'Soederberg' och 'blacken' är sugna på att polisen kommer den dagen de utsätts för brott, undrar om de kritiserar de poliser som kommer till platsen då likt man gör här? Eller är det kanske lättare att bara "häva ur sig" här på forumet lite halvanonymt? Att sen 'blacken' motsäger polisens sysslor, t ex att de räddar livet på nån eller jobbar övertid med att leta efter försvunna personer, och menar på att det inte förekommer i Sverige ser jag som skrattretande. Jaja, den som vill förstå gör det - andra slipper.

Senast redigerat av Dave_C70 (5 mars 2008)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
blacken
5 mars 2008 ·

Dave_C70 skrev:

Supra_Micke skrev:
Det där stämmer ju faktiskt. Många tycker polisen är ena jävla nötter som bara jävlas med en, det har man själv tyckt också. Men så fort något händer ska dom stå där inom 3 röda, gärna hela poliskåren x 2 med blandarna igång och dragna pistoler. Visst kan man ifrågasätta deras prio, men deras budget dikterar mycket av deras arbete, dom försöker, precis som alla andra att vara kostnadseffektiva i sitt arbete. Tyvärr visar det sig negativt i statistiken över uppklarade brott.

Precis. Att statistiken visar ett negativt resultat är knappast poliserna i tjänsts fel. Det är ju som överallt, ett gäng slipsnissar som sitter och bestämmer över det mesta - inkl budgeten. Tror att både 'Soederberg' och 'blacken' är sugna på att polisen kommer den dagen de utsätts för brott, undrar om de kritiserar de poliser som kommer till platsen då likt man gör här? Eller är det kanske lättare att bara "häva ur sig" här på forumet lite halvanonymt? Att sen 'blacken' motsäger polisens sysslor, t ex att de räddar livet på nån eller jobbar övertid med att leta efter försvunna personer, och menar på att det inte förekommer i Sverige ser jag som skrattretande. Jaja, den som vill förstå gör det - andra slipper.

Du tror visst att jag säger det jag säger bara för att jag vaknade upp en morgon och tänkte "nu ska jag trasha länsman",  skärp dig.  Chansa på att jag har "lite" erfarenhet av polisens sk arbete. Jag har varit situationer när man har behövt länsmans hjälp och inte fan dök dom upp. Självklart så kan man inte skylla på den enskilda individen i poliskåren, men faktum är att när något händer mig så är chansen att länsman skulle dyka upp vid behov ganska så liten och att sedan få någon form av hjälp ifrån dom, lycka till. För så värst hjälpsamma är dom inte heller vare sig kända eller beryktade att vara.  Men det går nog inte att döma dom som individer för dom är inte bättre än vad deras utbildning tillåter, förstås deras "kåranda" suger fett den med..

Senast redigerat av blacken (5 mars 2008)

Pikey
5 mars 2008 · 2 283 Inlägg

Jag kan säga att de gångerna jag behövt polisen har de bara skitit i mig.
Men jag har också mött trevliga poliser när jag blivit stoppad.

Jag vet om att alla inte är lika men att göra mycket nytta av något annat än trafikbrott är de urusla på.

R.I.P. Michael Jackson!
FireTraXX DFFL
5 mars 2008 · 9 020 Inlägg

Poliser är elaka hit och poliser är skit dit.
Ge er nån jävla gång, ni gnäller som ett gäng småbarn på polisen för att ni får böter.
Men nog fan är de bra att ha när ni fått en kniv i magen.

Jävla dubbelmoral och hyckleri.
Ska ni gnälla så föreslår jag att ni inte ringer varken polisen eller försäkringsbolag ifall ni får bilen stulen eller om någon bryter sig in i den.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Mortalis VW-nörd?
5 mars 2008 · 4 332 Inlägg

Poliser överlag är snälla som fan, de e ju människor de också. Försöker bara göra sitt jobb, men när tomtar i STHLM ska bestämma hur snutar i hela sverige blir de rätt sura, för de skiljer ju i hela landet hur de ska arbeta.
Sen att de tar typ 30-90 minuter att skriva en rapport för varje ingripande de gör uppmuntrar inte snutar att ingripa mer än nödvändigt.
Men som personer har jag bara stött på skittrevliga faktiskt. Bara man är människa tillbaka smile Precis som med p-vakter..

blacken
5 mars 2008 ·

Mortalis skrev:
Poliser överlag är snälla som fan, de e ju människor de också. Försöker bara göra sitt jobb, men när tomtar i STHLM ska bestämma hur snutar i hela sverige blir de rätt sura, för de skiljer ju i hela landet hur de ska arbeta.
Sen att de tar typ 30-90 minuter att skriva en rapport för varje ingripande de gör uppmuntrar inte snutar att ingripa mer än nödvändigt.
Men som personer har jag bara stött på skittrevliga faktiskt. Bara man är människa tillbaka smile Precis som med p-vakter..

Min tjej resonerade exakt som du, ända tills vi hämtade hennes bil sent en kväll en gång hos hennes föräldrar. Vi blev stoppade på vägen hem, och nu så har hon inte den åsikten längre.

Hamilton
5 mars 2008 · 8 873 Inlägg

Att ni bara orkar....

blacken : och polisen hade naturligtvis ingen anledning att göra det dom nu gjort, utan dom ville bara jävlas med er.

Tycker att ni ska göra som FireTraXX skriver i sitt inlägg

Dave_C70´s inlägg är ju klockrent

Fotograf på tierpidag.se
blacken
5 mars 2008 ·

Det häringa med poliser och motor intresserade individer är ett väldigt känsligt ämne, bägge sidor har svårt att se den "andra" så att säga. Självklart så behövs det en övervakande instans i samhället men den får inte "skena" iväg för mycket åt endera hållet, å andra sidan så måste den enskilda individen i samhället ta sitt ansvar för samhällets funktion. Det skulle vara så att det fanns en gemensam "plattform" som både poliser och "motorheads" kunde mötas och kommunisera med varandra. Varför kan inte polisen börja med att "rejsa" med motor intresserade individer, varför är det så djävla omöjligt att kunna sitta ner ta en fika och gaffla lite allmän om allt och ingenting tillsammans? och respektera varandra för dom vi är.

blacken
5 mars 2008 ·

Hamilton skrev:
Att ni bara orkar....

blacken : och polisen hade naturligtvis ingen anledning att göra det dom nu gjort, utan dom ville bara jävlas med er.

Tycker att ni ska göra som FireTraXX skriver i sitt inlägg

Dave_C70´s inlägg är ju klockrent

Du ska möta dom snutar som jag har mött under årens lopp. Du skulle garanterat inte vidhålla samma åsikt som nu.

Och exakt det famms ingen anledning till att stoppa oss, mer än att vi färdades på vägen.

Senast redigerat av blacken (5 mars 2008)

FireTraXX DFFL
5 mars 2008 · 9 020 Inlägg

blacken skrev:
Det häringa med poliser och motor intresserade individer är ett väldigt känsligt ämne, bägge sidor har svårt att se den "andra" så att säga. Självklart så behövs det en övervakande instans i samhället men den får inte "skena" iväg för mycket åt endera hållet, å andra sidan så måste den enskilda individen i samhället ta sitt ansvar för samhällets funktion. Det skulle vara så att det fanns en gemensam "plattform" som både poliser och "motorheads" kunde mötas och kommunisera med varandra. Varför kan inte polisen börja med att "rejsa" med motor intresserade individer, varför är det så djävla omöjligt att kunna sitta ner ta en fika och gaffla lite allmän om allt och ingenting tillsammans? och respektera varandra för dom vi är.

För att både de som vi är människor.
Det är inte lätt att övertala en människa till att göra något de inte vill göra.
(Självklart så är vissa lättare att övertala än andra, men rent generellt.)

blacken skrev:
Du ska möta dom snutar som jag har mött under årens lopp. Du skulle garanterat inte vidhålla samma åsikt som nu.

Jag har åkt fast för rån och misshandel, poliserna har varit trevliga vid alla förhör och när jag blivit "hämtad".
Jag har varit inne på otaliga förhör för diverse trams, alltid trevliga poliser.

Kan det bero på att jag alltid möter de med ett smile på läpparna och ett handskak medans många här verkar bemöta de med svordomar och ett långfinger?

Senast redigerat av FireTraXX (5 mars 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
blacken
5 mars 2008 ·

FireTraXX skrev:

blacken skrev:
Det häringa med poliser och motor intresserade individer är ett väldigt känsligt ämne, bägge sidor har svårt att se den "andra" så att säga. Självklart så behövs det en övervakande instans i samhället men den får inte "skena" iväg för mycket åt endera hållet, å andra sidan så måste den enskilda individen i samhället ta sitt ansvar för samhällets funktion. Det skulle vara så att det fanns en gemensam "plattform" som både poliser och "motorheads" kunde mötas och kommunisera med varandra. Varför kan inte polisen börja med att "rejsa" med motor intresserade individer, varför är det så djävla omöjligt att kunna sitta ner ta en fika och gaffla lite allmän om allt och ingenting tillsammans? och respektera varandra för dom vi är.

För att både de som vi är människor.
Det är inte lätt att övertala en människa till att göra något de inte vill göra.
(Självklart så är vissa lättare att övertala än andra, men rent generellt.)

blacken skrev:
Du ska möta dom snutar som jag har mött under årens lopp. Du skulle garanterat inte vidhålla samma åsikt som nu.

Jag har åkt fast för rån och misshandel, poliserna har varit trevliga vid alla förhör och när jag blivit "hämtad".
Jag har varit inne på otaliga förhör för diverse trams, alltid trevliga poliser.

Kan det bero på att jag alltid möter de med ett smile på läpparna och ett handskak medans många här verkar bemöta de med svordomar och ett långfinger?

Det handlar inte så mycket om att "vilja" snarare att kunna "se" varandra. Skulle dock vara rackarns kul om bägge sidors attityd till varandra kunde "mjukas" upp lite. Vi "motorheads" kanske skulle starta en kampanj typ "har du kramat din lokala snut idag", men det skulle kanske inte vara så lyckat, dom kan ju missförstå tanken bakom och ta det som en öppen invit till tillämpad battongteknik. ps: bemödar mig om ett korrekt beteende när man stöter på länsman, för jag vet hur lite det behövs för att man ska bli sönderslagen av dom..

Senast redigerat av blacken (5 mars 2008)

John87 Stolt Volvoägare
5 mars 2008 · 4 913 Inlägg

blacken skrev:
bemödar mig om ett korrekt beteende när man stöter på länsman, för jag vet hur lite det behövs för att man ska bli sönderslagen av dom..

Det låter som att du tittat på alldeles för många filmer.

Har varit i kontakt med polismän av lite olika anledningar. Vissa bättre än andra.
Men jag har alltid blivit behandlad med respekt, oavsett vad jag gjort för fel.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Supratok Toker
5 mars 2008 · 491 Inlägg

Visst finns det vissa inom poliskåren som beter sig som svin, men oftast är dom trevliga!
Möter dom ofta i vardagen, visar man respekt blir man bemött med sådan.
Oftas sin egna inställning till/mot poliser som gör att dom blir griniga och otrevliga.

Toker Jr 081102
Mortalis VW-nörd?
5 mars 2008 · 4 332 Inlägg

Får instämma med den sista här, vissa käftar nog emot mer än de borde, "ja körde inte alls för fort, ja har inte alls tonat framrutorna, bilen ltåer inte alls för mkt", då kan de bli rätt lack till slut på en...ingen idé att käfta emot om de inte nu e nödvändigt såklart..men de flesta som blivit stoppade har nog säkert vetat om varför de blivit det...

Vet inte vad du varit med om där blacken så de e svårt att förstå, men de finns säkert nå rötägg, piketpoliser har ju inte så bra rykte t.ex...

Men går med positiv inställning när man pratar med polisen, ingen idé å tjura till, de har ju rätt mkt makt hehe..

blacken
5 mars 2008 ·

John87 skrev:

blacken skrev:
bemödar mig om ett korrekt beteende när man stöter på länsman, för jag vet hur lite det behövs för att man ska bli sönderslagen av dom..

Det låter som att du tittat på alldeles för många filmer.

Har varit i kontakt med polismän av lite olika anledningar. Vissa bättre än andra.
Men jag har alltid blivit behandlad med respekt, oavsett vad jag gjort för fel.

Inte sett för många filmer, har både sett och råkat ut för länsman.

laika
5 mars 2008 · 410 Inlägg

blacken skrev:

John87 skrev:

blacken skrev:
bemödar mig om ett korrekt beteende när man stöter på länsman, för jag vet hur lite det behövs för att man ska bli sönderslagen av dom..

Det låter som att du tittat på alldeles för många filmer.

Har varit i kontakt med polismän av lite olika anledningar. Vissa bättre än andra.
Men jag har alltid blivit behandlad med respekt, oavsett vad jag gjort för fel.

Inte sett för många filmer, har både sett och råkat ut för länsman.

det är nog en ömsesidig relation tror även länsman har sett och råkat ut för dig.

Skoda Fabia (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang