Polisens Kompetens

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
5 mars 2008 · 3 404 Inlägg

Jag och vissa polare har väll inte så bra erfarenheter av polisen och känner inte något större förtroende till dem efter några historier och egna erfarenheter. En påse nötter kan man väll lätt säga om de som jag stött på på landbacken. Däremot menar jag inte att alla är ena pundtjack... Kan tillägga att min farfar var polis innan han gick i pension så det skulle till mycket för min nuvarande syn på polisen.

Däremot tycker jag bra mkt bättre om sjöpolis och kustbevakning. Så fler sådanna på land smile
//Johannes

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
blacken
5 mars 2008 ·

laika skrev:

blacken skrev:

John87 skrev:

Det låter som att du tittat på alldeles för många filmer.

Har varit i kontakt med polismän av lite olika anledningar. Vissa bättre än andra.
Men jag har alltid blivit behandlad med respekt, oavsett vad jag gjort för fel.

Inte sett för många filmer, har både sett och råkat ut för länsman.

det är nog en ömsesidig relation tror även länsman har sett och råkat ut för dig.

Joo,men skillnaden är den att jag är snäll och trevlig samt tar folk för vad dom är. Inte vad jag TYCKER att dom är.

Limey
5 mars 2008 · 52 Inlägg

blacken skrev:
Joo,men skillnaden är den att jag är snäll och trevlig samt tar folk för vad dom är. Inte vad jag TYCKER att dom är.

Så du säger alltså att polisen behandlar dig som skit medans du behandlar dem med all respekt du kan frammana? Det tvivlar jag väldigt starkt på, poliser i allmänhet är ytterst trevliga om man bemöter dem med respekt och egentligen bara ett vänligt hej konstapeln när man går förbi. Tror nog det finns anledningar till att dem har stoppat dig vid de tillfällen du har blivit även om du kanske inte sett varför. Dem får ju faktiskt lov att stoppa om det är misstanke till brott, dem stoppar inte för skojs skull även om du verkar tro det. Jag känner poliser och jag är själv på väg att utbilda mig till polis och det är aldrig någon som jag vet som har stoppat någon för att de vill jävlas med en person. Klart poliser reagerar om du tilltalar dem på ett olämpligt sätt, det gör alla människor. Bara det att så fort dem reagerar så är det helt plötsligt ett stort brott, tänk dig att några helt slumpmässiga personer du inte känner skulle skrika något riktigt förolämpande till dig några gånger varje arbetsskift då du försöker hjälpa andra på olika sätt. Hur skulle du ta det? Dem tar nog mer skit utan att reagera än vad du gör för att du ska flyga i taket.

Och till att poliser tar folk för vad dem tycker dem är, beror lite också på att fattar dem misstanke om brott är det deras jobb att agera, dem försöker förebygga brott lika mycket som dem försöker reda ut redan skedda. Håll det i minnet.

Dave: Riktigt nice text du hittat, speglar allt riktigt bra.

Senast redigerat av Limey (5 mars 2008)

It's nice to be important but it's more important to be nice.
Sushikocken Sleeper
5 mars 2008 · 3 084 Inlägg

blacken skrev:
Det häringa med poliser och motor intresserade individer är ett väldigt känsligt ämne, bägge sidor har svårt att se den "andra" så att säga. Självklart så behövs det en övervakande instans i samhället men den får inte "skena" iväg för mycket åt endera hållet, å andra sidan så måste den enskilda individen i samhället ta sitt ansvar för samhällets funktion. Det skulle vara så att det fanns en gemensam "plattform" som både poliser och "motorheads" kunde mötas och kommunisera med varandra. Varför kan inte polisen börja med att "rejsa" med motor intresserade individer, varför är det så djävla omöjligt att kunna sitta ner ta en fika och gaffla lite allmän om allt och ingenting tillsammans? och respektera varandra för dom vi är.

Brukar du på din arbetstid köra streetrace använda arbetstiden på att fika etc? vad är det som säger att poliser inte kan vara motorintresserade och till och med kör racing?

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
blacken
5 mars 2008 ·

Limey skrev:

blacken skrev:
Joo,men skillnaden är den att jag är snäll och trevlig samt tar folk för vad dom är. Inte vad jag TYCKER att dom är.

Så du säger alltså att polisen behandlar dig som skit medans du behandlar dem med all respekt du kan frammana? Det tvivlar jag väldigt starkt på, poliser i allmänhet är ytterst trevliga om man bemöter dem med respekt och egentligen bara ett vänligt hej konstapeln när man går förbi. Tror nog det finns anledningar till att dem har stoppat dig vid de tillfällen du har blivit även om du kanske inte sett varför. Dem får ju faktiskt lov att stoppa om det är misstanke till brott, dem stoppar inte för skojs skull även om du verkar tro det. Jag känner poliser och jag är själv på väg att utbilda mig till polis och det är aldrig någon som jag vet som har stoppat någon för att de vill jävlas med en person. Klart poliser reagerar om du tilltalar dem på ett olämpligt sätt, det gör alla människor. Bara det att så fort dem reagerar så är det helt plötsligt ett stort brott, tänk dig att några helt slumpmässiga personer du inte känner skulle skrika något riktigt förolämpande till dig några gånger varje arbetsskift då du försöker hjälpa andra på olika sätt. Hur skulle du ta det? Dem tar nog mer skit utan att reagera än vad du gör för att du ska flyga i taket.

Och till att poliser tar folk för vad dem tycker dem är, beror lite också på att fattar dem misstanke om brott är det deras jobb att agera, dem försöker förebygga brott lika mycket som dem försöker reda ut redan skedda. Håll det i minnet.

Dave: Riktigt nice text du hittat, speglar allt riktigt bra.

Det där med "misstanke om brott" går att missbruka hur mycket som helst och det görs det av poliser inget snack om den saken. Den regeln är skräddarsydd för dom för då så kan dom göra i stort sett vad dom vill utan någon form av ansvar för sin handling. Visst finns det poliser som trackar enskilda individer för sitt höga nöjes skull eller för att person kemin inte stämmer. Vad jag tycker är "lite" enformigt är att det per automatik utgås att alltid så är det jag som har varit dum och störig, när det de facto är polisen som har bängat sig åtskilliga gånger under årens lopp. Och du är OSKYLDIG tills du har blivit fälld och dömd i en domstol. så säger lagen.

Senast redigerat av blacken (5 mars 2008)

blacken
5 mars 2008 ·

Sushikocken skrev:

blacken skrev:
Det häringa med poliser och motor intresserade individer är ett väldigt känsligt ämne, bägge sidor har svårt att se den "andra" så att säga. Självklart så behövs det en övervakande instans i samhället men den får inte "skena" iväg för mycket åt endera hållet, å andra sidan så måste den enskilda individen i samhället ta sitt ansvar för samhällets funktion. Det skulle vara så att det fanns en gemensam "plattform" som både poliser och "motorheads" kunde mötas och kommunisera med varandra. Varför kan inte polisen börja med att "rejsa" med motor intresserade individer, varför är det så djävla omöjligt att kunna sitta ner ta en fika och gaffla lite allmän om allt och ingenting tillsammans? och respektera varandra för dom vi är.

Brukar du på din arbetstid köra streetrace använda arbetstiden på att fika etc? vad är det som säger att poliser inte kan vara motorintresserade och till och med kör racing?

Varför kan det då inte ingå i deras arbetsbeskrivning att dom ska umgås och rejsa med motortokar. Det skulle vara ett vettigt "slöseri" med skattestålar.

John87 Stolt Volvoägare
5 mars 2008 · 4 913 Inlägg

blacken skrev:
Varför kan det då inte ingå i deras arbetsbeskrivning att dom ska umgås och rejsa med motortokar. Det skulle vara ett vettigt "slöseri" med skattestålar.

Så du tycker att dom ska börja med rödljusrace?
Det om något är livsfarligt. Inte något jag tycker ska förknippas med poliskåren.

Däremot vore det kul att se lite blåvita bilar/motorcyklar på black race. Har ju faktiskt hänt någon gång smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
blacken
5 mars 2008 ·

John87 skrev:

blacken skrev:
Varför kan det då inte ingå i deras arbetsbeskrivning att dom ska umgås och rejsa med motortokar. Det skulle vara ett vettigt "slöseri" med skattestålar.

Så du tycker att dom ska börja med rödljusrace?
Det om något är livsfarligt. Inte något jag tycker ska förknippas med poliskåren.

Däremot vore det kul att se lite blåvita bilar/motorcyklar på black race. Har ju faktiskt hänt någon gång smile

Inte rödljus race kanske, men staten borde lätta på "penningpungen" och sponsra dom motor intresserade snutar som finns i kåren med lämpliga fordon i s:k Black race. Det skulle vara "skitkul" som det heter. Då så kan man umgås i trevliga former med varandra och börja att samarbeta samt lära känna och förstå varandra istället för att ständigt köra skallarna i väggen.

John87 Stolt Volvoägare
5 mars 2008 · 4 913 Inlägg

blacken skrev:
Inte rödljus race kanske, men staten borde lätta på "penningpungen" och sponsra dom motor intresserade snutar som finns i kåren med lämpliga fordon i s:k Black race.

Det har ju faktiskt hänt att polisen ställt upp med målade bilar på lagliga race.
Har lite filmer från det någonstans. Kommer inte ihåg vart det var, men det va både bilar och motorcyklar som polisen ställde upp mot diverse trimmade bilar.

Tyvärr är det inte jättevanligt. Håller med dig om att det vore skoj att se dom lite mer på såna tillställningar.
Det visar att dom också är bilidioter precis som oss andra smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Super_Micke Bildrulle
5 mars 2008 · 499 Inlägg

Jo, men på anordnade evenemang brukar dom ju närvara ändå. Så när dom ändå är där så kan dom väl gott bjuda på sig själva lite. Är ju en helt annan historia ute på illegala race...

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
5 mars 2008 · 946 Inlägg

blacken skrev:
Det där med "misstanke om brott" går att missbruka hur mycket som helst och det görs det av poliser inget snack om den saken. Den regeln är skräddarsydd för dom för då så kan dom göra i stort sett vad dom vill utan någon form av ansvar för sin handling. Visst finns det poliser som trackar enskilda individer för sitt höga nöjes skull eller för att person kemin inte stämmer. Vad jag tycker är "lite" enformigt är att det per automatik utgås att alltid så är det jag som har varit dum och störig, när det de facto är polisen som har bängat sig åtskilliga gånger under årens lopp. Och du är OSKYLDIG tills du har blivit fälld och dömd i en domstol. så säger lagen.

Om man läser blackens olika inlägg i debatten så verkar alla poliser han har träffat varit våldsamma och otrevliga då han bara har varit trevlig och tillmötesgående. Det där skitsnacket om att poliser utnyttjar, för dem, en fördelaktig och "skräddarsydd" lag är ju befängt. Du som verkar så påläst, berätta gärna lite om denna lag. Hur den är utformad och vart man finner den i lagboken osv... Du har ett uppenbart agg mot poliskåren i sin helhet, det är fastställt. Ju mer det jävlas med polisen, ju mer jävlas de tillbaka - och med all rätt. Folk som inte respekterar polisen får ibland en känga tillbaka. Har ett fin exempel:
En kille som varit bråkig och hotfull i krogkön. Han "bojjas" och nedlägges på marken av OV, polis anländer och han har såklart enl egen utsago inte gjort nåt. Han ligger på backen och kläcker: "Fan, det gör ont i händerna med bojjorna på". Varpå polisen svarar så alla i krogkön hör: "Ja, tror fan det gör ont, annars hade ju varenda jävel velat ligga där på marken med bojjor". Krogkön fick sig ett gott skratt. smile

Japp, du är oskyldig tills dess dom har fallit, men MISSTÄNKT är en helt annan sak.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
blacken
5 mars 2008 ·

Dave_C70 skrev:

blacken skrev:
Det där med "misstanke om brott" går att missbruka hur mycket som helst och det görs det av poliser inget snack om den saken. Den regeln är skräddarsydd för dom för då så kan dom göra i stort sett vad dom vill utan någon form av ansvar för sin handling. Visst finns det poliser som trackar enskilda individer för sitt höga nöjes skull eller för att person kemin inte stämmer. Vad jag tycker är "lite" enformigt är att det per automatik utgås att alltid så är det jag som har varit dum och störig, när det de facto är polisen som har bängat sig åtskilliga gånger under årens lopp. Och du är OSKYLDIG tills du har blivit fälld och dömd i en domstol. så säger lagen.

Om man läser blackens olika inlägg i debatten så verkar alla poliser han har träffat varit våldsamma och otrevliga då han bara har varit trevlig och tillmötesgående. Det där skitsnacket om att poliser utnyttjar, för dem, en fördelaktig och "skräddarsydd" lag är ju befängt. Du som verkar så påläst, berätta gärna lite om denna lag. Hur den är utformad och vart man finner den i lagboken osv... Du har ett uppenbart agg mot poliskåren i sin helhet, det är fastställt. Ju mer det jävlas med polisen, ju mer jävlas de tillbaka - och med all rätt. Folk som inte respekterar polisen får ibland en känga tillbaka. Har ett fin exempel:
En kille som varit bråkig och hotfull i krogkön. Han "bojjas" och nedlägges på marken av OV, polis anländer och han har såklart enl egen utsago inte gjort nåt. Han ligger på backen och kläcker: "Fan, det gör ont i händerna med bojjorna på". Varpå polisen svarar så alla i krogkön hör: "Ja, tror fan det gör ont, annars hade ju varenda jävel velat ligga där på marken med bojjor". Krogkön fick sig ett gott skratt. smile

Japp, du är oskyldig tills dess dom har fallit, men MISSTÄNKT är en helt annan sak.

Om du skulle läsa lite mer än vad du själv vill så lär du märka att jag inte hart ett "totalt" agg emot polisen som sådan. För att göra en hstoria kort, så kan du fråga denna däringa farbrorn som snutarna dammade på vid macken vid Alby vad han tycker, vad hade han gjort? och det är INGEN isolerad händelse ifall du skulle tro det. Och bara för att man blir misstänkt så är det helt okey att bryta mot dom "mänskliga rättigheterna" som den Svenska regeringen dvs länsmans chef har skrivit under. Dom kräver respekt men vägrar att inse för att få respekt så måste man VISA respekt. Jag är inte trygg när man stöter på länsman på byn för jag vet av erfarenhet att dom INTE är så värst pålitliga, vad fasen som helst kan hända ÄVEN om man är helt oskyldig. Och till syvende och sist så är jag som skattebetalare deras arbetsgivare, jag ska aldrig under vanliga förhållanden vara nödd att stå på tå för dom vilket dom kräver att jag ska göra.

Senast redigerat av blacken (5 mars 2008)

bosing
6 mars 2008 · 106 Inlägg

Jag blir lite less på dessa påhopp på polisen, tänkte egentligen inte skriva detta inlägg men jag måste nog.
Jag är polis, har jobbat i 4år och citatet i början av tråden stämmer helt och hållet.

JAG jobbar så att som jag bemöts så bemöter jag andra, är den någon otrevlig person så är jag trevlig ett tag till, sen när personen visat att den inte förstår vad jag menar, då använder jag de lagstöd som finns, ibland våld men mycket sällan.
Även jag kan ha väldigt dåliga dagar, precis som alla människor.

När någon kastar en sten på mig (har hänt flera gånger) är det klart jag blir arg, det gör även ont på mig.

(Blacken, gubben på Shell Alby var inte helt oskyldig, det kan jag lova dig, han är en välkänd person där)

Jag har varit vid olagliga race och pratat bilar med folk, något som uppskattas,ofta funkar det också på buset, även de är "motortokiga".

Jag har stått med livet som insats och hjälpt folk att byta däck på motorväg, mm mm.

Att jämnföra polisen i USA och dess lagstöd och utbildning med den svenska är helt fel, de har mycket friare, kan göra mycket mer tidigare och jag kan lova att det förekommer mycket mer övergrepp och fel av polisen i USA än i Sverige.

Kan skriva hur mycket som helst! Men ett är säkert, polisyrket är jättesvårt, det går inte att vara alla till lags, så är det bara. Skulle vi ha en polisstat skulle det vara enkelt att vara polis, men inte så roligt att vara medborgare.
Men ett som är säkert är, blir du stoppad var trevlig och artig så kommer du blir bemött på samma sätt, om inte fortsätt att vara trevlig.
Om du gjort fel, stå för det, var rakryggad och stå för det du gjort, men var du än gör, skrik inte åt polisen, han/hon gör bara sitt jobb, och den enda som går att skylla på är dig själv.

Swinge Kung
6 mars 2008 · 191 Inlägg

Jisses.. Som man bäddar får man ligga heter det ju men självklart händer det att polisen brukar onödigt våld med mera, dom är ju faktiskt människor dom också! Människor gör misstag och slår slint i huvet, även på poliser.. va det inte poliser som slog ihjäl en kille för inte så längesedan? hmm

Förstå mig rätt med ovanstånde nu! Jag "gillar" poliser, dom behövs verkligen och dom gånger jag har blivit stoppad m.m. så har det absolut inte varit några problem, väldigt trevlig bemötelse, även på blackrace! Polis skulle jag faktiskt kunna tänka mig som yrke!

kommer ihåg förr på den tiden man börna däck med moppe och va på mopperace, så hände det väldigt ofta att polisen dök upp för det tycks som poliserna i thn har nått fruktansvärt mycket emot mopedister men dom va alltid trevliga när dom kom och vi stod och tjöta som vanligt folk också ofta!

/AN

blacken
6 mars 2008 ·

bosing skrev:
Jag blir lite less på dessa påhopp på polisen, tänkte egentligen inte skriva detta inlägg men jag måste nog.
Jag är polis, har jobbat i 4år och citatet i början av tråden stämmer helt och hållet.

JAG jobbar så att som jag bemöts så bemöter jag andra, är den någon otrevlig person så är jag trevlig ett tag till, sen när personen visat att den inte förstår vad jag menar, då använder jag de lagstöd som finns, ibland våld men mycket sällan.
Även jag kan ha väldigt dåliga dagar, precis som alla människor.

När någon kastar en sten på mig (har hänt flera gånger) är det klart jag blir arg, det gör även ont på mig.

(Blacken, gubben på Shell Alby var inte helt oskyldig, det kan jag lova dig, han är en välkänd person där)

Jag har varit vid olagliga race och pratat bilar med folk, något som uppskattas,ofta funkar det också på buset, även de är "motortokiga".

Jag har stått med livet som insats och hjälpt folk att byta däck på motorväg, mm mm.

Att jämnföra polisen i USA och dess lagstöd och utbildning med den svenska är helt fel, de har mycket friare, kan göra mycket mer tidigare och jag kan lova att det förekommer mycket mer övergrepp och fel av polisen i USA än i Sverige.

Kan skriva hur mycket som helst! Men ett är säkert, polisyrket är jättesvårt, det går inte att vara alla till lags, så är det bara. Skulle vi ha en polisstat skulle det vara enkelt att vara polis, men inte så roligt att vara medborgare.
Men ett som är säkert är, blir du stoppad var trevlig och artig så kommer du blir bemött på samma sätt, om inte fortsätt att vara trevlig.
Om du gjort fel, stå för det, var rakryggad och stå för det du gjort, men var du än gör, skrik inte åt polisen, han/hon gör bara sitt jobb, och den enda som går att skylla på är dig själv.

Du har rätt i en sak att det går inte att jämföra Svensk polis med Amerikansk för i USA så har dom något som vi inte har här, Nämligen att individens suverenitet och integritet gentemot staten ÄR oantastlig av polisiära eller andra myndighetsorgan så länge medborgaren inte bryter mot lagen (Konstutionen).  Visserligen så är dom ganska så tuffa i det landet och deras poliser har hårda "nypor", men om en snut i det landet har fingrarna i "kakburken" så torskar han/hon rejält för det.

Chrill27
6 mars 2008 · 553 Inlägg

De gånger jag har varit i kontakt med polisen av olika anledningar så har jag alltid blivit trevligt bemött. de har varit som normala trevliga människor. har även stått och snackat med poliser vid några tillfällen när de har stannat till.

Så jag tycker att de jag har stött på gör ett bra jobb och sen kan man väl räkna ut att varje polis är olika och exakt alla är väl inte jättebra

Gräsberg
6 mars 2008 · 1 002 Inlägg

mkt handlar väl hur man uppför sig själv.. är man uppkäftig så blir väl polisen lite hårdare i tonen enbart för att man ska begripa att lugna ner sig.
aldrig haft några problem med polisen, bara man är trevlig så. och håller sig inom lagens långa arm.  låter som en jävla viktigpetter tongue men va fan. så enkelt är de big_smile

är grymt nöjd me de ggr ja har pratat med polisen i olika situationer, blev även uppringd flera ggr en helg när det åkte runt en stulen volvo i hemtrakterna, kan nog bero på att ja blev slagen och anmälde båda sakerna samtidigt. men men..

ut o kör

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________
bosing
6 mars 2008 · 106 Inlägg

Vadå, är det inte så i Sverige också, är inte medborgaren i Sverige skyddad mot övergrepp från staten så länge medborgaren följer lagen?
Som polis finns inget lagstöd som säger att jag har rätt att gripa, göra husrannsakan osv utan stöd i lag!

Och en polis som gör brott i Sverige får hårdare straff än en "vanlig" Svensson.

Blacken, det där får du förklara mer, Sverige är ett av de friaste länderna i världen.

Senast redigerat av bosing (6 mars 2008)

richardoo290 VOLVO for life..
6 mars 2008 · 2 113 Inlägg

100 spänn på att blacken har en fjortis-tröja som det står A.C.A.B på tongue

HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
6 mars 2008 · 2 258 Inlägg

richardoo290 skrev:
100 spänn på att blacken har en fjortis-tröja som det står A.C.A.B på tongue

Jag har en A.E.A.B Tröjja tongue ha ha... Fasst de betyder ju inte riktigt samma sak.. men men tongue

Sump Runk Rätt O Slätt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang