Ström

elsmurfo
21 december 2005 · 412 Inlägg

Jag sitter och undrar, behöver man nått speciellt batteri om man ska driva en sterio anläggning i bilen?

Mina planer var att: Köra 1 slutsteg till basen (ett monoblock)ett mds twelwhundred.
Och ett annat slutsteg till 6x9orna. (http://www.mds.se/?artnr=pkt269gp).
Sen en mp3 spelare, fronthögtalare (tänkte köpa ett kitt).

Batteriet som sitter i bilen är ett gammalt som gatan, blinkar lite då jag kör orginalsterion (tex lysena i cupen blinkar)
Behöver man mycket ström till detta?
Vad rekommenderar ni i sånnafall för batteri?
Finns det nått speciellt som är bättre än nått annat?
Är kondensatorer ett måste till mina slutsteg?

Senast redigerat av elsmurfo (21 december 2005)

wimsch
21 december 2005 · 13 Inlägg

borde räcka med ett nytt bra batteri i värsta fall får du slänga in ett till bak .. men det är inte större problem.. för utom kostnaden big_smile

Honda Civic (1995)
BOOST_ME
21 december 2005 · 90 Inlägg

jag vet inte men finns det inget som heter kondesator??vad är den till för annars??

To Feel Or Not To Feel...cosworth
Sharky
21 december 2005 · 10 287 Inlägg

Sök-funktionen är bra att ha:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=4755

Mvh
Göran

BOOST_ME skrev:
jag vet inte men finns det inget som heter kondesator??vad är den till för annars??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
21 december 2005 · 10 287 Inlägg

- Byt batteri
- Kolla upp vad du har för generator. En gammal typ 50A häck räcker inte långt om man skall poppa mycket och högt. Kolla laddningen från den och byt ev kol i alla fall.
- Kolla upp så att inte anslutningar vid batteri, generator och mellan batteri och chassie är tok-ärgade.

Och sedan:

- Tänk på att minusanslutningen till stegen är det viktigaste i hela installationen. Inte plus som många tror. Lägg ner 100% energi på att minus(jord) för stegen blir så bra som det går.

Göran


elsmurfo skrev:
Jag sitter och undrar, behöver man nått speciellt batteri om man ska driva en sterio anläggning i bilen?

Mina planer var att: Köra 1 slutsteg till basen (ett monoblock)ett mds twelwhundred.
Och ett annat slutsteg till 6x9orna. (http://www.mds.se/?artnr=pkt269gp).
Sen en mp3 spelare, fronthögtalare (tänkte köpa ett kitt).

Batteriet som sitter i bilen är ett gammalt som gatan, blinkar lite då jag kör orginalsterion (tex lysena i cupen blinkar)
Behöver man mycket ström till detta?
Vad rekommenderar ni i sånnafall för batteri?
Finns det nått speciellt som är bättre än nått annat?
Är kondensatorer ett måste till mina slutsteg?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
elsmurfo
21 december 2005 · 412 Inlägg

Någon som har nått tips på vart man ska ansluta mius då?
Går det inte bra att bara putsa bort lite lack och jorda? Tror även en kompis gjorde det i baklyktan någon stans, jordade på nån kvicksilver grej´?

yazzo
21 december 2005 · 18 Inlägg

Satsa på ett nytt och fräscht batteri, kolla sen att generatorn laddar fullt, köp sen en konding på 1Farad (tänk på att det är ett stort steg). Dra en jordkabel på max en halv meter på 21mm tjock rätt in i bilens ram i bakluckan.

andreas_gbg_
21 december 2005 · 1 634 Inlägg

http://www.billjud.nu/productlist.php?h … ;sortalt=5

Svinbra pris!!!! Svinbra batteri. JAg tänker köpa det iaf. Detta är det första du skall fixa, innan extra batteri eller kondning.

Numera Saab 9-5 Aero -00
elsmurfo
21 december 2005 · 412 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
http://www.billjud.nu/productlist.php?headdirid=16&tablename=ovrigt&themarke=Optima&marke=Optima&sortalt=5

Svinbra pris!!!! Svinbra batteri. JAg tänker köpa det iaf. Detta är det första du skall fixa, innan extra batteri eller kondning.

Hur pass mycket bättre blir det? kanske köper en sådan då?smile

Drönirettab
21 december 2005 · 21 761 Inlägg

Viktigt att komma ihåg, det är inte det batteri som visas på bilden. Det är ett annat Optimabatteri, men det passar mycket bra till bilstereo.

BigMack
21 december 2005 · 80 Inlägg

Verkar som om de flesta har glömt strömkabeln som bör vara så grov som möjligt,en annan viktig sak å tänka på är som sagt jorden som SKA vara lika grom på minus sidan som på pluss sidan, och detta gäller både där bak där du har steget men också där famme där du har batteriet.

Drönirettab
21 december 2005 · 21 761 Inlägg

På min 240 bytte jag ut jordkablarna, till karossen var det 10mm2 och till motorn 16mm2. Lite klent tycker jag, men det var standard.
Undrar om det inte är likadant på din 740, elsmurfo.

elsmurfo
21 december 2005 · 412 Inlägg

Drönirettab skrev:
På min 240 bytte jag ut jordkablarna, till karossen var det 10mm2 och till motorn 16mm2. Lite klent tycker jag, men det var standard.
Undrar om det inte är likadant på din 740, elsmurfo.

Har absolut ingen aning, Du får väll komma och hjälpa mig?smile

Drönirettab
22 december 2005 · 21 761 Inlägg

Jag vet ju inte vart din postlåda bor.
Far till OK eller Shell och köp jordkabel och polsko. Sen är det ju bara att kapa kabeln till rätt längd och sätta dit. Lätt som en plätt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang