Dyrt med försäkringar!

sir_daniel www.kudoz.se
9 mars 2008 · 3 802 Inlägg

maco skrev:

sir_daniel skrev:
är inte en rättighet att ha bil utan det är ett privelegium enl. mig.

Det hörs att du kommer från söder. Här uppe i norr är man nästintill handikappad om man inte har bil och körkort. Dina chanser att få jobb utan körkort är mycket mindre än hos de som har.

Eller t.ex. Jag har en (1) buss till skolan på morgonen som går 06:45. För att ta mig hem sedan har jag 3 alternativ. en buss kl: 11:00, 15:00 eller 17:10.

I dessa fall anser jag att det är en rättighet att få ha bil, om ingen skälig anledning sätter stopp.

jag är född i Umeå BB och uppvuxen de första åren i Nordmaling, samt har halva släkten upp från umeå ner till Sundsvall så jag vet vad det innebär med att ha dåliga kommunikationer.

problemet är att många tycker att de har RÄTT till att ha "fetaste, snyggaste, snabbaste" bilen och tycker det är "fördjävligt" att försäkringen är dyr på dem... finns många mindre bilar som är mycket billigare i försäkring.
sedan måste man inte ha helförsäkring på denna lilla bil som kostar någon tusenlapp, ett tu tre så har du en bil du har råd att köra. svårare än så är det inte.

mrcelica
9 mars 2008 · 1 639 Inlägg

Ang killen som sa att man inte kan bygga upp en bonus och förtroende hos ett bolag så är det helt fel.
Jag har tex rät bra rabatt pg av att jag har CE kort och yrkeskompetensbevis för yrkeschaufförer och ses därför som en lägre risk för bolaget. Fick ned premien ytterligare när jag berättade att jag aldrig orsakat en olycka fast jag kört sporthoj och mycket bil sedan jag fyllde 18. Har betydligt bättre premie än farsan som är 60+. Ger 3400kr helf helår för Celican, 1950 för bågen samt 1200 för halv på Clion. Dvs sammanlagt 6500 per år för två bilar och en potent mc (dock ingen R hoj). Man kan alltid fixa en bättre premie än den "officiella" om man har lite kött på benen och kan visa upp att man har skött sig.

Senast redigerat av mrcelica (9 mars 2008)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
hummer89
9 mars 2008 · 442 Inlägg

sir_daniel skrev:

maco skrev:

sir_daniel skrev:
är inte en rättighet att ha bil utan det är ett privelegium enl. mig.

Det hörs att du kommer från söder. Här uppe i norr är man nästintill handikappad om man inte har bil och körkort. Dina chanser att få jobb utan körkort är mycket mindre än hos de som har.

Eller t.ex. Jag har en (1) buss till skolan på morgonen som går 06:45. För att ta mig hem sedan har jag 3 alternativ. en buss kl: 11:00, 15:00 eller 17:10.

I dessa fall anser jag att det är en rättighet att få ha bil, om ingen skälig anledning sätter stopp.

jag är född i Umeå BB och uppvuxen de första åren i Nordmaling, samt har halva släkten upp från umeå ner till Sundsvall så jag vet vad det innebär med att ha dåliga kommunikationer.

problemet är att många tycker att de har RÄTT till att ha "fetaste, snyggaste, snabbaste" bilen och tycker det är "fördjävligt" att försäkringen är dyr på dem... finns många mindre bilar som är mycket billigare i försäkring.
sedan måste man inte ha helförsäkring på denna lilla bil som kostar någon tusenlapp, ett tu tre så har du en bil du har råd att köra. svårare än så är det inte.

båda av er har rätt, man kan köpa en skrotbil för jätte billigt, fast den kanske blir dyrare efter allt lagandet men ändå... Saken maco menar är att söderläningar inte har ngn förståelse när dom har allt serverat framför sig. Tror det är fler där nere som fuskar och så än häruppe, vi får nästan alltid ta skiten som folk därnere gör. Och f-bolagen lägger nog ner braaaa mkt mer av pengarna på stölder och krockar söderöver än hos oss.

st220hgv Chaufför
9 mars 2008 · 418 Inlägg

mrcelica skrev:
Ang killen som sa att man inte kan bygga upp en bonus och förtroende hos ett bolag så är det helt fel.
Jag har tex rät bra rabatt pg av att jag har CE kort och yrkeskompetensbevis för yrkeschaufförer och ses därför som en lägre risk för bolaget. Fick ned premien ytterligare när jag berättade att jag aldrig orsakat en olycka fast jag kört sporthoj och mycket bil sedan jag fyllde 18. Har betydligt bättre premie än farsan som är 60+. Ger 3400kr helf helår för Celican, 1950 för bågen samt 1200 för halv på Clion. Dvs sammanlagt 6500 per år för två bilar och en potent mc (dock ingen R hoj). Man kan alltid fixa en bättre premie än den "officiella" om man har lite kött på benen och kan visa upp att man har skött sig.

Aha.. Då kanske man skulle ringa försäkringsbolaget i veckan...

Kör Scania!!
Hyundai i30 (2012)
mrcelica
9 mars 2008 · 1 639 Inlägg

st220hgv skrev:

mrcelica skrev:
Ang killen som sa att man inte kan bygga upp en bonus och förtroende hos ett bolag så är det helt fel.
Jag har tex rät bra rabatt pg av att jag har CE kort och yrkeskompetensbevis för yrkeschaufförer och ses därför som en lägre risk för bolaget. Fick ned premien ytterligare när jag berättade att jag aldrig orsakat en olycka fast jag kört sporthoj och mycket bil sedan jag fyllde 18. Har betydligt bättre premie än farsan som är 60+. Ger 3400kr helf helår för Celican, 1950 för bågen samt 1200 för halv på Clion. Dvs sammanlagt 6500 per år för två bilar och en potent mc (dock ingen R hoj). Man kan alltid fixa en bättre premie än den "officiella" om man har lite kött på benen och kan visa upp att man har skött sig.

Aha.. Då kanske man skulle ringa försäkringsbolaget i veckan...

Gör det, det går väll säkert inte att snacka till sig en bättre premie hos alla bolag så ring runt...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
jonesono Personal- och beteendevetare
10 mars 2008 · 1 082 Inlägg

hummer89 skrev:

sir_daniel skrev:

maco skrev:

Det hörs att du kommer från söder. Här uppe i norr är man nästintill handikappad om man inte har bil och körkort. Dina chanser att få jobb utan körkort är mycket mindre än hos de som har.

Eller t.ex. Jag har en (1) buss till skolan på morgonen som går 06:45. För att ta mig hem sedan har jag 3 alternativ. en buss kl: 11:00, 15:00 eller 17:10.

I dessa fall anser jag att det är en rättighet att få ha bil, om ingen skälig anledning sätter stopp.

jag är född i Umeå BB och uppvuxen de första åren i Nordmaling, samt har halva släkten upp från umeå ner till Sundsvall så jag vet vad det innebär med att ha dåliga kommunikationer.

problemet är att många tycker att de har RÄTT till att ha "fetaste, snyggaste, snabbaste" bilen och tycker det är "fördjävligt" att försäkringen är dyr på dem... finns många mindre bilar som är mycket billigare i försäkring.
sedan måste man inte ha helförsäkring på denna lilla bil som kostar någon tusenlapp, ett tu tre så har du en bil du har råd att köra. svårare än så är det inte.

båda av er har rätt, man kan köpa en skrotbil för jätte billigt, fast den kanske blir dyrare efter allt lagandet men ändå... Saken maco menar är att söderläningar inte har ngn förståelse när dom har allt serverat framför sig. Tror det är fler där nere som fuskar och så än häruppe, vi får nästan alltid ta skiten som folk därnere gör. Och f-bolagen lägger nog ner braaaa mkt mer av pengarna på stölder och krockar söderöver än hos oss.

Kan ju bero på att mer än 70 % av befolkningen bor söder om Gävles breddgrader. wink

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
11 april 2008 · 1 123 Inlägg

häng på o fråga lite när de gäller försäkring,,
om man ha tex helförsäkring kommer man då o märkas efter redan första att de sjunker i primie elelr måste man ha en längre tid?? jag har tänkt att ha i 3år med helfärskring just nu betalar jag 630kr/mån hur mkt kommer jag då o betalar den sista året? måste väl väl vara mkt mindre än 630kr/mån som jag nu betalar???

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
erixon89
4 december 2008 ·

hummer89 skrev:
Hejsan alla!

NU är det så att vi har funderat runt hur "säkert" det är med att man skriver bilen på ens föräldrar, blir ju sjukt mkt billigare.

Ex: Golf vr6 på folksam vill dom ha 8100kr/året på trafik bara, kostade 6800 med min förra GTI.

Men är det någon här som kör med det trixet? dom har ju infört nyare regler just för att stoppa detta "fusk". Hur gör ni isf och fastnar man i en poliskontroll med en typ sportbil med baslåda och massa sånt och säger "de är min mammas/pappas bil jag lånar" hmm de tror dom knappast på men dom har ju inga bevis för att vi fuskar om man inte blir stoppad 10ggr i samma stad och så..

Jaa det helt enkelt sjukt dyrt..


Alla tips och erfarenheter av detta "fusk" Skulle jag vilja höra smile

Jag tänker stå på min bil själv även om det kostar 6000 i månaden kan bli ett väldigt liv om man har det så som du beskriver att mamma eller pappa står på bilen om man inte bor hemma

sir_daniel www.kudoz.se
4 december 2008 · 3 802 Inlägg

grejen är ju inte att du MÅSTE ha största/snabbaste/fetaste bilen, räcker gott med en polo -86 för att ta dig till o från arbetet/skolan/affären då kostar det inte så mycket i försäkring....

SweetBabyDoll Queen Of Hearts
4 december 2008 · 1 300 Inlägg

En killkompis hamnade i diket för 2 veckor sedan exakt idag, han voltade några gånger och bilen blev skrot.
Han hade/har halvförsäkring och bilen stod på han själv.
Anledningen till att han hamnade i diket var att det kom en kärring mitt i vägen så han styrde ned i diket och där fanns det stenar och annat skit som fick bilen att volta.

Ja, iaf, han vill ju såklart ha något för bilen nu när den så gott som är reda för skroten, MEN det är ett jävla krångel för kärringa som kom mitt i vägen stannade inte vid olyckan utan hon ställde sig en bit bort, ringde polisen och när hon såg att min kompis klev ur bilen så åkte hon.

Polisen kom till min kompis och han fick blåsa och kolla så att han var nykter och allt det där.


Nu till det hela, det verkar inte som om att han kan få ut något på försäkringen pga att kärringa bara drog.

Enligt polisen så var hon inte ens inblandad i olyckan... Hur dem nu kan tycka det... Hade inte hon kommit mitt i vägen hade det aldrig hänt..


Så, även fast ni har bilen ståendes på er, så räkna inte med försäkrings pengar för det.

I do it my way
Go_sideways
4 december 2008 · 428 Inlägg

Mortalis skrev:
Men alltså när man tecknar försäkring så kan de fråga "hur många kommer bruka bilen", och om någon under 25 kommer bruka den, man får betala lite lite extra för de då, men då kan de inte komma o gnälla

Håller med där. Min bil står inte på mig för då hade jag fått på gå gatan tongue Men när v tog försäkringen så fick vi frågan om någon under 25 skulle köra den. Då svarade vi självklart ja. och fick då betala lite extra för risken..

Stefan Varberg Supraman
4 december 2008 · 2 300 Inlägg

_lee_jr skrev:
häng på o fråga lite när de gäller försäkring,,
om man ha tex helförsäkring kommer man då o märkas efter redan första att de sjunker i primie elelr måste man ha en längre tid?? jag har tänkt att ha i 3år med helfärskring just nu betalar jag 630kr/mån hur mkt kommer jag då o betalar den sista året? måste väl väl vara mkt mindre än 630kr/mån som jag nu betalar???

Om den kommer att gå ner eller upp beror på om bolaget höjer eller sänker premien från år till år.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
letten19
4 december 2008 · 16 Inlägg

Om bilen och försäkringen står på någon av föräldrarna så kan du vara brukaren av bilen så länge man bor på samma adress, har kollat med de flesta försäkringsbolagen men det var bara Trygg Hansa som sa det rakt ut men man fick lirka lita med de andra för det är inte så populärt att göra så....

JockeRX7 KTM 660
4 december 2008 · 537 Inlägg

Hade min mazda ståendes på mamma, var nere och visa upp/värdera bilen på försäkringsbolaget.
Gubben som kollade den och sen som jag satt i möte och diskutera försäkring på "mammas" bil fatta att det var min bil men brydde sig inte ett dugg om det.
Så det är nog inte alla bolag som håller stenhårt på att man ska bilen på sig själv.
Bodde inte på samma adress som mina föräldrar vid den tidpunkten heller.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
pampers138 Har alltid rätt!
4 december 2008 · 689 Inlägg

Måste bara kommentera tidigare skrivare på sidan 1,2,3,4 osv. de lägre numrena smile

Jag är  så satans glad att jag hade en farfar som köpte ett landtställe och senare dog smile  (inte glad att han dog)  MEN  det  stället blev  ett dödsbo och då  försäkrar vi (familjen)  våra bilar på det smile  BILLIGT är ett ord big_smile    Sen har jag  itne ens räknat in alla bonusar vi har samlat på oss under alla år big_smile

Kan också säga efter som alla bilar e reggade på honom så finns det inget som kopplar reg plåten till oss som kör..  DVS om en fartkamera tar mig och jag håller mig för ansiktet eller inte   så kan ja inte få en bot smile

Livet är ett helvete, du är bjuden!
BMW 528 "BBS" (1983)
Pikey
4 december 2008 · 2 283 Inlägg

John87 skrev:
Det räcker med att försäkringsbolaget misstänker att bilens huvudsaklige brukare inte är samma som ägaren för att dom ska neka till ersättning.

Det kommer fler och fler nu som blir nekade all ersättning när de skenförsäkrat.
I mina ögon inte värt det.

8100kr/år är inte så mycket. Jag betalar mycket mer för min bil.

Det gällde inte så när jag snackade med IF
Killen jag pratade med när jag kollade upp en skyline på både mig och pappa
sa "Det är bättre att du sätter den på din pappa så har du råd med däcken, haha".

Sen frågade jag om det var olagligt och han svarade nej, det går heller inte att fastställa någon gång att det bara är du som kör den och inte den pappa, såvidare ni bor på olika orter.

R.I.P. Michael Jackson!
n_andersson
4 december 2008 · 689 Inlägg

JockeRX7 skrev:
Hade min mazda ståendes på mamma, var nere och visa upp/värdera bilen på försäkringsbolaget.
Gubben som kollade den och sen som jag satt i möte och diskutera försäkring på "mammas" bil fatta att det var min bil men brydde sig inte ett dugg om det.
Så det är nog inte alla bolag som håller stenhårt på att man ska bilen på sig själv.
Bodde inte på samma adress som mina föräldrar vid den tidpunkten heller.

Nej inte då nej. men sen om den blir stulen eller om du kvaddar den så blir de ett jävla liv och dom vägrar betala nått. går ju bra så länge de inte händer nått

Stefan Varberg Supraman
4 december 2008 · 2 300 Inlägg

Sen har man inte råd att ha försäkringen på sig själv så ska man nog fundera lite på om man har råd men bilen överhuvudtaget.

Försäkringbedrägeri som det e att försäkra på någon annan utan att ange att man e brukare gör att det e dyrt att försäkra för dom som faktiskt är ärliga med sian försäkringar.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
_Grynet_ Raggarmuffin
4 december 2008 · 138 Inlägg

SweetBabyDoll skrev:
En killkompis hamnade i diket för 2 veckor sedan exakt idag, han voltade några gånger och bilen blev skrot.
Han hade/har halvförsäkring och bilen stod på han själv.
Anledningen till att han hamnade i diket var att det kom en kärring mitt i vägen så han styrde ned i diket och där fanns det stenar och annat skit som fick bilen att volta.

Ja, iaf, han vill ju såklart ha något för bilen nu när den så gott som är reda för skroten, MEN det är ett jävla krångel för kärringa som kom mitt i vägen stannade inte vid olyckan utan hon ställde sig en bit bort, ringde polisen och när hon såg att min kompis klev ur bilen så åkte hon.

Polisen kom till min kompis och han fick blåsa och kolla så att han var nykter och allt det där.


Nu till det hela, det verkar inte som om att han kan få ut något på försäkringen pga att kärringa bara drog.

Enligt polisen så var hon inte ens inblandad i olyckan... Hur dem nu kan tycka det... Hade inte hon kommit mitt i vägen hade det aldrig hänt..


Så, även fast ni har bilen ståendes på er, så räkna inte med försäkrings pengar för det.

men konstigt, han hade ju bara halvfsk.. han får ju ingen ersättning när han inte har kasko.

"Många vet hur en banan ser ut, men få vet hur den ska användas"
Flickor kör turbo. Kvinnor kör V8.
_Grynet_ Raggarmuffin
4 december 2008 · 138 Inlägg

letten19 skrev:
Om bilen och försäkringen står på någon av föräldrarna så kan du vara brukaren av bilen så länge man bor på samma adress, har kollat med de flesta försäkringsbolagen men det var bara Trygg Hansa som sa det rakt ut men man fick lirka lita med de andra för det är inte så populärt att göra så....

ägaren ska vara samma som huvudsakliga brukaren av bilen och det är även denne som ska stå för försäkring.
är det så att det kommer fram att det är någon annan som normalt brukar bilen kan det ge nedsatt eller rent utan ingen ersättning alls.
självklart kan man låna mammas eller pappas bil.
men är det en dyr bil eller en stor skada kan bolagen gå så långt att de kollar trafikkameror p-böter tankkvitton, mackkameror osv osv för att få reda på vem som egentligen är brukare av bilen..

så tycker rent utan att det är fruktansvärt korkat att ställa bilen på sina föräldrar om man bryr sig om att få ut nåt på försäkringen.
ja har haft alla mina bilar som vart i trafik på mig sen ja tog lappen.

Jag jobbar på ett föräkringbolag och vet att det är många som blir nekade ersättning just pga att brukaren inte är samma som ägaren.

Senast redigerat av _Grynet_ (5 december 2008)

"Många vet hur en banan ser ut, men få vet hur den ska användas"
Flickor kör turbo. Kvinnor kör V8.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang