Dyrt med försäkringar!

jonesono Personal- och beteendevetare
8 mars 2008 · 1 082 Inlägg

LazerHawke skrev:

MrTurbo skrev:
Försäkringsbedrägeri lönar sig aldrig. Lär dig istället att inte leva över dina tillgångar och köp en bil du har råd med. Föräldrar borde inse att det är viktigt att barnen lär sig pengarnas värde redan från början.

Att  många 18 >25 åringar inte borde ha vare sig bil eller körkort är anledningen till varför försäkringen kostar som de gör. Och blir bolaget minsta tveksamma så lär det bli utredningar om vem som är "brukare" av fordonet. Inte ett öre betalas ut och har ni otur kan du / ni bli ersättningsskyldiga istället och är det då en allvarlig olycka kan det handla om MYCKET pengar.

Bit i det sura äpplet, köp en EGEN bil som är reggad på dig själv och som du kan betala. Har du inga pengar så kan du inte har någon bil. En bil är inte en självklarhet utan ett privilegium att ha, detta inser inte många bortskämda snorungar...  roll

då e det ju klart meningslöst pröjsa försäkring för en bil man får bekosta kalaset själv på om det händer nåt då kan man ju fimpa försäkra bilen om det är så det ska vara....

Det blir nog billigare i längden..... eller inte. Åker du dit på det, är det än värre än skenförsäkran.

LazerHawke skrev:
jag menar dom som vill ha bil ska få ha bil.

Oj, det här är nog ett av de stora attitydproblemen. Folk anser att det är någon slags allsmäktig rättighet att köra omkring i en (helst lite bättre) bil, än vad de kanske klarar ekonomiskt.
En del i kakan är behov av bekräftelse, men det är en annan story.

LazerHawke skrev:
vem som äger bilen eller brukar bilen är oväsentligt!

Argumentera gärna varför.. är idel öra.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Hamilton
8 mars 2008 · 8 865 Inlägg

LazerHawke skrev:
jag menar dom som vill ha bil ska få ha bil.

hur tänker du när du skriver så eller du tänkte inte alls wink

Fotograf på tierpidag.se
Micke754 Diktator
8 mars 2008 · 433 Inlägg

hummer89 skrev:

Micke754 skrev:
Om jag skulle ha min 740 ståendes på mig sj skulle det kosta mellan 22 000kr - 30 000kr /helår med halvförsäkring.. Ställde den på morfar och då blev det helt plötsligt 4000/ helår halvförsäkring.. Helt sjuka priser...

jaa det är det, men så där dyrt hade du nog kunnat hitta mkt billigare priser för wink en vr6 som jag ska köpa är dyrare i försäkring och det finns för 12000/hel om det inte är en ny 740 dock kanske.

Jag ringde en försäkringsagent som skulle hitta dom billigaste försäkringsbolagen åt mig.. Dom kollar igenom ALLA bolag och det billigaste var 21 700kr eller nått sånt.. Jag bor i stan, har haft körkort i ett halvår, har en turbobil, bilen står på gatan, inget larm, ingen startspärr, osv osv.. snordyrt.. Morfar har 30+ skadefria år, bor på landet, är 81 år, har bilen i låst garage osv osv.. vilket resulterar i att det kostar 4000/ helår istället för dom 22 000 som jag skulle få betala.

Varför köra sakta när man kan köra fort?
John87 Stolt Volvoägare
8 mars 2008 · 4 913 Inlägg

Micke754 skrev:
Jag ringde en försäkringsagent som skulle hitta dom billigaste försäkringsbolagen åt mig.. Dom kollar igenom ALLA bolag och det billigaste var 21 700kr eller nått sånt.. Jag bor i stan, har haft körkort i ett halvår, har en turbobil, bilen står på gatan, inget larm, ingen startspärr, osv osv.. snordyrt.. Morfar har 30+ skadefria år, bor på landet, är 81 år, har bilen i låst garage osv osv.. vilket resulterar i att det kostar 4000/ helår istället för dom 22 000 som jag skulle få betala.

Om/när något händer med bilen och du blir nekad ersättning så skapa inte en "försäkringsbolaget-lurade-mig-snyft-snyft-tråd".

Ingen hindrar dig, men du är medveten om riskerna och får då skylla dig själv om något händer.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
MrTobias
8 mars 2008 · 1 297 Inlägg

John87 skrev:

Micke754 skrev:
Jag ringde en försäkringsagent som skulle hitta dom billigaste försäkringsbolagen åt mig.. Dom kollar igenom ALLA bolag och det billigaste var 21 700kr eller nått sånt.. Jag bor i stan, har haft körkort i ett halvår, har en turbobil, bilen står på gatan, inget larm, ingen startspärr, osv osv.. snordyrt.. Morfar har 30+ skadefria år, bor på landet, är 81 år, har bilen i låst garage osv osv.. vilket resulterar i att det kostar 4000/ helår istället för dom 22 000 som jag skulle få betala.

Om/när något händer med bilen och du blir nekad ersättning så skapa inte en "försäkringsbolaget-lurade-mig-snyft-snyft-tråd".

Ingen hindrar dig, men du är medveten om riskerna och får då skylla dig själv om något händer.

Jag tror inte att han ÄR medveten om riskerna.

John87 Stolt Volvoägare
8 mars 2008 · 4 913 Inlägg

MrTobias skrev:
Jag tror inte att han ÄR medveten om riskerna.

Om han har läst tråden så är han.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
hummer89
8 mars 2008 · 442 Inlägg

gissar på att jag tar halv försäkring fast det kostar lika mkt typ som hel på aktava.. hade jag däremot bott hemma hade jag fuskat, lite jobbigt att åka ditt om jag har lika otur som nu när jag svimmade bakom ratten..
Men som non skrev att man kan åka dit på att köra på ngn(personskada) tror jag är rena BULLSHIT! iaf om det är en person i bil(dom har ju redan försäkring på sig sj), annan sak om det gäller gående kanske.
För fuskar jag så kanske jag bara behöver betala 3-4000kr men gör jag inte det så blir det typ 9000 och 5000 är ju inte hela världen om man kan få en sån billig försäkring när det finns en liten risk att man åker dit på fusk och får ett rent helvete.

Byter ämne lite: JAg körde in i ett vägräcke och ringde SJÄLV polisen så dom kom och hjälpte till lite med bärgning(dom skrev rapport med) räknas det som en skada va?? för aktava begär typ 2000 extra om man gjort en skada senaste året.. Jag behövde inte ens ringa polisen eftersom det var en liten väg och så..(dom sa det sj). antar att det räknas, vilket isf är SURT.

viccoA
8 mars 2008 · 3 110 Inlägg

hummer89 skrev:
gissar på att jag tar halv försäkring fast det kostar lika mkt typ som hel på aktava.. hade jag däremot bott hemma hade jag fuskat, lite jobbigt att åka ditt om jag har lika otur som nu när jag svimmade bakom ratten..
Men som non skrev att man kan åka dit på att köra på ngn(personskada) tror jag är rena BULLSHIT! iaf om det är en person i bil(dom har ju redan försäkring på sig sj), annan sak om det gäller gående kanske.
För fuskar jag så kanske jag bara behöver betala 3-4000kr men gör jag inte det så blir det typ 9000 och 5000 är ju inte hela världen om man kan få en sån billig försäkring när det finns en liten risk att man åker dit på fusk och får ett rent helvete.

Byter ämne lite: JAg körde in i ett vägräcke och ringde SJÄLV polisen så dom kom och hjälpte till lite med bärgning(dom skrev rapport med) räknas det som en skada va?? för aktava begär typ 2000 extra om man gjort en skada senaste året.. Jag behövde inte ens ringa polisen eftersom det var en liten väg och så..(dom sa det sj). antar att det räknas, vilket isf är SURT.

Räknas som skada om du kopplade in försäkringen skulle jag tro. Om du repar bilen lite och själv betalar allt och inte använder försäkringen har jag  svårt att se att det kan räknas som försäkringsskada.

hummer89
8 mars 2008 · 442 Inlägg

John87 skrev:

Micke754 skrev:
Jag ringde en försäkringsagent som skulle hitta dom billigaste försäkringsbolagen åt mig.. Dom kollar igenom ALLA bolag och det billigaste var 21 700kr eller nått sånt.. Jag bor i stan, har haft körkort i ett halvår, har en turbobil, bilen står på gatan, inget larm, ingen startspärr, osv osv.. snordyrt.. Morfar har 30+ skadefria år, bor på landet, är 81 år, har bilen i låst garage osv osv.. vilket resulterar i att det kostar 4000/ helår istället för dom 22 000 som jag skulle få betala.

Om/när något händer med bilen och du blir nekad ersättning så skapa inte en "försäkringsbolaget-lurade-mig-snyft-snyft-tråd".

Ingen hindrar dig, men du är medveten om riskerna och får då skylla dig själv om något händer.

JAG vet inte ens HELA risken.. Som jag fattat det så blir man utan försäkringshjälp(får 0kr) men liksom man sparar ändå in det på 2 år, så då behöver man inte ens klaga... Om dom inte begär 22 700kr när dom kommit på det dock..??

rätta mig tack

hummer89
8 mars 2008 · 442 Inlägg

viccoA skrev:

hummer89 skrev:
gissar på att jag tar halv försäkring fast det kostar lika mkt typ som hel på aktava.. hade jag däremot bott hemma hade jag fuskat, lite jobbigt att åka ditt om jag har lika otur som nu när jag svimmade bakom ratten..
Men som non skrev att man kan åka dit på att köra på ngn(personskada) tror jag är rena BULLSHIT! iaf om det är en person i bil(dom har ju redan försäkring på sig sj), annan sak om det gäller gående kanske.
För fuskar jag så kanske jag bara behöver betala 3-4000kr men gör jag inte det så blir det typ 9000 och 5000 är ju inte hela världen om man kan få en sån billig försäkring när det finns en liten risk att man åker dit på fusk och får ett rent helvete.

Byter ämne lite: JAg körde in i ett vägräcke och ringde SJÄLV polisen så dom kom och hjälpte till lite med bärgning(dom skrev rapport med) räknas det som en skada va?? för aktava begär typ 2000 extra om man gjort en skada senaste året.. Jag behövde inte ens ringa polisen eftersom det var en liten väg och så..(dom sa det sj). antar att det räknas, vilket isf är SURT.

Räknas som skada om du kopplade in försäkringen skulle jag tro. Om du repar bilen lite och själv betalar allt och inte använder försäkringen har jag  svårt att se att det kan räknas som försäkringsskada.

blandade inte in dom/hade bara trafik, så vi bärga den till skroten och tog dom viktigaste sakerna ur den och gav bilen till dom för inget alls, bilen blev klassad som skrotad bara elr såld till skroten kan man säga. Hur funkar det då?

Micke754 Diktator
8 mars 2008 · 433 Inlägg

jag är fullt medveten om riskerna.. men jag litar på min egen körförmåga.. och visst det kan komma någon annan idiot och köra på mig men då är det hans försäkringsbolag som får ta smällen och inte mitt...

Varför köra sakta när man kan köra fort?
John87 Stolt Volvoägare
8 mars 2008 · 4 913 Inlägg

Micke754 skrev:
jag är fullt medveten om riskerna.. men jag litar på min egen körförmåga.. och visst det kan komma någon annan idiot och köra på mig men då är det hans försäkringsbolag som får ta smällen och inte mitt...

Om alla ändå va så bra på att köra som du.
Då hade vi inte haft några olyckor alls.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Micke754 Diktator
8 mars 2008 · 433 Inlägg

John87 skrev:

Micke754 skrev:
jag är fullt medveten om riskerna.. men jag litar på min egen körförmåga.. och visst det kan komma någon annan idiot och köra på mig men då är det hans försäkringsbolag som får ta smällen och inte mitt...

Om alla ändå va så bra på att köra som du.
Då hade vi inte haft några olyckor alls.

Jag påstår inte att jag är någon rallystjärna eller nått.. jag påstår bara att jag litar så pass mycket på min egen körförmåga att jag vågar skenförsäkra..

Varför köra sakta när man kan köra fort?
LazerHawke
8 mars 2008 · 1 268 Inlägg

Hamilton skrev:
LazerHawke skrev:
jag menar dom som vill ha bil ska få ha bil.

hur tänker du när du skriver så eller du tänkte inte alls wink

jag menar att vill man ha bil ska man få ha bil.... typ bor man på landet hur ska man då ta sig nånstans när ej kollektivtrafiken funkar dit ut smärtfritt?

varför ska vissa behöva lida för att det är så jädra dyrt med försäkringen? pga att vissa andra sett till det?

så menar jag med det hela.... det är synd att andra ska få lida för någon dumjöns klantighet

Micke754 Diktator
8 mars 2008 · 433 Inlägg

LazerHawke skrev:

Hamilton skrev:
LazerHawke skrev:
jag menar dom som vill ha bil ska få ha bil.

hur tänker du när du skriver så eller du tänkte inte alls wink

jag menar att vill man ha bil ska man få ha bil.... typ bor man på landet hur ska man då ta sig nånstans när ej kollektivtrafiken funkar dit ut smärtfritt?

varför ska vissa behöva lida för att det är så jädra dyrt med försäkringen? pga att vissa andra sett till det?

så menar jag med det hela.... det är synd att andra ska få lida för någon dumjöns klantighet

jag såg på nått tv program för nått år sedan där dom sa att det för det mesta är samma människor som krockar. Det var någon försäkringsstatistik tjosan hejsan.. Tror det var i samband med att dom visade "Sveriges värsta bilförare" Där sa dom iaf att ca 60-70% av alla krocker sker av samma personer som brukar krocka ofta.. Om det stämmer är det ju helt sjukt att resterande människor som aldrig eller nästan aldrig krockar ska få skyhöga premier pga dom där 70% som absolut inte kan köra bil verkar det som..

Varför köra sakta när man kan köra fort?
LazerHawke
8 mars 2008 · 1 268 Inlägg

är det någon här som råkat ut för att inte få ut nåt pga att morsan farsan haft bilen på sig eller?

hummer89
8 mars 2008 · 442 Inlägg

LazerHawke skrev:
är det någon här som råkat ut för att inte få ut nåt pga att morsan farsan haft bilen på sig eller?

vill jag med veta och sen tvärtom(om non lyckats).
kvinnor över 40år har ju dyrare än män över 40år pga att dom "lånat" ut bilen till dotter/son, det är en av konsekvenserna som kommit till.
Sen en jäääävligt stor risk är ju om jag krockar med "mors" bil är ju att dom tappar bonusen då eftersom det är på deras försäkring så vafan det är nog inte så smart att fuska ändå kanske eftersom jag vet att mamma/pappa inte kmr hamna i diket elr ngt(inte stor risk), är nog jag som gör det tror jag.

Morge Underbetald
8 mars 2008 · 29 Inlägg

Många som inte vill göra rätt för sej. Har man råd köpa en bil ska man fan ha råd försäkra den oxå. Vem köper bil utan att ha med d i budgeten?
Finns för många snorungar som åker dyra bilar som inte är rätt försäkrade.

Pappa till två underbara pojkar =)
LazerHawke
8 mars 2008 · 1 268 Inlägg

snackat me mitt försäkringsbolag å han där sa att det är lugnt så jag fattar inte va alla moralnissar här snackar om "det är fel göra så" "man ska ha råd å ha bil" å blablabla ring försäkringsbolagen å hör med dom och förklara hur det ligger till och fråga då vad som gäller istället för att leka moralnissar och tro en massa......

svaret kan du endast få av försäkringsbolaget....

hummer89
8 mars 2008 · 442 Inlägg

Morge skrev:
Många som inte vill göra rätt för sej. Har man råd köpa en bil ska man fan ha råd försäkra den oxå. Vem köper bil utan att ha med d i budgeten?
Finns för många snorungar som åker dyra bilar som inte är rätt försäkrade.

snorungar........... Skyll INTE på oss när det är ens föräldrar som går med på det! samma sak med sprit/trimmade moppar etc. Jag kmr personligen inte göra detta på mina ungar fast då kmr det nog inte ens va möjligt att äga bil ändå, hade annars pröjsat åt dom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang