2900
Sök

Lämpligt pris för 2-3h fotosession...

Tyskstuk.se
630 Inlägg
14 mars 2008
alminjo skrev:
Zairon skrev:
alminjo skrev:
Alla här här snackar om drömpriser och riktiga fotografer som blir rika på att fota.

Tycker det ska vara gratis, om man gillar att fota och det är en hobby som ger erfarenhet och tror knappast att ni har köprt utrustning pga andra, eller ? NI köpte utrustningen för egen skull och gillar ni att fota så är det gratis.

Skulle jag haft utrustning och älskat att fota, skulle det vara spännande, kul, osv att fota andras bilar...

så om du hade haft garage + alla verktyg du behöver, skulle du då byta turbo eller kamrem på min bil då?

Du fattade inte poängen, så NEJ. Tar du betalt för att ligga med nån eller gör du det för du tycker det är är rent nöjje även om det kräver lite svett ? wink

Jag tror nog det är du som inte fattar poängen. Varför utföra ett jobb för någon helt gratis när andra tar betalt? eller om jag formulerar mig såhär: Varför ska jag erbjuda mina tjänster gratis när andra tar betalt för sina tjänster?

Ja, hade jag kunnat ta betalt för att ligga med någon så hade jag gjort det, för det krävs ju lika mkt jobb, lika kul och det spills nog lika mkt svett som om jag hade gjort det gratis. Nytta och nöje i ett smile

SLK
610 Inlägg
14 mars 2008
Zairon skrev:
alminjo skrev:
Zairon skrev:

så om du hade haft garage + alla verktyg du behöver, skulle du då byta turbo eller kamrem på min bil då?

Du fattade inte poängen, så NEJ. Tar du betalt för att ligga med nån eller gör du det för du tycker det är är rent nöjje även om det kräver lite svett ? wink

Jag tror nog det är du som inte fattar poängen. Varför utföra ett jobb för någon helt gratis när andra tar betalt? eller om jag formulerar mig såhär: Varför ska jag erbjuda mina tjänster gratis när andra tar betalt för sina tjänster?

Ja, hade jag kunnat ta betalt för att ligga med någon så hade jag gjort det, för det krävs ju lika mkt jobb, lika kul och det spills nog lika mkt svett som om jag hade gjort det gratis. Nytta och nöje i ett smile

Då frågar jag, varför betala om man kan få det gratis? Visst, vissa tar betalt medan andra gör inte det !
Nä nu ska man ut.... smile

Tyskstuk.se
630 Inlägg
14 mars 2008
alminjo skrev:
Zairon skrev:
alminjo skrev:

Då frågar jag, varför betala om man kan få det gratis? Visst, vissa tar betalt medan andra gör inte det !
Nä nu ska man ut.... smile

För om man betalar så kan man t ex ställa vissa krav. Du kan boka en tid. du kan kräva ett visst antal bilder som är bra, osv...

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
15 mars 2008
alminjo skrev:
Alla här här snackar om drömpriser och riktiga fotografer som blir rika på att fota.

Tycker det ska vara gratis, om man gillar att fota och det är en hobby som ger erfarenhet och tror knappast att ni har köprt utrustning pga andra, eller ? NI köpte utrustningen för egen skull och gillar ni att fota så är det gratis.

Skulle jag haft utrustning och älskat att fota, skulle det vara spännande, kul, osv att fota andras bilar...

Klart att man inte köper utrustning för 10tusentals kronor bara för att jobba med "välgörenhet"...

Jag har köpt bra utrustning för att få grymma bilder som jag kan tjäna pengar på! Inte för min egen skull som du verkar tro att man gör...
Senast redigerat av Jill (15 mars 2008)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
15 mars 2008
Jill skrev:
Klart att man inte köper utrustning för 10tusentals kronor bara för att jobba med "välgörenhet"...

Jag har köpt bra utrustning för att få grymma bilder som jag kan tjäna pengar på! Inte för min egen skull som du verkar tro att man gör...

Det är inte svårt alls att hitta en bra fotograf som gör det gratis, så att betala för att få bra bilder förstår jag inte.

Okej, om det är en riktig studio eller något sådant. Då förstår jag att det behövs pengar för hyra m.m.
Men att åka ut på en åker eller vart som helst och ta några bilder.. Det är ett jobb jag vet flera som skulle göra gratis med ordentlig utrustning och kunskap.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

4 418 Inlägg
15 mars 2008
John87 skrev:
Jill skrev:

Det är inte svårt alls att hitta en bra fotograf som gör det gratis, så att betala för att få bra bilder förstår jag inte.

Okej, om det är en riktig studio eller något sådant. Då förstår jag att det behövs pengar för hyra m.m.
Men att åka ut på en åker eller vart som helst och ta några bilder.. Det är ett jobb jag vet flera som skulle göra gratis med ordentlig utrustning och kunskap.

"Bra fotograf" är något relativt, kanske bra för dig..men om man skulle granska det så är det ingen vidare kvalitet...särskillt inte bilder på en åker wink

Tycker jag att du ska hålla dig till dina gratis-fotografer och sluta bry dig om dom som vill ha credd för sitt jobb! smile

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
15 mars 2008
Jill skrev:
John87 skrev:

"Bra fotograf" är något relativt, kanske bra för dig..men om man skulle granska det så är det ingen vidare kvalitet...särskillt inte bilder på en åker wink

Tycker jag att du ska hålla dig till dina gratis-fotografer och sluta bry dig om dom som vill ha credd för sitt jobb! smile

Just en åker var ett exempel, så haka inte upp dig på det.

Min poäng (som du kanske missade) var att det går att få riktigt bra fotografier gratis på t.ex sin bil.
Jag känner iaf två som jag vet har ordentlig utrustning och som fotar väldigt mycket (och båda gör även betal-jobb) som ställer upp på en fotosession helt gratis, eller till priset av en pizza eller liknande.
De ser erfarenheten som betalning nog och de tycker det är roligt att fota.

Men som sagt.. Har du en studio att hålla igång så kan du inte göra gratisjobb hela tiden, det förstår ju vem som helst.
Det är skillnad på att fota så mycket man kan för att man vill och att fota som ett arbete.

4 418 Inlägg
15 mars 2008
John87 skrev:
Jill skrev:
John87 skrev:

Just en åker var ett exempel, så haka inte upp dig på det.

Min poäng (som du kanske missade) var att det går att få riktigt bra fotografier gratis på t.ex sin bil.
Jag känner iaf två som jag vet har ordentlig utrustning och som fotar väldigt mycket (och båda gör även betal-jobb) som ställer upp på en fotosession helt gratis, eller till priset av en pizza eller liknande.
De ser erfarenheten som betalning nog och de tycker det är roligt att fota.

Men som sagt.. Har du en studio att hålla igång så kan du inte göra gratisjobb hela tiden, det förstår ju vem som helst.
Det är skillnad på att fota så mycket man kan för att man vill och att fota som ett arbete.

My point... Dom ställer inte upp gratis. Du betalar maten till dom wink

Visa även gärna vilka bilder dom har tagit på din bil, som är då bra. Med tanke på att dom som ligger under din bil inte var några kvalitets bilder direkt... inget illa ment men du talar om att dom är så grymma o tar gratis bilder på din bil. Show us! wink

paparazzi
349 Inlägg
15 mars 2008
John87: det är inte alla som känner någon som pysslar med fotografering..  har man en kompis som gillar bilar och man själv är fotointresserad så är det ju inte direkt så att man tar ut flera tusen spänn av polaren för att fota hans bil...  men är det någon som ringer till dig som du inte känner och han vill att du ska (som exempel) komma till hans ort kanske 4-6 mil bort och sen göra ungefär 10 grymma bilder.. som du sen ska hem å "framkalla" i datorn.. å bränna ut på skiva och posta till bilägaren..  då vill man gärna ta betalt för det..  detsamma gäller även om bilägaren kanske bor på samma ort.. men du har ingen aning om vem det är..

Kontakta mig om ni vill få bilen fotad i Karlstad med omnejd.
------------ www.ENfoto.nu -------------
www.karlstadracing.nu - för bilfolk i Karlstad med omnejd.

Tyskstuk.se
630 Inlägg
15 mars 2008
Att det ska va ra så j*vla svårt att förstå att fotograf är ett yrke tongue
Jag har massor med kompisar som har verktyg och som säkert kan byta fälgar, eller byta olja på en bil. Men gör det dom till mekaniker då?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
15 mars 2008
Jill skrev:
My point... Dom ställer inte upp gratis. Du betalar maten till dom wink

Visa även gärna vilka bilder dom har tagit på din bil, som är då bra. Med tanke på att dom som ligger under din bil inte var några kvalitets bilder direkt... inget illa ment men du talar om att dom är så grymma o tar gratis bilder på din bil. Show us! wink

"fotosession helt gratis, eller till priset av en pizza eller liknande."
Eller. Du kanske missade det ordet? Mest av good-will jag erbjudit en kopp kaffe eller en pizza eller nåt bara för att kom kompis-fotar åt mig.

Mina bilbilder är tagna med min mobiltelefon. Och av mig. Mästerfotograf cool
Jag känner inget behov av att ha högupplösta finbilder på min bil. Jag skrev dessutom "t.ex bil".
Alltså var det ett exempel och såna ska man inte haka upp sig på.

Hur mina bilbilder är tagna tycker jag är oviktigt.
Poängen var att det inte är svårt att hitta folk som fotar gratis och vet vad dom gör.

4 418 Inlägg
15 mars 2008
John87 skrev:
"fotosession helt gratis, eller till priset av en pizza eller liknande."
Eller. Du kanske missade det ordet? Mest av good-will jag erbjudit en kopp kaffe eller en pizza eller nåt bara för att kom kompis-fotar åt mig.

Mina bilbilder är tagna med min mobiltelefon. Och av mig. Mästerfotograf cool
Jag känner inget behov av att ha högupplösta finbilder på min bil. Jag skrev dessutom "t.ex bil".
Alltså var det ett exempel och såna ska man inte haka upp sig på.

Hur mina bilbilder är tagna tycker jag är oviktigt.
Poängen var att det inte är svårt att hitta folk som fotar gratis och vet vad dom gör.

Å jag tror du missar poängen att jag tyckte att du kunde visa bilderna som var tagna gratis, eftersom du talar om fotografer som ställer upp gratis o tar bra bilder... men som uppenbarligen är så bra att dom inte är värda att betala för eller ens visa upp tongue

Men som Nygren sa... Har man en vän som är fotograf, så klart man inte kräver nåt som fotograf. Det är en heeelt annan situation, men den diskuterar vi inte här!
Har många kompis-sessions där man som kompensation fått käk, köra bilen eller lånat den osv. smile

33 Inlägg
15 mars 2008
John87 skrev:

Vad har det med saken att göra? Tråden handlar om vad som är ett lämpligt
pris för en fotosession. Det är upp till dem om de vill jobba gratis, och hadde
trådskaparen velat jobba gratis hadde knappast denna tråden existerat!

Om så är fallet vadför håller du på och tjatar om att fotografering
ska vara gratis osv, när det uppenbarligen kryllar av folk omkring dig som gör det gratis.

Och eftersom du har folk som fotar dig gratis så är de ju knappast något problem för dig
om det finns de som vill tjäna pengar på sitt fotograferande.  Hobbynivå som proffesionell!

// Calle

edit:  Stavning.
Senast redigerat av Flummizen (15 mars 2008)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
15 mars 2008
Flummizen skrev:
John87 skrev:

Vad har det med saken att göra? Tråden handlar om vad som är ett lämpligt
pris för en fotosession. Det är upp till dem om de vill jobba gratis, och hadde
trådskaparen velat jobba gratis hadde knappast denna tråden existerat!

Precis, tråden handlade om vad som var ett lämpligt pris för en fotosession. Och jag har sagt vad jag tycker om det. Alltså höll det sig inom trådens ramar.

Jag tycker inte det är ett problem om någon vill ta pengar för att fota en bil t.ex.
Det jag funderar på är hur man lyckas med det när det finns så många som gör samma jobb gratis eller för struntbetalningar.

Flummizen skrev:
Om så är fallet vadför håller du på och tjatar om att fotografering
ska vara gratis osv, när det uppenbarligen kryllar av folk omkring dig som gör det gratis.

Jag förstår inte vad du menade så jag kan inte svara på det..

Flummizen skrev:
Och eftersom du har folk som fotar dig gratis så är de ju knappast något problem för dig
om det finns de som vill tjäna pengar på sitt fotograferande.  Hobbynivå som proffesionell!

Förstod inte det heller tyvärr.

Hobbyfotograf
113 Inlägg
15 mars 2008
John87: Klart att om man känner någon som kan fotografera så är det ju bra. Jag tar oftast inte betalt av mina närmsta vänner (om dem inte erbjuder pengar förstås). Men om man inte känner någon som har en kamera, då kan det bli värre.
Många här tar ju emot beställningar och fotograferar till folk dem inte känner. Då tycker jag det är självklart att man inte gör det gratis.
Senast redigerat av eleganten (15 mars 2008)

Vill du ha din bil fotograferad? Skicka PM!

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
15 mars 2008
att en del kan ha så svårt att fatta att det finns olika yrken.
Fotograf är ett yrke och det finns massa yrken där man jobbar som professionell.
Allså utför man ett jobb inom yrket mot betalning.
Sen finns det klåpare och hemma micklare som oxå kan va duktiga.
Exempel som jag hoppas kan fattas nu.
Jag är duktig som fan på bilar och bilel och skulle kunna jobba med det.
MEN jag jobbar inte med det och därmed tar jag inte betalt för att meka med bilar då jag gör det med mina grejer.
Jag är oxå hobbyklåpare på att ta foto men jobbar inte med det och kan inte ta betalt för det.
Ja jag är bra på en jäkla massa saker men jag jobber inte med dom och tar därmed inte häller betalt för dom.
Jag använder istället mina kunskaper att tjäna på att slippa få det gjort av ett proffs.
MEN även här kan ju inte alla vara duktiga på allt så därför finns det ju ett behov från någon annan som är duktig i detta fallet en YRKESFOTOGRAF.
HAn jobbar med det och är duktig på det och tar därmed betalt för det eftersom vi har en valuta att att utbyta emot tjänster för att man sen ska kunna välja att betala för nästa tjänst istället för att byta.
Själv jobber jag med att driva en 200 meter lång plastmattemaskin och det är jag bra på och tar betalt för det wink
Finns säkert nån som vill stampa sin egen plastmatta men dom gör det nog inte lika bra.....?

ÄR det svårt att få det att gå hem nu oxå så svara inte i tråden utan kryp tillbaka ner i jordhålet och va trångsynt.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

OEM <3
6 957 Inlägg
16 mars 2008
Skulle ngn av typ "nygren_iv"  "Jill" "Eleganten" eller rättare sagt ni fotografer som snackar i denna tråden ta typ 4-500kr för en session, Varsågod ja pröjsar lätt smile

Fan de e ju ingenting jämtemot va man får, en tavla för resten av livet som man kan visa barnbarnen...
de kanske va å ta i, men iaf lite vassare kort än övriga här på Gorg iaf wink

mr_rockster du bor ju inte långt från mig, så visa lite mer bilder som du tagit så kan man ju kanske höra av sig?!
Har iofs fri tillgång till en EOS400D men de e inte bara att knäppa lite har ja märkt smile

Mvh

OEM <3

108 Inlägg
17 mars 2008
Wow vilken tråd, att folk verkligen kan tänka som de gör, tur att det fanns ett par bra svar på de dumma kommentarerna folk släppt ifrån sig haha...

"klart det ska va gratis å fota min bil" big_smile

Men seriöst, som många redan sagt så får ni tänka på hur mycket man betalat för sin utrustning och inte bara det, även tid och även planering krävs ibland då man vill göra bra foto-sessions, sure jag ställer oftast upp gratis för kompisar eller mot någon annan gentjänst, eller om det finns någon bil jag verkligen vill få i min portfolio kan jag även tänka mig fota gratis för jag tycker det är kul och extra kul att utöva mina färdigheter på just den, övning ger färdighet och jag brinner ju för mitt intresse.. När någon wimp med en oattraktiv bil dessutom vill att man ska fota deras bil GRATIS känns det bara fel, hoppas jag trampar på någons fötter nu...  smile

Hursomhelst ligger inte guldgruvan i privata personers bilar, sure att det kan vara bra träning eller bara för att fotografera för nöjets skull, de riktiga betalningarna ligger i andra fotojobb och oftast kan det bära iväg till att fota tråkiga bilar helt plötsligt, men det är ju bra betalt iallafall.

Själv tycker jag det är riktigt snålt av folk att inte ens tänka tanken att betala en liten summa, mest av good-will för vad är 500kr egentligen?! Halva tanken i bilen typ.
Jag menar folk kör bilar för flera hundra tusen kr men tycker det är alldeles för dyrt att få bra foton på sin bil för en struntsumma? Då är det riktigt illa...

Mvh,
Dejan Sokolovski - www.dejansokolovski.com

BOZIC
115 Inlägg
17 mars 2008
fotografering e för fan en kvalitet?
så ser jag det, bengan fottar med sin skitkamera o får fram halvtaskiga bilder o tar 300 för 2 timmar foto o 2 timmar redigering..

sen tar vi nisse med hyperkameran, nej han tar superbra bilder som kan hamna på topplistor o "dylikt" men han ska fan me han 800 kr för lika många bilder som bengan o lika länge jobb...

va fan då för???

d blir ju bättre för helvete???
inget snack om saken va jag vet?

Ljuset i tunneln visade sig vara ett tåg....

BOZIC
115 Inlägg
17 mars 2008
ha överseende med att jag inte har en blekaste aning om vad dessa arbete kostar eller vad som skiljer en kamera åt, vet va nikon e, men inte mer med detta:)

Ha d underbart

Ljuset i tunneln visade sig vara ett tåg....

Sök