3077
Sök

Hjälp med skatt, försäkring, besiktning osv!

26 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
Hej, har fixat en bil som varit avställd några år nu och har besiktning idag. För det första så måste bilen vara påställd och/eller försäkrad vid besiktningen?

Har en vilande försäkring så direkt jag ställer på bilen så aktiveras försäkringen också.

Och för det andra som jag undrar mest över: Om bilen går igenom, måste jag då ställa på bilen, vänta på att få en inbetalningsblankett för skatten, betala och vänta på att få skattemärket hem i brevlådan innan jag får börja köra??

Går det inte att få nåt tillfälligt märke från bilprovningen eller nåt?
Senast redigerat av chripopper (13 mars 2008)

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
11 april 2008
häng på o fråga lite när de gäller försäkring,,
om man ha tex helförsäkring kommer man då o märkas efter redan första att de sjunker i primie elelr måste man ha en längre tid?? jag har tänkt att ha i 3år med helfärskring just nu betalar jag 630kr/mån hur mkt kommer jag då o betalar den sista året? måste väl väl vara mkt mindre än 630kr/mån som jag nu betalar???

1 079 Inlägg
11 april 2008
chripopper skrev:
Hej, har fixat en bil som varit avställd några år nu och har besiktning idag. För det första så måste bilen vara påställd och/eller försäkrad vid besiktningen?

Har en vilande försäkring så direkt jag ställer på bilen så aktiveras försäkringen också.

Och för det andra som jag undrar mest över: Om bilen går igenom, måste jag då ställa på bilen, vänta på att få en inbetalningsblankett för skatten, betala och vänta på att få skattemärket hem i brevlådan innan jag får börja köra??

Går det inte att få nåt tillfälligt märke från bilprovningen eller nåt?

Det första så måste bilen vara trafikförsäkrad för att köras på allmän väg, tror du endast kan trafikförsäkra en påstålld bil.

Har du en sk garageförsäkring liggande på bilen sen avställningen dvs du inte sagt upp försäkringen så hoppar den igång automatiskt, skadar förstås inte att ringa så man är säker på sin sak, däremot kan det löna sig att kolla mellan bolagen vem du får bäst pris på innan du ställer på eftersom det är krångel med huvudförfallodagen på en påställd bil om man vill byta försäkringsbolag, bara ett litet tips kan finnas tusenlappar att spara. Själv sparade jag 3000:-/år med mkt bättre villkor med självrisker osv bara på att byta bolag.

När du ställer på en bil direkt på internet, så får du välja påställningsdag, samt att du får upp ett påställningsbevis i pdf format som du kan skriva ut och du kan ut och åka på sekunden bara du har papperet med dig.
Senast redigerat av Madhouse (11 april 2008)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
11 april 2008
Det går utmärkt att trafikförsäkra avställd bil, och är ganska säker på att den inte behöver vara påställd när du kör till bes. Men försäkring skall du ju alltid ha när du rullar på vägarna.

Sök