4261
Sök

Skoda eller Fabia. RS eller ej?

Pfffft
906 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
Ska införskaffa mig en Skoda kombi i slutet av året.
Frågar är den... Ska man ha Fabia eller octavia?
Vad är skillnaden?
Tycker körmässigt inte att det verkar vara någon.
Sen är det nästa fråga om man ska ha en RSa eller ej?

Massa med tips tack
Är helt lost

Umadbro?

huh?
10 427 Inlägg
13 mars 2008
Fabia är ju en 'riktig' småbil, typ som VW Polo.

Octavia bygger ju på Golf-platta, men ska väl vara lite rymligare.
'mellanklass' (?)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
13 mars 2008

Skoda eller fabia? wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Lite överallt..
612 Inlägg
13 mars 2008
Antar att du menar Octavia eller Fabia i rubriken? tongue

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

Yrkesförare
1 073 Inlägg
13 mars 2008
Är det kombin du är ute efter rekommenderar jag starkt Octavian. Sväljer mer än man tror, dessutom är den mycket snyggare än Fabian (mitt tycke).

Underbar bil att köra, tycker även att RS:en är ett självklart val om man vill ha körglädje och en bil som flyttar på sig.

Har precis införskaffat mig en Octavia RSII kombi och är riktigt nöjd och imponerad av bilen.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
13 mars 2008
Irmscher Vectra skrev:

Skoda eller fabia? wink

oj, där vart de fel big_smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

VW-nörd?
4 332 Inlägg
13 mars 2008
Skulle valt octavian, större, bättre bottenplatta, bäst rykte av alla skoda modeller.
RS mellan fabia och octavia, fabian är då en diesel så du tänker på extra skatten osv...nya octavian kör golfs 2.0 liters turbomotor som sitter i GTin, den gamla Octavian kör den gamla 1.8T motorn som också sitter i VW Golf mk4, passat, a4, seat leon cupra osv.
Fabians diesel vet ja inte...

Smålänning
7 887 Inlägg
13 mars 2008
Fabia RS är fin att titta på, iaf den förra generationen, och har ju VW:s 1,9 TDI som sitter i gilf, passat, vissa audi m.m. Mycket trevlig och hållbar motor smile

Synd bara på straffskatten hmm

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

945 Inlägg
13 mars 2008
En RS är ju det självklara valet, sen beror det ju på, en chippad Fabia är ju fan så mycket roligare att leka med än en chippad octavia. 150 hk och 400 nm i den lilla bilen gör den faktiskt till en riktigt rolig bil.
Jag har en octavia combi -03. Den vart betydligt roligare efter chipningen.
Har en polare som ska sälja sin RS combi, en -03:a ochippad och cirka 9 tusen på mätarn. Röd kanske ska tilläggas.
Senast redigerat av TTTTT (13 mars 2008)

blinka blått om du vill rejsa!

945 Inlägg
13 mars 2008
Mortalis skrev:
Skulle valt octavian, större, bättre bottenplatta, bäst rykte av alla skoda modeller.
RS mellan fabia och octavia, fabian är då en diesel så du tänker på extra skatten osv...nya octavian kör golfs 2.0 liters turbomotor som sitter i GTin, den gamla Octavian kör den gamla 1.8T motorn som också sitter i VW Golf mk4, passat, a4, seat leon cupra osv.

Rätt till vissa delar gällande 1,8 T. Det är helt rätt att det sitter 1,8 T motorer i dom modellerna du räknar upp, men pratar vi identiska motorer så är det bara Seat Leon som har en likadan 1,8:a som octavian.

blinka blått om du vill rejsa!

huh?
10 427 Inlägg
13 mars 2008
TTTTT skrev:
Mortalis skrev:

Rätt till vissa delar gällande 1,8 T. Det är helt rätt att det sitter 1,8 T motorer i dom modellerna du räknar upp, men pratar vi identiska motorer så är det bara Seat Leon som har en likadan 1,8:a som octavian.

Är det nån stor skillnad mot VW & Audi-varianterna? Till det sämre alltså.

Sök