4326
Sök

ökar trycket med kona/tratt

288 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
Om man har ett rör som sitter i fronten och monterar en tratt på den, ökar då tryck i röret, eller blir det samma ändå? Om man ligger i 100Km/h så blir det samma som utanför på en plan yta, tex en hand, men med tratt?

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 mars 2008
Vad är det i andra änden av röret?

Menar du att sätta en tratt som fångar fartvinden innan röret når fuggen? Luffarturbo hette det när man trimmade moppar då kungen var ung. Funkar, men du kan knappast räkna med att ha något luftfilter. Bra? Dåligt?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

288 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
Luftburk bakom röret, så klart.  Men frågan är om det ger ökat tryck i röret med en tratt i början

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 mars 2008
Tveksamt? Filtret hejdar nog det mycket marginellt ökade trycket. Jag har inte provat. Nån som har gjort?
Du kan ju möjligtvis eliminera undertryck i luftburken, dvs det finns alltid luft tillgänglig. Jag tror inte det ger ett smack. Googla på Ram Air.

3 235 Inlägg
14 mars 2008
Det funkade väldigt fint på min förra golf (1.9 diesel utan turbo).

Fick märkbart bättre respons, till och med i låga hastigheter. Istället att den suger in luften själv, pressas luften med lågt övertyck in i luftburken. Vet inte helt om du får en märkbar effekt på en modern sugis, men är säkert värt att testa.

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 mars 2008
engolf skrev:
Det funkade väldigt fint på min förra golf (1.9 diesel utan turbo).

Fick märkbart bättre respons, till och med i låga hastigheter. Istället att den suger in luften själv, pressas luften med lågt övertyck in i luftburken. Vet inte helt om du får en märkbar effekt på en modern sugis, men är säkert värt att testa.

Där ser man... Testa och återkom. Vore kul att höra hur det gick.

Sök