4262
Sök

Intresserad av veta din effekten i bilen ?? Hkr/vrid

Reparatör
630 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
Som rubriken lyder .
Finns det några som e sugna på att veta effekten i sina bilar ? Av typen rullande landsväg .

Har funderingar på att bygga en effektprovare som man kör upp bilen på ,spänner fast och kör en repa för att kunna få reda på hur mycket vrid/hkr som finns på hjulen .

Måste ju kolla lite så man inte bygger en grej som ingen vill ha senare roll

http://www.garaget.org/gallery/archive/35009/280921_94rc7j.jpg
Lånat en bild ¨på en bromsbänk jag har funderingar på att bygga en liknande

4 506 Inlägg
15 mars 2008
Hehe det var det rangligaste om man gämför med den jag kört tongue
Är den för både Rwd och Fwd? eller enbart Fwd?

Kan du andas kan du dö.

Reparatör
630 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
_Wallis_ skrev:
Hehe det var det rangligaste om man gämför med den jag kört tongue
Är den för både Rwd och Fwd? eller enbart Fwd?

Lånat en bild ¨på en bromsbänk jag har funderingar på att bygga en LINKNANDE

går att köra både fwd och rwd .

Och sen tror jag nog denna klarar de flesta bilar som finns på garagets sidor tongue va det gäller effekten

Konsult
1 247 Inlägg
15 mars 2008
Kul idé, om du får det att fungera utan några större felmarginaler skulle nog intresset vara därefter.. Förutsatt att du inte är dyr på det och kan lämna någon sorts garanti. (Tänk på att  det blir dyrt om det skiter sig)

Lycka till och hoppas intresset är stort!

Mvh Kim

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
15 mars 2008
skulle vilja ha en sån till mina rc bilar tongue

Sump Runk Rätt O Slätt!

Reparatör
630 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
Tagg3N skrev:
Kul idé, om du får det att fungera utan några större felmarginaler skulle nog intresset vara därefter.. Förutsatt att du inte är dyr på det och kan lämna någon sorts garanti. (Tänk på att  det blir dyrt om det skiter sig)

Mvh Kim

vad e det som skulle kunna bli dyrt ?? Bilen bör väl kunna hålla för att kunna köras på vanlig väg kan man hoppas och då borde den orka med en rullande landsväg med . Sen e det ju alltid kunden som kör på egen risk .

Konsult
1 247 Inlägg
15 mars 2008
mektrollet skrev:
Tagg3N skrev:

Mvh Kim

vad e det som skulle kunna bli dyrt ?? Bilen bör väl kunna hålla för att kunna köras på vanlig väg kan man hoppas och då borde den orka med en rullande landsväg med . Sen e det ju alltid kunden som kör på egen risk .

Inte riktigt så jag menade men jag förstår att du tog det så.. Konstruktionen på bänken måste ju hålla så den inte rasar samman vid hög belastning, jag har sett resultatet av en rasad bänk och ville bara ge lite tips och råd smile Kan ju bli jobbigt att behöva reparera en bil efteråt smile (Ur kundens synpunkt tänkte jag då)

Men men, jag hoppas du lyckas bra med ditt bygge (om du bygger något). Intresset av bänkningar verkar öka nu om dagarna trots att många bara bygger plastraketer som inte rör sig så bra. Idén är riktigt bra och det ska ju kunna lyckas smile

Mvh Kim
Senast redigerat av Tagg3N (15 mars 2008)

Nattarbetare
173 Inlägg
15 mars 2008
4wd då, ska du bygga så det går med det så är jag intresserad

Att styla en volvo är som att sminka en gris

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
15 mars 2008
Är det inte små-knepigt att bygga det elektriska i en sån där? Jag menar att bara svetsa ihop nått som håller för en bil är inte svårt. Det är ju själva mätningen som är det kluriga. :]

Var kommer max-effekten ligga på tippar du på?

Livsnjutare (ibland å på helgerna)
228 Inlägg
15 mars 2008
hell ya så länge du int är snuskigt dyr.

4x4 is tha shit!

Reparatör
630 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
FL3JM skrev:
Är det inte små-knepigt att bygga det elektriska i en sån där? Jag menar att bara svetsa ihop nått som håller för en bil är inte svårt. Det är ju själva mätningen som är det kluriga. :]

Var kommer max-effekten ligga på tippar du på?

det finns färdiga grejer att köpa för just mätningen så man slipper gissa big_smile

Reparatör
630 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
Konka skrev:
4wd då, ska du bygga så det går med det så är jag intresserad

nope 4wd blir det inte . För mycket pengar att få fix på allt och allt för få med 4wd som vill bromsa .

Rwd eller Fwd blir det iså fall .

Masterworks
15 mars 2008
Precisionen på rullande landsväg är väll inte den bästa har jag hört? 

Finns ju Roto-test som har en felmarginal på ca:1%!

Vill ni effektmäta i Stockholm så har vette.se precis
införskaffat en sådan med effektmätning upp till 1234hk och 4200Nm. wink

http://www.vette.se/shop/?artnr=15%2D1002

Reparatör
630 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
Masterworks skrev:
Precisionen på rullande landsväg är väll inte den bästa har jag hört? 

Finns ju Roto-test som har en felmarginal på ca:1%!

Vill ni effektmäta i Stockholm så har vette.se precis
införskaffat en sådan med effektmätning upp till 1234hk och 4200Nm. wink

http://www.vette.se/shop/?artnr=15%2D1002

jo även killarna på autotech i trollhättan har en sådan rototest om man bor åt det hållet .

Jag hade mest tänkt vända mig till lite mer "vanligt" folk som inte har behov utav att ha 100% rätt effekt på pappren utan mest få lite hum om vad som finns under huven efter tex chiptrimmningen .

Och priset kommer att vara där efter på mätningarna åsså ioch med att det tar inte så lång tid att rigga bilen jämfört med rototesten .

På denna tänka bänken går det ju även att kolla effekt på tex pickis med disel eller varför inte service bilen utan att det kostar skjortan wink

Rörpulare
1 453 Inlägg
15 mars 2008
Den verkade ju inte fel! Dock skulle ja nog sänka ner rullarna i golvet och ha eventuellt några hakar i golv man spänner fast i fast då blir de ju permanent där din tanke va väl att kunna förflytta den? Skulle nog inte vilja åka upp på en ställning om man kunde få den på backen smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

DFFL
9 020 Inlägg
15 mars 2008
Och Redrum har rullande landsväg i (Strax utanför egentligen) Malmö.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Sök