Vinterdäcken på eller av på Elmia?

Konka Nattarbetare
18 mars 2008 · 173 Inlägg

Lyssna på radion i natt, då sa dom att det ska komma mer snö och bli kallare typ 10 minus och mer snö i jönköpings området så det får nog bli vinterdäck på. kommer ihåg förra påsk då åkte man värmlands turen med hojjen på lång fredagen då var det 0 gradigt vid 08 på morgonen men sen blev det ganska soligt om jag inte minns fel var det nog 1500 hojjar som starta i kristinehamn.

Att styla en volvo är som att sminka en gris
Volvo 945 ltt "Etanol" (1997)
peegee Forummoderator
18 mars 2008 · 2 924 Inlägg

RockSolid skrev:

peegee skrev:

RockSolid skrev:
ja kör med vinter fram och sommar bak big_smile och kommer ha sommar däck runt om på om det inte är snö på lördag,, är en jävla massa snö nu iaf med det börjar smälta.. men jag kör ju avant så jag kommer att ha 2st vinter puckar med ifall att

Du vet säkert att det är hur olagligt som helst att ha olika fram och bak....men framförallt är det ju livsfarligt att ha det så då du kommer få skräck-upplevelser om du tvingas göra en hastig manöver... roll

Öhh jo jag vet ju det men så jävla menings löst att sätta på alla fyra för 1dag med snö det är ju till 99% torrt på vägarna här så därför kör jag med 2st vinter däck på drivande axel ifall jag måste någon stanns när dä ä snö.. men visst så kommer jag ju säkert köra fort med sommar däck bak på snö?roll eller inte

För 1 dag??? Det är vinterväglag nu i högsta grad och vinterdäckslagen råder t.o.m 31 Mars!
Men skit du i trafiksäkerheten då och riskera döda nån oskyldig i din eller motpartens bil när du får sladd ...finns en väldigt stark anledningen till att det är totalt otillåtet att köra så...suck ...hoppas du inte kör på samma väg som jag bara... mad

Senast redigerat av peegee (18 mars 2008)

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Mr_Jetta Yamaha R1 Turbo ;)
18 mars 2008 · 255 Inlägg

Blir sommardäck om snön försvinner annars vinterdäcken , körde med sommardäck igår (Roligt men farligt)

Tritychon
18 mars 2008 · 17 Inlägg

Vinterdäck PÅ!
Av precis alla ovan nämnda anledningar plus att jag inte har något val, har sålt 17" precis och hoppas på att hitta något större till ett bra pris på mässan. Inte för att det hade ändrat ekvationen även om jag hade haft ett val.

Byter inte till sommarsulor förrän det är dax, har aldrig gjort kommer aldrig att göra heller. Varför ha bråttom? Känslan är lika sweet när man än gör det... nä vänta, jag tror t.o.m att den blir lite sötare ju längre man väntar.

När det är riktig vår, lite varm i luften (nerrullade rutor-varmt) och bilen är nytättad, putsad och små-servad så rullar man ut på sommarsulorna för premiärturen. Woaargh, vad jag längtar, blir nästan lite kåt vid tanken. Får väl gå ut och stoppa snoppen i en snödriva och vänta tills det blir riktig vår.


Länk till Jönköpingsvädret http://www.sr.se/cgi%2Dbin/jonkoping/vader/

Senast redigerat av KingPersic (18 mars 2008)

SAAB owners don´t drive fast, they just fly low!
Team-Adolfsson Gödseldräng
18 mars 2008 · 4 529 Inlägg

vägen är barmark och TORR nu
och dom har sakt att det inte ska bli mer snö
och inga -12 heller
ner till -5 grader kunde det blir här neråt Jkpg men dom hinner väl ändra sig igen

HeWeK89 Volvo Lastbilstekniker
18 mars 2008 · 51 Inlägg

Ser iaf ut som om de inte ska snöa på eftermiddan på lördan och -3 enligt smhi men men de kan ju bli fint me svårt me vädret, ja ska iaf inte chansa o sätta på sommardäcken.

/Johan

Tritychon
18 mars 2008 · 17 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
vägen är barmark och TORR nu
och dom har sakt att det inte ska bli mer snö
och inga -12 heller
ner till -5 grader kunde det blir här neråt Jkpg men dom hinner väl ändra sig igen

Kolla länken ovan, femdygnsprognosen längst ner. Snö på fredag/lördag men visst det kan ju ändra sig. Ett tips är att palla upp bilen utan däck på så kan man avgöra på morgonen innan man kör om man ska vara cool och beundrad eller säkrare och hånad. Kan ju även ha med båda uppsättningarna, en riktig bil har plats till det + fem pers.

SAAB owners don´t drive fast, they just fly low!
Team-Adolfsson Gödseldräng
18 mars 2008 · 4 529 Inlägg

KingPersic skrev:

Team-Adolfsson skrev:
vägen är barmark och TORR nu
och dom har sakt att det inte ska bli mer snö
och inga -12 heller
ner till -5 grader kunde det blir här neråt Jkpg men dom hinner väl ändra sig igen

Kolla länken ovan, femdygnsprognosen längst ner. Snö på fredag/lördag men visst det kan ju ändra sig. Ett tips är att palla upp bilen utan däck på så kan man avgöra på morgonen innan man kör om man ska vara cool och beundrad eller säkrare och hånad. Kan ju även ha med båda uppsättningarna, en riktig bil har plats till det + fem pers.

jo men den där sidan stämmer inte ett skit
skulle inte bli nån snö när jag kollade i söndas
och jag har inget annat val än att köra med mina sommardäck då jag inte har några vinterdäck
men letar som fan efter beg just nu och annars blir det väl att köra så lite som möjligt och jäääävligt sakta tongue

stollen Blev inte som jag borde blivit
18 mars 2008 · 418 Inlägg

Har en bil med sommardäck på och en med vinterdäck.
Är det bara bra vägar (bar och torr väg) så blir det sommardäcken annars blir det definitivt vinterdäck.
Känns onödigt att chansa på sommardäck om det är lite halvtaskigt underlag.

Man vet att en bil har använts på rätt sätt när bromspedalen rostat fast.
derfla_
18 mars 2008 ·

hjälp för fan hos mej på västkusten e d barmark å 5 plus på dagarna har kört me sommardäck i 2 veckor....ska ja bli tvungen å köpa nya vinterdäck t elmia lr kan man köra me sommardäck??? e en säker bilförare och yrkeschafför

steve-N
18 mars 2008 · 97 Inlägg

Vet inte om jag vågar ta camaron nu när man hört hur vädret skall bli.

Får nog bli Magnumen eller Jeepen istället:/ Synd, när man sett framemot lördagen så länge.

psyco Vestfold chiptuning Stockholm
18 mars 2008 · 2 405 Inlägg

här kör vi vinter hjul... har dock inte alls någo mönster då snön försvan här ett tag och jag fick för mig att branna bort dem

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
RockSolid
18 mars 2008 · 97 Inlägg

peegee skrev:

RockSolid skrev:

peegee skrev:

Du vet säkert att det är hur olagligt som helst att ha olika fram och bak....men framförallt är det ju livsfarligt att ha det så då du kommer få skräck-upplevelser om du tvingas göra en hastig manöver... roll

Öhh jo jag vet ju det men så jävla menings löst att sätta på alla fyra för 1dag med snö det är ju till 99% torrt på vägarna här så därför kör jag med 2st vinter däck på drivande axel ifall jag måste någon stanns när dä ä snö.. men visst så kommer jag ju säkert köra fort med sommar däck bak på snö?roll eller inte

För 1 dag??? Det är vinterväglag nu i högsta grad och vinterdäckslagen råder t.o.m 31 Mars!
Men skit du i trafiksäkerheten då och riskera döda nån oskyldig i din eller motpartens bil när du får sladd ...finns en väldigt stark anledningen till att det är totalt otillåtet att köra så...suck ...hoppas du inte kör på samma väg som jag bara... mad

haha ja en gad det är just nu 3+ har varit pluss i flera veckor så kommer de snö i en dag typ.. jajje män se upp för HGL 094 för jag är en trafik far och jag kommer sladda in i allt med min bil big_smile

Audi a4 2.0tdi quattro s-line "vossen cv3" (2008)
Volvo 740 Turbo Intercooler "m50 Turbo" (1988)
Kia optima (2015)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
18 mars 2008 · 4 418 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
vägen är barmark och TORR nu
och dom har sakt att det inte ska bli mer snö
och inga -12 heller
ner till -5 grader kunde det blir här neråt Jkpg men dom hinner väl ändra sig igen

torsdag natt skulle det vara -12

Men på dagen -2 och snö.
fredag samma, -2 och snö.
lördag -5 och snö i jönköping enl SMHI.

Så barmark kan man drömma vidare om.... big_smile

Kungen-EssE
18 mars 2008 · 993 Inlägg

Jill skrev:

Team-Adolfsson skrev:
vägen är barmark och TORR nu
och dom har sakt att det inte ska bli mer snö
och inga -12 heller
ner till -5 grader kunde det blir här neråt Jkpg men dom hinner väl ändra sig igen

torsdag natt skulle det vara -12

Men på dagen -2 och snö.
fredag samma, -2 och snö.
lördag -5 och snö i jönköping enl SMHI.

Så barmark kan man drömma vidare om.... big_smile

Men Snälla lyssna/titta/följ INTE SMHI dom bara hittar på massa skit.
Enligt dom skulle det vara en jävla massa snö och regn idag i malmö.
Men NEJ, istället var det snus tort och massa sol ute.. SAMMA sak i fredes och lördes, då lova dom snö/regn, men det var blå himmel med sol !!!

jag kör iaf med chrom fälgar dit, en bil träff är en bil träff, då ska man utrusta sin bil med det finaste smile

Mercedes CLS 55 AMG V8 Kompressor "Performance Package" (2006)
By_Alfzone
18 mars 2008 · 679 Inlägg

blir somma sulorna för min del iaf...!!!

Kungen-EssE
18 mars 2008 · 993 Inlägg

maniac_man84 skrev:
blir somma sulorna för min del iaf...!!!

woho, en som inte kommer ångra sig iaf smile

hoppas det blir så mycket sol och bra väder, så jag kan sitta och skratta åt alla som kör runt med vinter däck big_smile

Mercedes CLS 55 AMG V8 Kompressor "Performance Package" (2006)
ScottaN Medlem 5280
18 mars 2008 · 552 Inlägg

snöar i falköping nu. 6 mil från jönköping =/

Bilgalningen Bildelsskruvare
18 mars 2008 · 255 Inlägg

MÅSTE man inte ha vinterdäcken på t.o.m. 31/3 ??? Böter annars gissar ja på...

My life, My mess
Darkie dARKiE
18 mars 2008 · 5 031 Inlägg

Bilgalningen skrev:
MÅSTE man inte ha vinterdäcken på t.o.m. 31/3 ??? Böter annars gissar ja på...

OM det råder vinterväglag!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang