3129
Sök

Polisdekal?

1 418 Inlägg
16 mars 2008
Trådstartare
Får man ha en dekal på bilen där de står www.polisen.se?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

kåt, glad och otacksam
132 Inlägg
16 mars 2008
Haha! det vore rätt tufft smile
Risken är väl att det skulle kunna misstolkas av medtrafikanter så jag antar att man inte får ha det då det kanske kan ses som "myndighetsutövande" och det är kraftigt olagligt i detta land.
Det absolut lättaste om du är tveksam är väl att ringa till polisen och höra efter.

Den modige svensken knyter näven i fickan och betalar snällt!
Varför köper man en högerstyd bil av en modell som finns som vänsterstyrd?
www.draminbil.nu

1 567 Inlägg
16 mars 2008
Jag hadde en i sådan på baksidan av sportstolen i den gamla bilen..Fick den av min bror som är polis

I bilen är det nog inga problem...
Senast redigerat av 940R (16 mars 2008)

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

VW-nörd?
4 332 Inlägg
17 mars 2008
Haft poliser bakom, inte stoppat mig iaf..e ju bara reklam för hemsidan smile

336 Inlägg
17 mars 2008
nix de ska du ej få ha men där imot kan du styla en v70 exakt som polisbilen fast om den heter istället typ www.pölisen.se smile

//
Roe

VW-nörd?
4 332 Inlägg
17 mars 2008
Du de finns faktiskt ingenting som säger att du inte får ha deras hemsidesadress på din bil, det betyder inte för fem öre att du e snut eller att du utger dig för att vara snut, så ge upp. De du inte får ha är sirener egentligen...eller skriva POLIS, styla en volvo så den ser ut exakt som en snutbil bör inte vara godkänt för då utger du ju dig verkligen för polis, men det är jag inte helt hundra på.

Annars hade dom fan sagt nåt både när jag mailat dom och när de legat bakom en...
Senast redigerat av Mortalis (17 mars 2008)

fotointresserad
2 307 Inlägg
17 mars 2008
Kommer ihåg att jag har läst en tidningsartikel på nån webbtidning där det var en kille som ägde en v70 som han hade lackat precis som polisen och dessutom hade en sådan dekal som ni pratar om på bakluckan som han dock fick ta bort för att det inte skulle missuppfattas

539 Inlägg
17 mars 2008
istället för att gissa blir nog lättast att ringa polisen eller skriva ett mejl till dem smile www.polisen.se eller 114 14

336 Inlägg
17 mars 2008
Norde skrev:
Kommer ihåg att jag har läst en tidningsartikel på nån webbtidning där det var en kille som ägde en v70 som han hade lackat precis som polisen och dessutom hade en sådan dekal som ni pratar om på bakluckan som han dock fick ta bort för att det inte skulle missuppfattas

de va kanske vi :smile

//
Roe

VW-nörd?
4 332 Inlägg
17 mars 2008
Garic skrev:
istället för att gissa blir nog lättast att ringa polisen eller skriva ett mejl till dem smile www.polisen.se eller 114 14

Iaf fått klartecken att www.polisen är grönt ljus, även sirener i bilen, som dock inte är påslagna.

2 911 Inlägg
18 mars 2008
Webbadresser likställs inte med skyddade titlar, t.ex. Polis, Doktor, Advokat o.s.v.

Däremot, om man gör det på ett sådant sätt, som lagen säger "i uppsåt att föregiva" så åker du, sen kan de stå polis, pölis eller vad det vill, sålänge det kan missuppfattas och uppsåtet är just detta sitter du löst till.

Att det är okej att skriva Pölis istället för Polis är en gammal skröna som tyvärr allt för många tror på.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
18 mars 2008
Så om jag lackar min bil precis som snutbilarna har, utan nån form av polis-text på, hänger jag löst till?

1 297 Inlägg
18 mars 2008
FL3JM skrev:
Så om jag lackar min bil precis som snutbilarna har, utan nån form av polis-text på, hänger jag löst till?

Jag hade blivit livrädd smile

2 911 Inlägg
18 mars 2008
FL3JM skrev:

Svensk lag baserar sig på vad som kallas uppsåt.
D.v.s. din intention är att efterlikna svenska polisfordon för att föregiva allmänhet att ditt fordon är ett polisfordon, så sitter du löst till om uppsåt kan bevisas och om de verkligen vill trycka till dig.

Något som dock väger in är hur pass vilseledande fordonet egentligen är, monterar du ljusramp, reflexdekaler och skriver Pölis så är det nog stor chans att dom inte gillar det.
Sen hur troligt det är att man blir åtalad för föregivande av allmän ställning med en polislackad kärra är ju en annan sak, men rent juridiskt är det inte tillåtet.

Sen att polisen vanligen släpper detta med en ordningsbot ska nog Pölis-ägarna vara glada för.
Vad jag vet har Polisen mönsterskydd och figurskydd på sina stripningar av bilarna.

Observera att jag enbart fokuserar på de juridiska lydelserna, inte på hur polisen defacto efterlever kontroller eller hur deras arbete ser ut kring att gnälla på de som gör sina egna polisbilar.

Däremot vet jag att dom arbetar på lagförslag på absolut totalförbud på blåa lampor, lysande, blixtrande, roternade, blinkande, och det spelar ingen roll om de används eller bara är prydnad.
(i samma förslag försöker de få räddningstjänst och ambulans att tvingas byta till rött... så de lär nog inte bli mycket av med det förslaget smile )

1 161 Inlägg
18 mars 2008
FL3JM skrev:

de kan ju inte va nån fara finns en mini buss här omkring som ja har missuppfattat som polis flera ggr men när den väl kommer i närheten så står de nått företags namn på den..
så måla din bil blå o vit du ja tvivlar på att nån säger nått så länge de inte står polis på den..

Moderator+
1 081 Inlägg
18 mars 2008
http://www.polisen.se/inter/nodeid=4199 … sion=1.jsp

Jag har sett att polisbilarna har www.polisen.se dekaler på bakfönstret. Kan man beställa sådana och sätta på sin egen bil?

Nej, det går inte att beställa sådana dekaler. De är avsedda endast för polisbilarna och får inte fästas någon annanstans.

Sedan vet jag dock inte om dom har någon lag att luta sig emot.

Vem jag?

Eddietion
18 mars 2008
Här i Norge har vi haft en liknande sak der en kille dekaltrimmade sin bmw med blå och røda dekaler med texten IDIOTI i stället för POLITI ..  Polisen ville ta hans skyltar men fanns inga lagar som ga dom rätt att göra så. Men populärt va det inte alls..

http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article2950108.ece

VW-nörd?
4 332 Inlägg
18 mars 2008
Redbull skrev:
http://www.polisen.se/inter/nodeid=41993&pageversion=1.jsp

Jag har sett att polisbilarna har www.polisen.se dekaler på bakfönstret. Kan man beställa sådana och sätta på sin egen bil?

Nej, det går inte att beställa sådana dekaler. De är avsedda endast för polisbilarna och får inte fästas någon annanstans.

Sedan vet jag dock inte om dom har någon lag att luta sig emot.

Det tror jag inte dom har direkt, det måste ju ses som att jag "länkar till webbplatsen", som det står ovanför så bör man inte, eller får inte (de har inte riktigt bestämt sig där heller) länka till polisens hemsida från sin egen. Men då e de ju bara för att de inte vet vad för innehåll du har på din hemsida, inte konstigt de, men när man har en bil så bör de ju va en annan femma.

Lite lustigt är då att jag får använda Polisens logotype på bilen, så länge dne inte används i näringsidkande syfte? tongue

blacken
18 mars 2008
Eddietion skrev:
Här i Norge har vi haft en liknande sak der en kille dekaltrimmade sin bmw med blå och røda dekaler med texten IDIOTI i stället för POLITI ..  Polisen ville ta hans skyltar men fanns inga lagar som ga dom rätt att göra så. Men populärt va det inte alls..

http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article2950108.ece

Jag såg en Fiat 131:a som var svart och vit lackad med "gris" i stor text på sidorna och hade två Pripps blå fastsatta på taket. big_smile

Sök