FL3JM skrev:
Så om jag lackar min bil precis som snutbilarna har, utan nån form av polis-text på, hänger jag löst till?
Svensk lag baserar sig på vad som kallas uppsåt.
D.v.s. din intention är att efterlikna svenska polisfordon för att föregiva allmänhet att ditt fordon är ett polisfordon, så sitter du löst till om uppsåt kan bevisas och om de verkligen vill trycka till dig.
Något som dock väger in är hur pass vilseledande fordonet egentligen är, monterar du ljusramp, reflexdekaler och skriver Pölis så är det nog stor chans att dom inte gillar det.
Sen hur troligt det är att man blir åtalad för föregivande av allmän ställning med en polislackad kärra är ju en annan sak, men rent juridiskt är det inte tillåtet.
Sen att polisen vanligen släpper detta med en ordningsbot ska nog Pölis-ägarna vara glada för.
Vad jag vet har Polisen mönsterskydd och figurskydd på sina stripningar av bilarna.
Observera att jag enbart fokuserar på de juridiska lydelserna, inte på hur polisen defacto efterlever kontroller eller hur deras arbete ser ut kring att gnälla på de som gör sina egna polisbilar.
Däremot vet jag att dom arbetar på lagförslag på absolut totalförbud på blåa lampor, lysande, blixtrande, roternade, blinkande, och det spelar ingen roll om de används eller bara är prydnad.
(i samma förslag försöker de få räddningstjänst och ambulans att tvingas byta till rött... så de lär nog inte bli mycket av med det förslaget

)