5160
Sök

kan man köra på 21mm2 strömkablar till sla 1500?

669 Inlägg
17 mars 2008
Trådstartare
#1
som rubriken lyder.

kan man köra på 20mm2 strömkablar och en 80 amp säkring till sinus live sla 1500?


590 Inlägg
17 mars 2008
#2
bro nog på hur lång kabel du ska använda? smile


669 Inlägg
17 mars 2008
Trådstartare
#3
vi säger att pluss kabeln ska vara ca 5-6 meter, minus kabeln ca 1,5 meter.  ungefär..........


590 Inlägg
17 mars 2008
#4
Verkar som om det är avsäkrat med en 150A säkring,? men 33mm2 kabel borde funka. om inte ännu mera, 21mm2 är väl i minsta laget.? smile


669 Inlägg
21 761 Inlägg
17 mars 2008
#6
Om man enbart utgår ifrån info om steget så kan det ge ut 1500WRMS vid 1 Ohm, med 80% verkningsgrad så blir strömförbrukningen runt 130A teoretiskt vid full RMS-effekt. Den sammanlagda kabellängden inklusive minuskabel är 6,5-7,5m, då blir det teoretiska spänningsfallet ca 0,72-0,83V med 20mm2 kabel. Det är för mycket, dessutom är 80A säkring för liten om du ska spela mycket högt.

Jag håller med eriksson87, minst 33-35mm2 kabel bör du ha.

Team Autohifi!
865 Inlägg
17 mars 2008
#7
JA minst 33mm2 kabel!
en 80 amp glassäkring håller tyvärr inte länge.
150 amp ANL säkring medföljer steget.


669 Inlägg
17 mars 2008
Trådstartare
#8
ok tack så mycket för svar.
Senast redigerat av snipercat (17 mars 2008)


669 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
#9
en fråga till:P
det följer ju med en säkringshållare och kabel stump.
ska ja sätta den säkrings hållaren vid batteriet?
det system jag redan kör på är det en säkringshållare framme vid batteriet.

men sen har jag "hört" att det ska vara en säkring vid steget och en vid batteriet?


hur ska det vara? kan nån förklara exakt,
detta steg är ett sinus live sla 1500
mkt tacksam för svar
///eddie
Senast redigerat av snipercat (4 april 2008)


Team Autohifi!
865 Inlägg
4 april 2008
#10
Säkringen du får med till steget är den som ska vara till steget och sitta som montrerad vid leverans( vid slutsteget), inte fram vid batteriet.
Där imot ska du dock ha en huvudsäkring fram vid batteriet på minst 150amp eller mera om du nu har andra steg.

Lycka till!


4 554 Inlägg
4 april 2008
#11
ska du köra steget i 1 ohm då? annars ser ja inga hinder att ha 22mm2

669 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
#12
mm ska köra i 1 ohm ja.


669 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
#13
men nu har calle förklara för mig att jag ska ha en 150 amp säkring vid batteriet och en 150 amp säkring vid steget.
:


Team Autohifi!
865 Inlägg
4 april 2008
#14
loudness skrev:
ska du köra steget i 1 ohm då? annars ser ja inga hinder att ha 22mm2

Jag brukar inte rekomendera detta pga. följande.
personen kan då ev. NU köra steget i 4ohm och då montera denna 22mm2 kabel.
Sen efter ett tag byter personen bas & då helt sonica hamnar lasten i 1ohm eftersom de flesta tittar på hur mycket kan jag lasta ner steget! där av köper de en bas som gör den låga ner lastningen.
Då räcker inte kabeln till och i värsta fall pajar steget, inte kull alls.
Sen kan ju kunden bli lite sur om någon på pekar att han måste köpa ny kabel eftersom den han köpte för 3.4.5.6 månader sen är för tunn nu och är tvungen att köpa en kraftigare och där med yterligare putta i väg X antal hundra kronor.....
Mitt råd är att göra rätt från början, det lönar sig i slutet.

lycka till!


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
4 april 2008
#15
lika o köra på 50mm2 o ha anl säkringen framme vid batteriet..räcker fint så..steget har väl inbyggda säkringar`...?
kanske int 1.5 m jord kabel dock..hehe


Team Autohifi!
865 Inlägg
4 april 2008
#16
pattilatti2 skrev:
lika o köra på 50mm2 o ha anl säkringen framme vid batteriet..räcker fint så..steget har väl inbyggda säkringar`...?
kanske int 1.5 m jord kabel dock..hehe

Den säkringen som medföljer är Slutstegets säkring, eftersom det är en ANL säkring så är den inte inbyggd.
Man ska då INTE ta denna och sätta fram utan det får man skaffa sig en extra.
Att köra 50mm2 direkt är en bra idé eftersom man brukar bygga ut sina system med slutsteg till framsystemet osv...


4 554 Inlägg
4 april 2008
#17
MrCalle skrev:
loudness skrev:
ska du köra steget i 1 ohm då? annars ser ja inga hinder att ha 22mm2

Jag brukar inte rekomendera detta pga. följande.
personen kan då ev. NU köra steget i 4ohm och då montera denna 22mm2 kabel.
Sen efter ett tag byter personen bas & då helt sonica hamnar lasten i 1ohm eftersom de flesta tittar på hur mycket kan jag lasta ner steget! där av köper de en bas som gör den låga ner lastningen.
Då räcker inte kabeln till och i värsta fall pajar steget, inte kull alls.
Sen kan ju kunden bli lite sur om någon på pekar att han måste köpa ny kabel eftersom den han köpte för 3.4.5.6 månader sen är för tunn nu och är tvungen att köpa en kraftigare och där med yterligare putta i väg X antal hundra kronor.....
Mitt råd är att göra rätt från början, det lönar sig i slutet.

lycka till!

nej absolut inte men de är inte alla som e sugna på att köra i 1 ohm men har man planer för de så ska man inte tveka på att välja 50mm2 istället..

669 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
#18
nu har jag fixat en 35mm2 kabel som jag ska ha till steget.
den kabeln ska ha 2 säkringar på 150 amp vardera. och jag ska köra basarna i 1 ohm

//eddie


669 Inlägg
21 761 Inlägg
4 april 2008
#20
Det ska fungera bra smile.


Sök