4281
Sök

Sommar däck !!!!! vintern kommer

Avstängd
7 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
Tjena nu är det så här att jag ska hämta min ny köpta bil på torsdag (seat leon cupra r) big_smile! dom skulle sätta på sommar däck, och jag undrar om det blir mycket skillnad eftersom vintern kommer typ tongue .. jag själv tror det bara blir slask typ eller regn då är det ju typ skit samma om man har sommar däck eller ? tycker ni att jag ska säga åt dem att byta till vinter däck?

3 059 Inlägg
18 mars 2008
Ja asså skillnaden är väl om det görs kontroller i din närhet.. vid dessa tider brukar dom ju ha kontroller för just vinterdäck..  nu vet man ju inte var du bor (skriv det i din info) men här ligger det massor av snö och det är ganska så glatt på kvällen/natt/morgonen o de räcker med litta snö i vägkanten för att dom ska gnälla här..

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 mars 2008
Va ute och körde idag. Började med +0.5 grader och en timma senare va det minusgrader och snorhalt.
Har sommarsulor på iofs, men det kändes lite farligt. Fick spinn trots att jag startade på tvåan och växlade tidigt till trean..

Vart bor du? Långt upp hade jag kört med vinterdäck, men längre ner sommardäck.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Avstängd
7 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
Jag bor i västerås, 1h från sthlm

3 059 Inlägg
18 mars 2008
E inte där massa snö nu också?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 mars 2008
Smajly skrev:
E inte där massa snö nu också?

Nope, men minusgrader och vägen är halare än valskit på ett isflak..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Miklen
18 mars 2008
Är det nån som räknat ut friktionen för valskit på ett isflak?  kan tänka mig den e låååg iaf iom att skiten kanske är lite varmare än isen oxå big_smile

För övrigt så verkar det dumt me sommarsulor.. Får du me både vinter å sommar däck så säg åt dom att sätta på vinterdäcken istället å ha sommardäcken i bilen.. Vore ju synd att halka åt helsike me en ny bil...

VW-nörd?
4 332 Inlägg
19 mars 2008
sätt på vinterdäcken då, har du inte gått körskola o vet när de e dags att ha vinterdäck på eller? slask/snö/is, de e vinterväglag o då e de lag på att du ska ha vinterdäck...men annars kan du la riskera o krascha din nya bil big_smile

Sök