Nån som vet hur man trimmar en 740 glt 1989 billigt??

discokapten Kapten på disco!
21 mars 2008 · 1 729 Inlägg

25% effektökning med etanol är bull, du menar alltså att han kan plocka ut 30-40hk mer med en konvertering? Visa mig en 740 GLT som är bänkad med dom siffrorna så är det lungt, då tror jag dig.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Ramrod
26 mars 2008 · 674 Inlägg

Niklas1987 skrev:

Andreas_ace skrev:
har svårt att tro att etanol ger 25% prestanda höjning.
Uppskattnignsvis 5%.

På en orginalbil ger det inte 25% prestandahöjning
På hårt trimmade bilar kan det ge opp till 25% mer

Det är va jag har hört å tror

Hårt trimmade bilar??    Då vet ni inte mycket.   Så en orginal Saab 9-3 Turbo Biopower motor som är gjord att gå på etanol inte ger 20-25% mer effekt på etanolen än om den skulle gå på bensin.  Då RÅ juger de i relamen isåfall..  Minns inte exakt effekt siffran de angav på etanol mot bensin, med jag tror att det handlar om ca 25-30 hk.   & det är en standard bil.     Det handlar om att etanol kan komprimeras mer än bensin innan det knackar, & etanol går åt ca 25-30% mer av till samma luft som bensin.    Dvs.  Merbränsle, mer komp, högre tändning  ger mer effekt. så enkelt är det.    Tro gör man i kyrkan fysiken är vad den är....

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Ramrod
26 mars 2008 · 674 Inlägg

Att byta bränsle & få upp effekten är i mina öron iallafall det billigaste sättet att trimma, jämfört med att byta kammar, topp, avgassystem osv......     Men det kanske bara är jag??

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
kolvas
26 mars 2008 · 4 001 Inlägg

för att byta bränsle (från bensin till E85) i en sugmotor så krävs det högre komp för att det ska ge någon vidare effekt, visst du kan kanske få 4-5hk mer av ett rent byta och att mappa om motorn men för att det ska ge 20% mer effekt så behöver du plana toppen/ändra förbränningsrum etc.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Turbo-Performance
26 mars 2008 · 60 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:
såg precis att du har en vanlig b230f motor i din bil. sätt i en 531 topp me vx3 kam, extraktor grenrör, fullflödes avgas och du har garanterat 15 hk till.

För samma pris 531 topp, nytt extraktor grenrör och vx3 kammen kostar kan du få tag i en turbomotor att hänga i på en gång ist.

Strunta i att trimma skiten och byt bil, om du inte har kunskaperna om att turbokonvertera eller ekonomin bör du låta bli helt.

För att kunna börja plocka effekter på en volvo sugis (och då menar jag inga extrema effekter) men kanske säg 200 sug hk. Så behöver du ge dig på blocket, högkomp kolvar, stakar, göra iordning toppen nå enormt, även om det är en 531'a. Kamaxeln, annat insug, extraktor etc etc etc tc..

Slutsumma: 30 000 kr +

Så, byt bil.

volvotomten
26 mars 2008 · 274 Inlägg

Går att trimma en sugis för någorlunda pengar.
Detta är ren fakta ( fått infon  från en som kör rally )
Höja tändningen, byta kam, topp . extractor rör, avgas system, race katt. ger totallt ca 150 hk på en b230f som orginal har 116hk

anderssonboy
26 mars 2008 · 355 Inlägg

porta  toppen  kostar bara en ny pakning ...  om du kan själv vill säga ..  men att porta en topp som inte ska vara te nå rejs grej lr så   kan ALLA som inte har tummen mit i näven..

AxlSam
26 mars 2008 · 1 497 Inlägg

Ursäkta OT Lill-Lukke

Ramrod skrev:
Hårt trimmade bilar??    Då vet ni inte mycket.   Så en orginal Saab 9-3 Turbo Biopower motor som är gjord att gå på etanol inte ger 20-25% mer effekt på etanolen än om den skulle gå på bensin.  Då RÅ juger de i relamen isåfall..  Minns inte exakt effekt siffran de angav på etanol mot bensin, med jag tror att det handlar om ca 25-30 hk.   & det är en standard bil.     Det handlar om att etanol kan komprimeras mer än bensin innan det knackar, & etanol går åt ca 25-30% mer av till samma luft som bensin.    Dvs.  Merbränsle, mer komp, högre tändning  ger mer effekt. så enkelt är det.    Tro gör man i kyrkan fysiken är vad den är....

Frågan är vem det är som vet mycket här?
Saab har ju bland annat andra programvaror i sina etanolbilar. Dessutom sitter det en turbo i dem.
Etanol ligger på 103oktan om jag inte minns fel. Betyder det då att jag skulle få 12,5% extra
effekt om jag tankade 98oktanig bensin gentemot 95oktan?
Låter helt orimligt! På en vanlig sugis skulle en etanolkonvertering aldrig ge 25% extra effekt.
Varjesig man bytte spridare, tändning och BTR. Etanol ger en lägre temperatur och minskar risken för
spikningar radikalt. Detta gör att man kan skaffa högre komp. (dvs. plana toppen). Men då är det plötsligt
en sak till som hamnat i "Att-Göra" listan vid etanolkonvertering.

Och om det nu skulle vara så som du säger!
Varför etanolkonverterar inte alla då!
Och varför kan vi rekomendera alla med sugisar att etanolkonvertera då?


On topic igen.

Lill-Luke skrev:
Hej:) Undrar om det är nån som vet hur man trimmar min 740 glt billigt???

Det är knappast lönt att trimma en sugis om man inte ha enorma besparingar..
Men som tidigare sagt. Kammar, avgas, luftfilter mm.
Skulle dock troligtvis inte ger mer än några inbillnings hästkrafter..

M3Tim flaggstångsknoppförgyllare
26 mars 2008 · 255 Inlägg

billigast måste väl ändå vara och bara byta motor till en st b230 ft eller et om man nu inte byter bil , bara min åsikt

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren
Mikael i norrk Budbilsglidare
26 mars 2008 · 228 Inlägg

Ja har hört att man får över 100 hk om man byter bakaxel? Det måste ju ge mer än etanolen?

Volvo 850 T-5R "Black Beast" (1995)
Rojpen
26 mars 2008 · 2 230 Inlägg

Finns ju huuur mycket som helst på blocket.. typ 530topp å kammar å saker.. extraktro grenör i mängder.. en del saker som inte är spec dyra till volvo... eller heltenkelt slänga i en TIC motor i den.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
johan1989
26 mars 2008 · 215 Inlägg

Jag har vx3 kam, 531 topp, extraktorgrenrör, sportluftfilter och sportsystem på min och jag känner då skillnad. Det blir betydligt roligare karaktär på motorn med dem grejerna. Det kostar förstås lite om man inte har kontakter eller har tur som jag hade när jag fick tag på grejerna till bra pris.

Generalen Fritids-designer
26 mars 2008 · 293 Inlägg

har du tillgång till en fräs så kör isåfall topplocken i den så ökar ju kompressionstrycket. Skala inte av för mycket.
Porta sedan smile

"We can't sit on our arses and say the world owes us a living because we've paid our dues. Me; I think if I fluff a note I'm robbing the kids. You're gonna pour it all on until you drop, so even if they hate you they can still say 'At least they tried'."
Ramrod
27 mars 2008 · 674 Inlägg

AxlSam skrev:
Ursäkta OT Lill-Lukke

Ramrod skrev:
Hårt trimmade bilar??    Då vet ni inte mycket.   Så en orginal Saab 9-3 Turbo Biopower motor som är gjord att gå på etanol inte ger 20-25% mer effekt på etanolen än om den skulle gå på bensin.  Då RÅ juger de i relamen isåfall..  Minns inte exakt effekt siffran de angav på etanol mot bensin, med jag tror att det handlar om ca 25-30 hk.   & det är en standard bil.     Det handlar om att etanol kan komprimeras mer än bensin innan det knackar, & etanol går åt ca 25-30% mer av till samma luft som bensin.    Dvs.  Merbränsle, mer komp, högre tändning  ger mer effekt. så enkelt är det.    Tro gör man i kyrkan fysiken är vad den är....

Frågan är vem det är som vet mycket här?
Saab har ju bland annat andra programvaror i sina etanolbilar. Dessutom sitter det en turbo i dem.
Etanol ligger på 103oktan om jag inte minns fel. Betyder det då att jag skulle få 12,5% extra
effekt om jag tankade 98oktanig bensin gentemot 95oktan?
Låter helt orimligt! På en vanlig sugis skulle en etanolkonvertering aldrig ge 25% extra effekt.
Varjesig man bytte spridare, tändning och BTR. Etanol ger en lägre temperatur och minskar risken för
spikningar radikalt. Detta gör att man kan skaffa högre komp. (dvs. plana toppen). Men då är det plötsligt
en sak till som hamnat i "Att-Göra" listan vid etanolkonvertering.

Och om det nu skulle vara så som du säger!
Varför etanolkonverterar inte alla då!
Och varför kan vi rekomendera alla med sugisar att etanolkonvertera då?


On topic igen.

Lill-Luke skrev:
Hej:) Undrar om det är nån som vet hur man trimmar min 740 glt billigt???

Det är knappast lönt att trimma en sugis om man inte ha enorma besparingar..
Men som tidigare sagt. Kammar, avgas, luftfilter mm.
Skulle dock troligtvis inte ger mer än några inbillnings hästkrafter..

Det är inte mycket till fråga om vem som vet mycket här.  Du vet ju inte mycket om det du skrev här klart & tydligt.

Till att börja med så har det inget att gör med oktanet på bensinen. 98 mot 95 att det skulle ge 12,5 % mer effekt.... Vart har du fått det ifrån?????   Jag skrev:   ETANOL  krävs ca 25-30%   MER av till samma luft som motsvarande BENSIN blandning... & DVS   MER   bränsle blir  MER effekt..     & den lägre förbrännings temperaturen beror på att det bildas vatten vid förbränningen av etanol.   Spikningar motverkas till största del av det högre oktantalet.    Ock så ligger oktanet för etanol på 104..   Alla de som konverterat på att bara hälla etanol i tanken, inget annat, har upplevt en effekt ökning som var kännbar.  DVS inga 4-5 hk, det lilla märker du inte,  MER troligt är att effekten där istället handlar om ca 10-15 hk.   & det bara på att hälla i etanol i tanken...       Så till frågan.   jag kan fortfarande inte se något billigare sätt än att etanol konvertera för att få upp effekten i den bilen det handlar om.    Behöver inte göra om toppen, plana & skruva med kammar, avgas  Glöm det!!   Byt bara spridare, höj tändningen & bränsletryck något. Ta bort luft burken & sätt dit något höglödes öppet filter,     & ut & GASA... Jag garanterar att billigare än så blir det inte....

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Gonken Fortare än kvickt
27 mars 2008 · 241 Inlägg

Mikael i norrk skrev:
Ja har hört att man får över 100 hk om man byter bakaxel? Det måste ju ge mer än etanolen?

så det har du hört...

Akta lacken pappskalle!
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
27 mars 2008 · 1 899 Inlägg

Det är E85 (15% bensin, 85% etanol) som har ett oktanvärde på 104. Ren etanol har betydligt högre.
Sen tycker ja att ni borde utnyttja er energi på att fixa källor till det ni säger och sedan alternativt skapa en egen tråd där ni förklarar för- och nackdelar vid användning av E85 och ta reda på korrekt info angående prestanda ökningarna.

Ni måste ju hålla med om att ert käftande knappast hjälper Lill-Lukke wink

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Gonken Fortare än kvickt
27 mars 2008 · 241 Inlägg

köp en 740 turbo så räcker det att du rycker wastegateslangen för o få en massa extrahäst smile

Akta lacken pappskalle!
peegee Forummoderator
27 mars 2008 · 2 924 Inlägg

här kan dom etanol-konverteringar....
www.etanol.nu

Kolla forumet och sök på "Volvo 740" och en massa fakta från beprövade fall ramlar upp på skärmen istället för svammel...

Senast redigerat av peegee (27 mars 2008)

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
dan-kristian
27 mars 2008 · 518 Inlägg

Ramrod skrev:

Niklas1987 skrev:

Andreas_ace skrev:
har svårt att tro att etanol ger 25% prestanda höjning.
Uppskattnignsvis 5%.

På en orginalbil ger det inte 25% prestandahöjning
På hårt trimmade bilar kan det ge opp till 25% mer

Det är va jag har hört å tror

Hårt trimmade bilar??    Då vet ni inte mycket.   Så en orginal Saab 9-3 Turbo Biopower motor som är gjord att gå på etanol inte ger 20-25% mer effekt på etanolen än om den skulle gå på bensin.  Då RÅ juger de i relamen isåfall..  Minns inte exakt effekt siffran de angav på etanol mot bensin, med jag tror att det handlar om ca 25-30 hk.   & det är en standard bil.     Det handlar om att etanol kan komprimeras mer än bensin innan det knackar, & etanol går åt ca 25-30% mer av till samma luft som bensin.    Dvs.  Merbränsle, mer komp, högre tändning  ger mer effekt. så enkelt är det.    Tro gör man i kyrkan fysiken är vad den är....

Det är lite skillnad på sugmotor och turbomotor....Likadant med chippning,Tror du att man får ut samma hästar på en volvo glt och en volvo turbo............

Toffe10 Lastbils Mekaniker
27 mars 2008 · 357 Inlägg

köp en turbo spis istället man får ju sånna för en 5000 om man har tur bara slänga i och då får du märkbar skilnad istället för allt trimma den där för samma pengar om int mera....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang