Nån som vet hur man trimmar en 740 glt 1989 billigt??

Lill-Lukke Avstängd
21 mars 2008 · 107 Inlägg

Hej:) Undrar om det är nån som vet hur man trimmar min 740 glt billigt???

Sharky
21 mars 2008 · 10 287 Inlägg

Du kan få den att låta som att den går bättre för lite pengar. Men söker du prestandaförbättringar av mera märkbar art så kan du i princip glömma det då det kostar mer än bilen är värd.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
henke_99 Offroad Racing
21 mars 2008 · 3 122 Inlägg

skaffa turbobil eller v8...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
volvo_med_turbo_Yes
21 mars 2008 · 2 Inlägg

du kan köpa ett sport luft filter och biliga trimdelar på blocket

Ramrod
21 mars 2008 · 674 Inlägg

Du kan etanol konvertera den, antagligen det billigaste sättet att få upp effekten ca 25% utan att ändra något speciellt på motorn.

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
henke_99 Offroad Racing
21 mars 2008 · 3 122 Inlägg

Ramrod skrev:
Du kan etanol konvertera den, antagligen det billigaste sättet att få upp effekten ca 25% utan att ändra något speciellt på motorn.

få upp effekten 25% ???!!!! då skulle jag alltså få drygt 50 hk till i min bara genom att konvertera. känner inte riktigt för att tro på det.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Ramrod
21 mars 2008 · 674 Inlägg

henke_99 skrev:

Ramrod skrev:
Du kan etanol konvertera den, antagligen det billigaste sättet att få upp effekten ca 25% utan att ändra något speciellt på motorn.

få upp effekten 25% ???!!!! då skulle jag alltså få drygt 50 hk till i min bara genom att konvertera. känner inte riktigt för att tro på det.

Tro får du göra i kyrkan, fysiken är vad den är...  Det är inget skitsnack. Konverterar du motorn till etanol, med spridare, bränsletryck & tändning så får du garanterat ca 25% mer effekt.  Den kommer att dra lite mer / mil men det är överkommligt.

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
henke_99 Offroad Racing
21 mars 2008 · 3 122 Inlägg

för o återgå till trådskaparens fråga då, han ville ju trimma billigt o det där lär ju kosta en del med en konvertering.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
response Studerande
21 mars 2008 · 463 Inlägg

Ramrod skrev:

henke_99 skrev:

Ramrod skrev:
Du kan etanol konvertera den, antagligen det billigaste sättet att få upp effekten ca 25% utan att ändra något speciellt på motorn.

få upp effekten 25% ???!!!! då skulle jag alltså få drygt 50 hk till i min bara genom att konvertera. känner inte riktigt för att tro på det.

Tro får du göra i kyrkan, fysiken är vad den är...  Det är inget skitsnack. Konverterar du motorn till etanol, med spridare, bränsletryck & tändning så får du garanterat ca 25% mer effekt.  Den kommer att dra lite mer / mil men det är överkommligt.

Har svårt att tro det, eftersom en GLT inte har turbo. Dessutom så är det ju inte billigt att börja mappa om bilen osv.

Till topic: Sälj bilen och köp en annan om du vill ha mer effekt!

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?
Ramrod
21 mars 2008 · 674 Inlägg

response skrev:

Ramrod skrev:

henke_99 skrev:

få upp effekten 25% ???!!!! då skulle jag alltså få drygt 50 hk till i min bara genom att konvertera. känner inte riktigt för att tro på det.

Tro får du göra i kyrkan, fysiken är vad den är...  Det är inget skitsnack. Konverterar du motorn till etanol, med spridare, bränsletryck & tändning så får du garanterat ca 25% mer effekt.  Den kommer att dra lite mer / mil men det är överkommligt.

Har svårt att tro det, eftersom en GLT inte har turbo. Dessutom så är det ju inte billigt att börja mappa om bilen osv.

Till topic: Sälj bilen och köp en annan om du vill ha mer effekt!

Du måste inte ha turbo för att få motorn att leverera mer effekt på etanol, men det är mer fördelaktigt.
& billigare än så för att få upp effekt kan du leta effter.....

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
21 mars 2008 · 1 899 Inlägg

Som sagt, vill du ha mer effekt kommer de att kosta, men en etanol konvertering är inte så dyrt och du kommer få en rejält märkbar prestanda ökning men ja törs inte ge nåra siffror. Du kan ju annars skaffa fullflödes avgassystem, bränslepump med tryckregulator, större spridare, chip å lite annat smått och gott.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
peegee Forummoderator
21 mars 2008 · 2 924 Inlägg

Billigast är att byta bil till en motorstarkare bil

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
21 mars 2008 · 1 899 Inlägg

såg precis att du har en vanlig b230f motor i din bil. sätt i en 531 topp me vx3 kam, extraktor grenrör, fullflödes avgas och du har garanterat 15 hk till.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Andreas_ace
21 mars 2008 · 375 Inlägg

har svårt att tro att etanol ger 25% prestanda höjning.
Uppskattnignsvis 5%.
Iaf vad jag märkt på min mil, dock ej mappat den.

Nåväl. Ang trim så bör man inte lägga sig under 10000kr om det ska bli en prestanda ökning.

Detta är bara min mening, finns mer kunnit folk än mig ang trimma en Volvo 740

Volvo 740GL (1990)
Niklas1987 NO
21 mars 2008 · 2 182 Inlägg

Andreas_ace skrev:
har svårt att tro att etanol ger 25% prestanda höjning.
Uppskattnignsvis 5%.

På en orginalbil ger det inte 25% prestandahöjning
På hårt trimmade bilar kan det ge opp till 25% mer

Det är va jag har hört å tror

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
p-nyhlen Quattro - bar å åk
21 mars 2008 · 621 Inlägg

Sälg den och köp en 740 turbo.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
Rille0
21 mars 2008 · 2 021 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:
såg precis att du har en vanlig b230f motor i din bil. sätt i en 531 topp me vx3 kam, extraktor grenrör, fullflödes avgas och du har garanterat 15 hk till.

Då är frågan, är de värt o lägga ner så pass mycket pengar får o få 15 hästar.


p-nyhlen skrev:
Sälg den och köp en 740 turbo.

Det är nog smartast

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
kiiiimpa
21 mars 2008 · 287 Inlägg

byt avgas till ett större så låter den som den går bättre... wink kostar att trimma märkbart utan turbo..

volvo ska de va :)
Volvo 945 turbo "turboskåpet" (1992)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
21 mars 2008 · 5 042 Inlägg

UIngen här som ger svar till trådskaparen direkt...
Sen ang Etanolkonv..
Det ger 25% ökning i CA beronde på bilar.
Så det är ingen bullshit..
Ang me bilen så kan du göra följande som inte kostar skjortan

Vassare kamaxel
Sportavgasystem
Ev: chippa ( Beroende om du har databox )
öppet filter
Plana toppen
Bättre spridare
öka bränsletryck
jaa listan kan bli lång

C H E V R O L E T <3
Kesler
21 mars 2008 · 3 650 Inlägg

Det "trim" som är billigt är isåfall större avgassystem, och öppet filter..rensa katten går ju oxå. alt. beggade delar från typ blocket

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang